Vi Bilägares forum

Vilken bil ska jag köpa?

Vilken bil ska jag köpa?

Ska köpa ny bil!

Jag och frugan har idag en liten Opel Corsa som vi trivs jätte bra med och räcker för oss. Vi kör mest inne i stan, men eftersom vi väntas bli en till i familjen snart behöver vi en större bil.

Jag har därför titta på lite olika alternativ och skulle behöva era råd och tips angående dem. Kom gärna med andra biltips än dem jag föreslår om ni vill.

Budgeten är max runt 150-160.000kr och eftersom vi mest kör i stan i Sundsvall och 2-3 gånger om år kör till Skåne så är väl disel att utesluta?

Bil1: Peugeot 308 SW 1.6 Turbo (150hk)
Kombi. Kostar 125.000kr gått 4000mil drar 0,8 i stan 0,6 långkörning. http://www.blocket.se/vasternorrland/Peugeot_308_SW_1_6_Turbo__150hk__Kombi_48913574.htm?ca=4&w=3&last=1

Bil2: Toyota Prius 1,8 HSD -10 halv-kombi. Kostar 159.000 gått 5850mil. Drar ca 0,5 stadskörning och 0,7 långkörning. http://www.blocket.se/vasternorrland/Toyota_Prius_1_8_HSD_49413039.htm?ca=4&w=1

Bil3: Opel Astra Enjoy sports Tourer 1,4 T. Kostar 164.000 gått 2000mil. Drar 0,6 blandad körning. Säkert mer inne i stan!
http://www.blocket.se/hassleholm/Opel_Astra_Enjoy_sports_Tourer_1_4_T_42871807.htm?ca=4&w=3&last=1

Tack för all hjälp

Uppdaterat: 2013-10-02 09:43

Kommentarer

För en mindre familj skulle säkert denna kunna fungera - http://www.blocket.se/ystad/SEAT_Ibiza_1_2_TSI_ST_Ecomotive_technology_49743857.htm?ca=4&w=3
Dock är dom rätt ovanliga men tror inte att det är några större kvalitetsproblem.
Sen kanske den är för billig...:)
Har f ö haft en Focus kombi Flexifuel -07 själv och den gick fullständigt problemfritt under 4,5 år och 10.000 mil. Ovanligt rymlig för storleksklassen och undervärderad prismässigt på begagnatmarknaden borde ge möjligheter att hitta ett bra exemplar till vettigt pris.

Uppdaterat: 2013-10-02 14:33

Har varit och provkört Peugeot 308 nu i en timme och jag gillade den. Däremot gillade inte frun den alls.

mcregor: Seat:en såg inte alls så dum ut. Ska hålla ögonen öppna. Hade ävent tänkt åka och kolla på en ford focus.

Kör ni bara focus på etanol eller blandar ni?

Den här kom nyss in nu när jag var och kollade på Peugoten. En volvo v50. http://www.blocket.se/vasternorrland/Volvo_V50_1_8F_Flexifuel_Kinetic_49721026.htm?ca=4&w=1

Vad säger ni om den?

Uppdaterat: 2013-10-02 15:25

Jag körde den större delen av tiden på E85 - det var nog bara ett par månader mitt i varje vinter som jag tankade bensin.
Har en kompis som haft både V50 (tjänstebil) och Focus (hustruns bil). Han körde mycket hellre Focusen påstod han beroende på att han inte alls satt bra i Volvon... Sen bytte han tjänste-Volvon mot en Mondeo kombi och den har han varit så nöjd med så det har blivit ytterligare en sån. Ja, jag har ingen erfarenhet av V50 men kolla och jämför är väl den bästa jag kan säga. Sen kan du kolla på Golf Variant Multifuel (E85) - även dessa brukar vara hyfsat billiga (med Golf-mått mätt) och Golf 6:an är ännu rymligare än t ex Focus även om man sitter lite högre i Focusen. Kolla alltså baksäteskomforten på alla ni provkör - där kan det skilja mycket. Kia Ceed/Hyundai I30 i kombiversioner är ju också alternativ men provkör ordentligt - jag trivdes inte alls med körställningen och fick snabbt väldigt ont i "gas-benet". Beror nog på körställning, dåligt stöd för högerbenet samt alltför lättgående gaspedal vilket gjorde att man fick spänna sig onödigt. Jämför t ex med Golf så är det en himmelsvid skillnad.
Opel Astra fick tummen ner direkt av sönerna - trång och instängd i baksätet.

Uppdaterat: 2013-10-02 16:10

Felvisande färddator har jag förstått är ett allmänt problem när man kör med E85. Visst kan jag hålla med om att kvalitetskänslan är högre i V50 men provsitt båda i baksätet och jag är rätt säker på vilken av dom ni väljer i egenskap av baksätespassagerare. Men - det gäller inte den nya Focus-modellen för den är tyvärr trängre än den gamla -07:an som vi hade.

Uppdaterat: 2013-10-02 16:13

Klart ni ska välja en bil med bra baksäte nu när ni väntar tillökning.
Helst ska ni provköra med en barnstol på plats, för det kan skilja mer i innerutrymme (särskilt bak) än man tror, mellan till synes lika stora bilar..

Minns en 240 jag hade, den var hopplös som familjebil, trots att den vid första ögonkastet föreföll rymlig. Dock var den endast ett vinterskott som avyttrades på vårkanten till fördel för något bättre. Sorry för OT.

Uppdaterat: 2013-10-02 16:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Sen har du ju Skoda Octavia också - även den "vanliga"har ju ett närmast gigantiskt bagageutrymme mn också bra utrymme i baksätet. Lite enklare i detaljutförandet än motsvarande Golf men inget som stör på nåt sätt. Skoda Fabia kombi gillar jag inte - varken utseendet eller komforten i baksätet även om den för sina yttermått är förhållandevis rymlig. Även gamla Renault Clio fanns som kombi men det är inget som jag heller kan rekommendera. Då skall du nog hellre kolla Megane kombi om du är sugen på en Renault.
Men är du uppe på 150.000 kr och sniffar så finns ju nya bilar att köpa också. Även om jag inte gillar baksätet på nya Focus Kombi så annonseras väl den för ca: 155.000 kr med den lilla 100 hk bensinaren - som ett exempel.

Uppdaterat: 2013-10-02 19:26

Sen har du ju Skoda Octavia också - även den "vanliga"har ju ett närmast gigantiskt bagageutrymme och också bra utrymme i baksätet. Lite enklare i detaljutförandet än motsvarande Golf men inget som stör på nåt sätt. Skoda Fabia kombi gillar jag inte - varken utseendet eller komforten i baksätet även om den för sina yttermått är förhållandevis rymlig. Även gamla Renault Clio fanns som kombi men det är inget som jag heller kan rekommendera. Då skall du nog hellre kolla Megane kombi om du är sugen på en Renault.
Men är du uppe på 150.000 kr och sniffar så finns ju nya bilar att köpa också. Även om jag inte gillar baksätet på nya Focus Kombi så annonseras väl den för ca: 155.000 kr med den lilla 100 hk bensinaren - som ett exempel. Nya Renault Captur får man ju också för under 150.000 kr och innerutrymmena räcker nog men sen är det frågan om bagaget är tillräckligt stort...
Ja - som du ser finns det många alternativ - bara att välja och vraka...:)

Uppdaterat: 2013-10-02 19:29

Turbosnurran på 1.6 liter i Peugeot 308 är inte spec. bra! I bilar som ofta gått korta sträckor åt gången typ stadskörning så har det kunnat bildats kondens med allvarliga motorskador som följd.

Allt enligt Jonas Borglund på Teknikens Värld.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

I princip gäller det som Rålle skriver alla turbomotorer, oavsett fabrikat, som enbart går korta sträckor och många gånger aldrig når arbetstemperatur.
Det kan för all del även hängda på sugmotorer, men de är inte lika känsliga.
Lösningen är motorvärmare och täta oljebyten och det är bra att aldrig stänga av motorn förrän den nått arbetstemperatur.

Uppdaterat: 2013-10-03 10:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@ Benols:

Läste detta i fjolårets av Teknikens Världs årliga "Stora Begbil-boken" eller vad den nu heter. Verkar inte finnas på TV:s hemsida tyvärr.

Observera att det gäller turbo-versionen av 1.6an, tror att den finns utan också. Denna motor utvecklades tillsammans av PSA och BMW och enligt Borglund var det väldigt vanligt med dessa problem. Saabnisse har rätt att detta kan sägas om de flesta turbomotorer men denna ska tydligen vara extra känslig. Dock så är det ju en rätt ovanlig motor vilket kan förklara varför inte detta uppmärksammats alls i övriga sammanhang som jag sett iaf.

Jonas Borglund är oerhört kunnig och vet vad han pratar om efter att ha följt honom i många år.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Benois: diskuterade Renault med min kollega, och han har varit dålig på att bidra till reskassorna... Åtminstone när det gäller hans Megane, däremot har det varit värre med hans frus lika gamla Saab, där de bl.a. bytt 3 av 4 fjädrar till hjulupphängningen.

Men, tydligen är BMW-motorn inte någon hit. Man kan finna flera artiklar om den, där bl.a. kamkedjesträckaren jäklas och tydligen är de känsliga för oljekvaliteten med turboras som följd. Man hittar samma saker när motorn sitter i Mini Cooper.
Men, tydligen är motorn sedan ett år ersatt med en nyare version nu, vilken inte tycks ha dessa problem. Den sitter i BMW 1, 3 och 5-serien.

Uppdaterat: 2013-10-03 13:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Senast jag var och servade min bil så varnade mekanikern i det grövsta för denna motor både med och utan turbo så då var jag glad att jag köpte en Hdi.
Skulle tydligen vara mycket problem med dessa motorer men jag håller med om att man inte hör jättemycket om det.
Mekonomen som jag servade hos innan gillade inte Renault men min Megane rullade ganska problemfritt knappt 10.000mil innan den såldes. Ofta ser man bilar som har rullat ganska långt också men man vet förstås inte vilka fel det har varit.
Peugeot hade samma Mekonomen verkstad inget ont att säga om då han servar många taxibilar utav märket och han menar på att de idag håller bra men alla bilar kan ju förstås haverera.

Köper man nytt och säljer efter 3-4 år och inte kör vansinnigt mycket så fungerar troligtvis vilket fabrikat som helst utmärkt. Tycke,smak och plåbok får då råda.

Uppdaterat: 2013-10-04 12:36

hultarn helt OT, var det 9-3 eller 9-5 på din polares Saab?

Benois, har du kollat Skodas olika modeller?
T.ex. Oktavia som mcregor föreslog.
Jag har en kompis som har en sådan sedan ett par år och han är väldigt nöjd.

Uppdaterat: 2013-10-04 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla råd, tips och engagemang! =)

Det slutade med att jag förra veckan köpte en Volvo V50 1,8 Flexifuel 2008, som gått 6000mil, och är än så länge helnöjd! =)

Jag provade massor av olika bilar - och tittade extra på ford focus kombi, men för mig kändes volvo bättre! Återstå och se om det var rätt val!

Uppdaterat: 2013-10-17 11:08

Glöggen: grattis till köpet!:-)

Återkom gärna och berätta om hur bilen funkar, både som bil och för familjen.

Svägerskan köpte en ny V50 för något år sen, och är helnöjd med den, en diesel dock.
Har för mig att jag rekommenderade den till dig, men det var visst till Benois.

Uppdaterat: 2013-10-17 13:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...