Vi Bilägares forum

VW kvalité !

VW kvalité !

Sedan 2012 har landstinget i Norrbotten tvingats till 14 motorbyten i tio av länets Volkswagen-ambulanser.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/klen-ambulansmotor
Hur står det till med VW erkända kvalité kan man undra? Kamkedjor som kuggar över, flera byten av DSG lådor på var bil vilket gör att bilarna inte kan användas som taxi och nu fler motorbyten än antal ambulansbilar på bara ett år?
http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/
I Teknikens Värld går växellådorna sönder redan innan testen av bilen är klar.så här skriver man.
"Notera att den DSG-låda, DQ 500, som rasade i vår Tiguan inte är samma DSG-låda som har lett till otaliga haverier, inte minst hos taxibilar, samt återkallelser i Kina. Problemlådan heter DQ 200 och har, till skillnad från DQ 500, torrlameller. Antalet växlar är dock desamma, sju stycken."
Biljournalisterna tycker i alla fall att VW är bäst!

Uppdaterat: 2013-12-31 11:34
Elbil2

Kommentarer

Borde inte tråden heta "VW brist på kvalitet" :).
En bror till en bekant till mig servar VW och Audi-bilar, en verkstad som arbetar mycket med bilar som har sålts till komun, taxi och andra företag. Han servar alltså inte bilar för privatkunder, utan bilar som används i statlig, offentlig eller kommersiell verksamhet. Hans rapportering bekräftar Previas påståenden, nämligen att VAG-gruppen har problem med sina drivlinor. Problem som inte upptäcks i Bilprovningen, för problemen är av så allvarlig art att när de inträffar så blir det verkstaden. Jag menar, de kan ju inte ens rulla till bilprovningen för egen maskin då...

Till det som Previa tar upp om kamkedjor som kuggar över och felaktiga DSG-lådor, så vill jag lägga till topplock. Byte eller renovering av topplock är allt för vanligt förekommande, och värst ligger Touran och Passat. Jag vet själv en taxiförare vars bil på 14 000 mil har fått topplocket renoverat två gånger! Nu tar hans speciella taxiförsäkring hand om det, men om hans bil hade hänt en privatperson så hade maskinskadeförsäkringen tagit första gången men sen hade privatpersonen fått betala och detta är ju inga billiga grejer med toppblock! Reparationerna på denna taxi-Touran har under de 14 000 första milen överstigit vad bilen är värd som begagnad!

Uppdaterat: 2013-12-31 12:40

Ett av problemen med VW är faktiskt deras 3000-milaservice.
Det finns många som tar det här på allvar och kör 3000 mil mellan oljebyte även om man bara kör 1000 mil per år med ideliga kallstarter och korta körningar.
Det är helt fel, kör man på det viset krävs oljebyte kanske var 500:e mil och dessutom bör man aldrig snåla på oljan, köp den olja som rekommenderas, det spelar ju ingen roll om den kostar skjortan, det är ju ändå en bagatell jämfört med värdeminskningen.
Men byt olja ofta om bilen inte körs ofta och varm och byt även i växellådan med jämna mellanrum, även automat och även om man från märkesverkstaden påstår att det är onödigt.
De har fel!

Uppdaterat: 2013-12-31 14:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur är det med 3000-mila service egentligen, är där inte en tidsintervall också? Hade ett par Renault Laguna tidigare med 3000- mila service men jag minns faktiskt inte hur det var med tidsintervallet i och med att jag kör mer än så per år. På min nuv. Peugeot så läste jag nyligen i displayen: Service within 3600km or 6 months. (2000-mila service). Det är väl så också med kamremmar att de skall bytas efter ett visst antal mil, eller ex. vis 5 år.

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-31 14:43

Jag instämmer helt med dig, leifer, tänkte närmare på saabnisses inlägg där somliga kör 1000 mil/år och samma olja skall överleva kanske 3 vintrar. Jag tvivlar på att leverantören inte har satt en tidsgräns också, utöver antal körda mil. Hur man än vrider och vänder på det så bildas ju kondens och ideliga kallstarter samt körning utan att motorn hinner bli riktigt varm måste ändå påverka oljan i negativ riktning, och som saabnisse säger så kräver en sådan körning frekventare oljebyten. Jag har 4mil till jobbet och kör dessutom en del i tjänsten så mina motorer går alltid ordentligt varma och jag är inte orolig för min del. När jag kollade oljan på Lagunorna så var den aldrig sotig eller missfärgad, ens efter nästan 3000mil, och det var både bensin- dieselmotorer.

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-31 15:27

Den Taxi-touran som jag talade om hade motor för biogas, alltså den går på både bensin och biogas. VW:s motorer för biogas och bensin är usla enligt han jag känner som jobbar med dem, men det finns även dieselmotorer hos kunderna han servar och de har också sina problem.

När det gäller service, ja för min PSA-bil gäller att om jag inte kör upp till miltalet per år så ska bilen ändå servas var 12:e månad. Så även den som kör 1 000 mil per år ska serva bilen. Har man garanti på bilen så är det ett krav för att garantin ska gälla att man följer detta. Men jag vet att det finns de som slarvar med detta och att detta faktiskt är vanligt. Ingen risk för mig, jag går efter milen och jag servar min bil en gång om året för jag kör såpass mycket. Information om detta står i serviceboken i bilen.

Uppdaterat: 2013-12-31 15:27

Surfat lite och googlat på "Passat serviceintervall":

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/22/38265/passat-ras-kostade-95-000-kronor-efter-uteblivet-oljebyte/

Saxat ut Broschyr för Passat 2013:
>Serviceinterva ller. Bilen har flexibelt
serviceintervall enligt bilens intervallindikering
(individuell), dock max 24
månader.
Passat EcoFuel och etanolanpassade
modeller har fasta serviceintervaller
var 1500:e mil eller var 12:e
månad.<

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-31 15:53

Att inte byta olja och filter minst en gång om året oavsett körsträcka, märke och bilmodell är dum snålt, ignorant och totalt korkat. Tänk om alla förstod att något som är så relativt enkelt och billigt att byta har så enorm inverkan på motorns slitage så skulle väldigt många fler köra bekymmersfritt med sina bilar. Det är ju egentligen så fantastiskt att motorns viktigaste komponent ochså är den enklaste att byta, så jag förstår inte varför dessa problem existerar överhuvudtaget!

Uppdaterat: 2013-12-31 16:04
z65

Leifer @ Varför måste oljan bytas oftare i en bensinbil än i en Diesel? I en dieselmotor förorenas oljan av sot mm. Dessutom tar det mycket längre tid för dieselmotorn att bli varm, vilket betyder att vatten som samlas i oljan från förbränningen avdunstar långsammare med högre vatten innehåll som följd.

Jag byter olja oftare i dieseln än i bensinbilen. Ändå är samma olja svart som synden och luktar Apa vid byte i dieseln, medan vid byte i bensinbilen oljan är ljusbrun och lutar inte på långa vägar lika illa.

Menar Du att dieselmotorn är mycket tåligare när det gäller att köras på förorenad olja, eller?

Uppdaterat: 2013-12-31 16:13

Vi har diverse VW på jobbet, alla runt årsmodell 05-11. Ständiga problem tyvärr. Koppling, turbo o s v. Inga billiga saker. Som vanligt med "tysk kvalitet".

Uppdaterat: 2013-12-31 16:32

Diesel är smörjande och renande, en motor skulle kunna gå en stund med ren diesel i oljetråget, med bensin skulle den skära omgående.
Att oljan blir svart beror just på att dieseln håller motorn ren från sot mm.

Uppdaterat: 2013-12-31 17:25

Artikeln om ambulansmotorerna sa ju ingenting, vad är det för motorer ?? Varför är dom för klena ?? Är det landstinget som beställt bilar med mindre motorer pga ekonomin ?? Har VW uppgett för hög tillåten vikt till den motorn.
Jag höll full gas med en Peugeot i 26.000 mil pga att motorn var för klen, den gick inte sönder för det.

Uppdaterat: 2013-12-31 17:37

Enligt nyheterna på TV igår så var den troliga huvudorsaken att motorerna blev för varma.

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-31 17:44

Rikard @ Bensin är väl minst lika renande som diesel, eller? Förbränningen är väl sämre med diesel eftersom man behöver ett partikelfilter som tar hand om sotet. Vid DPF regenerering förekommer extra mycket spädning av smörjoljan enligt Volvo.

Uppdaterat: 2013-12-31 18:06

Leifer, är det inte så att etanol innehåller en liten mängd vatten då en alkohol aldrig kan bli 100%. Och vatten även i liten mängd är inte bra för motoroljan. Klarar inte vevhus ventilationen att vädra ut vattenångan försämras nog oljekvaliten snabbt. Bara min teori men....

Uppdaterat: 2013-12-31 18:27
z65

Det är väl ochså ett välkänt faktum att en turboladdare sliter hårdare på oljan p.g.a hög temperatur m.m. På min Saab bytte jag oljan 2 ggr/år och hade inga problem med den på de 11000 mil jag körde den.

Uppdaterat: 2013-12-31 18:37
z65

Nej, bensin och diesel är inte renande på samma sätt, med diesel kan du lösa upp och tvätta bort sot/koks som bildats tex i ett förbränningsrum, om man tex plockat av ett topplock kan man vända på toppen och fylla rumet med diesel, dagen efter är det bara att torka ur det, gör du samma sak med bensin händer ingenting, bensinen har dunstat.

Nån som hört talas om olisludge på en diesel ?? En dieselmotor är oftast helt ren inuti även fast själva oljan är skitig, det finns inga avlagringar.

Jag är absolut ingen expert på området hur det fungerar, jag pratar bara om praktisk erfarenhet.

Uppdaterat: 2013-12-31 18:43

Jag har för mig att jag läste någonstans att etanolen "spär ut" oljan på ett annat sätt än vad diesel och bensin gör. Kan bara inte dra mig till minnes var.

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-31 18:47

Sen turboagregaten blev vattenkylda finns väl inga större problem med oljan på den punkten.

Att det sen finns tillverkare som tillverkar/monterar dåliga agregat är väl en annan 5a.

Uppdaterat: 2013-12-31 18:48

Rikard, det är väl därför man sällan hör om turbohaverier på dieselmotorer, avgastemperaturerna är väl dessutom lägre på en diesel!

Uppdaterat: 2013-12-31 18:49
z65

Jag var med i begynelsen när Scania tillsammans med SL provade etanol på bussar här i Stockholm, dom första försöken gick inte så bra.
Efter bara några dagar liknade bränslesystemet mera en vattenspridare, typ inga packningar som satt i tålde etanolen.
När dom fick fix på det höll motorerna inte ens 5000 mil, dvs dom skar före första oljebytet.
Tätare oljebyten och morderna syntetoljor löste problemet, men dom gick inte några 100.000 mil som dom kunde göra på diesel.

Uppdaterat: 2013-12-31 18:56

Ja avgastemperaturen på en diesel är väl bara en 3e del mot en bensinare med turbo.

Uppdaterat: 2013-12-31 18:58

Ok Leifer , det var som sagt bara en fundering, dock intressant att diskutera tycker jag.

Uppdaterat: 2013-12-31 19:06
z65

Vill påpeka att jag inte anser att problem med turbo och etanol är ett specifikt VW problem.

Uppdaterat: 2013-12-31 19:21
z65

Rikard @ Möjligen vid tomgång men vid hög belastning kan väl avgastemperaturen inte skilja så mycket att det har betydelse för turbons smörjning.

Uppdaterat: 2013-12-31 21:52

Den berörda motorn är 2.0tdi, (diesel alltså), på 177 hästar.

Att utryckningsfordon går hårdare mil är självklart men en sån här haveri-procent är ju högst anmärkningsvärd.

Men när det gäller VAG så blir man ju inte längre förvånad när det gäller deras återkommande motor- och växellåds-problem. Hoppas att ViB uppmärksammar detta och pratar med Tomasfolk på VAG Sverige så vi får höra hans löjeväckande bortförklaringar igen..

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

" Inom flyg- och försvarsindustrin eller inom medicinteknisk utrustning så räknar man alltid på den relativa risken. Jag föreslår att vi även gör det i fallet VAG. Annars riskerar vi en dumstrut på våra huvuden och det vill vi väl undvika? " Vad har det med bilar att göra? Jag kan inte välja vilket vapensystem vi ska ha i landet, eller vilken utrustning sjukhuset väljer att köpa in. Det kan jag inte påverka, däremot kan jag påverka vilken bil jag väljer att köpa. " Den relativa risken " kan vara skäl nog till vissa avgöranden. Vi använder ju tex bilbälten fast den relativa risken för att råka ut för en olycka är liten. Dumstruten har nog den som inte vill se risken, oavsett hur liten den är.

Uppdaterat: 2014-01-01 16:44

Har detta någonsin drabbat något annat märke?

Uppdaterat: 2014-01-01 19:29

Risken med att köpa en VAG-produkt blir ju att om felen visar sig vara större än man först trott, är att man riskerar att ha en bil som blir svår att bli av med när den börjar närma sig 10 år. Har man då köpt den när den är ca 5 år gammal för säg 100 00 kr så kan det bli en dyr erfarenhet. Jfr med SAAB och motorproblemen. Jag skulle inte med gott samvete rekommendera någon att köpa en folka idag iallafall. Åtminstone inte så länge dom har svårt att erkänna deras bristande kvalitet. Finns många berättelser på nätet om bilägare som fått bekosta DSG-lådor själva när dom rasat.

Uppdaterat: 2014-01-01 21:07

Jes_, det var en Audi 100, inte en A4;-)

Uppdaterat: 2014-01-01 23:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

leifer har en Toyota Prius med en verklig med långsiktig kvalitet som är i paritet med Citroen C4. (Prius hamnar på på plats 145 och C4 på plats 146 (av totalt 157 modeller) i 2012 års besiktningar.)

Nu skrev han: "För jag tror inte det är några större problem när bilen är 0-3 år gammal." Men nu var det ju just "större problem" med en Prius i 2012 års besiktning.

Hans referenser till sitt VAG-ägande är fortfarande en Audi 100.

Uppdaterat: 2014-01-01 23:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Men är det inte så att man oftast refererar till den senaste bilen av det märke man ägt?
Min enda VW var en pippigul Derby av -79 års modell (första bilen jag ägde) krånglade nästan aldrig men rostade tyvärr bort, eftersom den var så pass driftsäker så har jag bara trevliga minnen av VW fast det är många år sedan nu.

Fast å andra sidan så var den absolut driftsäkraste bilen jag ägt en Peugeot 206 -04, vilket borde vara omöjligt när man läser om franska bilar här på sidan :-)

Så om jag ska bilda mig en uppfattning om bilars driftsäkerhet utifrån de bilar jag ägt så ser topp fem listan ut så här, inte riktigt som bilprovningens alltså...
Dock har jag inte tagit med rosten som en faktor för då skulle VW och Mazdan inte kommit med alls.

Peugeot 206 -04
VW Derby -79
Opel Ascona -77
Mazda 323 -00
Volvo 965 -96

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Tja det är väl ingen hemlighet att inte bara VW utan de flesta tillverkare har Toyota som måttstock när det kommer till driftskvalitet.
Toyota, och Japanska bilar i stort, har ju blivit själva sinnebilden för ett problemfritt bilägande även om ryktet har naggats i kanten på sista tiden.
Dock tror jag att det kommer att ta tid för VW att få samma goda renommé som Toyota, även om bilarna i sig når lika kvalitet så tar ett bra rykte åratal att bygga upp.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag tror att det största kvlitetsproblemet är landstingets upphandling. Min erfarenhet av offentliga upphandlingar är att de inte har en aning om vad de vill ha. De frågar personalen och får fram det mest basala kraven och sen kryddar dom med lite miljötänk och till slut är det priset som avgör allt. Om man hela tiden strävar efter att få allt så billigt som möjligt så är det väldigt naturligt att man får problem med kvaliteten.

I det här fallet kan jag slå vad om att miljökraven i förfrågningsunderlaget gjort att VW presenterade en bil med sin allra snålaste motor och inte nödvändigtsvis den motor som passade verksamheten bäst.

Sveriges kommuner är fulla av elbilar som inledningsvis var så jävla fantastiska och gav tidningsartiklar med något kommunalråd och kommunens miljöchef, men som bara blivit stående när de väl skulle användas i den vardagliga verksamheten.

Uppdaterat: 2014-01-02 12:25

En av de bästa bilar jag haft var en Audi 100 av 1988 års modell, det var en bil jag färdades mycket och gärna i.
Det var dock en firmabil så jag stod inte för några kostnader, men jag tro inte den behövde många reparationer, sådant fick man alltid höra.
I november ersattes den av en Audi A4 som blev utklassad i komfort av den 11 år gamla 100an som då gått 30000 mil.

Men när det gäller VWs kvalité och det skrivande den föranleder så tycker jag att det i mycket påminner om den häxjakt som pågick runt Saabs oilsludge i början av 2000-talet.
Den häxjakten var så effektiv att många fortfarande tror att det var ett specifikt Saabproblem, när det i själva verket var många andra märken som hade samma problem, VW, Toyota, PSA, Volvo, Mercedes, t.ex. som mer eller mindre råkade ut för det här.
Det har ju visat sig att det oftast var ägarrelaterade problem, som oftast berodde på felaktig olja eller för få oljebyten, men främst på att bilarna fick gå med för många kallstarter och för låg arbetstemperatur.
Dock fick det Saab och flera andra att ändra konstruktionen och idag finns nog inte så många bilar kvar i trafik som inte blivit modifierade, men det finns faktisk ett par gamla 9-5or som jag känner till som är kvar i original och aldrig haft oilsludge, men det är långmilare.

Just oilsludge fanns även förr i tiden då man använde sig av öppen vevhusventilation, men det var väldigt sällsynt.

Jag har en känsla av att många, kanske inte alla, av VWs problem just är ägarrelaterade, men VW har ju sig själva att skylla när de anger 3000 mil mellan oljebyten, en sträcka som kanske passar Taxi som klarar detta på några månader.

Uppdaterat: 2014-01-02 12:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förstår inte varför den berörda motorn skulle vara för liten och klen och därför vara ursäktad för att den havererar?

Nu är jag ingen kännare av utryckningsfordon generellt men jag misstänker att de 180 hästar fördelade på 3200 kg som det är i detta fall inte alls är speciellt lite jämfört med andra nutida alternativ eller speciellt inte om man jämför med de fordon som användes på 70- och 80-talet t ex.

Mercedes Vito väger i ambulansutförande ca 100 kg mindre än VWn och har en motor på 163 hästar och borde då vara ännu mer benägen att paja, jämför med VW:n som har 180 hk. Men var är larmrapporterna om dom?

http://www.eurolans.se/ambulance/small-ambulance-vito.asp

Sen så underhålls utryckningsfordon betydligt noggrannare och även om de körs hårt så ska motorerna naturligtvis hålla mycket bättre. Det här är helt enkelt en motor som inte tål påfrestningar lika bra som de som konkurrenterna erbjuder.

Sen så vet jag att Caravelle i övrigt är väldigt omtyckt som ambulans av de som jobbar med dom men motorerna är skräp.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Citat:

Landstingets inköp av 10 ambulanser från tyska Volkswagen är ingen hit - på ett par år har man tvingats till motorbyten 14 gånger i bilarna.
Den här ambulansen är stationerad i Boden och i den har man fått byta motor tre gånger - vid 7000 mil, vid 14000 mil och vid 21 000 mil.

-Så här får det inte vara och vi har haft möte med representanter från generalagenten Volkswagen och från företaget Eurolans därifrån vi göra inköpet och kommit överens om hur vi skall försöka lösa problemet, säger Peder Lindholm som är sektionsledare för ambulansen i Boden.
Problemet är att motorerna går varma och två motorer är nu nedskickade till fabriken för genomgång.

I väntan på att en lösning av problemet så får ambulanspersonalen ha med sig olja och fylla på vid behov i väntan på ännu ett nytt motorbyte.
Men kan inte det här innebära ett riskmoment i patientarbetet - om ni till exempel befinner er i en liten by och har en patient som drabbats av hjärtinfarkt?

-Ja självklart kan det hända, men det har inte hänt och vi hoppas att det inte kommer att hända heller.

Och på min fråga om felet kan höra samman med att bilen är stor och tung och hårt lastad blir svaret.
-Vi är ju inga experter men vi tror inte på det utan det är nog helt enkelt så att motorn som Volkswagen satt in är för liten för en ambulans. De här är ju bilar som går väldigt hårt och de betyder många tuffa mil, avslutar Peder Lindholm.

Rålle G.:
Visst ska en 2,0 TDI motor på 180 hk klara 3200 kg det tycker jag.

Uppdaterat: 2014-01-02 15:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer, Toyota hade faktiskt problem med oilsludge, trots avsaknad av turbo!

Uppdaterat: 2014-01-02 15:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sluten vevhusventilation blev obligatoriskt från 1969, men det blev säkert inga större problem förrän man utökade serviceintervallerna.
Sedan finns det mängder av fordonsägare som snålar med oljan.
Precis som du skriver vore det bättre med 1500 mils intervall, men för t.ex. taxi som ju kör varma bilar med mycket få kallstarter är det ju helt onödigt, de kanske kunde klara 4000 mil utan problem.
Men man måste också känna till att problem med oilsludge är något som mest inträffar i kalla klimat (Sverige), söderut i Europa är det obekant.

Uppdaterat: 2014-01-02 16:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låt mig få ge ett tips till de som inte gillar VW kvalité, Köp ingen VW produkt så är era problem ur världen.

Uppdaterat: 2014-01-02 16:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Saabs oilsludgeproblem var främst ett resultat av extrem körning och långa serviceintervaller. 9-3, som hade samma motor, hade sällan dessa problem. 9-3:orna ägdes oftast av privatpersoner som inte hade samma körsätt. Läser man i instruktionsboken står det att man ska byta olja var 1000 mil om man har " mycket tomgångskörning, upprepad start och stoppkörning, innefattande frekvent och övervägande stadskörning samt korta sträckor i kallt klimat utan att motorn hinner att bli varm. " Hade ägarna/chaufförerna till bilarna bemödat sig att läsa instruktionsboken hade mycket av problemen kunnat undvikas! Sen hade det nog inte skadat om motorerna hade varit utrustade med nivåvarning till motoroljan!

Uppdaterat: 2014-01-02 17:11

VW Tiguan TSI 2012, har fått byta styrväxel, förpump till haldexkopplingen då bilen tappade driften på bakhjulen, och en bakfjäder på 7 000 mil. Byter olja efter 1500 mil och har då fått fylla på 1 liter.

Uppdaterat: 2014-01-02 18:04

Christian1:
Vad har du för TSI-motor? För det kan fungera med att ha i en lite tjockare motorolja än 5w-30 som VAG använder. I min Audi har jag använt Mobil1 0w-40 sedan bilen var ny och den har aldrig dragit någon motorolja. Den motoroljan som jag använder uppfyller dock bara VW 503.01 och det kanske inte är tillräckligt för din VW. Förmodligen krävs det att den uppfyller VW 504.00? Finns att läsa i instruktionsboken. Tror dock att VW 503.01 eventuellt uppfyller specifikationerna för din motor.

Uppdaterat: 2014-01-02 18:37
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Hackenbush skrev:

Låt mig få ge ett tips till de som inte gillar VW kvalité, Köp ingen VW produkt så är era problem ur världen.

Ja landstinget i Norrbotten skulle säkert gärna bytt tillverkare vid det här laget när man tvingats byta 14 motorer på 10 bilar under året, men efter Sveriges befolkning valt att vi skall styras av EU så är landstingen tvungna att beställa alla ambulanser och allt annat som sjukhusen behöver genom offentlig upphandling vilket gör att det inte hjälper att man förstår att allt inte står rätt till när det kommer till kvaliténivån utan man är tvungen att köpa produkterna som är billigast och på pappret uppfyller specifikationerna .
Stort grattis till medborgarna som röstade för att Sverige skulle gå i EU parlamentarikernas ledband där våra representanter inte skall ta hänsyn till sina egna invånares särintressen utan se till hela EU områdets intressen vilket man gjort när VW i Tyskland kunde sälja sina kvalité ambulanser till Sverige.

I Stockholm kan vi glädjas åt upphandlingsförfarandet med att numera få åka i ARRIVAS gamla importerade Hollänska bussar där man slipper kunna sätta på sig något bälte som tidigare satt i bussarn och där all säkerhetstext står på Hollänska vilket är bra för resenärer från detta land, ingen värme i bussen får man på köpet. Nu kommer sällan bussen alls vilket ofta gör att man slipper dessa små missar.

Uppdaterat: 2014-01-02 19:44
Elbil2

@ Hackenbush:

Inte för att vara elak men som moderator så borde du väl på samma sätt förmana de som har andra åsikter också som t ex de som i var och varannan artikel propagerar mot franska bilar. De borde ju då få höra att de inte behöver köpa franskt och därmed så skulle väl deras problem också vara ur världen?

Eller anser du som moderator att det är okey med ifrågasättande av vissa märken medan andra är oantastbara?

Eller missförstod jag dig helt?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Jag måste som medlem i samma blygsamma gäng som Hackenbush protestera mot att vi inte skulle få framföra våra egna åsikter.
Han föreslår ju bara att om man har problem med VWs produkter så ska man ju hålla sig därifrån.

Det är ju ungefär det samma när det gäller mina uttalanden, jag har ju kritiserat franska och italienska bilar ganska hårt och det beror på egna erfarenheter.
Jag är övertygad om att t.ex. japanska bilar är överlägsna franska när det gäller kvalitet, kanske är de även bättre än tyska, men skulle jag välja blev det ändå hellre en fransk än en japansk!
För mig gäller det att trivas med bilen, det är det primära, men man vet aldrig, jag kanske hittar en japansk eller koreansk, kanske kinesisk, bil som jag kommer att trivas med.

Uppdaterat: 2014-01-02 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då Hackenbush inte svarar så tolkar jag det som att han anser att det är okey med kritik mot vissa märken medan andra inte bör kritiseras som när han i denna tråd anser att vi som har synpunkter om VAG:s kvalitet då borde inte bry oss alls..

Även om ni nu bara är "hobbymoderatorer" så anser jag att ni bör hålla er någorlunda neutrala vilket ni alla tre mestadels gjort men i och med detta så blir jag ju lite fundersam minst sagt...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Jag håller inte med dig Jes och angående att tagga ner... , så är du ju knappast oskyldig där alltid ;-) Efterblivet är ju inte så snällt men jag tror ju att du innerst inne är en riktig myskille så no offense..

Men synd att Hacken inte vill svara.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Jag ger inte kritik mot vissa märken jag blir bara så trött på denna märkesdebatten som dyker upp överallt.
Inlägget innan var ett ironiskt svar på de som hela tiden trycker på att VW har problem hela tiden med alla bilar.
Jag tror inte totalt sett med alla bilar VW sålt att problemen är så stora utan att felen ligger på några få %-tal.
De som spyr galla över VW för detta kan ju låta bli att köpa VW och de som spyr galla över Franskt, Japanskt kan ju strunta i att köpa dessa bilmärken. Det blir bara så urvattnat att höra samma gamla märkesgnäll hela tiden.

Till sist så måste jag få säga att jag måste som privatperson få lov att uttrycka mina åsikter trots att jag är moderator för annars om jag inte får uttrycka mina personliga åsikter utan skall beläggas med förbud mot att uttrycka mig så blir ju moderatortjänsten bara ett stort plåster på munnen och hela idén med att vara på Vib:s sajt faller platt till marken.
Jag är faktiskt neutral i märkeskampen här för jag brukar inte lovorda vissa märken och jag framhåller aldrig mitt eget märke trots att jag kan säga att jag hittills är otroligt nöjd med mitt bilval. Men jag kommer aldrig att vara märkestrogen, jag köper mest begagnat och då blir det att köpa det som ger mig mest för pengarna för tillfället. Det kan bli en helt annan bil nästa gång.

Får inte jag uttrycka mina åsikter här så har jag två val
1. Sluta kommentera helt och bara moderera.
2. avsäga mig moderatorskapet och fortsätta kommentera.

Nå vilket skall jag välja?

Uppdaterat: 2014-01-03 15:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, fortsätt som förut. Du (och saabnisse) gör ett bra jobb genom att bara "finnas till". Jag ser inga problem med att ni deltar i debatten och ni behöver inte heller vara neutrala på något sätt. Det är bara trevligt att läsa era kommentarer.

Uppdaterat: 2014-01-03 15:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har aldrig gått på några nitar då jag köpt begagnat för jag läser alltid på om eventuella problem med de bilmärken jag kanske är spekulant på. Jag vill veta vanliga fel på dem (alla bilar har sina fel) jag vill vet om de vanliga felen är kostsamma. Jag kan acceptera fel om de inte är kostsamma att fixa till och om man kanske kan rätte till felen själv.
Det är trots allt inte bilbranschens jobb att ge mig fakta om deras begagnade bilar och det skulle nog inte vara mycket hjälp eftersom de skulle nog inte säga att deras bilar har fel som kan bli mycket kostsamma.

en bilköpare måste vara insatt och själv ta reda på den info som är relevant inför ett bilköp för att undgå fallgropar och för att vara någorlunda säker med begagnat så bör man köpa hos en större känd bilhandlare där man oftast får 3 månaders garanti. Jag hade ett par saker som behövde fixas på min senaste bil Skodan, som jag inte märkte med en gång så jag åberopade min garanti och fick det ordnat utan knot. Detta är sällan fallet om man köper privat.

Uppdaterat: 2014-01-03 15:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.