Vi Bilägares forum

Billig pendlarbil till okunnig

Billig pendlarbil till okunnig

Hej forumfolk,

Jag behöver återigen en pendlarbil över sommaren. Kommer att köra 15 mil om dagen på motorväg. Tidigare har jag haft en nissan micra -98 som jag älskade. Men den var betydligt törstigare på motorvägen än vad jag hade planerat. Så jag funderar på om det kanske finns något bättre val för mig den här sommaren.

Budget: 8-14k
Bensinsnål
Enkel att köra (och parkera)
Lätt att sälja sedan till hösten utan betydande värdeminskning
Gärna så säker som möjligt för den budgeten

Så, ska jag satsa på en micra igen då jag känner mig bekväm med dessa eller ska jag helt tänka om? Alla råd och tips uppskattas mycket, men tänk på att jag kan ingenting om bilar. :)

Uppdaterat: 2014-03-10 08:10

Kommentarer

Ja du för dessa pengar är det nog svårt att hitta en hållbar bil överhuvudtaget. Nissan Micra måste ju vara en plåga att köra 15 mil om dagen. Jag hade nog lagt till lite pengar så har man lite mer att välja på.

Uppdaterat: 2014-03-10 13:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kruxet är att i denna prisklass finns det mycket att välja på, men det är svårt att hitta pärlan bland skruttarna. För de (små..) pengarna är det mer lotteri in nånsin.
Körde jag 15 mil per dag, hade jag gått upp en storlek i bil, till Golf-klassen istället. De är bekvämare och inte många droppar dyrare att köra.

Kanske en sån här:
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Almera__Ny_besiktad_lagmil_01_52553217.htm?ca=11&w=1
eller:
http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Megane_laga_mil_52517272.htm?ca=11&w=1
eller
http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_fin_Mazda_323_bor_ses_52480619.htm?ca=11&w=1
eller:
http://www.blocket.se/stockholm/OPEL_ASTRA_KO_1_6_COMFOR_Lagmilare_52409575.htm?ca=11&w=1

Som vanligt när det gäller bilar i denna åldern, så måste man se upp med rost. Bilarna ovan har gemensamt att de alla gått under 15.000 mil, så de rullar lätt 10.000 mil till. Dessutom är lägre mil mer lättsålda om du tänker sälja till hösten.

Uppdaterat: 2014-03-10 14:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har ett annat förslag som kanske kan vara värt att spana på.
Kolla om det är någon på blocket som behöver "bli av" med en bil dom privatleasar/prenumererar på, ibland så vill folk bli av med bilarna innan avtalet går ut och då tar man över deras avtal.
På så sätt så slipper du punga ut med stålarna och får ändå en modern bil.

Dock så kan det vara bra att kolla över bilen noga innan man tar över ett kontrakt då det är du som prenumererar som får betala om det finns skador på bilen.
Du kan ju sen överlåta bilen till någon ny via blocket när du inte vill ha den längre.

Annars hade jag rekommenderat en äldre golf.

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_1_8_I_52330843.htm?ca=11&w=1

Uppdaterat: 2014-03-10 14:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bra förslag Benny!

Uppdaterat: 2014-03-10 21:30
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Svårt att komma med förslag om märken då det mer handlar om bilens skick än om specifika märken. Kolla så att kamremmen är bytt hyfsat nyligen. Inte kul att åka på en dyr reparation när bilen inte kostar så mycket
Jag hade själv kollat på renault clio och vw golf.

Uppdaterat: 2014-03-11 09:44

Skulle inte ha lagt så mycket fokus på att försöka "toppa" valet utav bil i den här prisklassen. Små bilar med små motorer är inte snåla på motorväg och därför när man kör långt så är det bekvämare med en större bil.
Nu fungerade ju en Micra för dig så då är säkert inte komforten det största problemet så valfri bil i storleken som är bes/skattad och som går hyfsat under 10.000kr är mitt råd.

Man kan få bilar för ca 15000kr som ser jättefina ut,har starka motorer o.s.v men de har oftast rullat långt och hårt.
Det finns inga garantier för att en bil fungerar och en bil för 30.000kr behöver inte fungera bättre än en för 10.000kr men de ser kanske lite fräschare ut och är några år nyare men det betyder inte på automatik lägre driftskostnader.
En bil kan hålla i en dag eller flera hundra utan rep.men vill du vara SÄKER på att komma fram och helgardera dig så är det en NY bil som gäller.

Det är alltid ett lotteri då man köper en bil och om bilen håller hela sommaren så tycker jag att du skall vara nöjd utan förväntningen att den dessutom skall gå att sälja till samma pengar efteråt.

Viktigast är bilen i sig så stirra inte dig blind på fabrikat,lacken, årsmodell,miltal,ägareantal o.s.v utan köp med lite magkänsla. Används bilen varje dag? Finns det vinterhjul? ( viktigt vid försäljning efter sommaren )
När är bilen besiktigad och hur länge får den rulla tills nästa gång? ( En bil bes. tills nästa år blir lättsåld som vinterbil sen )
Bränsleförbrukning spelar inte så stor roll i sammanhanget under en så kort period så spara pengarna på bilen istället.

Ex:

http://www.blocket.se/skaraborg/Peugeot_306_XR_52496450.htm?ca=23_15&w=3
http://www.blocket.se/simrishamn/Mazda_B323_51840360.htm?ca=23_15&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Opel_Corsa_52566334.htm?ca=23_15&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/VW_polo_open_air_1_6_Nybes_52541751.htm?ca=23_15&w=3

Lycka till

Uppdaterat: 2014-03-11 10:54

Ser inga konstigheter i att vilja ha en billig pendelbil. Jag skulle lägga stor vikt vid ägarantal om jag vore du, även miltal är oerhört viktigt men ägarantal viktigast. Slå upp bilens uppgifter på transportstyrelsen (googla "sök på annat fordon") och kolla hur många ägare bilen haft.

För cirkus 12 tusen får du en bil en bra skick som inte haft allt för många ägare. Om du har en budget på 14 tusen så bör du hitta rätt bil på kort tid. Förhoppningsvis behöver du inte lägga så mycket som 14 :)

Lycka till med allt! :)

Uppdaterat: 2014-03-11 20:19

Jag köpte för länge sedan motsvarande bilar i det här prisläget. Det var lite annorlunda på den tiden. Bilarna var relativt enkla att reparera för den som inte var rädd för att skita ner sig och det fanns gott om billiga beg. reservdelar på bilskrotar. Idag är de ibland dyrare än nya!
Men helt klart är att man måste kunna en hel del om bilar för att inte köpa grisen i säcken.
Och man måste lära sig att göra vissa reparationer själv och vara beredd på att gå på en mina!

Uppdaterat: 2014-03-11 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag köpte för länge sedan motsvarande bilar i det här prisläget. Det var lite annorlunda på den tiden. Bilarna var relativt enkla att reparera för den som inte var rädd för att skita ner sig och det fanns gott om billiga beg. reservdelar på bilskrotar. Idag är de ibland dyrare än nya!
Men helt klart är att man måste kunna en hel del om bilar för att inte köpa grisen i säcken.
Och man måste lära sig att göra vissa reparationer själv och vara beredd på att gå på en mina!

hmm, måste man verkligen meka för att köra en billig bil? Vad säger att en 20 år gammal Golf 3:a för 14 tusen krånglar mer än en modern bil för det tredubbla priset?

Uppdaterat: 2014-03-11 22:31

Här kommer ett outsidertips.
Mazda 626:
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_626_5D_2_0_tour_nybes_och_nyskattad_52521229.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2014-03-11 22:32

Nä man måste inte kunna meka för att köra en gammal bil men det är en tydlig skillnad på 10 eller 20 år gamla bilar som inte visar sig i inköpspriset.
Många vill ha en lite modernare bil men förstår inte hur dyrt det kan bli när all elektronik spökar.

En Golf brukar ju att vara trygga köp och kan man då hitta en lite äldre sådan i bra skick så är de att föredra om man inte ställer för höga krav på komfort och krocksäkerhet.
De är enkla och har billiga reservdelar till skillnad ifrån nyare bilar.

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_Variant_1_8_52541799.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Ford_focus_ghia_1_6_51931194.htm?ca=23_15&w=3

Den sistnämnde skulle jag inte rekomendera till någon som inte kan meka själv t.e.x
För någon som TS som inte skall behålla bilen någon längre tid så rekomenderar jag som sagt en så billig bil som möjligt som är bes. Att försöka sålla ut den bästa möjliga bilen i denna prisklassen för att sen dessutom inte förlora så mycket vid försäljning kräver sin kunskap.

Uppdaterat: 2014-03-12 08:01

Man måste inte kunna meka själv, det är helt riktigt.
Men alla bilar går sönder förr eller senare och köper man en bil i det här prisläget är man bra blåögd om man inte räknar med reparationer.
Ska man då välja mellan att låta en verkstad reparera, som kan bli väldigt dyrt, eller att reparera själv är det nog inte så svårt.
Men kan man inte reparera själv eller vill man inte, ja då blir det nog skroten som gäller.
Ska man reparera själv gäller det att hitta en bil som är så enkel och elektronikbefriad som möjligt.
Jag rekommenderar också en äldre Golf som inte är alltför rostig.

Uppdaterat: 2014-03-12 08:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har inte funderat på motorcykel istället? Jag har kärat ner mig i ryska Ural (BMW kopia) med sidovagn och 2-hjulsdrivning. En otroligt trevlig maskin. Perfekt att pendla till jobbet med.

Uppdaterat: 2014-03-15 11:51

10 mil motorvägskörning på en motorcykel med komfort likvärdig en Harley ifrån -60 talet? Du måste skämta "Peter" ?
Sådana motorcyklar är inte ett dugg bekväma eller lämpande för motorvägskörning och dessutom drar de mycket bränsle samt platsar inte riktigt i prisbilden ...
För övrigt är det få motorcyklar som har en vettig eller lägre förbrukning än en småbil OCH inte att glömma så måste man även ha ett Mc-kort ( 2 hjulig )

http://www.charlottendalsmc.se/ural.htm

Uppdaterat: 2014-03-15 12:29
Peter skrev:

Du har inte funderat på motorcykel istället? Jag har kärat ner mig i ryska Ural (BMW kopia) med sidovagn och 2-hjulsdrivning. En otroligt trevlig maskin. Perfekt att pendla till jobbet med.

Tror en sådan hoj kostar sina modiga slantar. Har ingen källa på det, bara en känsla.

Problemet med småbilar är att de oftast har motorer som måste arbeta hårdare än större motorstarkare bilar. Men TS prisbild är fullt realistisk, för runt 10 tusen bör man få en väldigt bra Golf Mk3 med 90 hästarsmotorn. Och om TS har en budget på 14 tusen så har han ett par tusen över till reperationer och han får en mycket bra pendlarbil :)

Uppdaterat: 2014-03-15 16:58
leifer skrev:

Kör man bara 15 mil per dag på motorväg och vill spara soppa så rekommenderar jag en småbil med liten motor och att man kör i 100 km/h. Då blir den snål! Helst bör det vara en överväxel man kör på.

Det har du helt rätt i. Kör man inte så att motorn belastas allt för mycket så är en liten motor snålare :)

Uppdaterat: 2014-03-15 17:06

Jo, Leifer. Jag skämtade men jag tycker Ural är helläcker. Funderar nu på att köpa en sådan istället för en Honda 2000S cab. Jag har svenskt MC körkort men inte australiskt så det måste jag fixa i så fall.

Uppdaterat: 2014-03-16 01:39

Titta gärna på franska bilar i golfklassen, citroen xsara har jag själv, billig att äga, hyfsat bekväm, och bensinsnål.
Ca 0,6l/mil drar min,en 1,6i16v, kör själv mest motorväg.
Peugeot 306, samma bil med andra emblem.
Renault megane , liknande bil, dessutom lättsåld.
Min, en -01,har rullat 23000 mil, har kört den 2500 mil nu, utan några problem.
En sådan bil är nog bland det bästa och nyaste inom din budget.
Bilen ska förstås vara hyfsat nybesiktigad, inte kul att sälja en bil med en månad kvar, till hösten.
Kamremmen bytt, skatten betald och friska däck, så brukar det bli billiga mil.
Värdeminskning bör man slippa,i den prisklassen sjunker det inte på några månader, om man bara får prisbilden klar för sig, och inte köper för dyrt.
Vw golf är en bra bil, men dyrare som begagnad, vilket innebär att man får mindre bil för pengarna.
Japanska bilar är bra, men kan vara omotiverat dyra om man måste köpa reservdelar, något att tänka på.

Uppdaterat: 2014-03-16 19:58