Vi Bilägares forum

Skada på olevererad bil

Skada på olevererad bil

Har hamnat i en märklig situation. Har beställt en helt fabriksny bil, och på väg från fabrik till återförsäljare, där bilen ska levereras, utsätts bilen för skada under trailertransporten. Det uppstår 15-20 kraftiga stenskotts liknande märken i lacken på ena sidan/bakre delen av bilen. Skadorna har slagit hål i lacken så de undre lacklagren är kraftigt synliga, ev ända ner i plåten. Bilen kommer att lackeras om till vissa/stora delar. Det hela känns som en stor förlust att behöva ha bilen på verkstad/omlackering redan innan man kvitterat ut den. Tacksam för sakliga synpunkter och råd.

Uppdaterat: 2013-11-17 21:13

Kommentarer

Adrian 544:
Jag tycker inte att du ska acceptera att få en fabriksny bil som redan är omlackerad. Häv köpet eller kräv att få en annan motsvarande likadan bil av återförsäljaren. Fast det kan ju vara svårt om du beställt bilen med speciell utrustning och färg att få en likadan oskadad bil. Fast när en ny bil lackeras om är det ändå lättare att få rätt nyans på lacken än när bilen är begagnad.

Uppdaterat: 2013-11-17 21:25
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har råkat ut för något liknande - en baklucka som fått sig en törn under leveransen. Den lackades om och under tiden fick jag en lånebil. End of story.

Hur tråkigt det än kan låta, så är det sannolikt helt utsiktslöst att försöka häva köpet, eller ens få kompensation. Gilla läget och se fram emot en ny bil;-) Om än omlackerad. Du kan jämföra det med att någon kör på dig samma dag som du fått din nya bil - samma sak där (om det inte är en omfattande skada).

Uppdaterat: 2013-11-17 22:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Transportskador är mycket vanliga. I de flesta fall vet nog kunden inte ens om att deras nya bil har blivit reparerad. I samma byggnad där jag jobbade tidigare hade Audi och BMW verkstäder vägg i vägg som hade som enda uppgift att laga transportskador. Förmodligen är problemet inte lika stort i Sverige. En kille jag snackade med på BMW verkstaden berättade att ca. 20% av alla BMW som importerades i till Australien hade någon form av skada som måste åtgärdas.

Uppdaterat: 2013-11-18 09:06

Skulle häva köpet eller kräva någon typ av kompensation på bilen...

Uppdaterat: 2013-11-18 12:37
Pär

Jag skulle hämta ut en helt ny bil från utställningshallen, beställd sedan flera månader tillbaka, silvermetallic (f.ö. den enda jag haft i den tråkfärgen!), när jag fick se en tre dm lång djup repa på bakluckan.

"Det fixar vi snabbt" sa försäljaren, "Bilen är ju ny, det kommer inte att märkas"!
"Kom tillbaka om en vecka":
"Men vad fan! En vecka!!"
"Tyvärr specialfärg, måste beställas från Frankrike".
Efter en vecka var bilen klar, då var luckan betydligt mörkare än bilen i övrigt.
"Vi kör ut och tittar i dagsljus" sa nasaren.
Då blev den ljusare!
Det hjälpte inte att bråka och leva rövare, ingen åtgärd trots löften, inget hände och jag tröttnade, man har ju annat för sig.
En gång om året var det samma färg. Vid sommarsolståndet!

Uppdaterat: 2013-11-18 13:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre