Vi Bilägares forum

Bromssträckor

Bromssträckor

Hej alla ViB-are!

Jag läste nyligen en bromstest som visade att allround-däck ger tjugo meter längre bromssträcka vid en viss hastighet.

Vad betyder detta i km/h? (går detta att uttrycka i en (en inte alltför komplicerad) matteformel!))

Ha de...
larrag

larsflyckt@gmail.com

Uppdaterat: 2013-03-25 21:54

Kommentarer

Dom sa på tv att när bilen med sommardäck stannat, har allrounddäcksbilen 40km/h vid samma punkt!

Uppdaterat: 2013-03-26 06:55

Ja, detta är typiskt för byråkrater.
Det finns inget som hindrar att folk kör på dessa skitdäck året runt, man ser massor av bilar sommartid som rullar på friktionsdäck, som är ännu sämre än allrounddäck i värmen. I Stockholm är det även gott om bilar som kör på dubbdäck mitt i sommaren! Men, det ser inte fartkamerorna...

Vad det betyder för bromssträcka och väghållning behöver man inte vara professor för att räkna ut. Det räcker gott med vanligt sunt förnuft, något som totalt verkar saknas hos myndigheterna. Ja, förresten även hos de bilägare som väljer att leka med döden.

40 km/h räcker gott för att köra ihjäl det där barnet som oväntat springer ut....

Uppdaterat: 2013-03-26 09:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efter en punktering på höger framhjul åkte jag idag till gummiverkstan och bytte till sommardäck (det är förmodligen ett bra sätt att se till att det kommer att vräka ner snö i april!), men det fick mig att fundera på de däck man alltid använde i forntiden.
Jag och alla kompisar åkte året runt på slicks, man körde tills max fyra cordlager var genomslitna och bytte för att inte riskera att betala för en ny slang.
De flesta bilar hade ABS-bromsar trots att det knappt var uppfunnet, men bromsarna var oftast så usla att det inte gick att låsa hjulen ens på isvägar.
Och kunde man mot förmodan låsa hjulen var det endast ett i taget som stannade!
Men man lärde sig något som ytterst få behärskar idag.
Nämligen att hålla avstånd till framförvarande och att anpassa hastigheten till de däck man hade.
De som inte lyckades lära sig detta färdas nog någon annanstans på en plats vi inte känner till.

Uppdaterat: 2013-03-26 13:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla svar!

Uppdaterat: 2013-03-26 16:44

Tyvärr händer det många dödsolyckor som har sitt ursprung i fel hastighet mot vad de usla däcken de kör med klarar.

Uppdaterat: 2013-03-26 17:56

Som man kan läsa mellan raderna i saabnisses inlägg. Det är inte friktionsdäcken som är livsfarliga utan den som sitter bakom ratten. Där är skillnaden mycket större än 40 km/h och 20 m i bromssträcka sommartid, för att inte tala om skillnaden i bromssträcka vintertid.

Uppdaterat: 2013-03-26 21:55