Vi Bilägares forum

Bilarna som tappar mest i värde

Bilarna som tappar mest i värde

Dagens Nyheter har publicerat en lista på de bilar som tappar mest i värde efter 3 år.

Modell, nypris, begagnatpris, prisnedgång.

• Volvo V70 D3 Momentum, 320 800 kronor, 192 986 kronor, 40 procent.

• Volvo V50 D2 Momentum, 253 800 kronor, 159 889 kronor, 37 procent.

• Volvo V60 D3 Momentum, 320 000 kronor, 218 642 kronor, 32 procent.

• Volvo V70 1.6D DRIVe Momentum, 296 800 kronor, 205 548 kronor, 31 procent.

• VW Passat Variant TDI 140 hk BlueMotion Technology, 268 900 kronor, 196 496 kronor, 27 procent.

• VW Golf TDI 105 hk Blue Motion Technology, 208 900 kronor, 153 705 kronor, 26 procent.

• VW Passat Variant TDI 170 hk BlueMotion Technology GT, 299 900 kronor, 222507 kronor, 26 procent.

• Volvo XC60 D5 AWD Momentum, 395 000 kronor, 293 207 kronor, 26 procent.

• Audi A4 2.0 TDI 170 hk, 289 300 kronor, 217 330 kronor, 25 procent.

• KIA cee'd 1.6 CRDi ECO, 179 900 kronor, 137 627 kronor, 23 procent.

Det som förvånar mig mest är analysen från DN:s motorexpert Jacques Wallner.

"Vad beror det på att vissa modeller tappar mer i värde än andra?

– Vissa modeller är mer populära än andra. En udda modell från ett litet bilmärke är svårare att sälja än en välkänd populär storsäljare.
Marknadens värdering är som den är. Det tål att tänka på när det är extraerbjudande på någon bilhallsvärmare; finns det köpare när man sedan vill sälja?"

Finns det någon bil på listan som stöder Wallners analys? Det verkar vara precis tvärtom då listan är en i det närmaste en karbonkopia på de mest sålda bilarna. Vilket då leder till en annan teori. Tappar dessa bilar mest för att det helt enkelt finns flest begagnade bilar av dessa modeller? Det tycks följa marknadsekonomins naturlag om tillgång och efterfrågan.

De bilar som håller bäst i värde tror jag själv är de som inte sålts i mängder som nya men har ett grundmurat kvalitetsrykte. Och det är väl därför bl.a Honda har ett bra andrahandsvärde.

Vad tror ni avgör ett andrahandsvärde?

Uppdaterat: 2014-01-31 07:02
Formely known as Rustan Werling

Kommentarer

Tror att det ligger en hel del i ditt resonemang Dark Overlord. Skall man driva det ännu längre så kan det vara så att t ex en ovanligare motor i en "vanlig" bil kan ge ett högre relativt inbytesvärde av den orsaken att bilhandlaren inte hittar speciellt många ex när han letar på Blocket och då kanske "tvingas" följa andra inbytesprislistor. För på Blocket finns det alltid något billigt exemplar av vanligare "konfigurationer" och jag har hört mer än en handlare som anser att man inte kan byta in den begagnade bilen till högre pris än just den billigaste... Kanske lite konspiratoriskt av mig men, men...

Uppdaterat: 2014-01-31 09:44

Den här listan speglar inte verkligheten för konsumenten som köpt sin bil ny då värdeförlusten är betydligt högre än så,(givetvis måste man titta på inbytespriset) men däremot visar den på att dyra bilar sjunker mer i värde än billigare vilket motorjournalister sällan påpekar.
Volvo som alltid haft rykte om sig att vara en billig bil att äga har ett oförtjänt bra rykte om ett högt andrahandsvärde men då bilarna är dyra så rasar de också mycket i pris.

Uppdaterat: 2014-01-31 10:38

Och sen kunde man ju kompletterat med pristappet även i kronor för det är ju trots allt kronor som svider i plånboken och inte procent. Visst - det är enkelt att räkna fram men när man ändå gjort sig besväret med att räkna fram det procentuella tappet kunde man ju lika gärna redovisat det reella tappet i kronor också.
Sen kan man fråga sig vad "begagnatpris" är - gissningsvis nåt vägt värde i bilhallen på dessa bilar. Inbytespriset är ju klart lägre i så fall och det är inte heller säkert att det följer samma kurva som försäljningspriset. Men rent kostnadsmässigt så är ju Ceed den klara vinnaren även om jag själv inte skulle valt den... Och hade man haft med småbilar så hade dessa givetvis i många fall haft ännu lägre tapp i kronor räknat även om "posenten" kanske sagt nåt annat.

Uppdaterat: 2014-01-31 10:59

Andra saker som "glömdes" (ja det retar mig att man förskönar kostnaderna att äga en bil) är att ange hur långt bilarna rullat. Köper man en dieselbil som oftast är betydligt dyrare i inköp så är det för att man kör hyfsat mycket. Priserna som har angetts avser begagnatpriserna i bilhallen på bilar som troligtvis inte har rullat mer än ca 4500 mil.
Hur många byter in sin större dieselbil vid dessa miltal?

Vib har tidigare publicerat en lista med en massa bilar som anger hur mycket bilarna sjunker i procent och då räknat i inbytesvärdet. De flesta bilarna hamnade då runt 50% värdeminskning över 3 år. En del låg strax under detta och en del strax över men återigen så handlar inbytet om så mycket mer. Om modellen har hunnit att förnyas under tiden så sjunker förstås värdet än mer och "listpriserna" som alltid använts i sådana här undersökningar är det knappt någon som betalar efter ändå. Handlare idag går helt enkelt in på Blocket och andra köpsajter och ser vad den billigaste motsvarigheten kostar. Sen får man garanterat sämre betalt än detta oavsett om den billigare bilen var i sämre skick och hade sämre utrustning o.s.v ...

Precis som "overlord" så förundras jag över att man väljer ett axplock utav de mest sålda bilarna och utelämnar alla andra....Att sedan sätta en rubrik på det hela med "bilarna som tappar mest" blir ju då bara än märkligare. Hur är det då med alla andra fabrikat och modeller? De tappar alltså mindre än 23% på 3 år? ... ;)

Uppdaterat: 2014-01-31 11:24

Är inte det här ett typexempel på vinklad journalistik?
Man ställer de "rätta" frågorna för att få fram det svar man från början var ute efter.
Tycker hela undersökningen osar oseriöshet...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag tycker att andrahandsvärdena på listan verkar mycket höga. Här tappar nästan alla bilar 50% eller mer efter tre år. Enda undantagen är lyxsuvar så som BMW X5, Audi Q7, Mercedes ML och även Volvo XC60 V6.

Uppdaterat: 2014-01-31 12:22

Håller med dig peter, anmärkningsvärt lågt i vissa fall. Bara att rulla ut fr hallen "kostar" 10-15% direkt.....

Uppdaterat: 2014-01-31 13:56

Inbytespriser efter tre år idag är faktiskt sällan mycket högre än 50% av nypriset oavsett bil.
Dyra bilar (+400") rasar mer även i %.
Det var faktiskt bättre förr, jag har ju tom lyckats få mer i inbyte än vad jag köpte en bil ny för, men det är över 20 år sedan och hängde ihop med valutasvängningar.

Uppdaterat: 2014-01-31 17:32

En nybils värde är minus momsen. Kostar bilen ny hos bilhandlaren 250 tusen kronor, så är det 200 tusen till bilhandlare och 50 tusen till staten. Så teoretisk är det 200 tusen som bilen är värd. Nu fungerar det ju inte så i praktiken, som privatperson kan du varken dra momsen eller behöver inte betala in någon moms.
Finns undantag om du som privatperson säljer och köper många bilar, då räknas du som näringsidkare, var gränsen för antalet bilar går vet jag inte.

Uppdaterat: 2014-04-27 08:59
Lås inga trådar.

De jämför med listpriser men har alldeles för höga begagnatpriser, jag brukar få ca 10% i rabatt och säljer gamla bilen privat ibland.
Runt 30-40% låter rimligt för 2000 mil per år och tre år.

Mina senaste byten ligger på 32%, 36%, 38%

Uppdaterat: 2014-04-27 11:03

Det är mycket låg journalistisk kvalitet på denna artikel kan vi nog vara överens om.

Uppdaterat: 2014-04-27 16:29

Hade listan stämt,skulle alla ha köpt en Audi A4! ( 25% värderas över tre år,..jo tjena! )
Hittar nog inte många bilar på marknaden som tappar MINDRE än 50% . ( snarare ligger nog sanningen tyvärr inte allt för långt ifrån 60% ibland )
Här nedan ett exempel på hur marknaden inte så sällan ser ut idag:

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Focus_Platinum_1_6_TDCi_90_Kombi_53342077.htm?ca=23_15&w=3

Undrar vad inbytespriset låg på?

Uppdaterat: 2014-04-28 11:00