Vi Bilägares forum

Vilken begagnad bil ska jag köpa?

Vilken begagnad bil ska jag köpa?

Hej!

Jag har aldrig ägt en bil tidigare men har haft körkort i 12 år. Känner ett väldigt stort behov av bil på sistone har därför börjat sätta mig in och läsa en del om begagnade bilar. Jag tänkte fråga vad ni har för erfarenheter/råd/rekommendationer till mig.

Bakgrund
30 år bor i Stockholm, sambo, inga barn.

Budget
50-110000 kr

Vad ska bilen användas till
1. Mest för fisketurer på helger vilket betyder 2-3 ggr/vecka 5-30 mil/ tur.
2. Runt 10 ggr per år åker vi till Dalarna tills stugan vilket är cirka 60 mil tur och retur.
3. Veckohandel till Ica maxi.
4. Hälsa på föräldrar i Örebro 10-15 ggr per år, 40 mil tur och retur.

Vad vill jag ha i en bil
Äldsta modell 2006, helst gått under 10000 mil.
1. Snål i drift, försäkring, skatt.
2. Lätt att äga, dvs går inte sönder, driftsäker och behöver sällan reparationer.
3. Så säker som möjligt.
4. Hyfsat lastutrymme
5. Lätt att sälja vidare om ett par år.

Komfort, utseende, snabbhet, rolig att köra kommer i andra hand. Jag vill ha en säker och stabil bil helt enkelt om den är ful spelar ingen roll.

Vad jag läst mig till skulle kunna passa mig, rätta mig om jag har fel.
1.Honda civic
2. Ford focus
3. Opel astra
4. Volvo s60
5. Saab 9-3
6. Toyota auris
7. VW Golf/Polo

Om det är nån med erfarenhet av dessa bilar som kan ge mig tips eller råd är jag tacksam!

Uppdaterat: 2013-11-12 20:59

Kommentarer

Kolla på dom bilarna då, bara du som kan välja bil och ingen annan!!!

Uppdaterat: 2013-11-12 21:30
Pär

Ojojoj,..ja med den prisdiffen så skulle man kunna tro att det vore enkelt att välja en bil men det är det inte.
Skulle uppskatta att du säkert kör minst 2500 mil/år och det är ju då betydligt mer än snittet.
Tycker därför att det är rätt storlek på bilen som du söker.

Om du bläddrar genom en massa annonser så ser du ganska snabbt att trots ett stort prisspann på 60.000kr så är skillnaderna inte enorma mellan bilarna.
Viktigt att tänka på utöver användningsområdet är hur bilen skall finansieras. Fullt lån på en 50.000kr bil kan snabbt bli lika dyrt eller dyrare än en bil för 110.000kr. På samma vis kan en bil för 100.000kr vara långt dyrare att äga än en bil för 200.000kr o.s.v ,..vilket innebär att det inte finns några garanterade bilval.

Ger dig därför ytterligare möjligheter som du kanske inte har tänkt på i helt skilda tankebanor:

http://www.blocket.se/malmo/Suzuki_Liana_Comfort___den_palitliga_50593890.htm?ca=23_15&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Hyundai_Elantra_2_0___06_tva_agare_50365701.htm?ca=23_15&w=3

- Lite udda bilar men som säkert går tryggt i några år till utan större utlägg. När priset är så lågt behöver man inte bry sig om tråkigheter som andrahandsvärde e.t.c och kan man sen dessutom betala bilen kontant så ger de ju väldigt billiga mil utan att egentligen vara så mycket sämre än en nyare bil.

http://www.blocket.se/sodermanland/Renault_Megane_Phas_III_dCi_5_d_90Hk_50507867.htm?ca=23_15&w=3

I den andra ändan utav din "budget" kan man hitta en nästan helt ny bil vilket förstås också kan vara kul och det alternativet föreslår jag faktiskt före ett köp på kanske 70-80.000kr då driftskostnaderna är så låga att den extra skillnaden i pris inte gör någon skillnad.
Skillnad gör däremot en låg driftskostnad,..långt mer än vad de flesta räknar med.
Sådant som en bra krocksäkerhet,utrustning,komfort,rostskydd e.t.c är också något som man får "på köpet" i det här fallet.

Lycka till i "bildjungeln" :)

Uppdaterat: 2013-11-13 09:23

Du kan ju få t ex en ny Kia Picanto för 100.000 kr och då har du dessutom 7 års garanti... Visst - det är en liten bil med bl a de säkerhetsmässiga nackdelar det har men det finns ju rätt stor sannolikhet att den kommer att fungera bra för dig under lång tid och utan dyrbara reparationer. Sen finns ju också t ex Dacia Sandero för samma prislapp och den är ju större men har kortare garanti (3 år som standard). Maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil finns även hos andra försäkringsbolag än "Toyotas märkesförsäkring" om det är intressant. Vill du ligga på låg budget med hyfsat ny bil med få mil så är det nog uddamodeller som gäller. Behöver absolut inte vara sämre än mera vanliga modeller men kräver kanske att man är lite mera påläst så man ungefär vet vad man får och vad man kan förvänta sig.

Uppdaterat: 2013-11-13 09:34

Du har ju många bra alternativ, även om de är i lite olika storleksklasser. 9-3 och S60 är större bilar som är säkrare och bekvämare på långtur, å andra sidan kan det vara smidigt med halvkombi och en mindre bil.
Försäkringen kan skilja mycket, sök upp några "kandidater" på Blocket och ta regnumren, kolla på flera bolag. Bry dig inte om Suredo och vad de där förmedlingsbolagen heter, de har nämligen inte alla bolag med i jämförelsen...

Väljer du en etanolbil får du lägre skatt, men lite högre servicekostnader (kortare intervaller på oljebyten).

Provkör bilarna du funderar på, och ta en rejäl tur. En runda runt kvarteret duger inte, minst en halvtimme behövs för att du ska hinna känna in bilen.
Leifer pekar på en viktig sak: prova flera bilar av samma modell, det skiljer mer än man kanske tror. Man kan hitta långmilare som känns som nya, och lågmilare som känns förbrukade. Dessutom finns det ju mängder av utrustningsalternativ. Från "basic" till rena lullullbilarna. Vad vill du ha?
Skinnklädsel? AC/ACC (och funkar den?) Automat? Motor/kupevärmare? Dragkrok?
Ingår vinterhjul? De kostar några tusen att köpa.
Tänk på att stora fina hjul också är dyrare att köpa däck till.
Få ägare är att föredra.

Auris som Leifer nämner hade min svägerska, men hon trivdes inte med den. Hon kom från Golf, och tyckte Auris var lite orolig på vägen, småjobbig att köra, och bytte bort den mot en ny V50. Dessvärre var Auris ganska kall i inbyte, och stod också länge på firman innan den fann ny ägare. Dock var det inget som krånglade på Aurisen.
Focus (och Astra) är en trevlig bil, men har vissa svagheter när det gäller rost, värt att tänka på.
Golf är .. Golf. Såna går alltid att sälja. En bra kompromiss.
Hondan är en spännande bil, om än lite udda. Vad jag vet så har den inte några svagheter. Skulle vara rosten möjligen, vet inte hur det är på de nyare.

Ska du köpa bilen rakt av, utan inbyte, är det bra prutläge! Kolla också om bilen stått länge till salu, efter ett par månader är prutmånen bättre... Typ: Begär de 88.000 för bilen, borde den gå att få loss för 75.000-80.000.

Etanolbilar:
S60: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S60_Bi_Fuel_Auto_Nyskick_9910Mil_0__Kon_50523279.htm?ca=11&w=1
9-3: http://www.blocket.se/stockholm/Valskott_SAAB_9_3_SportCombi_1_8T_Bio_50558898.htm?ca=11&w=1
Focus: http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Ford_Focus_Flexifuel_08_50563948.htm?ca=11&w=1
Golf: http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_1_6_102hk_Master_50431782.htm?ca=11&w=1

Astra (inte etanol) http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_1_6_VALVARDAD_NYSERVAD_50297123.htm?ca=11&w=1
Auris (inte etanol) http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_1_6_5d_acc_49864491.htm?ca=11&w=1

Uppdaterat: 2013-11-13 09:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

leifer - Nu har jag ingen koll på alla bolag men på min VW-försäkring så har jag även denna milgräns - dock är det nog 8 år och inte 10 år så där har du nog rätt. På min förra bil bytte jag också till en helförsäkring med just 15.000 mil - tror det var Trygg Hansa men det är ju ca: 3 år sedan. Tror att även Folksam har 15.000 mil (eller 8 år). Men villkoren ändras ju rätt ofta så det är nog bäst att ringa och kolla med resp bolag om man vill ha nån form av heltäckande överblick. Så är det just 15.000 mil/10 år så har du antagligen rätt i att det bara är Toyotas "märkesförsäkring" som erbjuder detta men för mig var det ointressant med den kombinationen eftersom jag kör ca: 2.000 mil/år. Sen var det f ö länge sen jag hade en bil som rullat så långt som 15.000 mil men det är en annan sak...:)
PS: Kollade just Folksam och för många bilmärken erbjuder dom faktiskt 15.000 mil/10 år.

Uppdaterat: 2013-11-13 11:22

Om man köper en begagnad Toyota hos en Toyotahandlare får man inte heller glömma bort TKG (Toyotas kvalitetsgaranti)
http://www.toyota.se/own/kvalitetsgaranti/index.tmex

Till skillnad från en vanlig maskinskadeförsäkring så är den i princip som en förlängd nybilsgaranti som gäller det mesta.
TKG gäller tills bilen är 8 år eller rullat 15000 mil.

Därmed inte sagt att trådskaparen ska köpa en Toyota. Man bör som nämnts prova ett antal bilar och köpa det som känns bäst. T.ex kan de tidigare länkade blocket-annonserna till Suzuki Liana och Hyundai Elantra vara bra budgetköp som fyller bilbehovet lika bra som en mycket dyrare Toyota Auris.

Uppdaterat: 2013-11-13 11:56

"Leifer" : Ja Auris är ett mycket bra val men jag tolkade TS så att han redan hade koll på denna bil.
Lägger man ihop milen som TS anger så blir det ändå ganska många mil även om man räknar lågt,...
Alla småturer blir också förvånadsvärt många mil.
Tycker inte själv att vi kör så mycket och några turer längre än 10-12 mil blir det i stort sett aldrig men ändå rullar en av våra bilar över 3000 mil/år ... ( ? )

Det stod ganska mycket om hur TS ville att bilen skulle vara och då faller ju småbilar bort.
Dessutom skall bilen rulla ganska ofta på långturer och då vill de flesta sitta hyfsat bra vilket man tyvärr inte gör i de minsta bilarna.
Detta är TS första bil och hen skriver själv att utseende och köregenskaper inte är så viktiga så jag vidhåller om mina tips om att antingen köpa en lite billigare bil som ändå har bra utrymmen och låga driftskostnader ELLER försöka få tag på en så ny bil som möjligt med väldigt låga driftskostnader.

Uppdaterat: 2013-11-13 15:28

leifer: det var MY09 så den var nog inte uppdaterad. En 2.0 D.

Uppdaterat: 2013-11-13 15:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

"Vad ska bilen användas till
1. Mest för fisketurer på helger vilket betyder 2-3 ggr/vecka 5-30 mil/ tur.
2. Runt 10 ggr per år åker vi till Dalarna tills stugan vilket är cirka 60 mil tur och retur.
3. Veckohandel till Ica maxi.
4. Hälsa på föräldrar i Örebro 10-15 ggr per år, 40 mil tur och retur."

2 ggr i månaden är det alltså rejäla långturer, 1 gång till Örebro och 1 gång till Dalarna. Dessutom fisketurer på 5-30 mil ett par gånger i veckan. Mot bakgrund av detta så skulle jag faktiskt rekommendera ett större, mer komfortabelt alternativ med större lastutrymme.

Du kan hitta en Mercedes E-klass kombi 2006 inom dina budgetramar. Då åker du runt i stil och får plats med all packning. Skumpa runt i en Astra eller Auris på långresan till Dalarna med bilen full i packning är ingen höjdare.

Uppdaterat: 2013-11-13 20:01

Har fått radera ett par av de senaste inläggen i den här tråden. Vänligen låt bli personpåhopp.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-11-14 11:21

Jo "rustan" men då glömmer du bort de flesta utav TS önskemål. En stor bil är aldrig något ekonomiskt alternativ och för någon som inte intresserar sig för allt det som en MB erbjuder så känns ju dessa kostnader mer än onödiga!?

Uppdaterat: 2013-11-14 11:55

Såg att du hade Honda Civic som potentiell kandidat. Eftersom jag har en Civic 1,8 Sport (140 hk bensin) årsmodell 2008, tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Har haft den sedan ny och kört ca 7000 mil med den.

1. Jag är 32 år och betalar ca 4500 kr/år för helförsäkring, bor i en medelstor stad. Skatt ca 1100 kr/år. För mig drar den runt 0,6-0,7 blandad körning. Med snålkörning hamnar man på 0,5-0,6 l/mil.

2. Skrammel i inredningen, problem med fjärrstyrningen till centrallåset (en gång av ~20 reagerade bilen inte när jag försökte låsa upp den med fjärren, fick låsa upp med nyckel). Båda felen upptäcktes ganska snart efter att bilen levererats som ny och åtgärdades inom garantin. I övrigt har jag inte behövt kosta på något mer än normalt underhåll/service.

3. 5 stjärnor enligt EuroNCAP 2009, men det har ju de flesta bilar.

4. Större bagage än vad man kan tro när man ser karossen. Smidigt baksäte med uppfällbara “biostolar”, som dessutom blir plant när man fäller det. Själv väntar jag och min sambo tillökning och det är inga problem att få plats med barnvagnen vi köpt.

5. Civic hade bäst andrahandsvärde av alla bilar när Vi Bilägare undersökte saken. Honda har ett gott rykte om körglada kvalitetsbilar och bilen lär inte vara svårsåld framöver heller.

För att summera kan jag först konstatera att jag är nöjd med min bil. Den är snygg, praktisk, driftsäker och har i mina ögon trevliga köregenskaper för att vara en “vanlig” småbil. Förarmiljön fungerar riktigt bra, även om den är lite udda. Interiören är i plastigaste laget om man är kräsen. Som många andra bilar är den lite bullrig, i synnerhet på grov asfalt.

När det gäller rost genomförde jag tidigare i år en besiktning där man kollade underrede och hålrum. Inga rostangrepp att tala om, men då hade jag iofs lagt 2000-3000 kr på en extra rostskyddsbehandling som utfördes innan nyleverans.

Av de bilar i samma storleksklass du radar upp som kandidater skulle jag i alla fall välja Civic framför övriga (Focus, Astra, Auris, Golf). En riktigt vettig bil, utan att för den skull kännas trist.

Uppdaterat: 2013-11-15 12:36

Hej alla!

Tack för massa bra tips! Jättesnällt att ni tog er tid med så utförliga svar. Hade ingen aning om toyota 8 år beg bil garanti låter riktigt bra.
@ Muskorv, ja jag har bara läst bra saker om Hondan och den ligger faktiskt närmast till just nu. Jag provkörde den för ett par dagar sen och den kändes riktigt fin. Enda som störde var bakre takstolparna och bakrutan där sikten kändes väldigt dålig.
Ska provköra auris och focus nu i helgen, de tre står det mellan, sen får känslan avgöra.

Tack alla igen, jättesnällt att ni tog er tid!

Uppdaterat: 2013-11-15 18:29

Provsitt baksätet också Willy111 - har för mig att det var den svaga punkten på Hondan när jag kollade bilar för nåt år sen. Är man bara 2 som skall åka så är det ju inget bekymmer men skall man åka 4 vuxna tror jag att det var mindre bekvämt för 2 av dessa... F ö är säkert Hondan en bra bil - möjligen med undantag för rostskyddet.

Uppdaterat: 2013-11-15 19:04

Om man regelbundet åker fyra vuxna och vill ha lika god komfort för alla är väl ingen bil i Golf-klassen ett särskilt bra val? En större bil krävs, helt enkelt.

På Civicen tycker jag att baksätets benutrymme och sittkomfort är fullt godkänd. Takhöjden är nog största problemet, för längre baksätespassagerare. Dessutom begränsar de rejäla c-stolparna inte bara sikten för föraren, utan även för baksätespassagerarna i viss mån. C-stolparnas utformning gör även att insteget till baksätet blir lite sämre, då man måste böja sig lite extra för att inte slå i huvudet.

Uppdaterat: 2013-11-16 12:47

VW Golf 6 går som taxi här i stan. Fungerar utmärkt för förare och 3 vuxna. Benutrymmet är t.o.m. större än i min A4.

Uppdaterat: 2013-11-16 15:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

A4 är en större bil än Golf - det var det som var poängen. Större är nämligen inte alltid bättre. Det visar det faktum att man kör Golf som taxi här i stan.

Uppdaterat: 2013-11-16 16:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Klart att det fungerar att åka fyra vuxna i en Golf eller motsvarande storlek. Men knappast med samma komfort för alla fyra.

Att det finns större bilar med sämre baksäten vet jag, men det var inte dessa jag syftade på när jag skrev att en större bil krävs om man vill ha likvärdig komfort för fyra.

Uppdaterat: 2013-11-16 17:20

Vi har en Golf 6 kombi och man sitter bra i baksätet. Just baksätes-komforten var en av de viktigaste frågorna när vi bytte bil (kombi i Golfklassen) och hela familjen inkl 2 fullvuxna grabbar blev fullt nöjda med baksäteskomforten i denna bil - och det är mera än man kan säga om många andra modeller i denna bilklass. Nu kan det hända att kombin är lite rymligare bak än halvkombin för just kombin och Jettan är väl byggda på samma något förlängda bottenplatta.

Uppdaterat: 2013-11-16 17:25