Vi Bilägares forum

Vilken var den första GTI:n?

Vilken var den första GTI:n?

Idag dräller det ju av GTI-bilar, men vilken var egentligen den första GTI:n?
Och vad är det som utmärker en GTI?

Visst var Golf GTI den som gav namn åt företeelsen 1976, men om man tänker att en GTI är en liten familjebil med mycket motor och körglädje, så borde väl Mini Cooper från 1961 ligga bra till?
Eller kanske Saab GT 750 från 1958..?

Dagens GTI-bilar har ofta runt 200 hk, men å andra sidan väger de ett halvt ton mer än de gamla. De är nästan mer GT än GTI, tycker jag.

Uppdaterat: 2013-02-11 12:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Jo, men de bilar du föreslår var inga GTI, Det var ju som du skriver VW som startade 1976.
GTI betyder Gran Turismo Injection. Där kvalade inte Mini eller Saab in.
Däremot både Gutbrod och Goliath om de hade haft tillräcklig effekt och någon form av tävlingshistoria :o)

Uppdaterat: 2013-02-11 13:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gamla Kadett sportcoupe var också en typ av GTI men den hette inte GTI.
Den var i alla fall väldigt sportig och kul att köra.

Uppdaterat: 2013-02-11 13:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kadett GTE var ju också en förhållandevis vass bil som skördade många rally-framgångar och även om den inte heter GTI så fanns den i alla fall före Golf GTI.
Detta är ju en Kadett C GTE så den kan i o f s vara jämnårig med Golf GTI - http://gomotors.net/pics/Opel/opel-kadett-gte-01.jpg

Uppdaterat: 2013-02-11 13:35

Saabnisse: Fast, det hänger väl inte egentligen på insprutningen? Som du säger Goliat hade det, men inte var det nån fart på den... Sen fanns det förstås högprestanda bilar som 300 SL och en del amerikanare, Rambler var först med elektronisk insprutning, men det var stora och dyra bilar.

Men det fanns även gott om vanliga bilar med insprutning tidigare än Golf, t.ex. Peugeot 404 1963.
Intressant är att världens första bensinmotor med insprutning faktiskt var den svenska Hesselman redan 1925! Har förstås inget med GTI att göra, men ändå.. :-)

Fast, en GTI är väl hyfsat liten men ändå rymlig nog för en familj, och inte så dyr. Eller vad är en GTI?

Ja, Rally-Kadett var också en rolig bil, särskilt kul var Sprintmodellen. ;-)
Fast, de var ju trots allt coupemodeller och inte vanliga sedaner.

Uppdaterat: 2013-02-11 13:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kadett GTE, stod inte E för Einspritz?

Uppdaterat: 2013-02-11 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: jo, det tror jag stämmer. Undrar om inte Audi 80 också fanns med Einspritz vid den tiden?

Uppdaterat: 2013-02-12 08:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är nog helt rätt att E stod för Einspritz. Skall man vara riktigt noga så hette den GT/E och hade en 1,9 l motor på 105 hk vill jag minnas. Samma motor men med förgasare fanns väl bl a i Ascona B och var då på 90 hk. Även det en trevlig bil på den tiden - förhållandevis pigg och bekväm att åka och köra. Hade själv en Kadett C och pappa en Ascona B och helt klart kändes Asconan betydligt större och komfortablare att åka i och att köra.

Uppdaterat: 2013-02-12 09:19

History
The first car to be marketed with the abbreviation "GTI" was Maserati's 1961 3500 model. This car introduced fuel injection to the grand tourer class, hence the addition of an "I". Since then, GTI has become associated with performance.
Från den här sidan.

http://www.ehow.com/facts_5038974_gti-stand-car.html

http://www.supercars.net/Pics?viewCarPic=y&source=carGal&carID=4934&pgID=1&pID=935725
Desto började med elektronisk insprutning 1958 ser man här.
http://www.allpar.com/cars/desoto/electrojector.html
Rambler visade upp det på mässa 1957 men valde att inte sätta det i bilarna man senare sålde på grund av problem med systemet kan man läsa i länken ovanför.

Uppdaterat: 2013-02-12 17:10
Elbil2

Precis som att Golf satte en ny standard med MK1, så satte samma bil en ny standard med GTI:n. Det senare enligt devisen att man tar en enkel, men normal familjebil och hottar upp den med en fetare motor och lite attribut. Allt till en billig penning.

Enligt min åsikt. Med Cooper, som var först, så var väl den ändå inte billig?

Uppdaterat: 2013-02-12 17:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Första Kadett Rallye kom-67 med en menlös motor på 60hk DIN (1100SR)
-68 kom 1900 med 90hk o Sprinten med sina 106hk(dubbla stående Weber 40) ,samma motor
fanns även i Rekord Sprint 68-70.Manta A GTE kom med insprut o 105hk, samma maskin som i
Opel Kadett GTE-75 som ersättes av 2,0E-78. Ascona B fanns också med insprut 2,0E o 2,0GTE.

Uppdaterat: 2013-02-13 10:26

Ingen av dem var en GTI om man ska hårddra det.
Men visst skulle man kunna låta Einspritz kunna höra hit, det är ju samma sak på ett annat språk!

Saab kom ju med 99 EMS 1972 med insprutning, men där stod bokstäverna för "electronic manual special", så det blev ingen GTI där heller!

Uppdaterat: 2013-02-13 10:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi:
En ny Mini 850 kostade 1963 592 pund, en Mini Cooper kostade 679 pund. Ett pålägg på cirka 15%. För det fick man: 997 vs 850 cc. 55 vs 34 hk. Skivbromsar, tätstegad låda och snyggare inredning.
Sedan kom ju Cooper S med 76 hk, för den som hade tävlingsambitioner, denna fick slänga upp 778 pund.
(fanns ytterligare ett par S-modeller på 970 och 1071 cc, men de är ovanliga)

Jag vet inte hur stor skillnaden var på Golf vs GTI?

Uppdaterat: 2013-02-13 11:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...