Vi Bilägares forum

Olika kvalitet på diesel ?

Olika kvalitet på diesel ?

Vi har tidigare i nån artikel-tråd bl a diskuterat litet runt Statoils Miles-diesel och lite annat - bl a tillsatser man kan köpa själv och tillsätta bränslet. Orsaken var att man ibland uppfattar "knackningar/ryckningar" i motorn vid varvtal där det trots allt inte borde förekomma.
Nåväl - fick lite tendenser till sådana knackningar/ryckningar efter att Statoil bytte till sin Miles-diesel. Fick då tips på att byta leverantör till bl a Jet vilket jag gjorde och har nu kört några tankar. Tyvärr så blev det inte ett dugg bättre. Men - av en tillfällighet (= nästan soppatorsk) så tankade jag hos OK förra veckan och döm om min förvåning när dessa "skönhetsfläckar" helt upphört. Nu är det kanske lite tidigt att "ropa hej" men jag håller tummarna. Hade mest problem vid jämn fart och relativt låga varv (runt 1300--1400) och vid försiktiga gaspådrag på högsta växeln - gasade man på lite hårdare så fanns inte dessa problem. Mest var det i form av småryckningar men möjligen också lite knackningstendenser.
Nån som har egna erfarenheter av olika diesel-fabrikat och vilka som är bra eller mindre bra ? Jag inbillade mig tidigare att det borde vara ungefär samma "skit" i alla bolags pumpar men frågan är om det verkligen gäller för diesel ? När det gäller bensin har jag aldrig upplevt några märkbara skillnader på motsvarande kvalitet (mest 95 oktan) hos olika bolag.

Uppdaterat: 2013-12-12 08:18

Kommentarer

Kan bara skriva om ungefär samma problem som du hade dock med 95 oktanig bensin från JET. När jag körde mellan 30 km/h - 50 km/h och trampade lätt på gasen så hackade bilen till. Testade då att tanka 98 oktan hos Statoil (innan det blev miles) och det försvann. Vad detta berodde på att motorn hackade till vet jag inte men den gillade uppenbarligen inte bensinen från JET. Bilen i frågan var en VW Lupo 1.4i - 03. Den ska alltså tankas med 95 oktan och inte 98 oktan. Misstänker att JET har 10 % etanol i sin bensin medan Statoil då inte hade någon etanol i sin 98 oktan. Dessutom drog den något mindre bensin med 98 oktan.

Uppdaterat: 2013-12-12 11:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har kört 1000-tals mil på Preems ACP Evolution Diesel i tjänsten och det har fungerat utan några som helst problem.

Uppdaterat: 2013-12-12 22:11
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Har bara testat de märken jag nämnde och fortfarande fungerar OK's variant mycket bra så jag kommer nog att testa några tankar av den blandningen först för att se om det är samma sak på "alla" OK-mackar.

Uppdaterat: 2013-12-13 06:58

Vill du vara helt säker så finns den bästa dieseln för bilar på Shell, där mår motorn bäst... Men jag tankar också på OKQ8 och deras diesel funkar bra, dock så har jag nästan aldrig hört något bra om Statoils mile diesel så skulle inte tanka deras bränsle.

Uppdaterat: 2013-12-13 12:33
Pär

Det är väl våra högprestandabilar som är lite kinkigare, Christer...:)
Men helt seriöst så är det verkligen stor skillnad nu jämfört med för några dagar sedan när jag körde på Jets hopkok.

Uppdaterat: 2013-12-13 17:17

crister_1; humor är inte på dagordningen just nu? ;-)

Uppdaterat: 2013-12-13 19:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Just nu tycks det ju som att det är Christer om saknar humor - precis som Audi nämnde...:)
Sen får Christer anse vad han vill om inbillning eller ej men jag kan bara konstatera att det är skillnad på diesel och diesel eftersom jag inte gjort nån som helst förändring på bilen f ö. Det är mycket lätt att konstatera att motorn går bättre och det jag talar om har jag redan beskrivit - det är alltså vid relativt låga varvtal på högsta växeln och vid mycket obetydligt gaspådrag. Nu går den mjukt och fint - med Jet-dieseln "småryckte" det mycket märkbart. Sen skiter jag egentligen i om det är "inbillning" eller ej - så länge motorn går mjukt och fint är jag nöjd.

Uppdaterat: 2013-12-13 23:34

Jodå - Christer...:)
Absolut att jag hört om placebo men nu tankade jag inte OK för att testa utan för att det var den närmsta mack som fanns när soppan började sina i tanken - och det fick en annan effekt än bara bränslepåfyllning. Du som tycks veta kan ju tro på placebo men nu råkar det vara jag och min familj som kör och åker i bilen och smårycken som fanns tidigare under några månader och under vissa förhållanden finns just nu inte längre så i så fall är det nog motorn som du borde snacka med när det gäller placebo.

Uppdaterat: 2013-12-14 10:45

Jodu Crister - stava rätt kan jag nog säga att jag behärskar rätt bra men om du tror att den förmågan hänger ihop med hur man stavar ditt namn på ett forum så får du nog tänka om. Och sen var det som sagt detta med humor vilket uppenbarligen är svårt för vissa.
Hursomhelst - tråden började bra men sen har den tyvärr utvecklats negativt så just nu känns det onödigt att offra mera energi på just denna tråd. Jag vet vad jag vet, jag har haft ryckningar på samma sträcka på väg till jobbet (70-väg) under några månader och plötsligt är dom borta. För mig räcker detta och ditt tyckande påverkar inte verkligheten.
Sen kan man fråga sig vem av oss som ljuger om sin ålder. I din profil står det 42 år och i min 63 år och min stämmer i alla fall - är du 62 år så kanske du skulle ändra i profilen. Tyvärr har dina inlägg varit rätt provokativa och jag beklagar att jag dragits med lite i detta för jag brukar normalt försöka undvika sådant.

Uppdaterat: 2013-12-14 18:41

Ursäkten godtagen. Men jag har svårt att tro att det är fel på motorn när den går alldeles förträffligt på OKs blandning.
Har också tidigare trott att det i stort sett är samma smörja som alla säljer men jag är inte lika övertygad längre.
När det gäller bensin har jag som sagt inte märkt några skillnader men det kanske är annorlunda med diesel. Det kan ju faktiskt vara så att "min" motor trivs bäst med OK Bio + som deras Diesel tydligen heter om jag fattat det rätt. Skall kolla på macken jag tankade nästa gång jag åker förbi för att få det bekräftat.
Sen ser jag inget problem med att vara seriös men ändå skoja lite.

Uppdaterat: 2013-12-14 19:56

Leifer - f n är allt problemfritt men jag skall fortsätta tanka OK för att se om det var en tillfällighet eller inte.
Vet inte om alla dieselbränslen är samma men är lite tveksam numera. T ex så skall ju OKs Bio+ diesel innehålla väsentligt mycket mera förnyelsebara dieselersättningsmedel och OK påstår bl a att detta skall ge motorn "mjukare" köregenskaper vilket är vad jag faktiskt bedömer ha skett med min motor. Inbillning eller ej ? Tja - jag har under flera månader dagligen upplevt problemen på en sträcka till jobbet och nu är dom problemen som bortblåsta. Men jag skall inte säga alltför mycket utan fortsätta att tanka OK Bio+ ytterligare några tankar så får vi se om detta är en tillfällig eller bestående förbättring. Det var alltså inget stort problem utan snarare en "skönhetsfläck" men jag är mer än gärna utan den skönhetsfläcken. Men visst kan det vara nåt annat som förorsakat förbättringen även om jag inte förstår vad det skall vara. Men så länge det består är jag nöjd !

Uppdaterat: 2013-12-15 21:57