Vi Bilägares forum

Elbilar

Elbilar

Jag har (med viss rätt) blivit beskylld av vissa forumkamrater att vara avigt inställd till eldrivna fordon, men jag tycker ändå att det kan vara ide' att öppna en tråd så kan vi se vad som händer.
Här är ett intressant inlägg
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3662221.ece
Jag tycker att det är speciellt roligt för att jag flera gånger lyft fram just det här fabrikatet när en ny revolutionerande elbil presenterats, som egentligen inte kan mer än just den kunde för hundra år sedan.
Mer än att gå fortare och vara mer obekväm......

Uppdaterat: 2013-03-21 13:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Se där.
Efter tre timmar och tjugo visningar har det inte kommit en enda kommentar till det här vilket styrker mig i min uppfattning att elbilar mest är politiskt trams.
Något många påstår sig vilja ha, men ingen vill ha!

Uppdaterat: 2013-03-21 16:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tesla är väl ändå en mycket bättre och mer realistisk bil?
Dessutom grymt snygg och säljs.
http://www.teslamotors.com/models

Uppdaterat: 2013-03-21 17:59

Men hur praktisk är den och vilka är de som köper den?

Uppdaterat: 2013-03-21 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tittade du ens på vad jag länkade till, den är ju superpraktiskt.

I produktion och i USA till rimliga priser med närmare 50 mils räckvidd, finns även i 5-2 utförande (7 personer!).
http://www.teslamotors.com/models/options

Uppdaterat: 2013-03-21 18:49

Den är ju nåt så in i bänken snygg!

Uppdaterat: 2013-03-21 18:51

Ah, en Audi A5 SB! Snyggt;-)

Uppdaterat: 2013-03-21 21:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

25 mils räckvidd i Californien utan ACC, 15 mil max i vintriga Sverige med en extra vedkamin.
Nix, det är inte vad som behövs. Den här typen kommer aldrig att kunna konkurrera med en konventionell bil.
Den måste ner i halva priset, få en mer praktisk kaross och tänk efter, vem sjutton behöver axa 0-100 på några sekunder?
Och vem vill vänta ett halvt dygn för varje tankning?

Uppdaterat: 2013-03-21 22:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Audi skrev:

Ah, en Audi A5 SB! Snyggt;-)

Snarare en Aston Martin

Sedan så är räckvidden närmare 50mil med 85kW.
Men gillar man inte framtiden så skit i det, om 30 år åker alla runt så här.

Uppdaterat: 2013-03-21 22:50

Jag skrev en kommetar här ganska omgående saabnisse men den försvann typ 20 sekunder efter att jag publicerat den och då hade jag ändå inte använt en enda svordom. :-)
Hade ingen lust att skriva allting en gång till.

Uppdaterat: 2013-03-22 09:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacjken, märkligt, den kanslke inte var tillräckligt kritisk ;-)

junkers, någon testade räckvidden på en Tesla här i Sverige för ett par år sedan, jag har letat efter artikeln men tyvärr hittar jag den inte.
Den visade ändå på det vanliga att räckvidden var långt under den påstådda, att räckviddsångesten infann sig som den tydligen gör hos alla elbilsåkare och att det var omständligt att ladda (tydligen något som alla reagerar på, men det är nog en vanesak).
Här en sajt om en Tesla i Sverige:
http://elbilsverige.blogspot.se/2009/12/tesla-roadster-provkord-av-auto-motor.html

Tesla är förmodligen mer bil än många av dessa fåniga elbilsförsök som ser ut som om de rymt från ett tivoli, men alla behöver inte en sportbil med grymma pretanda.
Jag vill se en eldriven rymlig familjebil med normala fartresurser som har tillräcklig räckvidd utan att man ska behöva ha med sig en bränsledriven generator i skuffen för att slippa ångesten.
Har man en bränsledriven bil är det ju enkelt att ha med sig en reservdunk.
Det gäller ju även gasdrivna fordon som jag tror mer på än eldrivna.

Elbilar kommer nog mer och mer, men jag tror att det dröjer många decennier innan de blir i majoritet.

Uppdaterat: 2013-03-22 10:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej räckvidden är alldeles för kort för elbilarna om dom skall klara våra höga krav i Sverige där kvinnor som numera köper flest nya bilar kör en hel mil om dagen i snitt,då räcker inte 15-40 mil långt. Sedan måste bilen snabbladdas på bara de tjugotre timmarna som bilarna står parkerade mellan användningarna av bilen med hela tio watt i snitt och det klarar inte vårt elnät enligt vissa bedömare.
Elen räcker inte heller till då Sverige bara exporterade 20 TWh förra året eller ungefär hälften av all kärnkraftsproduserad el det året.

Uppdaterat: 2013-03-22 10:53
Elbil2

Top Gear byggde ju en egen elbil som hade en dieselmotordriven generator vilket skulle få bilen att aldrig bli utan el. Bilen hette Geoff.
Deras problem var att motorutrymmet inte var isolerat så det dånade ganska ordenligt i kupen och avgasröret satt inte riktigt fast så del lossnade ibland och orsakade "Londondimma" i bilen.
Fungerade gjorde den men den var ganska ordentligt ful, otät och obekväm.

Uppdaterat: 2013-03-22 11:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tror säkert att räckvidden är tillräcklig för de flesta, men det är just ångesten att energin inte räcker så långt som man tror och det är ju inte bara att stanna vid närmaste mack och tanka på ett par minuter och sedan fortsätta.
Nej ännu så länge är det nog bilar typ Volt/Ampera, laddPrius eller den kommande Mitshubishi Outlander som gäller om man ska åka elektriskt.
Men så var det det där med priset förstås!

Kom f.ö. på en kommunal miljöinspektör som kollade vårt avloppsreningsverk, hon var en riktig kämpe som höll långa föreläsningar om allt som gällde miljö och blev lycklig över att se grodor i vårt meandrande utloppsdike.
"Varför kör du inte en av kommunens elbilar?" frågade jag.
"Ingen idé" svarade hon "De står alltid på laddning med tomt batteri när man ska ha någon!"

Och där är väl ett annat problem.
Den långa laddtiden!

Uppdaterat: 2013-03-22 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En taxibil rullar cirka 40 mil per dygn och är i bruk hela dygnet. Miljöinspektörer och andra jobbar väl cirka en tredjedel av dygnets timmar , då bör väl bilarna hinna laddas fullt och sen tror jag inte att deras bilar rullar fullt så många mil som taxibilarna gör om dom nu inte bara sitter i bilen och myser hela dagarna då dom har ett jobb att sköta.
Troligtvis beror urladdade bilar på att man helt enkelt har för få elbilar sett till hur många användare man har och att man inte kostat på sig en snabbladdare som laddar elbilens batteri fullt på bara en normal kommunal kafferast, alltså en timme ca.
Snabbladdaren klarar att ladda elbilens batteri på 15-20 minuter.
http://blixtgordon.wordpress.com/category/snabbladdning/

Uppdaterat: 2013-03-22 15:03
Elbil2

"en snabbladdare som laddar elbilens batteri fullt på bara en normal kommunal kafferast, alltså en timme ca." ??
Den möjluigheten tror jag är avlägsen.

Uppdaterat: 2013-03-22 15:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä saabnisse inte så avlägsen som man kan tro. Man har ju redag tagit fram batterier till mobiltelefoner som kan laddas fullt på 1-2 minuter. De finns inte i telefoner ännu utan skall väl testas ett tag först och sedan kan man lugnt räkna med att denna tekniken/batterierna kommer att användas till andra förbrukare med och även till bilar. Kan ta lite längre tid att ta fram till bilar eftersom det behövs större kräm där än i en telefon men om tekniken finns så går den att översätta. Det blir kanske inte 1-2 minuters laddning på bil till full kapacitet men om det stannt vid 15 minuter eller något så skulle det vara kanon.

Uppdaterat: 2013-03-22 15:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tror inte det, det är en väldig skillnad på att ladda ner några mWh till en mobil från ett 10A 230V uttag och att ladda en elbil med 85kWh.
Om man har ett uttag med 230V 16A kan man teoretiskt få ut max 3680 W/timme. Detta medför att det tar minst ett dygn att ladda bilen.
Om man räknar med att kontinuerligt ladda en superkondensator till en snabbladdare under tiden bilen brukas, kan säkert laddtiden reduceras avsevärt, men man kommer nog knappast under 8 timmar för full laddning.
Sedan finns det naturligtvis inom vissa områden också möjlighet att ladda med högre ström och kanske även högre spänning, men det är inte vanligt.
Tyvärr är det nog fysikens lagar som är den största spärren för elbilens utveckling.

Uppdaterat: 2013-03-22 15:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har rätt i sak där men de flesta svenskar kör 2-5 mil om dagen så denna Tesla som dessutom har en maxräckvidd som är mycket lång skulle de allra flesta klara sig med. Den är dessutom rymlig och praktisk.

Jag hade nog klarat senaste årets samtliga resor med en sådan bil.

Uppdaterat: 2013-03-22 16:50

Här ser man hur lång tid det tar att ladda bilen, man får vara glad om man hinner springa in på kontoret och tillbaka till bilen innan den hunnit bli fullt laddad!
http://blixtgordon.wordpress.com/category/snabbladdning/
I toppmoderna länder som Lettland som snart har 165 snabbladdningsstationer och Norge som har man massor av snabbladdningsställen till skillnad från Sverige som har 7 st ,men vi Svenskar har och andra sidan brunkolskraftverk i Tyskland som nog kommer att bli framtidssäkert när Vattenfall får bestämma var våra statliga pengar hamnar.

Uppdaterat: 2013-03-22 20:50
Elbil2

"Här ser man hur lång tid det tar att ladda bilen, man får vara glad om man hinner springa in på kontoret och tillbaka till bilen innan den hunnit bli fullt laddad!"
Jag tror att de här har en annan uppfattning
http://www.teknikensvarld.se/2013/03/24/39041/en-av-tre-elbilsagare-vill-inte-kopa-elbil-igen/

Uppdaterat: 2013-03-24 16:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det vettiga är naturligtvis att ha ett batteri huset också, då kan du ladda på några minuter. Det öppnar även upp för att lagra egen el från solceller etc.
De flesta större företag i branschen tittar just nu på en sådan lösning.
Batteriet är ju även stort nog för att driva hela huset på batteri dagtid när elen är dyr och sedan tankar du på natten när elen är billig, helt suveränt.
Nissan säljer redan liknande utrustning i Japan!

Uppdaterat: 2013-03-24 16:39