Vi Bilägares forum

Köpråd Saab 9-5

Köpråd Saab 9-5

Hallå bilägare,

Jag är på jakt efter en ny bil(har för tillfället en golf -09 1.6) då jag är blivande förälder(tjohoo!). Jag och min sambo fastnade för en volkswagen passat från -08 och framåt men det blev rätt saftig summa då jag är allmänt skrajj för att köpa bilar som gått 10k+ av någon omotiverad anledning. Jag antar att jag spontant tänker nyare=bättre och mindre fel.

Golfen som vi har nu är förståss för liten, men även motorn känns klen. Trampar man i botten på en 90 sträcka händer inte speciellt mycket. Även om man kanske inte vill ha värsta trycket så måste den vara effekivt stark vid omkörningar osv.

Efter en hel del luskande efter bra alternativ har V70 poppat upp, men kände att den också sprang iväg i pris för att få kraftig, lågmilad bil.

Saaben verkar dock vara ett riktigt fynd i dagsläget. Vi har siktat in oss på en 9-5 2,3t biopower -08 som gått under 10k. Dessa borde ligga under 100k vilket är vårt tak, men hur pass mycket under? Det vore ju schysst med en vector utrustad sådan, men är som sagt rudis på hur mycket man kan pruta ner dom.

Jag vet inte om jag köper all oro kring Saab-bilar som man kan läsa om, t.ex att reservdelar skulle ta slut osv. Finns efterfrågan så finns varan och det finns ett antal Saabs där ute. Att Saabsen sen ger en hel del bang for the buck är ju inte fel.

Har ni några allmäna råd, kanske alternativa bilar? Detta måste ju vara ruggigt bra bil att köpa idag om man inte har planer på att sälja? Googlar mig trött varje kväll så kände att jag ville få lite uppdaterade råd och inte från tidigt 2012. :)

Uppdaterat: 2013-02-25 21:14

Kommentarer

Köpråd oavsett bil tenderar att alltid hamna i en diskussion kring vilken Toyota som ska köpas istället.

Uppdaterat: 2013-02-25 21:48

Hittade den http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_Sportcombi_Vector_Active__2_3t_210hk_45275325.htm?ca=11&w=3

Överprisad eller ligger den i rätt i pris?

Uppdaterat: 2013-02-26 09:11

Det verkar vara ett bra pris, kolla bara att den verkligen är servad rätt och att den fått rätt olja, det är viktigt på den här modellen.

Uppdaterat: 2013-02-26 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, vad menar du med "rätt" olja? det räcker inte att den bytt tillräckligt ofta (var 1500 mil)? När byter man kamkedja på en sån här maskin?

Uppdaterat: 2013-02-26 11:56

Saab 9-5 är en av Sveriges vanligaste bilar, och lär så förbli i många år framöver. Reservdelar lär inte var något problem. Jag har inte hört en enda kommentar om Saab, däremot har det hänt att det tagit månader att få fram delar till andra bilar.

2,3 är väl den svenska motorn, till skillnad mot 2,0? Där finns väl lite olika saker att kolla upp?

Uppdaterat: 2013-02-26 12:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rätt olja är Mobil1 0W-30 (eller likvärdig olja av bästa kvalite') och byte var 1500 mil eller en gång per år gäller om den gått på bensin.
Har den gått på E 85 bör oljan vara bytt ungefär var 1000e mil.
Det här är en lite känslig motor, ursprungligen höll den väldigt länge, men det var innan miljömupparna kom in och filade här och där och det var inte förrän 2005 man hade fixat allt jox som filandet åstadkommit.
.Men är den riktigt skött kan kamkedjan mycket väl hålla bilen ut, minst 30-40000 mil.
Ett enkelt sätt att kolla motorns skick är att lyfta på oljepåfyllningslocket och titta om det finns någon vispgrädde på undersidan, gör det det, välj en annan bil eller pruta ordentligt
Det säger egentligen inte mycket om motorns tillstånd mer än att den inte fått rätt service och att den haft många kallstarter..
Och det gäller även andra bilar än Saab, många märken (t.ex.Toyota, Volvo m.fl.) har haft problem med oilsludge när inte servicen skötts på rätt sätt.

Uppdaterat: 2013-02-26 12:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Reservdelar till SAAB är ett stort problem idag. Min 9-3 2004 har nu stått på verkstad i 4 månader i väntan på nytt tändningslås.

Uppdaterat: 2013-02-26 16:14

Det ska inte vara något problem. Byt verkstad!

Uppdaterat: 2013-02-26 16:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Absolut en Insignia är mera bil för pengarna, sen så är det en modernare bil också!
En 9-5 är väldigt omodern...

Uppdaterat: 2013-02-26 22:33
Pär

Insignia drar dock iväg prislappen en hel del. Verkar inte finnas många under 100k som gått lika få mil. Och motorn är väl trevligare i en Saab för samma prisklass?

Jättebra tips men jag får inte ekvationen att gå ihop med mer bil för pengarna. :)

Uppdaterat: 2013-02-27 08:14

Insignia är en trevlig bil, men man måste nog vänja sig vid den.
Jag tycker att den ger en klaustrofobisk känsla med sin mörka inredning och små rutor.
Vindrutan är t.ex.10cm smalare än på 9-5 och så har den en väldigt klumpig och opraktisk baklucka.
Den finns ju med fyrhjulsdrift, men tyvärr stiger priset ganska kraftigt då.

Uppdaterat: 2013-02-27 08:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns en hel del att välja på:
9-5 på 5500 mil:
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_5_LINEAR_2_0T_Bio_45567601.htm?ca=18&w=3
Eller Passat på 7000 mil:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Passat_2_0_FSI_Sportline_45531117.htm?ca=18&w=3
Eller en C5:
http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C5_2_0_143hk_Kombi_fr_0_64l_mil_45124949.htm?ca=18&w=3
Eller Mondeo:
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mondeo_Trend_Kombi_2_0_Flexfuel_44355449.htm?ca=18&w=3
Eller Vectra för 85k:
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_Vectra_2_2_Kombi_39180206.htm?ca=18&w=3

Uppdaterat: 2013-02-27 08:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är endast dieslarna som är gemensamma i 9-5, från -06 och senare, med Insignia.
Före -06 använde man den tidigare 2,2l Opelcdieseln som var ganska seg, men hade bra livslängd.

Bensinmotorerna i 9-5 är en kontinuerlig uppdatering av den gamla gjutjärnsspisen från Södertälje som hade en del problem mellan -98 och -05 om den inte fick rätt skötsel.
Efter -05 ansågs den färdig, och bland de tidigare motorerna har nog de flesta också modifierats nu.
Jag gillar den motorn, speciellt med den stora turbon och den är lätt att skrämma upp i effekt rejält om man behöver det och den tål det.
Motorn tillverkas fortfarande i ännu ett par modifierade utföranden av BAIC.

Däremot är bensinmotorerna i 9-3 från -03 lika Insignias och den är det ju inga större problem med.

Uppdaterat: 2013-02-27 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: men, är inte "1,8t" (som ändå är 2 liter) samma som Opel, medan 2,3 är Saabs?

Uppdaterat: 2013-02-27 09:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det finns ingen 2,3 l i 9-3 efter -03, den största motorn är 2,8 l sexan.
Fram till -02 fanns Söderteljemotorn även i 9-3.

Uppdaterat: 2013-02-27 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

crister_1 att det är en äldre konstruktion spelar inte någon roll. En vector utrustad saab från 08 känns nog inte mycket äldre än min golf, och så länge motorn är pigg så.

hultarn: mycket bra alternativ faktiskt. passaten speciellt var lockande. de är dock alla dyrare och svagare motor än en saab som kostar lika mycket. :)

Det börjar kännas som att mitt beslut av Saab 9-5 ändå är helt rätt. Det verkar inte som att någon av er är negativt inställda till det utan har istället bara hjälpt till att se på alternativ vilket är schysst, men inga alternativ har varit "mer bil" än Saaben.

Sen ska jag ju köra slut på den under rätt många års tid så att sälja vidare lär inte hända på ett bra tag.

Borde jag vara så skrajj för miltalen förresten? En bil som gått längre har ju förstås..... gått längre, men det kanske inte bara behöver vara negativt så länge den är korrekt servad osv?

Uppdaterat: 2013-02-27 10:33

Nej, det spelar inte så stor roll med några mer mil under förutsättning att den fått service på rätt sätt.
Det man kan få räkna med är bussningar i bakvagnen och bakre stötdämpare som på tidigare modeller gav sig före 10000 mil, men det är bättre grejor på senare årsmodeller.
Framvagnen är väldigt tålig, betydligt bättre än t.ex. V70.
I övrigt är det bromsar, men det gäller alla bilmodeller.
Försök hitta en automat, lite törstigare i tätort, men inte på landsväg och en väldigt trevlig Aisin-låda (Toyota).

Uppdaterat: 2013-02-27 13:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Uffen: Köp ett beg tändlås, tar 10 min att byta! http://www.laga.se/visa-produkt?Part=18861590

Uppdaterat: 2013-03-02 13:34