Vi Bilägares forum

Etanol även i BF98 Oktan

Etanol även i BF98 Oktan

Då var det slut på sötebrödsdagarna, tankade förut Shell V-Power 99 oktan, fast den förstördes då ST1 köpte Shell och började blanda in etanol och även sänkte oktanhalten till 98 oktan. Blev att jag gick över till Statoil som tillhandahöll blyfri 98, utan etanol. Fast här om dagen fick jag ett reklam utskick från Statoil att de byter namn på sin bensin till miles, kollade då upp miles 98 oktan och såg till min förtvivlan att även Statoil börjar blanda in 5 % etanol i sin 98 oktaniga bensin.

Visserligen klarar samtliga motorer idag en etanolblandning på 5 % men etanol är inte bra för motorn då den sotar igen mycket snabbare. Min andra bil en VW Lupo 1.4i hackade när jag tankade 95 oktan med 5 % etanolinblandning, så jag tankade även den med 98 oktan hos Statoil och då gick den bra och motorn hackade aldrig.

Nu undrar man ju vad man ska ta sig till när samtliga bensinbolag i Sverige blandar in 5 % etanol i både 98 och 95 oktan. Klarar motorn verkligen longlife service när etanol blandas i bensinen eller blir det att göra service varje år istället? Min aktuella bil en Audi A4 1.8Ts har hittills servats vart annat år, fast från och med nu får väl det bli service varje år. Kollade med Guif som gör comeback i Sverige fast de köper sin bensin av Preem så då var det kört även där.

Jag undrar om Shell V-Power som har 100 oktan i Tyskland eller Aral Ultimate som har 102 oktan blandar in etanol i sin bensin? Tror knappast det. Minns när jag åkte mot sydligare breddgrader 2007 och tankade 98 oktan på en OK/Q8 mack i närheten av Helsingborg och motorn gick verkligen dåligt på autobahn och kändes orkeslös. När jag körde slut på den dåliga bensinen från Sverige, tankade jag på en Shellmack, Shell V-Power 100 oktan i Tyskland och motorn kändes genast bättre och gav bättre svar vid gaspådrag. Aral Ulitamate var också bra fast den var på 100 oktan på den tiden, provade den vid hemfärden, finns en Aralmack precis innan båtarna från Puttgarden till Rödby.

Uppdaterat: 2013-05-02 22:30
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kommentarer

Att motorn går illa kan ej förklaras med Etanolen, jag har blandat i E85 för några 10:or på en fulltank och den går tom bättre, så det måste finnas nåt som inte är bra på denna motor, 10% etanol i 95blyfri gör att denna bensin håller 97 oktan,
etanolen bör hålla motorn desto mer sotfri särskilt Fsi/Tsi Gdi etc.

longlife bör man undvika under alla omstädnigheter, detta kommer resultera i igenkleggad motor med haveri som följd

ett 10 talet % etanol i bensinen sänker tempraturen på motoroljan och turboaggregat

Uppdaterat: 2013-05-03 08:48

a128:

Märkligt men min förra VW Lupo 1,4i hackade till när man körde runt 30-50 km/h och det hände varje gång med BF95 men aldrig med BF98 och då misstänkte jag att det var etanol som var boven. För den motorn var ju dessutom optimerad för 95 oktan. Vad kan det bero på att motorn hackade på 95 oktan men inte på 98 oktan?

Uppdaterat: 2013-05-03 13:56
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.