Vi Bilägares forum

Varför köra på parkeringsljus?

Varför köra på parkeringsljus?

När jag nyligen körde en runda på cirka 12 mil noterade jag hur många jag mötte som körde med enbart parkeringsljus. 12 stycken!

Till saken hör att när jag körde iväg var det dis, regn och allmänt risiga siktförhållanden, men det var lika många som körde på parkering då.

Jag noterade även att:

Ingen av bilarna var utlandsregistrerad, vilket borde medföra att alla bilarna hade halvljusautomatik, alltså har föraren aktivt stängt av halvljuset.

Ingen av bilarna jag mötte var heller den sort som man kan tänkas importera, utan "vanliga" bilar.

Varför kör de på parkeringsljus? Så dyrt och besvärligt är det ju inte att byta lampa på de flesta bilar.

Vad händer om man kör ut från en sidoväg och inte ser den som kommer smygande i skummet, och det krockas? Vem åker på det?

Tilläggas kan att det var ungefär lika många som körde med både halv- och kurs/dimljus vilket inte heller är lagligt.

Sen har vi alla enögda bilar, men där vet vi ju redan att om det är en Peugeot så beror det på en dålig konstruktion, är det en Toyota så beror det på dåiga europeiska lampor då Toyota har "stark ström". (vad det nu är..)

Uppdaterat: 2013-06-19 15:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Tror Jes har rätt, det är priset som gör att de inte vill använda xenonlamporna mer än vad som behövs.

Uppdaterat: 2013-06-20 07:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fast, jag tror inte många av de som jag mötte hade xenon. Det var som sagt "vanliga" bilar, typ Focus eller Accent eller så. Inte heller de nyaste eller lyxigaste.

Men, visst kan man tänka sig att de överdrivna priserna på xenonlamporna kan få folk att tänka till. Många har också köpt den falska sanningen att man inte kan byta själv för att det är farligt.

Uppdaterat: 2013-06-20 09:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är mycket skrämselskriverier om att byta xenonlampor själv och det är nog mestadels för att verkstäderna vill ha in dessa jobb och tjäna en bra hacka. Med normal försiktighet bör alla själv kunna byta dessa lampor såvida inte framlyktorna är helt inbyggda och att man då måste demontera halva fronten för att byta lamporna.
I min intruktionsbok står den att man skall lämna in bilen vid byte av lampor men när jag provade själv visade det sig att det var hur enkelt som helst om man inte har tummen mitt i näven.

Uppdaterat: 2013-06-20 10:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tycker att användande av parkeringsljus under färd har ökat. Tidigare kunde man generalisera lite och säga att Mersor, gamla Oplar och yngre män i svarta vältvättade, gärna tyska sedaner, körde med parkeringsljus men nu är det mer allmänt.
En av anledningarna, tror jag, är att LED-varseljusen på nya bilar tolkas som parkeringsljus och att det därför skulle se modernare ut att bara använda parkeringsljus.
På en del bilar är inte instrumentbelysningen tänd i halvljusautomatikläget men den tänds i parkeringsljusläget och jag tror en del förare tror, att de bara tänder instrumentbelysningen i detta läge.
Sedan finns de som anser ser sig spara massor av bränsle på att köra på parkeringsljus.

Uppdaterat: 2013-06-20 12:52

Det ligger nog en del i det Hacken skriver, kostnaden för byte av de onödigt dyra Xenonlamporna gör nog att en del chansar med p-lampor enbart.
Om de engagerade sig lite och sökte lampor på nätet och bytte själv skulle de finna att det inte behöver bli så dyrt.
Dessutom finns nu E-märkta diod-varselljus till kostnad av en xenonlampa.

Men jag kommer ihåg en händelse från min ungdom då vi åkte runt i staden.
Staden som hade en av Sveriges mest myndiga och tuffaste poliser (så gott som alla avkommor har valt samma yrke), han kastade sig ut framför oss en kväll,- det gick inte så fort-, gjorde stopptecken.
Vi stannade, vevade ner rutan, han stoppade in huvudet och röt, verkligen röt: "Ska ni åka omkring här och ragga får ni jädrar tända halvljuset för en av p-lyktorna är trasig. Kör!"
Ganska snäll, när man tänker efter.

Uppdaterat: 2013-06-20 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kom nyss hem från en tur med gammelMC:n, och mötte 4 bilar med parkeringsljus. 3 bilar hade med all säkerhet inte xenon, halvgamla Corsa, Fiesta och Corolla. En nyare 3-serie hade det kanske. Alla svenskregade.
Noterade för övrigt att den av Trafikverket så uppskrutna variabla hastigheten på Ölandsbron inte användes. Det var 90 km/h trots en intensiv trafik till Öland.
Däremot kan det vara 50 när man är nästan ensam, obegripligt!

Uppdaterat: 2013-06-20 21:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nästan helt OT, men jag ser med glädje just nu repriser av "Tillbaka till Aidensfield" på TV4 där just de poliser som du Jes hänvisar till finns med.
Dessutom väldigt trevligt med 60-talsmiljön med alla tidstypiska fordon.

När det gäller körning utan halvljus så möter man ofta veteranbilar helt utan ljus, men jag undrar om verkligen alla dessa är veteraner?
Här gäller väl knappast 30-årsgränsen?

Uppdaterat: 2013-06-20 22:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst är det ganska vanligt att äldre bilar körs med enbart parkering, riktigt varför vet jag inte. Även en likströmsgenerator laddar tillräckligt så fort man kör på högre varv än tomgång. Å andra sidan är de en mycket liten del av trafiken, särskilt när det är skitväder..

Håller med er om dåtidens poliser som fanns överallt och kände allt och alla, synd att det har förändrats! Den tidens poliser höll ett öga på allt som föregick, men utan att leka massmissbrukare.
Minns när en man körde onykter, de körde hem honom och hans bil men behöll nycklarna. Nu hjälpte det föga, för mannen tog frugans bil istället. De såg honom direkt och körde hem frugans bil, la in nycklarna och burade in mannen för natten!

Uppdaterat: 2013-06-25 15:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Väldigt många av de nyare bilar som har xenonljus har ju antingen LED-varselljus som oftast är väldigt starka eller dimljus med vanliga lampor. Under dagtid är det väl fortfarande tillåtet med enbart dimljus som godkända varselljus varför man inte behöver använda de dyra xenonlamporna

Uppdaterat: 2013-06-25 16:08

Roligt att fler än jag noterat detta och även funderar.

Jag har försökt att tolka beteendet (tycker att sådant är kul, när man ändå är ute och kör...) och kommit fram till följande tes;

Väldigt många av dessa P-ljus bilar körs av äldre personer.
Många av bilarna är nyare och gärna av Tyskt eller Japanskt ursprung, vilka troligen har DRL men saknar då tända bakljus... i P-läget lyser ju även baklysena och då blir allt säkrare...
(PK-varning...) Många förare av dessa bilar är kvinnor och tror kanske att de satt på lyset, istället för att lita på att bilen har automatik som ordnar detta...

Så jag gissar att det inte är så många som aktivt valt att istället för använda sina Xenon, kör på sitt P-lyse...

Mycket av det här beror garanterat på ointresse av bilar, bilkörning och teknik, man kladdar lite på en knapp eller spak och är nöjd med att något hände.

Detsamma kan jag tycka gäller bilar med DRL, där allt för många tillverkare kalibrerat ljussensorn för svagt, så att det inte tänds halvljus fören det verkligen är mörkt, oftast på Koreanerna, Toyota och Ford vad jag har märkt.
Det är inte alls sällan som man kommer ikapp någon i sen skymning som inte har några bakjlus på och då troligen bara dioderna tända i fram... men de brukar snabbt komma på andra tankar när de kommer ut bortom Arlanda på E4:an, när gatljusen tar slut och hela världen blir mörk... och ännu hellre de med P-ljus!!

Mina 5 cent!

Uppdaterat: 2013-06-27 15:30
*Robban

Det är säkert samma människor som plockar ur lamporna/säkringen till dimljusen på besiktningen för att slippa tvåa på felinställda sådana.

Uppdaterat: 2013-07-27 08:29
It's a very good idea to leave a sinking ship