Vi Bilägares forum

Vilken plugin blir mest lönsam för mig?

Vilken plugin blir mest lönsam för mig?

Jag ska plocka ut en förmånsbil som anställd på företaget jag jobbar för. Jag väljer mellan Mitsubishi PHEV och Prius plugin

Fasta nettokostnad för respektive bil blir efter företagets egna kalkylmall följande:

3 145 för Mitsibishi
2 579 för Prius

Jag har laddningsmöjligheter hemma och på min arbetsplats. Har 7.5 mil till jobbet och 7.5 mil tillbaka. Jag pendlar till jobbet ca 4 dagar per vecka. 90% av färden är på E4 och det händer att det är seg rusning under 2 mil.

För att beräkna vilken av dem som skulle vara mest lönsam för mig då skulle det underlätta med realistiska och verkliga förbrukningssiffror.

Det är lättare att hitta tester om toyota orius vad den bilen drar när elen tar slut. Det är ju svårare att hitta siffrorna för PHEV. Att beräkna på fabrikens siffror är ju lite vanskligt. Enligt toyota drar Mitsubishi 0.54 blandad körning när bensin/diesel motorn sätter igång. Har inte hittat några oberoende tester som styrker det eller som kan ge mig andra siffror.
Toyota hävdrar 0.22 men vissa landar landar på 0.3-0-5 liter / mil.

Självklart beror det på hur man kör och så vidare. Men när jag räknar på siffrorna samt tar hänsyn till mina reseförhållanden då känns det som att PHEV blir billigare. Sen är det ju också en fördel att motorn kan ladda batterierna på PHEV. Nackdelen är ju att det blir mindre tjänstepension eftersom bruttolöneavdraget blir 4300 för phev resp 3200 för Prius.

Är kluven.

Önskar feedback från er som går i samma tankar om PHEV och från er som äger prius plugin

Vad säger ni?

Uppdaterat: 2014-01-17 15:30

Kommentarer

Efter att bl a ha läst Laddhybrid-bloggen har vi ju ett facit nämligen att Prius Plug-in klarar runt 15--20 km på batterierna beroende på årstid. I bästa fall upp till 25 km sommartid med försiktig gasfot. Mitsubishin har 10 kWh användbar batterikapacitet och om vi antar att den drar lite mera än Priusen så har man antagligen ca: 5 mils "elektrisk" räckvidd i vart fall sommartid. M a o ungefär dubbla elektriska räckvidden vilket för många borde kompensera den högre fossila bränsleförbrukningen dessa bilar emellan.
Sen måste man nog ställa sig frågan om det är ekonomin eller användbarheten som är viktigast. Mitsubishin klarar ju lite mera vardagsbehov, t ex att dra ett släp, än vad Priusen gör. Sen är den ju dessutom fyrhjulsdriven.
Om jag personligen hade en sån frikostig arbetsgivare att jag fick välja mellan dessa två så skulle det bli Mitsubishin och det främst av att jag har behov att dra släp ibland.
Edit: Såg i en annan tråd att nån som redan köpt en Mitsubishi berättade att verklig el-räckvidd när det var riktigt kallt och man körde med värmen för honom låg på drygt 30 km. Men det är minst dubbla vinter-räckvidden det också jämfört med Priusen.

Uppdaterat: 2014-01-17 16:25

Kan du ladda på jobbet så kommer du 10 mil på el med Mitsun medan Priusen bara kommer 5 mil.

Mitsun kostar säkert 1-2:- mer än Prius när elen inte räcker men de fem milen som den kan köras extra på el varje dag kanske sparar 5:- per mil.
Ca 40:- per dag billigare i Mitsun då, med 22 arbetsdagar blir det ca 900:- per månad.

Är elen på jobbet gratis dessutom så blir Mitsubishin ytterligare 12-15:- billigare per dag.

Uppdaterat: 2014-01-17 17:15

Kör man typ 4-5 mil/dag utan möjlighet att "mellan-ladda" så bör rimligen de rörliga driftkostnaderna bli lägre med Mitsubishin. Sen skulle jag inte bli förvånad om Mitsubishin är attraktivare som begagnad vilket i o f s inte betyder speciellt mycket när firman betalar bilen. Samt inte minst viktigt - den är mera användbar för en stor del av oss. Om man bara skulle kolla på ekonomin så finns det nog även andra bilar som blir billigare än Priusen.

Uppdaterat: 2014-01-17 18:18

Räknade lite fel innan Mitsubishin blir nog runt 600-700:- billigare i drift för arbetsresorna varje månad, misstänker att den därför är det ngt dyrare valet. Stor skillnad är det ju inte.

Uppdaterat: 2014-01-17 18:48

Jag tycker att frågan är lite underlig. TS frågar om två helt olika bilar, nog måste man väl själv veta om man vill ha en SUV eller en helt vanlig bil?
Och då är väl inte den totala kostnaden den mest avgörande?
Själv skulle jag aldrig tveka, PHEV ger ju avsevärt mer bil även om den skulle bli dyrare, vilket faktiskt är tveksamt.
Men den är avsevärt mer komfortabel, betydligt rymligare, fyrhjulsdriven och får dra släp.
Nackdelar är ju att den genom att det är ett högbygge drar mer energi, de stora däcken är inte billiga, men det har ju mindre betydelse på en leasing.

Uppdaterat: 2014-01-17 19:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Be dem räkna på en Passat med Gasdrift också...

Uppdaterat: 2014-01-17 20:09

Tack alla för era svar. Ja det är ju först en bil att pendla med till jobbet. Privat äger familjen redan en begagnad suv som vi kör barnen i och längre sträckor och resor.

Har räknat endel med de siffror ni angett och det blir mer eller mindre samma resultat plus minus några hundralappar om jag räknar på en 20 dagars månad.

Stort tack alla för att ni tagit er tid. Uppskattar det.

Ha det gott.

Uppdaterat: 2014-01-17 21:30

Leifer - idag är andrahandsvärdet aldrig ens bra - bara mer eller mindre katastrofalt dåligt.
Och ju dyrare bil desto flera förlorade kronor - i stort sett. Det är nog bara att inse det och sen se hur stora förluster man är redo att ta för "glädjen" av att ha en ny och fin bil. Även om man har råd så kan det ju kännas väldigt slösaktigt och onödigt att låta pengarna rinna bort på dyra bilar - det finns ju trots allt annat kul man kan göra för slantarna också om man vill låta dom rulla...:)

Uppdaterat: 2014-01-17 23:20

Anledningen till att jag tittat på just dessa 2 är följande,
1. Lågt förmåns värde vilket påverkar netto resultatet i beräkningsmallen.
2. 90 % av min körning är mest pendling mellan Uppsala - sthlm och eldriften sänker den totala genomsnitts förbrukningen.
Visst finns det billigare miljöbilar men plugin har ju bättre förmåns värde och man tjänar nog in en del på eldriften även om den är relativt låg på prius plugin.

Hade jag och Sambon inte ägt en suv privat hade det blivit mitsubishi. Det blir nog prius plugin hybrid.

Uppdaterat: 2014-01-18 11:42

Byt bort den privata SUV:en och låt arbetsgivaren betala det mesta av ditt ditt SUV-behov. Och köp en mindre och driftsnålare bil som andrabil när du nu fått en ny och fin 1:a-bil...:)

Uppdaterat: 2014-01-18 11:58
Pi skrev:

Byt bort den privata SUV:en och låt arbetsgivaren betala det mesta av ditt ditt SUV-behov. Och köp en mindre och driftsnålare bil som andrabil när du nu fått en ny och fin 1:a-bil...:)

Har tänkt på det men Sambon är mammaledig och behöver en bil. Jag vill att ungarna ska sitta tryggt och säkert. Den är ju såklart en kostnad men kommer behålla den. För tänk om jag säger upp mig eller blir uppsagd då måste mitsubishin återlämnas. Att behålla min privata större bil är rätt vettigt. Har redan förlorat värde på den sen inköp. Måste jag köpa ny om uppsägning sker och om den privata är såld då blir det ännu en förlust.

Hur man än gör är bilaffär en förlust men behovet verka leda till att det blir en prius plugin

Uppdaterat: 2014-01-18 12:36

Leifer att jag skrev Gas är just för att förmånsvärdet är oerhört mycket lägre jämfört med en diesel.

Uppdaterat: 2014-01-18 15:14

Passat ecofuel 2316:-
Prius plug-in 1975:-
Mitsubishi PHEV 2008:-

Men Passaten är väldigt mycket billigare i inköp så löneavdraget är mycket mindre, den torde därför vara i paritet med de andra vad gäller totala kostnader.

Uppdaterat: 2014-01-18 15:21

Tack alla ni som tagit er tid att skriva seriösa svar.

Uppdaterat: 2014-01-18 19:06

Tror ni LED strålkastare sparar energin från batteriet ytterligare. Business B1 har den utrustningen. Motorvärmare känns också som ett bra val i det här klimatet.

Vet ni om Entune fungerar i sverige? Smart att reglera kupens temperatur innan man sätter sig i bilen.

Uppdaterat: 2014-01-19 08:41

Har du läst denna blogg - http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/
Om inte så kan det nog vara nyttigt inför val av plugin-hybrid. Vill minnas att det klagades över stödet för just "fjärrstyrning" av Priusen via mobil men det kanske är åtgärdat...

Uppdaterat: 2014-01-19 09:23

Något att tänka på: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3797737.ece
"Laddhybrider kör inte på el
En studie visar att laddhybriderna Opel Ampera och Toyota Prius mest går på bensin."

Enligt typgodkännandet ger Prius plug-in 49g, i verklig trafik 106g. För Volt/Ampera var skillnaden ännu större: Typgodkännandet säger 27g, verklig trafik 110g."

Uppdaterat: 2014-01-19 09:31

Om man bara vill komma åt förmånerna så kan det vara som Peugo skriver, då struntar man att sätta i någon sladd likt etanolbilsägarna som aldrig tankade sina bilar med etanol men ändå slapp biltullsavgifter osv.
Bilarna var tydligen bilar som används i tjänsten och föraren står inte för bränslet vilket förklarar ointresset för att ladda bilarna.

Uppdaterat: 2014-01-19 11:54
Elbil2