Vi Bilägares forum

Opel, Peugeot, Renault, Fiat...=C-laget?

Opel, Peugeot, Renault, Fiat...=C-laget?

I SvD 26 Januari står en intressant artikel där man bedömt de europeiska tillverkarna av Svenssonbilar och deras chanser till överlevnad.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/bilmarkena-som-inte-finns-om-tio-ar_7859872.svd
Har de rätt?
Eller är det den allmänna nedgången i konjunkturen som ger dessa negativa åsikter?

Uppdaterat: 2013-01-27 11:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Jag tycker att den aktuella skribenten sitter och spekulerar för mycket. Eftersom SVD numera mer är att likna vid en redaktion som säljer artiklar till andra tidningar så är det kvantitet istället för kvalitet som gäller.

För inte så länge sedan refererade Marianne Sterner till samma källa men då var det premiummärkena som skulle dö sotdöden. Men i denna artikel var det premiummärkena som skulle överleva.

Överlag är det väldigt mycket domedagsprofetier när SVD skriver, det är bara offren som varierar.

De med störst problem tror jag är Opel, och det beror på att GM inte ger dom någon marknad att växa på.

Uppdaterat: 2013-01-27 11:42

Kanske du har rätt, men nu när GM går in i PSA och man har kommit överens om att utveckla gemensamma plattor kanske det hjälper upp både Opel och Peugeot/Citroën.

Och visst har du rätt om Opel, de skulle kanske klara sig betydligt bättre utan amerikanskt styre, men det har väl ändå öppnats vissa nya marknader för dem, Australien t.ex.

GM US går ju bra, men skulle de gå sämre, kanske det här ägandet i PSA medför detsamma som hände med Saab.
Eller blir det som med Fiat där GM fick betala en hel del för att komma ur.

Fiat vill ju köpa en betydligt större andel i Chrysler som ju går bra för närvarande.

Uppdaterat: 2013-01-27 12:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet för Opel är att dom får ta största delen av utvecklingskostnaderna och sedan får de inte sälja utanför europa för GM. Samtidigt går GM in i europa med Chevrolet med en mycket aggresiv prissättning.

Uppdaterat: 2013-01-27 15:25

Av någon underlig anledning är inte diagrammet till artikeln i SvD komplett.
I tidningen framgår att Renault backat 23%, Opel/Vauxhall 16%, Fiat och Seat 15%, osv. Volvo 10%.
Men Renault har stor framgångar i Ryssland (VAZ?).

Uppdaterat: 2013-01-27 17:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre