Vi Bilägares forum

Hel framsoffa

Hel framsoffa

Jag skapade den tråden av en enda anledning och det var när jag funderade på det korkade med mittplacerade instrument, dvs. placerade framför den plats där ingen sitter nu, men gjorde det förr när det var hel soffa fram och det var vanligt med mittpassagerare.
Vad har ni för erfarenheter från den tiden?

Uppdaterat: 2013-10-06 12:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

saabnisse det var en Taunus 17M 1962. Det var min första bil jag köpte när jag fått körkort 1973. Köpte den nylackad och nybesiktigad för 2000:- (av en släkting) och var överlycklig för denna bilen. Den hade rattväxel med tre växlar framåt och därmed hel soffa fram. Den gjorde väl kanske 130km/h som mest om man pressade den.
Trevlig bil och ganska gott om plats inne i bilen och i "skuffen". Körde med denna bilen i flera år då den gick bra.
På vintern hade jag bara ett startförsök eftersom det var 6-volts system och startade den inte på första försöket så tog batteriet slut på nolltid. Den startade däremot lätt om man puttade eller bogserade igång den då.
Detta är den enda bil jag ägt med en hel soffa fram.

Uppdaterat: 2013-10-06 12:50
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har ägt tre, Ford B 1934, Willys 1937, Chevrolet Master DL 1937.
Men tillsammans med kompisarnas liknande blev det åtskilliga färder i bilar med soffa fram.
Det här var ju under jaktsäsongen och det svors över det vansinniga att placera växelspak och handbroms på golvet, men det hade faktiskt ett preventivt syfte ;-).
En av de mer obekväma var en Ford A 1930 Cab med svärmorssäte, speciellt där bak!
En kompis hade en Chevrolet Style Master 1948 och han skröt över sin rattväxel och de fördelar den medgav.
Det hände att det var sju personer i bilen, tre fram och fyra bak!
Fadern till ett ex hade köpt en helt ny Taunus 17M 1959, en väldigt fin bil, grön metallic och med bl.a. luckor som fälldes ner över fönsterspringorna i dörren när fönstren var nervevade.
Sedan blev det tråkiga bilar med stolar fram som VW typ 1, ett antal fransoser och Saabar.
Men jag hade faktiskt en MB som visserligen hade separata stolar, men som var så rymlig att det kunnat få plats med en passagerare i mitten.

Uppdaterat: 2013-10-06 14:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idén med rattväxel och hel soffa fram var ju inte så dum eftersom det fick plats en passagerare till och tänker man på de amerikanska bilarna med automatlåda och rattspak så var ju den där spaken aldrig i vägen. Man bara la i D och körde.
Det är väl fortfarande ganska många amerikanska bilar som har automatlåda och rattspak än idag.
Var det inte soffa fram i de gamla Saabarna också? De hade ju alltid rattväxel. Minns inte riktigt om de hade soffa fram.

En bil jag skulle vilja äga är Ford Taunus 17M årsmodell 56-60. dessa var verkligen snygga med tvåtonslack och ganska amerikainspirerade. Lite drag av amerikanska 56 Ford. Modellbeteckningen på dessa var P2.
Den jag hade var P3.

Uppdaterat: 2013-10-06 14:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej Hackenbush, Saab har aldrig haft soffa fram, däremot en väl fungerande rattväxel.
Typ 92 ar väl så där med sin pluttrighet, men egentligen inte sämre än många andra bilar på den tiden, sedan kom 93 som var ett lyft och så 96 som var en höjdare. Den blev ju till 96-V4 och även om det faktiskt var en bättre bil, försvann en del av njutningen med tvåtaktaren.
Jag kan rekommendera ett besök på Saabmuseet i Trollhättan, det är värt besöket även om man inte är Saab freak.
Men där finns en hel del svensk bilsport.

Apropå tvåtaktare (helt OT) hade jag en äldre jobbarkompis som berättade att han, efter att ha sparat flera år, kunde åka till Stockholm och hämta ut en helt ny DKW F8 (spånkorg).
Det här var 1939 och en solig vårdag.
Han åkte på Strandvägen i högerfil med vänster fönster nervevat.
Vid ett trafikljus körde en lastbil upp bredvid i vänsterfilen och chauffören hängde sig ut genom fönstret (högerstyrd lastbil, givetvis) och skrek "plutt-plutteplutt prutt-prutt."
Kompisen hämtade sig aldrig, han åkte direkt hem och sålde bilen efter en vecka!

En sådan spånkorg idag är värd upp mot hundratusen kronor om den är i bra skick!

Uppdaterat: 2013-10-06 16:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den enda bil jag kört med soffa ägdes av en viss ung dam som jag träffade när jag var i Australien på semester 1980. Det var en Holden Kingswood av 1972 års modell. Samma bil som Chevrolet Chevy i USA. Hon hade precis köpt den då hennes tidigare bil, en Ford Cortina Lotus, blivit stulen. Soffan var perfekt då man kunde hålla om den nyvunna flickvänen samtidigt som man körde. Min pappa hade en Opel Rekord av 1958 ärs modell. Jag har för mig att den hade soffa men jag är inte helt säker.

Uppdaterat: 2013-10-06 22:07

Här ser man soffan och de fällbara ryggstöden i en Rekord-58
http://www.bilgaraget.se/opel/rekord/515986
Jag tycker att det vore knöligt att klättra in i baksätet, men det är klart man var ju ung på den tiden.
Men jag skulle aldrig köpa en tvådörrars bruksbil idag.

Uppdaterat: 2013-10-07 08:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: jag hade en likadan Rekord, dock 59, sista året med den fina 1500-motorn. Läckert tvåfärgad mörkgrön med vitt tak, och matchande vit nederdel på panelen, snyggt!
Och en mycket klämvänlig soffa fram... ;-)
Det fanns även (men 4-växlat..) på mina 17-20M från 65-67, dock inte på 20 M TS som skulle vara liten sportigare med 5 hk mer, golvväxel och separata stolar. De nyare Ford 20 och 26 M jag har haft, hade bara separata stolar.
Hade även 3 US-bilar (Dodge och Pontiac) med soffa fram, de var ju dessutom tillräckligt breda för 3 pers fram.

Jag tycker det är mycket bekvämt och smart med ratt/panelväxel, och tomt på golvet. Det ger mer känsla av rymd, och det är smart att ha allt på en plats istället för utspritt.

Sen kan ju en soffa fram förstås aldrig ge samma sidostöd som skålade stolar, även om det ibland fanns ett armstöd, liknande bak, infällt.
Var tog förresten den fina lösningen "swivel seat" vägen?
http://svammelsurium.blogg.se/images/2011/chrysler-1959-swivel-seat-ad_129468579.jpg

Uppdaterat: 2013-10-07 11:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min pappas Opel var ljusröd med svart tak. Rost i framflyglarna var ett stort problem minns jag. Byttes sedemera bort mot en Cortina GT någon gång på 60-talet.

Uppdaterat: 2013-10-07 12:43

hultarn, det var väl bara Chryslers bilar som erbjöd "Swivel seat"?
Jag vet att några handikappfordon av andra fabrikat byggts om.
Men visst vore det något att ta upp på nytt, speciellt nu när bilarna genom konstiga modenycker blir allt mer obekväma att ta sig i och ur!

Uppdaterat: 2013-10-07 12:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: nja, det fanns faktiskt på några fler modeller inom GM, Cutlass, Caprice och MonteCarlo, fast det var med nån slags bucket seats, inte en del av framsoffan.
Däremot tror jag inte Ford haft det.

Uppdaterat: 2013-10-07 15:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...