Vi Bilägares forum

Hyundai i40 Sport eller Peugeot 508 GT?

Hyundai i40 Sport eller Peugeot 508 GT?

Hej!

Detta är mitt första inlägg på forumet, men har följt ganska många passivt.

Står i bilköpartankar och vill egentligen ha en fullsmetad tysk á la AUDI/BMW/Mercedes, men tycker att det blir på tok för dyrt.

Har nu försökt att begränsa ner valen till en i40 kombi Sport alt 508 GT, båda med automatlåda. Undrar nu om någon har jämfört dessa och har några bra eller dåliga erfarenheter att dela med sig? Kollar på lätt begagnade bilar på kring 270k med ca. 1000 mil på mätarna.

Frågor som typ:

- Ljudnivå på dålig asfalt?
- Kvalite på inredning o dyl?
- Kvalite på mekanik?
- Faktisk bränsleförbrukning?
- Strul med elektronik?

Bör lägga till att jag idag kör en BMW 118D, 2009 samt en Audi A6, 2007, och att jag är allmänt rätt kräsen när det gäller knirrande inredning o dyl;-). Även andra förslag är dock välkomna!

Stort tack!

Uppdaterat: 2013-03-10 18:08

Kommentarer

Kört 508 GT SW i 3300 mil sen Aug-11 och är mkt nöjd. Det är väldigt bra utrustningsnivå från början så även om du köper begagnad behöver du inte leta alltför mycket för ett bra ex. Satsa på en med JBL stereo som extrautrustning. Bra inredningskvalite, enda jag stört mig på nån gång är visst knarr från armstödet i mittkonsollen om man sätter armbågen på ett visst ställe. Bra känsla i reglage osv, men inte alltid helt logiskt HMI när man kan göra samma sak på tre sätt, t ex byta musik eller sköta telefonen. Köp ett par polariodbrillor för att slippa störas av reflexer i vindrutan från främst ramen kring HUD.
Ljudnivån är helt ok, men att kalla den tyst på dålig asfalt skulle jag nog inte göra. Har haft inne för ett par garantiåtgärder och 2000mila-service men inga reparationer i övrigt, förutom 2 byten av vindruta efter stenskott/sprickor.
Min faktiska förbrukning ligger mellan runt 0,75, men då kör jag mest korta sträckor till vardags. På långresa kommer man neråt 0,6- 0,65, men har aldrig nått ner till deklarerad förbrukning, har iofs inte orkat snålköra för att testa heller. Automaten drar säkert lite extra men växlar grymt mjukt så den är värd det. Och bra med pulver i motorn.
Har inte kört i40 så jag kan inte jämföra några av mina omdömen med den, men hade inte bytt min GT mot en sån.

Uppdaterat: 2013-03-10 22:22

Tack för synpunkterna. Kul att höra att automatlådan är bra. Extremt viktigt! Tycker själv att 508:an är mycket snyggare än i40:an.

Uppdaterat: 2013-03-11 11:38

Om tystnad och ljus är viktigt så finns det nog inget val utan det är 508 som gäller om valet står mellan dessa två.

Välj i så fall absolut inte den där billiga automaten, den är som alla andra liknande värdelös.

Uppdaterat: 2013-03-11 12:22

Jag funderar mest på om det verkligen går att få tag i en 1000-milare till bra pris för denna typ av bil. Antagligen är det enklare att få rejält med rabatt på en ny kärra idag. Inte för jag är nån älskare av Volvo men en V70 är antagligen tystare om det är en viktig egenskap till hyggligt pris - även om jag själv inte skulle köpa en sån..:)

Uppdaterat: 2013-03-11 12:36

Hittar bilar med ca. 700 mil på mätarna med ett avdrag på ca. 10% (jämfört med rabatterat nypris). V70 är ett förnuftigt, men ack så fruktansvärt tråkigt alternativ. Känns som att man köper gammal teknik till ett nytt pris. Sköna stolar och fin inredning dock!

Junkers: Såg att nya Santa Fe fick extremt dåliga omdömen på ljusfronten i AMS testet mot bl a XC60. Lamporna lär vara precis lika dåliga på i40, eller?

Uppdaterat: 2013-03-11 14:55

Hej
Av egen erfarenhet (GT) så är komfort och tystnat i 508an jämförbart med V70. Har inga problem med ljud i kupe eller annat, men däremot skall du du se till att ett garantiarbete är gjort på det som rör elektronikenheten för batteriladdning.
Min bränsleförbrukning på motorväg är under 0,65 om du håller fartbegränsningen. Då är det den stora motorn på 2,2 liter och 204 hästar, mindre förbruk självklart med de mindre motorerna.
Jag har en automatisk växellåda som fungerar jättebra, även paddlar vid ratten som används när du vill agera snabbare.
Ljusinsläppet i taket genom glastaket är ju suveränt i dessa dagar när solen har dykt upp igen, får mycket positiva kommentarer då jag oftahar kunder i bilen . I övrigt så har den varit till stor belåtenhet under 5000 mil vid det här laget. Inget besvär som jag har irriterat mig på, snarare att tekniken är så omfattande att jag inte är helt insatt i alla funktioner som finns och att det brister hellre på den punkten. Kan du få tag i en 508 GT som gått 1000 mil prisvärd så kan jag bara rekomendera bilen. Se bara till att vinterhjul är med. Fick gå upp till 18" för att få fäljarna förbi de extremt stora bromsoken som finns på GT. Vissa fälgtyper på 17" kan gå, men då borde du kolla först om det fungerar fysiskt.
Lycka till!

Uppdaterat: 2013-03-11 16:00

Ovanstående har den fungerande automatlådan så den är inga problem med, det är MCP? tror jag den heter som är i mitt tycke trafikfarlig.
i40 har uselt helljus, men du kan ju alltid montera ljusramp.

Uppdaterat: 2013-03-11 17:49

junkers: nja... PSA robotlåda kan nog inte anses mer trafikfarlig än VW's DSG som kan tappa växeln mitt i en omkörnng, tappa P-läget och vägra driva när man vill köra iväg.
Robotlådan tycks vara digitalt populär, antingen tycker man den är skitbra, eller skitdålig.

Dock spelar detta ingen roll, då 2,2 GT har en vanlig automat.

Uppdaterat: 2013-03-12 10:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ska ta ett exempel på vad man kan uppleva med den billiga robotlådan med enkelkoppling.
Du står vid rullar fram till en korsning och ser att du kan smita emellan utan större problem och kör ut, just då får lådan för sig att växla till 2:an och sedan till 1:an när du trycker på gasen och 2:an behövs snabbt igen, inga problem egentligen om det inte vore för att växlingarna tar en evighet i en sådan situation.
Man kan lära sig att hantera nackdelarna, jag gjorde det dock aldrig på 4 månader i en annan bil med samma låda utan skiten såldes!

Uppdaterat: 2013-03-12 15:04

Frågan på tråden var I40 Sport eller 508GT, så min rekomendation ovan kvarstår. Kan komplettera med att igår körde jag på motorväg, med farthållare, med snitthastighet 118km/t i sju mil. Fick enligt kördator ett förbruk på 0,54l/mil.

Uppdaterat: 2013-03-14 11:55