Vi Bilägares forum

Mitsubishi galant första bil?

Mitsubishi galant första bil?

Hej! Snart dags för körkort och kollar runt lite på första bil, vill bara säga att jag inte kan särskillt mycket om bilar så jag kan inte skillnaden på dom olika versionerna av modellerna t.ex vad ACC, GLS, GDI och GLS GDI är för något.

Hur som helst, jag fastnade för mitsubishi galant (sedanen från 98 och framåt) och ville höra folks åsikter om den eftersom utseéndet inte är allt. Jag har läst rost/beg-testen så jag vet vilka problem man bör vänta sig, däremot vet jag inte hur den står sig i jämförelse med andra bilar för alla bilar har väl sina problem och skavanker antar jag?

Om jag skulle skaffa en vilken är "pålitligast", sett 2.0 ACC, 2.5 V6, 2.4GDI och 2,44 gls gdi. Vad skiljer dom åt förutom Hk och att 2.4 GDI verkar ha ett rykte av att sota igen?

Tacksam för svar, ni får gärna komma med övrig info samt egna erfarenheter :)

Med vänlig hälsning, Kim

Uppdaterat: 2013-08-14 12:46

Kommentarer

Mina kollegor ville ha Mitsubishi Galant som tjänstebilar i början av detta århundrade. Mest för den snygga designen, misstänker jag. De hade både 2,4 GDI och 2,5 V6. Bägge modellerna var trevliga att köra, men drogs med elektronikproblem (2,4 GDI) problem med slirande koppling (V6). Men framför allt var bägge modellerna slöa och drog massor med soppa. Mycket soppa.... Väldigt mycket.....

Uppdaterat: 2013-08-14 17:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Blir förvirrad när det gäller soppan där, alla säger olika. Nu har ja hört att dom drar mellan 0.8-1.5L milen ganska stort spann :S

Uppdaterat: 2013-08-14 20:22

Det finns väl egentligen två saker som talar mot dessa bilar: rosten och GDI-motorerna. Förresten ska man nog lägga till dyra reservdelar också.

Jag skulle nog undvika både Galant och Primera här och titta efter något annat. Vill du ha japanskt kan du kika på Toyota Avensis istället, de är dyrare men bättre. Verkar inte heller ha stora problem med rost.

Uppdaterat: 2013-08-15 08:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo... Har förstått att dom inte är så bra :/ synd på en så snygg design

Uppdaterat: 2013-08-15 09:59
Kimpa1993 skrev:

Jo... Har förstått att dom inte är så bra :/ synd på en så snygg design

Det kan jag hålla med om! Läcker design! :-)

Men, hittar du en fin utan rost (nån lär det finnas) och är beredd på att betala mer reparationer (måste inte bli så) så ... varför inte?

Avensis är ju väldigt slätstruken och anonym, men bättre för den som inte vill/kan meka själv.

Uppdaterat: 2013-08-15 14:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har 2 mekaniker kompisar och 1 mekaniker i släkten så kan nog komma undan lite billigare för dom kan få ta i delar billigare så... Kanske, varit kär i bilen ända sen ja såg den i ett bilspel som liten :)

Uppdaterat: 2013-08-15 15:19

Ok, leta på en skaplig då, det är ju bättre att du får en bil som du trivs med även om den skulle behöva reparationer ibland.
Avensis är ju en bra bil, inte felfri, (men vilken bil är det?) men jag tycker den är trist och jag sitter inte bra i den.
Men det är mina åsikter och det är väldigt individuellt.

Uppdaterat: 2013-08-15 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med rätt pris, så är väl Galant en hygglig bil. Men jag kan inte rekommendera den. Jag tror du kommer få problem..... och då inte bara avseende bränsleförbrukningen. Men som sagt, med rätt pris, så kanske du kan "överleva" några år.

Uppdaterat: 2013-08-15 20:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, bränsleförbrukning är väl ändå det minsta bekymret.
Vad spelar det för roll om en bil tar någon dl mer per mil om den fungerar som den ska?

Uppdaterat: 2013-08-15 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grejen är att jag vill sjukt gärna ha den, men de låter på folk som man aldrig har tid att köra den för det är så många fel på den :P Kan de va så att många bilägare bara är lata och inte tar sig tid att serva? Dom flesta som skriver att något gått åt skogen har ju rost på diverse ställen (inte bara bakskärmarna som den nästan är känd för), så tar dom verkligen hand om den och rostskyddar osv och skyller på bilen? Svårt att veta, alla säger olika om alla bilmodeller så de är svårt att få en uppfattning hur de egentligen ligger till :S

Uppdaterat: 2013-08-16 02:27

Har bara positivt att säga om Galanten men så var det ju också 10 år sedan som jag ägde en senast.
Tror ändå att en Galant skulle vara ett mycket bra köp idag. Elfel har jag aldrig haft på någon Mitsubishi.
Är du orolig för motorn så välj 2 liters versionen då den inte är GDI. ( tidigare årsmodeller )
Inte heller V6:an har denna tekniken och det är en trevligare motor att köra. Drar inte mer än GDI.
Motorerna är inte trötta men allt är ju relativt.

Om du bara söker en pålitlig bil så hade jag valt en Primera istället även om den ser lite tråkigare ut inte minst p.g.a kamkedjan. Hade själv då ( med tanke på prisläge galant ) valt en bil fram till -01.

Då du gillar just Galanten så tycker jag att du skall köpa en sådan,...förstår faktiskt inte allt snack om att den skulle vara dålig! Mitsubishi har alltid byggt bra bilar.

Uppdaterat: 2013-08-16 09:27

Mistro: jag är lite förvånad över att du väljer Primera framför Avensis. Primera har väl inte direkt rosat märket, rost och elbekymmer är vanligt.
Har en son som haft en -99 Primera som kostat mycket huvudbry och pengar. Bromsar, fjäderben, rost, ABS-problem, glapp framvagn, drivaxel, listan är lång. Och bilen har inte gått särskilt mycket. Det mest positiva med hans bil är att den alltid startat, alltid något.
Svärmors Avensis må vara tråkig och anonym, men den har funkat bra. Fast den har iofs inte gått mer än 10.000 mil än.
Men, det är mina upplevelser, det finns kanske andra som tycker annorlunda.

Uppdaterat: 2013-08-16 09:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Precis "hultarn",..det är märkligt det där med vilka referenser som folk har till olika bilar.
Har som sagt aldrig haft några problem med någon Mitsubishi fast att miltalet ibland har varit högt.
Sen är det ju klart att om man köper en bil som har gått 30.000 mil att man får räkna med att det kostar när de går i sönder.
Vi pratar ju trots allt om begagnade bilar här och då finns det inga garantier för vad som kan hända.
Sen sätter jag inte Primera före Avensis utan jag menade att jag hade valt Primeran med en så låg budget som det pratas om.
Avensis är förstås bra men dyrare.
Vad gäller Primeran så är det enligt mig mycket bra bilar och jag har bevittnat sådana som har blevit oerhört dåligt behandlade men som ändå rullar. Rosten är nog det som till slut tar dessa men det går ju att undvika liksom på andra bilar.
Elfelen tror jag man brukar hitta på en del nyare Primeror?
I tidningar som listar brister och fel på begagnade bilar så ligger både Galant och Primera bra till.
Men åter igen,..allt kan hända på en bil för kanske 10-20.000kr och det får man tyvärr räkna med oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2013-08-16 12:22

Mistro: ja,. det är sant att Toyota ligger högre, då är jag med dig.

Sonen har väl haft otur med sin Primera, nu står den bara där då den inte gick genom besiktningen. Han vill inte lämna den på verkstad, och jag har varken vilja eller tid att greja med den. Nån som vill köpa den, 1500kr?

Sen finns ju Mazda och Honda också, skulle tro att största problemet även där är rosten. Bilar från den tiden är nötta av tidens tand och vägsalt.

Uppdaterat: 2013-08-16 14:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Som jag skrev tidigare och som kanske inte tillräcklig väl gick fram, så är det avsevärt bättre att skaffa en bil som man gillar än en bil som andra anser att man ska köpa för att just den är så bra.
Om du tycker om den här bilen, köp den.
Strunta i vad andra förståsigpåare säger, det är ju du som ska ha bilen!
Om du inte kan jobba med bilen själv, se till att hitta några bakgårdsverkstäder, prata med dem, de har ofta bra åsikter om vissa bilar, även om de vill prata i egen sak, så pratar de sällan illa om ett märke de har erfarenhet av, det slår alltid tillbaka.

Uppdaterat: 2013-08-16 16:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske är lite barnsligt att helt fastna vid en bil på det här sättet, men kan ju provköra bilen och känna efter, är den alldeles för hemsk när man väl sitter där får man väl ändra sig och köra volvo 940 som alla andra i trakten haha bara det att jag tycker volvo har ganska tråkig design :P

Uppdaterat: 2013-08-16 19:51

Mitsubishi och elfel är inte synonymt, är det nått som funkar på dom så är det elen.

Modellen vi pratar om är inte lika bra som föregångaren, den är rostkänslig framförallt i bakre skärmkanterna, och framvagnen som liknar VW passat håller inte en evighet.
En bekant åkte i en 2,0 GLS automat några år, den drog mer bensin än vad den borde, runt litern, skärmkanterna bytte Mitsubishi på garantin, 2 pinnar i framvagnen fick bytas runt 17.000 mil.
Vid 18.000 byttes oljan i automaten på en oberoende verkstad, 500 mil senare rasade lådan, enligt Mitsubishi pga fel olja, oljan som Castrol rekomenderar ska inte hällas i den lådan.
Bekanten var ändå nöjd med bilen, jämfört med föregående bil, en Ford Mondeo, var Mitsubishin rena drömen i driftsäkerhet, Forden köpte han för 100.000:- lätt beg och gav bort den 5 år senare med kommentaren "ville bara bli av med skiten"

Själv har jag åkt 3 år i en Space Wagon med 2,4 GDI, alltså samma motor i en större bil, den drog 0.85.

Uppdaterat: 2013-08-17 11:39

Rikard: Har själv åkt Mitsubishi i många mil och var glad för dessa men givetvis handlar det ju om hur bilen eller bilarna har fungerat som man har haft själv ( eller bilar i ens närhet )
Vi hade en väldigt fin Galant-92 ( samma modell som på "Jes" bild,..fast som HB ) Den köpte vi då den hade rullat ca 7000 mil och sålde den vid ca 32000 mil.
Det har skrivits en hel del om växellådsproblem ( gällande vajrar som sträcks ) och på vår bil resuterade det i att växellådan fick renoveras vid 27000 mil. ( kostade inkl koppling ca 8000kr )
Tyvärr kom även andra slitagedelar i mellan under samma år som kamrem ( bytte vi för 3:dje gången ),vattenpump,generator + bromsar varpå vi valde att behålla bilen ett par år till efter detta. ( summering= mycket bra bil )
Därefter en Galant 2.4 Gdi -00 ( den modell som TS nu frågar om ) inköpt vid liknande miltal och såld ca 7-8000 mil senare. ( inga rep eller byten utav något under över 15000 mil,..inte ens bromsklossar )
Sedan Space Wagon med samma motor -01 som hade rullat som Taxi under 20.000mil. Bilen såg närmast ut som ny och vi fick med alla servicekvitton. ( även här inga rep men det byttes bromsklossar och bromsskivor vid ett par tillfällen då bilen rullade i en storstad ) Denna bilen såldes sedan vid ca 28000mil.
Både den senare Galanten och SpaceWagon hade automatlåda. ( vad jag förstod inte riktigt samma låda har jag för mig )
(P.s mellan 20-28000 mil bytte jag själv endast olja och filter och inget annat.Bilen såldes p.g.a nalkande kamremsbyte )

Det som störde mig var bränsleförbrukningen på Galanten (drygt en liter men jag vet en kompis med gasfot som körde sin på 1,7l/m ..:) samt den korta serviceintervallet som låg på 1500 mil. ( vilket en del nu är tillbaka till. ;)
För kännedom så är 2.0 GLS och 2.4 GDI inte samma motor. ( kanske bara ett skrivfel? ) Vill man ha en så ny Galant som möjligt så är man hänvisad till den senare.

Uppdaterat: 2013-08-17 21:21