Vi Bilägares forum

CVT acceleration med och utan virtuella växlar

CVT acceleration med och utan virtuella växlar

Se video:
http://www.youtube.com/watch?v=hSdGbTSdaxQ

Uppdaterat: 2013-11-16 16:18

Kommentarer

Och ja det är min Avensis, verkar ta ca 9 sekunder till 100 med 1,8l motorn på 147hk.
Lite snabbare med steglös acc än med virtuella växlar.
Riktigt bra resultat.

Uppdaterat: 2013-11-16 21:44

Stämmer, färre hästar och ingen CVT.

Uppdaterat: 2013-11-16 23:59

Mmmmmm, men den klassiska känslan är inte den optimala för bränsleförbrukning eller max acceleration.

Uppdaterat: 2013-11-17 00:24

Ja men nu visar videon max acceleration, naturligtvis fungerar den annorlunda vid normal körning, oftast ligger den faktiskt på runt 1000 varv upp till 60km/h.

Uppdaterat: 2013-11-17 07:17

Gummibandskänslan som man beskyllt CVT-lådan för var väl något som upplevdes på DAF 33 t.ex. men då handlade det ju om acctider 0-100 (då det var möjligt) på 30-40 sekunder!
I en modern normalt tystgående bil med CVT finns ju knappast det problemet och jag förstår inte varför man skulle ha fasta steg egentligen.
Men är det så att man kan låsa lådan mot uppväxling som man gör när man låser en momentomvandlarlåda vid manuell växling?

Uppdaterat: 2013-11-17 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Automatlådor går ju mot fler och fler växlar, 9 är på gång, de bygger dem alltså mer och mer lika en CVT som har oändligt många växlar vilket torde vara det ultimata. Då kan elektroniken styra utväxling och motorvarvtal till det som för stunden är mest effektivt.

Uppdaterat: 2013-11-17 09:38

Men accelererar man lagom så blir inte varvtalet högre än 3000 på min heller. Det är ju först när man trycker gasen i botten den ger full kraft. Tror att det är bäst att prova själv, det funkar hursomhelst fantastiskt bra, bättre än någon annan låda jag kört med.

Uppdaterat: 2013-11-17 11:08

På mina 2 Audi med CVT, så fanns det ingen gummibandskänsla ö.h.t. Man beställer kraften med gasfoten och får ett varvtal på köpet. Fascinerande, men inte så sportigt möjligen.

Uppdaterat: 2013-11-17 11:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det var det jag menade, motorn tokvarvar inte när man kör normalt, men stampar man ner plattan i botten blir det ju rejält varv på motorn, men det blir det ju med en momentomvandlarlåda också.
Det är ju det som var skillnaden med den gamla DAFen, eller Volvo 66. där fanns ju bara två lägen på gasen, inget eller fullt ;-)
Men det jag undrade över var om det gick att spärra lådan för uppväxling när den körs manuellt?
Alltså om man kör i branta backar kan man ju med en modern momentomvandlarlåda gå över till manuellt läge och t.ex. låsa lådan på trean för att få motorbroms.

Uppdaterat: 2013-11-17 11:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse:
Dom virtuella växlarna fungerar alldeles utmärkt när man växlar manuellt, du kan köra i endast 3:ans växel om du har husvagn och kör uppför i något bergigt område typ Frankrike eller Italien, det enda som händer är att den växlar ned själv när du kör långsammare än vad exempelvis 3:ans växel tillåter eller stannar, den växlar dock inte upp själv när du kör manuellt.

leifer:
Jag upplever ingen gummibandskänsla på Audis CVT (multitronic) utan att körningen blir lite monoton då motorvarvet oftast strävar åt att vara så lågt som är möjligt för den aktuella farten. När man kör i 160 km/h visar varvräknaren 3000 r/min. Jag tycker multitronic passar bäst för dieseldrivna bilar eftersom de ändå har sitt vridmoment så lågt ned i varvtalsregistret.

Uppdaterat: 2013-11-17 21:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack Minimats, då fungerar den alltså som min momentomvandlarlåda, den växlar också ner i manuellt läge men inte upp.
Jag har aldrig kört CVT med virtuell växling, men då har man ju nu tagit bort den nackdel som vissa upplevt.
Jag minns Volvo 343, man trampade plattan i botten och det vrålade rejält, men det hände inte så mycket i övrigt ;-)
Kör man normalt finns ju ingen gummisnoddskänsla, men är man mer våldsam och irriteras av det är det ju bara att växla manuellt nu när det går.

Uppdaterat: 2013-11-18 12:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer:
Jag tror i och för sig att det är ganska lätt att programmera in fasta växlar även i en CVT. Förmodligen har det inte kommit av den anledningen för att biltillverkarna inte tror att det är någon större efterfrågan på fasta växlar i en CVT, då det ändå finns när man vill växla manuellt. Fast visst borde det finnas ett program även för detta, precis som det finns för sportläge och manuellt läge. Jag kan rekommendera dig att provköra Audi A6 2,0 TDI med multitroniclådan, den har 8 virtuella växlar. Jag tycker att den kändes bättre i växellådan än min 10 år gamla Audi A4 1,8Ts 190 hk som har 6 virtuella växlar. Diesel passar bättre med CVT än bensinmotor.

Uppdaterat: 2013-11-18 20:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer, alla moderna CVT är kedjedrivna vad jag vet.
van Doornes Transmatic var ju den första och den konstruerades ju för femtio år sedan.
Tidigare var det ju friktionshjul eller kilremmar som på Daf 33.
CVT med friktionshjul fanns ju för mer än hundra år sedan!

Uppdaterat: 2013-11-18 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kört Subarus CVT i både Outback och nya Forester, men under normal vardagskörning beter den sig som en CVT, dvs varvtalet ligger stilla under acceleration. Ser dock inget större problem med det. Har man en vridstark motor så "vrålar" det ju inte så mycket. Man ligger sällan över 3000 varv. Tycker CVT ger en mycket smidig och ryckfri känsla i körningen. Har tidigare haft fördomar om att det skulle kännas konstigt men nu tycker jag inte så egentligen. CVT är nog det närmaste man kan komma en elbil i körkänsla alltså helt linjär acceleration. Gillar Subarus drivlinor skarpt och berodde bara på drivlinana så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Subaru. Finns dock andra saker med dem som jag inte är så förtjust i...

Uppdaterat: 2013-11-19 09:05

Jes, virtuella växlar är ju programmerade "hittepå"-lägen som datorn ser till att placera skivorna i och vid uppväxling stannar skivorna i det läge motsvarande den växel man valt.
Men som framgår av #15 växlar den ändå ner automatiskt när farten sjunker, precis som en manuellt växlad momentomvandlarlåda.

Uppdaterat: 2013-11-19 11:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju lite kul egentligen. Först har man en steglöst variabel utväxling för at slippa ett begränsat antal utväxlingar, sedan lägger man till en funktion som ger den steglösa ett antal steg för att ge sken av att det inte är en steglös låda...

Uppdaterat: 2013-11-19 12:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo hultarn, men det finns en tanke med stegen.
Kör man nedför en brant backe med ett tungt släp, t.ex. en husvagn, vill man ju gärna ha motorbroms och det får man ju inte om det inte går att låsa lådan för uppväxling och det gäller ju vilken typ av låda det än är.

Jag har en bekant som åkte i alperna med en automatväxlad bil utan möjlighet att spärra växeln på det här sättet, jo naturligtvis hade han kunnat lägga i L, men det fanns det ingen tanke på och bromsarna tog snabbt slut.
Det gick undan rejält men det gick bra och då han fick stopp på bilen gick han ur, svettig och med fjädrande ben.
Han avskydde automatlådor i flera år.

Uppdaterat: 2013-11-19 15:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: ja, jag minns att även gamla DAF hade en motorbromsknapp just därför. På vanliga automatlådor är förstås lättare att begränsa genom att bara dra spaken till lämpligt läge.

Lite OT när du pratade om alperna:
Jag (som körde MC och inte hade några bromsproblem) mötte en norsk familj för många år sen, nere i Österrike. Ena dottern hade brutit benet skvallrade andra dottern "Min søster brakk beinet", och jag undrade vad som hänt.
Jo, så här var det, berättade pappan:
Han hade bytt alla skivor och belägg, samt bromsvätska på 240:n de åkte i just för att ha bra bromsar i alperna.
Men, likaväl fanns det inga som helst bromsar helt plötsligt, pedalen var stum men inga bromsar.

De åkte av och ut i en såndär avåkrningszon som det finns ibland. Det slutade med en smäll i en vall, men bilen och åkande klarade sig hyfsat utom dottern som på något sätt lyckades att bryta benet. Hon hade slarvat med bältet.
Anledningen till bromsbortfallet var en CocaColaflaska som rullat in under bromspedalen...

Uppdaterat: 2013-11-19 15:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vi kanske inte ska ta in Prius här, den har ju inte någon automatisk växellåda utan enbart en planetväxel och automatiken sker ju genom samspelet mellan elmotorn och bensinmotorn.
Ganska smart egentligen, men man måste komma ihåg att det krävs två motorer.

Uppdaterat: 2013-11-19 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min motorbromsar ungefär som en vanlig bil, lite mindre eventuellt, men om man tex bromsar i en brant nedförsbacke så ökar Bilen själv motorbromsverkan genom att höja motorvarvtalet för att slita mindre på bromsarna. Allt funkar bra och helt automatiskt.

Uppdaterat: 2013-11-19 19:40

leifer, det här handlar om CVT-lådor, Prius har ingen sådan och då kan vi väl lämna den utanför diskussionen?
Du kan väl nöja dig med att Aisin, som ju delvis ägs av Toyota, levererar CVT till många biltillverkare.

Uppdaterat: 2013-11-19 21:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Manuellt kan öka effekten absolut men varför krångla när det funkar bra ändå.

Uppdaterat: 2013-11-19 22:22

Min X-trail har det bästa av två världar. CVT-lådan fungerar hur mjukt och bra som helst. Vid omkörning trycker jag pedalen i mattan och får en nedväxling som på vanliga automatlådor. Dessutom kan jag lägga in det manuella läget och motorbromsa i uförsbackar på vintern till exempel.

Är det riktigt halt eller brant finns en downhillinställning som tar mig nerför backen i sådär sju km/timmen.

Uppdaterat: 2013-11-20 00:33
maccaddam
leifer skrev:

stigadam, har du nya lådan med tre olika program? Hur känns dom olika programmen?

Nej, jag har alternativen CVT eller "manuell". Däremot tre alternativ på drivningen 2hjul, auto (kopplar in 4 vid behov) och lock som "låser" alla fyra.

Uppdaterat: 2013-11-21 00:19
maccaddam

Jag kom just på att jag helt plötsligt tycker att en bils komfort är mycket viktigare än accelerations siffrorna. Betyder det att jag blivit gammal?

Uppdaterat: 2013-11-24 09:47

Jag har haft många bilar med både raka och V6 motorer. Ingen av dessa var speciellt snabba. De var stora tunga och bekväma. Jag vet inte vilken Mitsubishi Benois hade men min Mitsubishi Magna 1995 med 3 liters V6a gick fantastiskt bra men snabb var den inte.

Uppdaterat: 2013-11-26 09:18

Min Magna hade 170 hk och 0-100 på 9,7s enligt spec. Vilket inte var speciellt snabbt ens 1995. Numera är vilken bil som helst med en turbo 4a snabbare. Den trögaste bil jag någonsin haft hade den största motorn. Ford Falcon 1997 med rak 4 liters 6a på 210 hk. Accade som en atlantångare.

Uppdaterat: 2013-11-26 12:43