Vi Bilägares forum

Knapphysterin på mittkonsollen

Knapphysterin på mittkonsollen

Man läser ibland i motorpressen om att vissa bilar har knapphysteri på mittkonsollen, företrädesvis de bilar som de redan från början inte gillar.

Jag åkte 10 mil i en ny V70 igår och roade mig med att räkna knapparna på den, i mina ögon vansinniga, mittkonsollen:
45 st!
Och då finns det ändå plats för fler.
Dessutom sitter många av dem mitt framför växelspaken, varför inte högre upp?

Jag har inget minne att motorjournalister skrivit något annat än positivt om V70 och "den svävande mittkonsollen", undrar hur det kommer sig?
För övrigt är det hål i huvudet att man slopat ett vettigt förvaringsfack i mittkonsollen till fördel för ett fack man inte kan se in i, och knappt kommer åt. Varför hylla sånt?

Uppdaterat: 2013-03-05 14:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Den bil som har flest knappar vinner verkar det som

Uppdaterat: 2013-03-05 17:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tycker V70 ser snygg och prydlig ut och åker man samma bil varje dag kan det knappast vara ett problem.
Det är extremt mycket bättre med fler knappar än att pilla i menysystem oftast.

Uppdaterat: 2013-03-05 18:26

Christer: ja så brukar det ju låta, och inte är knapparna för små eller dåligt märkta. Medan en annan satt och letade både länge och väl efter sätesvärmarna som var väl dolda inne i temp-rattarna. Pyttesmå symboler.
Efter ett tag började det imma på rutorna, då visade det sig att recirkulationen var aktiverad utan att nån tryckt på knappen! Det har har jag aldrig varit med om på en annan bil.

Uppdaterat: 2013-03-05 21:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, klimatanläggningen går ju att programmera så att man får de funktioner man själv vill, här kanske den var inställd av någon som just ville ha det så eller hade knappat fel, vilket inte är ovanligt.
Sedan har jag själv reagerat på detta med knappar och efter alla år i 9-5 och V70 (men en äldre än den här) händer det ändå att jag letar trots att de inte är så många.
Sedan är det ju det här med vad man behöver.
Speciellt 9-5s klimatpanel fram till -06 tyckte jag var logisk och väsentligt bättre än V70, om man av någon anledning ville ändra temp på höger eller vänster sida var det bara att trycka på en knapp för högre eller lägre temp.
På V70 var det ju vred och från -06 fick även 9-5 vred och då ansåg motorjournalisterna att klimatkontrollen blev avsevärt bättre.
Bättre än vad?
Det här är ju inställningar man gör ytterst sällan, det är ju därför man har en automatisk klimatkontroll och när man ändrar den är det ju inte krångligt.
Men visst kan man reta sig på vissa bilar t.ex. Alfa 164 med en hel rad lika knappar som man gissar sig till vad de ska vara bra till, men även det lär man sig, det var ju inte mikroknappar som i nya V70.

Uppdaterat: 2013-03-05 22:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt normalt att recirkulationen slås på automatiskt när bilen håller på att värma upp sej på vinter. Därför finns den manuella inställningen kvar i automat-varianterna. ;)

Uppdaterat: 2013-03-06 18:35

Jo, men vi upptäckte imman efter kanske 4 mil, och hittade då recirkulationen. Jag har aldrig varit med om att den slagit på sig själv innan.
ACC stod på Auto.

Uppdaterat: 2013-03-06 22:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kan instämma i "hultarns" observation.

För några år sedan körde jag en 407:a och det är en bil som ofta kritiseras för just många, och små, knappar. Jag jämförde den vid ett tillfälle med en V50 ("snikvariant") och kunde då se att båda bilarna har lika små knappar men att V50:an hade två knappar färre. V50:an har nog knappast kritiserats för att ha för många knappar - vad jag vet.

Uppdaterat: 2013-03-07 20:41

Så farligt med knappar tycker jag inte att det är, det finns ju lite mer finesser nuförtiden än vad det gjorde för några år sedan.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag ryser lite när jag ser den bilden och det är inte av välbehag.
Jag har glott på den under åtskilliga tusen mil sommartid, vintertid vägrade jag.
Jag har aldrig gillat den inredningen och tycker att det är lite väl mycket EPA-traktor över den.
Men helt riktigt är det inte många knappar där, men det behövs ju inte heller.

Uppdaterat: 2013-03-11 15:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har en snarlik inredning nu i min 965:a och jag kan hålla med om att den aldrig kommer att vinna några skönhetspriser.
Den har dock en stor fördel just vintertid och det är att man kan sköta reglagen med stora lovikavantar på, försök att göra om det i dagens V70 :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag gillar de där värmereglagen, enkla och tydliga. Och inte sitter de nere på golvet heller....
Vad är det för bil? 240? Det är nån Volvo från 80-talet i vart fall.

Uppdaterat: 2013-03-12 13:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja värmerereglagen är bra utformade och går ju att skruva på med vantar vad nu det ska vara bra för, det är ju bättre att ha sådan värme i bilen att man inte behöver vantar.
Men det är inget fel på värmen i bilen.
Synd bara att bilen i övrigt är i princip värdelös på vintern.
Efter att ha suttit fast ett par gånger helt i onödan satte jag mig aldrig i den vintertid.

Uppdaterat: 2013-03-12 13:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: bilen är ju kall när man tar den, om man nu inte har den inne eller har värmare, så nog är det bra att kunna manövrera med handskar/vantar.

Jag hade en 240, och det är den enda bil jag haft där det känns som om framhjulen sitter intill varandra. Ungefär som på forna tiders traktorer...
Man vred på ratten, bilen lutade sig så sakteliga, och efter en stunds tvekan så började den svänga.
kan egentligen inte minnas nåt positivt med den bilen, möjligen att jag lyckades sälja den...
Skulle vara värmereglagen då. Har förresten nåt liknande i min busbil, MI16.

Uppdaterat: 2013-03-12 14:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Knapphysterin härjade även i slutet av 80-talet med, här gestaltat av Alfa Romeo 164.
Får Volvo 940 att närmast se asketisk ut :-)
Har för mig att det fanns en Subaru med rätt så futuristisk design invändigt också.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Subaru XT

Uppdaterat: 2013-03-12 15:30

Ja, subban tar nog priset. Så många knappar (20 enbart vid ratten) och sån udda design! Svårt att tänka sig en fulare ratt... haha

Men Alfa kan också pilla dit många knappar.

Uppdaterat: 2013-03-12 15:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja XT hette den, allt var inte bättre förr :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Fast den allra värsta kom aldrig i produktion och tur var väl det , Pontiac Banshee från -88 heter denna vederstyggelse...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Den där ser definitivt ut som en leksak. Fast det var det ju förstås, leksak för designers...

Man kan ju alltid "pimpa" till sin bil lite också:

Uppdaterat: 2013-03-12 16:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Aston Martin Lagonda var nog först...

Uppdaterat: 2013-03-12 16:16

Ja, i vart fall var de först med färddator, digitala instrument och en massa elektronik, man kunde välja språk och annan "lyx" som finns på bilarna idag. Och detta var 1976!!
De hade tidvis dessutom en enekrad "Citroen-ratt".

Och som vanligt när man är först, så är det också en massa dyra barnsjukdomar. Bara utvecklingen av elektroniken kostade 4 gånger så mycket som hela budgeten för bilen!
Bilen är fulsnygg, och onekligen annorlunda.

Finns en AML serie 1 också men den har vanliga instrument, en väldigt snygg 4-dörrars GT, hur många känner till denna?:

Uppdaterat: 2013-03-12 17:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men om man ser det praktiska kan man ju tänka på strömställare i äldre flygplan, något som också fanns i de brittiska bilarna i forntiden, den tid då de var med och producerade något som var klart respektabelt.
Jag tänker naturligtvis på vippströmställare, pinne upp "On" pinne ner "Off".
Kan det bli mer enkelt och klart?

Uppdaterat: 2013-03-12 17:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilen på inlägg 21 är det en Opel innan de sansade sig?

Uppdaterat: 2014-04-19 21:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Själv gillar jag vreden, men tycker inte att Volvos upplägg är ulitmat. Du höjer och sänker tempen på reglegen, men ser vilken temp du ställt in på en stor display, en bra bit bort från reglaget.

Personligen tycker jag att tidiga Saab 900 har bra värmereglage.

Uppdaterat: 2014-04-21 10:16

Jag tycker att det gått hysteri i knappar på ratten. Vår senaste i30 har 10 knappar plus signalhorn på ratten.

Uppdaterat: 2014-04-21 14:54
simon_d skrev:

Håller med Peter angående knapphysteri i rattar. Tycker däremot inte att värmereglagens placering har någon större betydelse. I en modern bil behöver man ju aldrig justera dem, utan ställer bara in önskad temperator en gång för alla.

Jag håller inte med där. Jag tycker jag ofta är missnöjd med autofunktionen, mest därför att det blåser för mycket. Dessutom saknar jag möjligheten att få riktig "bastuvärme" när jag är frusen, förr kunde man elda på så det knäppte i panelen, men dagens automatik är så civiliserad så den släpper inte ifrån sig så varm luft. Istället kommer det in massor av mindre varm luft.

Likaså kan det på en del bilar vara svårt att hålla rutorna imfria vintertid, och det är en farligt fipplande med automatiken för att bli överens om vart och hur mycket luft det ska vara.
Vad var det för fel på tre rattar som så många bilar har haft?

Fläkt-värme-riktning.

Uppdaterat: 2014-04-22 15:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

simon: jodå,. det är från en gammal Peugeot. Hade sån i min kära MI16. Var ju lättast att söka på en bekant bild...
Jag gillar tre rattar, det är enkelt och man behöver inte titta på vad man gör, man känner det med fingrarna. Man kan ställa luftfördelningen steglöst dit man vill ha den.
På bruksbilen nu är det skjutreglar, det är inte alls lika smidigt.

Jag har kört en del olika hyrbilar och sällan varit nöjd med automatiken, det visar väl att vi alla tycker olika...
Kör man kortare distanser med flera i bilen med fuktiga kläder och/eller snö på skorna - då brukar det vara besvärligt att hålla rent på rutorna.

Uppdaterat: 2014-04-22 17:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
crister_1 skrev:

Sedan har Peter i Sydney helt rätt att inte fan är det bättre med knapphysteri i ratten

Det är riktigt, både urvalet och ergonomin skiljer kraftigt. Jag blev förvånad över att Saab inte hade belysning i knapparna, det var ju ingen hjälp precis...
När jag jämför rattknapparna på bruksCittran och Jaguaren så är den första bättre, då man använder mer fingertoppar än tummar. Det är bekvämare.
Dock har både inte för många knappar, det är (i min värld) de viktigaste.

Jag tyckte Opel hade en smart lösning med rulle för farthållaren och volymen på Vectra, har de sådan fortfarande på de nya??

Uppdaterat: 2014-04-22 17:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tyckte att manövreringen av farthållaren var utmärkt på min förra Focus (-07) men måste säga att manövreringen på vänstra spakens "spets" på nuvarande Golf är klart överlägsen eftersom den är så lätt att nå med vänster hands pekfinger. Vill minnas att detta tyvärr är ändrat på Golf 7:an vilket är lite tråkigt - men det kompenseras förmodligen av den adaptiva farthållaren som gör att man har mindre behov av att koppla i och ur farthållaren.

Uppdaterat: 2014-04-23 07:57
crister_1 skrev:

Om Vectran hade det på de sista årsmodellerna vet jag inte men Insignian har det..

Jo, Vectran jag körde var av de sista före Insignia. Tyckte det var en smart lösning istället för plus och minusknappar. Däremot var ju resten av designen hemskt ful, men funktionell... Bra att köra med pigg motor, bättre än 9-5.

Uppdaterat: 2014-04-23 09:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är inte helt enkelt att idag få till alla funktioner som måste vara "ändringsbara" under körning med ett fåtal knappar. Att det sedan går trender till att ha diverse MMI-interface och en "snurra-tryck" knapp som ändrar alla funktionerna via en display är för mig inte optimalt. Samma gäller diverse moderna touch-skärmar.

Hur skall det se ut då?
Jag kan inte säga att jag har hittat en modell som har den ultimata lösningen, men jag föredrar hellre knappar på ratten och spakar bredvid ratten än touch-skärm för sådant som jag kan behöva ändra under färd.
Den bästa lösning jag haft för farthållaren var på den Passat-07 jag hade tidigare, där det fanns en lite mindre spak på vänster sidan "klockan åtta" som bara var för farthållaren. Den gick att påverka i fyra ledder och den hade den smakfulla funktionen att man kunde stega upp/ner farten med 10km/h per flipp på spaken, vilket är jäkligt skönt när vägen byter fart, ett eller två flipp upp eller ner...

Kliman vill jag ha rattar och knappar på, radion lika så, byta media eller station kan gå vara på touch-skärm, men inte volym, det skall vara en ratt!

Sedan saknar jag SAAB:ens Black Panel (troligen är jag ensam om det) då den bara lämnade hastighetsmätaren och helljusindikatorn i visningsläge, alla andra displayer och funktioner var släckta, till de behövdes = all information som jag behövde. Likaså var hastighetsmätaren bara tänd upp till 140km/h (till man började närma sig 140...) Dessutom hade den hastighetsmätaren i mitten...

Uppdaterat: 2014-04-23 09:30
*Robban

EnannanRobban: Ja, sån där styrning av farthållaren hade jag på min 406 3.0 -99, en spak på sidan. MB har det också.

Ratt till volymen är helt klart att föredra istället för tryckknappar, alla bilar har ju inte rattknappar. Mycket lättare att finna en ratt med fingrarna istället för att trycka på en pillig knapp, vilket stör körningen.

Hastighetsmätaren i mitten gillar jag, varvräknaren är mer eller mindre onödig, särskilt med automat. Alt: Den kan göras mindre och finnas på sidan.

Uppdaterat: 2014-04-23 10:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har en rullknapp på ratten till volymen på radion. Funkar kanonsmidigt.

Uppdaterat: 2014-04-23 10:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har också rullknapp för volymen, Troligen på samma ställe som Hackenbush eftersom vi kör samma märke :). Tycker dock det funkar så där. Är slö av mig och brukar ofta svänga med bara vänsterhanden. När jag gör det så händer det ibland att jag kommer åt volymkontrollen med en "ljudchock" som följd. Förutom detta så tycker jag att färddatorn i Skoda/VAG funkar alldeles utomordentligt. Mycket bättre och omfångsrikare än den jag hade i BMW:n innan.
Som en rolig anekdot kan jag nämna att jag åkte med i en bekants Lexus RX 400 h för några veckor sedan. Han hade glömt ställa om klockan till sommartid och försökte hitta rätt bland pekskärmens menyer för att få fram klockinställningen, samtidigt som han körde på motorvägen. Tog en bra stund. I min egen Skoda så ställde jag om klockan medan jag väntade vid ett rödljus, tog ungefär 10 sekunder.

Uppdaterat: 2014-04-23 12:30

Där håller jag med crister om att VAG m fl ligger rejält efter. Även vår gamla Corsa -02 gjorde denna ändring automatiskt om man lyssnade på nån av de större radio-kanalerna. Svagt att man måste göra det manuellt - dessutom missar man ju möjligheten att synka klockan med RDS-tiden så man kan få ställa om klockan ibland när den "dragit" sig. Illa på en f ö genomtänkt instrumentering där bl a färddatorn är väldigt lättavläst, informativ och lätthanterad.

Uppdaterat: 2014-04-23 21:09

Hmm, kan det bero på att jag aldrig lyssnar på radio :-)?

Uppdaterat: 2014-04-24 15:56