Vi Bilägares forum

Mazda 6 -08 Diesel

Mazda 6 -08 Diesel

Funderar på en Mazda 6 diesel men är lite fundersam på hur 2.0 litern är i allmänhet. Har den kamkedja, hur dyr är servicen och kvalitén överlag? Vågar man köpa en som gått 20.000 mil eller ska man hosta upp en klart större summa för en som gått 10.000?

Uppdaterat: 2014-01-24 21:54

Kommentarer

Allt beror ju på priset, vad menar du med en avsevärt större summa?

Uppdaterat: 2014-01-24 22:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eller så rostbehandlar du en gammal Mazda för billiga 25.000 som en har gjort här på sidan...

Uppdaterat: 2014-01-25 21:24
Pär

"Eller så rostbehandlar du en gammal Mazda för billiga 25.000 som en har gjort här på sidan..."

Gapskrattar! TACK Peugeote-Pär!

Uppdaterat: 2014-01-25 21:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, det var ÄNNU roligare. Svårt att sluta garva;-)

Uppdaterat: 2014-01-25 21:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Körde en Mazda 6 -07, i tjänsten och då dieseln på 2.0 på 143 hk. Det största bekymret var att det kunde vara problem med att diesel då den inte alltid användes i partikelfiltret (för att förbränna sotet) istället blandades ut i motoroljan som då ökade i volym. Vad som till slut hände var att man inte helt sällan tvingades in på verkstad för olje- och filterbyte samt att nollställa bilens dator och därmed släcka en lampa i instrumentpanelen. Det finns spaltmeter skrivet om detta på t. ex. http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=70841
Om detta "fel" finns i samma utsträckning på -08 dieseln och då 2.0, har jag svårt att säga, men jag misstänker att motorn inte blivit direkt så mycket bättre.

En av tjänstebilarna (också en Mazda 6 diesel, 2.0, -07) som servats regelbundet och som gått närmare 30 000 mil, havererade motorn på och och det slutade med en verkstadsräkning på över 50 000 kr.

Uppdaterat: 2014-01-26 07:21
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Blev en passat -08 2.0 diesel istället, högre vägljud än jag räknat med men trevlig kupé och rymlig jämfört med V70 t5 -00. Återstår att se hur det funkar i längden=)

Uppdaterat: 2014-01-26 18:30

Bra val med en Passat, tycker jag. Rostskyddet på Passat är flera klasser bättre än Mazda 6. Dessutom var och är Mazda 6 känd för sitt höga vägljud.

Uppdaterat: 2014-01-27 14:53
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.