Vi Bilägares forum

Mekonomen bilservice dyrare än orginalverkstad!

Mekonomen bilservice dyrare än orginalverkstad!

Mekonomen är mycket dyrare än märkesverkstad

Har nu gett Mekonomen 2 chanser att serva min Mistubishi Lancer, -10
De är dyra, mycket dyrare än service på orginal verkstad.

Första fallet var en 4000mil service, Mekonomen ville ha 5.500kr, orginalverkstaden tog 3.800kr
Andra fallet var en 5000mil service (enkel service), Mekonomen ville ha 3700kr, orginalverkstaden vill ha 1950kr.
I båda fallen gick Mekonomen på de arbeten som föreskrivits av Mitsubishi

Deras prisgaranti är inte värd vatten, så jag avråder från att lämna bilen till Mekonomen Bilservice då de är mycket dyra för sitt arbete. Sen tar det dessutom 2 dagar för att få pris på en service från Mekonomen Direkt, skämtar dom med mig eller!!
I min värld är bara "kalle anka" företag som jobbar som Mekonomen gör.

Råd: Fråga alltid vad service kostar och vad som omfattas, välj inte Mekonomen "piratservice till högsta pris"

Mvh
Peter, Göteborg

Uppdaterat: 2013-06-28 12:32

Kommentarer

Min chef har också konstaterat att Mitsubishi har väldigt billig service. Troligen har de märkt av att jobben minskar och bara gett sig fan på att behålla kunderna.

Uppdaterat: 2014-06-14 17:49

Teknikens värld har också kommit fram till detta, även reservdelar är påfallande ofta billigare med original.

Uppdaterat: 2014-06-14 19:11

Jag körde sönder ett oljetråg på en Golf en gång. Jag ringde en skrot och de skulle ha 1200 för ett gammalt tråg utan nivågivare. För säkerhets skull ringde jag VW själva och frågade, eftersom jag helst ville ha nivågivare också. De skulle ha 950 för ett nytt inklusive nivågivare, dessutom med ny packning.

Uppdaterat: 2014-06-16 08:13
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Har samma erfarenhet av skroten, en kompis behövde en mellankoppling till avgassystemet en gång och kollade med en skrot först och sedan med originalverkstad. Kopplingen var dyrare på skroten.

Uppdaterat: 2014-06-16 08:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Oljefilter, bränslefilter och många fler serviceartiklar är billigare på Mercedes än hos Mekonomen.

Verkar som att originalhandlarna dumpat priserna för att de obundna ska få det lite hett om öronen.

Uppdaterat: 2014-06-16 20:44
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Min erfarenhet är dock tvärt om. Jag har en Peugeot och har senaste åren alltid valt Mekonomen framför auktoriserad Peugeotverkstad. Senast förra veckan frågade jag om pris på att byta handbromsvajer (båda har gått av). Mekonomen 2180:- Peugeot: 2800:-. Vid "större" reparationer har jag alltid jämfört priser och Mekonomen har alltid varit billigare.

Uppdaterat: 2014-06-23 09:40

Tror att Mekonomen kör efter en prislista som ligger lite under dom dyrare aukt. verkstäderna, oavsätt var. Dom aukt. verstäderna kör med individuella priser och har olika omkostnader på lokaler osv. och kan då skilja ganska mycket.
Ex. fick nyligen pris från en stor aukt. Peugeotverkstad på en 208, pris 2800:-, en 508 diesel 3800:- . Liten aukt. Peugeotverkstad på landet , 1500.- resp. 1800:- för exakt samma service.
En erfarenhet som för övrigt passar in på vilket märke som helst.

Uppdaterat: 2014-06-23 10:23

De gånger jag gjort prisjämförelser har Mekonomen alltid varit dyrare än min lokala Toyotaverkstad.

Angående Mitsubishis prissättning (trådskaparens ämne), på min ort är Mitsu-verkstaden samtidigt ansluten till Mekonomen, vilken prislista går de då efter?

Uppdaterat: 2014-06-23 20:47

Mitsubishi har en egen tidlista som de går efter så dom debiterar efter den, dessutom brukar de flesta märken ha någon form av riktpris på de vanligaste reparationerna.

Tidlistan de fria verkstäderna går efter är ibland väldigt optimistisk, men oftast väldigt tilltagen i överkant... Debiterar man då slaviskt efter den blir det dyrt...

Uppdaterat: 2014-06-24 21:18
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?