Vi Bilägares forum

tveksamheter kring" kurvljus"

tveksamheter kring" kurvljus"

har denna tveksamma finess på min egen bil , tycker det stör mer än gör nytta. Risk att man börjar titta för nära bilen då blicken gärna drar sig dit och man tappar fokus på halvljuskäglans slut och ev fara osv. Kombinationen halvljus och dimljus har jag lärt mig är olaglig. Tydligen ska detta påfund vara lagligt , dvs tänt i samband m kurva på end ena sidan.
Någon som vet hur de egentligen ligger till? Antar att det är ok då det ej varit några skriverier om saken?

Uppdaterat: 2013-10-09 14:57

Kommentarer

Jodå, det har varit skriverier om detta.
Det är lagligt, men nyttan har helt riktigt ifrågasatts.
Som en liten parentes kan upplysas om att Citroën hade den här funktionen för femtio år sedan!

Uppdaterat: 2013-10-09 15:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ingen AFL , end "dimljus=kurvljus" , sorry om jag var otydlig....
känns som moderna påfund inte alltid tillför ngt annat i en begränsad miljö-situation, även "start-stop"-funktion av motor vid kö och annat stillastående känns inte som ngn vidare miljövinst, snarare än mera slitage på bil m ökade kostnader och miljöbelastning som följd.

Uppdaterat: 2013-10-10 10:21

De lyser bara i hastigheter under 40km/h och tillför en del ljus på trottoarkanter, refuger mm vid tvära svängar och de lyser mer åt sidan än dimljusen, som jag för övrigt tycker är rätt värdelösa som ljuskälla.

På min bil är kurv och dimljus olika lamphus men sitter bredvid varandra.

saabnisse: Jag är också en gamling som minns Citroëns kurvljus men jag har för mig att det var att helljuset följde rattutslaget.

Uppdaterat: 2013-10-10 14:17

Jag tror att du Mr.Wheeler har helt rätt - i alla fall är detta också min minnesbild. Var väl förmodligen på nån DS-modell som den finessen dök upp först men sen tror jag att det gick att få även till ID-modellerna.

Uppdaterat: 2013-10-10 15:05

Jo det är riktigt när det gäller Citroën
http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS#Directional_headlights
Ursäkta OT.

Uppdaterat: 2013-10-11 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan verkligen inte förstå hur man kan se något dåligt med kurvljus, känns lite som att problem söks då! Kan heller inte fatta hur du tappar fokus när kurvljuset tänds, lätt att tappa fokus kanske??
Nä kurvljus är väldigt bra på många sätt!!

Uppdaterat: 2013-10-13 07:30
Pär

Fanns en gammal veteran bil som hade en mittmonterad lampa som följde rattens rörelser tror det var en 50-talare men jag minns inte märket på bilen. Kan det ha varit Nash?

Uppdaterat: 2013-10-13 09:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej, Hackenbush, det var Tucker 48 (felaktigt benämnd "Torpedo", som den aldrig hette).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tucker
http://auto.howstuffworks.com/tucker-cars.htm
Jag var i Sacramento och kröp under en sådan för att få reda på hur den såg ut på undersidan och för att se bakhjulsupphängningen.
Den bilen skiljer sig helt från alla andra amerikanska bilar.
Jag rekommenderar filmen om Preston Tucker "En man och hans dröm"
http://www.filmpunkten.se/tucker-en-man-och-hans-drom.asp

Uppdaterat: 2013-10-13 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ah just det saabnisse, du har rätt. Tucker var det. Så kurvljus började med Tucker :-)
Tänk så långt före sin tid den var.

Uppdaterat: 2013-10-13 11:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

saabnisse: Jag var i San Diego och såg på en Tucker. Verkligen en udda bil! Bra film är det också!

Uppdaterat: 2013-10-13 11:44

Jag har det på min bil, en separat lampa som tänds inne i huvudstrålkastaren och är riktad kort och åt det håll jag skall svänga. Det ger en god närsikt och som sagt koll på trottoarkanter och annat som kan vara där man skall svänga till.
Att sedan AFL är en fantastisk uppfinning håller jag helt med om Christer!

Jag kan inte se något negativt med det, det bländar inte så det lyser så kort och åt sidan och det tänds ju först när farten är låg och det finns anledning till att kolla nära.

Kul kuriosa om hon som fick böter av en polis i Tierp när detta var en ny företeelse, polisen vägrade att ta tillbaka anmälan om körning med dimljus i kombination med halvljus, fast än bilen var helbilsgodkänd i detta utförande...

Uppdaterat: 2013-10-15 14:57
*Robban

Tycker också att kurvljuset är en toppenfunktion på 508:an, att ena dimljuset tänds samtidigt känns helt onödigt, tillför inget ljus och ser bara dumt ut i rondeller när alla kör omkring med ena dimljuset tänt.
I bl.a. Volvo V50 vet jag att man kan välja om man vill att xeonljusen ska följa rattrörelserna eller inte.

Uppdaterat: 2013-10-16 07:45

Kan inte låta bli:
Tucker var en fantastisk bil. Inte undra på att de tre stora (Chrysler, Ford och GM) fick stora skälvan och motarbetade Tucker med alla medel. Bilen hade ju många detaljer som de andra saknade, både väghållning och säkerhetsmässigt. Tex. stoppad instrumentpanel, säkerhetsbälten, rattstång som inte spetsade föraren, starka takstolpar, stötfångare som fjädrade vid småkrockar, mm....
Kan bara instämma i att filmen är mycket bra. Den är säkert dramatiserad, men stöds i stora drag på verkliga händelser. T.ex. så vurpade faktiskt bilen i 160 km/h, och kördes därifrån, föraren klarade sig utan större skador.

Cadillac och några andra, tror Olds, hade sido/kurvljus sittande i framskärmen på sidan. De tändes om man hade halvljus på och blinkade, bra om man ska köra in på trånga uppfarter.
Lika bra som Saabs sidobackljus som diskret slopades, var väl nån ekonom som var igång igen... Jag hade det på 900 Turbon vill jag minnas.

Uppdaterat: 2013-10-16 11:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...