Vi Bilägares forum

Tyska ADAC i jätteskandal

Tyska ADAC i jätteskandal

Då ViB tydligen inte anser att detta har något nyhetsvärde så får man väl skapa en tråd om det på forumet istället. Ni känner säkert till vad som hänt och om ni inte gör det så finns en sammanfattning här:

http://www.reuters.com/article/2014/01/20/us-germany-cars-scandal-idUSBREA0J11H20140120

Enda? motorjournalisten här hemma som skrivit om den är naturligtvis Robert Collin:

http://bloggar.aftonbladet.se/robertcollin/2014/01/ruffel-och-bag-i-tyska-bilklubben-adac/

Bara en enskild persons handlande en gång eller ett systematiskt manipulerande av siffror för att gynna inhemska märken? Och är det bara ADAC som fifflar eller ska vi kanske börja ifrågasätta andra organisationer också som belönar biltillverkarna med olika utmärkelser eller presenterar statistik om t ex kvalitet?

Åsikter?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Kommentarer

Rålle G, detta har tagits upp av AMS, GP, DI, SVT, osv. Gamla nyheter, men lika trist att läsa i alla fall. Detta gör att man bör ta allt från Autoindex till Loyality Index med en stor nypa salt. En stor nypa.

Uppdaterat: 2014-02-02 18:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. var det så att Golf "vann" även utan manipulationen.

Uppdaterat: 2014-02-02 19:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jo audi, jag har alltid varit skeptisk till statistik. Speciellt när det gäller en så oerhört konkurrensutsatt och ekonomisk viktig bransch som bilindustrin. Finns ju väldigt stora ekonomiska intressen bakom och jag tror tyvärr inte att denna skandal är ett enstaka undantag. Är inte heller övertygad om att ens alla motorjournalister är helt objektiva i alla lägen tyvärr...

Men Jes..."Edbymentalitet", det får du nog ändå förklara?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

När det gäller statistik och bilars "felprocent" finns det fram till 2012, mig veterligen, bara en enda källa som är 100% tillförlitlig (i det man mäter) och det är SBP. Resten är helt enkelt en radda av mer eller mindre dåligt underbyggda undersökningar. Extra komiskt blir det när man som i DEKRAS fall utser en Audi A4 till den mest felfria bilen ö.h.t.

Uppdaterat: 2014-02-02 20:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Alltid tråkigt med den typen av propagandamentalitet.

Uppdaterat: 2014-02-02 20:08

Förutom stora tveksamheter kring hantering av mina kontaktuppgifter så är detta ett bra exempel på varför jag helt skippar Autoindex i år. Det är väl egentligen bara underutbildade personligheter i Munkfors och Toyota-avlönade PR-mekaniker i Edsbyn som tror på skiten.

Uppdaterat: 2014-02-02 20:31
Formely known as Rustan Werling

Ja, Hanzzons erfarenheter bör tas med samma nypa salt som Loyality Index och annat trams. En allbilsverkstads representant som ständigt har bilen som diskuteras i tråden på en lyft - och som risas eller rosas beroende på vilken världsdel den kommer från, bör betraktas med skepsis.

Uppdaterat: 2014-02-02 20:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Edsbyn okey..., då är jag med även om jag nog tycker att kopplingen till ADAC är väldigt långsökt.. Men visst, bådas objektivitet kan ju, milt sagt, ifrågasättas.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Det är ingen nyhet att den tyska bilindustrin har en stor makt, inte bara över intresseorganisationer som ADAC, utan även över den tyska politiken:

http://www.spiegel.de/international/europe/cdu-gets-donation-from-bmw-owners-during-co2-talks-a-927954.html

http://www.reuters.com/article/2013/10/15/us-germany-party-funding-idUSBRE99E11220131015

http://www.ft.com/cms/s/0/362f17d6-35ba-11e3-b539-00144feab7de.html#axzz2sGCGr4sA

Man kan också ifrågasätta den statistik ADAC sammanställer varje år där man anger hur många bilar av olika fabrikat som blivit stående längs vägkanten och som fått bärgning. Där i Tyskland är alltid tyska bilar extra tillförlitliga. Lite märkligt att de är så tillförlitliga just i Tyskland och inte i andra länders statistik.

Uppdaterat: 2014-02-03 13:20

Ja självklart har ju ADAC noll trovärdighet nu och alla tidigare undersökningar måste ju nu ses som tveksamma. Skandal är bara förnamnet.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Dekra är ju ett annat tyskt företag i ungefär samma bransch som många av debattörerna här på ViB hållit väldigt högt när AL påstått motsatsen. Kan det vara så att även Dekra nu tappar i ranking bland dessa debattörer och att dom kanske ger AL en aning mera cred för hans hårdnackade motstånd mot deras presenterade resultat...:)

Uppdaterat: 2014-02-03 19:09

leifer - det måste du läst om otaliga gånger med det grundar sig i deras besiktningsresultat och trovärdigheten i dessa resultat och hur dom redovisar dessa. Du har säkert varit med och debatterat detta själv många gånger.

Uppdaterat: 2014-02-03 20:19

Det verkar växa!

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/bilistorganisation-drunknar-i-skandaler_8978552.svd

Uppdaterat: 2014-02-11 15:21

Ponera att det varit en motsvarande fransk eller italiensk konsumentorganisation. Hur många tror att reaktionerna här hemma hade varit lika ljumma då?

"Korrumperade italienare", "rödvinspimplande grodätare som gör allt för att rädda sina dödsdömda biltillverkare", osv....

Men när nu det är Tyskland är det tyst. Tur att tyskarn själva iaf verkar ta det hela på största allvar.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Nä, jes naturligtvis hsde det varit lika illa om så varit fallet. Men jag tror, (eller snarare vet), att vissa, (pekar inte finger), hade reagerat såsom jag beskrev.

Reaktionerna både här på forumet och i svensk media har ju varit väldigt återhållsamma. Klart att tillverkarna inte vill associeras med ADAC längre. Frågan är om de på något sätt varit medverkande till fifflet. Har ADAC blivit pressade eller fått pengar för att gynna vissa inhemska tillverkare? Ingen kan väl svara definitivt nej på såna frågor i dagsläget...

(jäkla surfplatta....)

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27