Vi Bilägares forum

Provsatt nya Toyota Auris 2013

Provsatt nya Toyota Auris 2013

Bilderna ljög tyvärr inte...
Inredningen är ännu sämre i verkligheten, kvalitetskänslan är helt obefintlig.
Det känns riktigt gammalt och vissa detaljer är förbluffande billigt urförda.

Den är dock ganska snygg utvändigt.
Det var nästan så man tyckte synd om försäljarna, ingen rusning direkt och så ska de kränga dessa bilar i 4 år.

Uppdaterat: 2013-01-26 14:59

Kommentarer

junkers, jäklars vad du nu ligger illa till. Shogun är tillbaka om en vecka;-)

Uppdaterat: 2013-01-26 17:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är lugnt, he he.
Det är för mig helt obegripligt hur man kan släppa igenom en sådan förarmiljö på en helt ny bil, den hade ju varit riktigt bra annars.

Uppdaterat: 2013-01-26 17:55

Jag skulle inte vara så tvär, bra med lite annorlunda stil tycker jag fastän det är lite 80-tal över den. Stördes du alls av att instrumentpanel är satt väldigt högt och att det är tämligen svårt att hitta en perfekt sittställning om bilen är med manual växlar? Helt logiska är ju annars kontrollerna i bilen. Kvalitetskänslan är en individuell sak. Dom som gillar Toyota kommer att köpa dessa i massor, det kan ingen stoppa! :)
PS. Jag gillade ju att *köra* bilen mer än tex. nya Golf, ett stort steg av Toyota mot en roligare körupplevelse. Körde en Auris Hybrid så det var en automat växlad bil och men hyfsat snabbt fungerade pekskärm (jämför man igen mot Golf så är det mycket långsammare i den bilen) men vi är ju redan vana med iPhone/iPad snabbhet och det klara sej inte dessa mot.

Uppdaterat: 2013-01-26 19:21

Bilen var för trång för mig så nä jag satt inte bra, jag hade i praktiken huvudet planterat i kurvhandtaget.
Jag har ju en Avensis 2011 och inredningen i den är flera klasser bättre även om den är högst ordinär jämfört med andra.
Pekskärmen är ju illa placerad långt från föraren och inte så högt som den borde. Nästan som om den ska skötas av passageraren.

Uppdaterat: 2013-01-26 20:46

Jag har en Golf 2012 med pekskärm och den fungerar helt OK. Men så är ju inte heller pekskärmen det viktigaste i mitt bilval. Däremot upplevde jag nya Clios pekskärm som seg - även i jämförelse med den i min Golf...)
Däremot så uppskattar jag backkameran i min Golf och som inte kräver att man köper till ett navigationssystem som det tydligen är i en del andra bilar. Här fick man kameran, pekskärmen, bättre ljudsystem med CD-växlare m m på köpet när man valde fabriksmonterad, avtagbar dragkrok och det till samma pris som en fast, eftermonterad krok skulle kosta till ex en Focus eller andra bilar i Golfklassen. Det är viktigare för mig än hur snabbt pekskärmen i en bil reagerar. Ibland funderar jag verkligen över om alla som ondgör sig över Golfen verkligen har kört den - eller andra bilar för den delen som man också kan ondgöra sig över... Men nu var det ju nya Aurisen som skulle diskuteras så ni får ursäkta min utsvävning, Såg en i trafiken i Sundsvall vid jultiden men har inte varit till Toyota och kollat den ännu.

Uppdaterat: 2013-01-26 21:37

Backkamerorna på Toyota är helt värdelösa, de saknar guidning och på vintern tar det ungefär 2 km innan linsen är så smutsig så att man inte ser ett skit.
Nä nästa bil blir nog inte en Toyota igen, nya Skoda Octavian ska bli intressant att prova.

Uppdaterat: 2013-01-26 21:42

Apropå backkameror så borde det vara bättre med displayen i en del av den inre backspegeln - då skulle man slippa kolla på så många ställen samtidigt. Vill minnas att jag sett den placeringen på nån Hyundai - kanske i40... Men bilden kanske blir alltför liten för att vara till nämnvärd hjälp...
Och hellre en större display på instrumentpanelen än ingen backkamera alls - det är helt klart. Sen man väl vant sig så blir det nog svårt att vara utan.... Dock skulle jag gärna vilja en en möjlighet att ha den igång även när man inte backar för det finns tillfällen då det skulle vara väldigt bra...

Uppdaterat: 2013-01-26 21:53

I samband med en liten söndagsutflykt så passade jag på att titta förbi Toyota-handlaren - nåt som jag var ensam om att göra den tid jag var där...
Trodde tidigare att klagomålen på inredningen och då främst instrumentbrädan var lite av ett I-landsklagomål men tyvärr var det inte så. Kan inte annat än till fullo hålla med Junkers - tyvärr... Tråkigt för bilen är säkert bra men man får ingen direkt nybilskänsla när man satt sig bakom ratten...

Uppdaterat: 2013-01-27 16:24

Vad gäller backkameror, så är Golfs lösning suverän medan Passats stinker. Golfen har sin dold bakom emblemet och fälls bara ut vid behov. Passat har sin exponerad för smuts hela tiden (tydligen samma skitlösning som på Toyota), totalt värdelöst under vinterhalvåret.

Uppdaterat: 2013-01-27 18:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
mcregor skrev:

I samband med en liten söndagsutflykt så passade jag på att titta förbi Toyota-handlaren - nåt som jag var ensam om att göra den tid jag var där...
Trodde tidigare att klagomålen på inredningen och då främst instrumentbrädan var lite av ett I-landsklagomål men tyvärr var det inte så. Kan inte annat än till fullo hålla med Junkers - tyvärr... Tråkigt för bilen är säkert bra men man får ingen direkt nybilskänsla när man satt sig bakom ratten...

Öppnade du locket i mittarmstödet?
Den lösningen de använt där är billigare än en 2-kronors PET-flaska, en enkel urkarvning i plasten som en liten flärp hakar i, hela lådan sitter dessutom löst, den är rätt stor och verkar bara vara skruvat med två skruvar i botten.
Luckan för USB-uttaget är av den typ att när den öppnats ett 10-tal gånger så kommer den att gå av.
Nä detta var bedrövligt.

Ändrade du inställning på luftutsläppen i mitten, gör inte det du kommer att skratta.
Jag misstänker starkt att oerhört många knappar och kontroller dessutom saknar belysning.
LED-klockan kan ju framkalla hysteriska skrattanfall, hur tänkte dem?
Designen är dessutom gjord i fyra helt olika stilar som inte stilmässigt går ihop för fem öre.

Uppdaterat: 2013-01-27 19:25

Hej Junkers,
Jo - jag såg det mesta av det du påpekade och den lilla LCD-klockan som i stort sett satt mittemot passagerarplatsen tog ju bara priset...
Det är som jag sa säkert en utmärkt bil men inredningen var ju inte direkt i paritet med den yttre formgivningen. Tror faktisk att jag föredragit panelen i den Corolla 2003 som jag en gång i världen ägde - trots att den var oerhört plastig i sitt utförande...Märkligt att Toyota skall ha så svårt att få till en attraktiv interiör i sina f ö utmärkta bilar.

Uppdaterat: 2013-01-27 22:18

Japp 2003:an i sol-utförande är ju tom relativt snygg.

Uppdaterat: 2013-01-28 17:53

Råkade titta in och blev inbjuden på "vernisage". Men ville bara provsitta och se om jag satt ok i den. Har varit problem att huvudet kommit för högt förut, men här gick det ok. Annars var det väl som i vardagsbilar mest. Tänkte inte mycket på det. (Dom kan ändå inte jämföras med min egen Recarostol). Ett alternativ om/när jag ska byta till en snål och säker bil någon gång. Men ingen bil att längta efter.

Uppdaterat: 2013-01-28 21:59

Tråkigt att bilen upplevs så smäckig, och alldeles onödigt.
Kan det varit en ekonom som styrt?
De är ju duktiga på att skjuta sig i foten...

Uppdaterat: 2013-01-29 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ekonomer vet inget om design, det enda de tycker är snyggt är när siffror och bokstäver rinner nerför en dataskärm precis som i Matrix.

Uppdaterat: 2013-01-29 09:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush: haha!
Ja, deras verk har man sett åtskilliga avskräckande exempel på inom jobbet. Och förstås inom andra områden, inte minst inom bilvärlden. Säger bara Mercedes och rostskydd efter -96... pinsamt. Jag upptäckte rost på kompisens då 3 år gamla E-klass. När jag kollade mer noga visade det sig att alla 4 dörrarna, framskärmarna, bakluckan och bakre skärmkanter var ill angripna. Bilen var mycket rostigare än min gamla Sierra! Hans bil var ju bra på all asätt annars, men hade int eekonomerna fått härja så...

Uppdaterat: 2013-01-29 10:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Varje krona en ekonom kan tjäna in är guld värt, vad sen kunderna tycker är bara sekundärt och helst skall det finnas så många kryphål i garantierna så att det blir kunden som så gott som alltid får stå för notan.
Synd att en så fin bil som E-klass skall behöva stå med skammens röda rostfläckar när det annars är en trevlig bil.

Uppdaterat: 2013-01-29 10:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Var inne på en snabbtitt i helgen & panelen fram kändes riktigt plastig & billigt!
Hade &så en Toyota Corolla 2003 SOL :)

Har en Verso nu & är nog bortskämd med innerutrymmet men när jag 1,89 satt ok där fram var det inte mycket benutrymme kvar bak för småbarnen kändes det som. Kanske kan 'nya' Verson som kommer denna eller nästa vecka vara nåt, eller nya rav-4 som kommer i mars, eller mazda cx-5 eller... :)

Uppdaterat: 2013-01-29 21:36

Personligen gillar jag inredningen betydligt mer i nya Auris än i den förra och jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så grymt mycket bättre i inredningen från svensson-konkurrenter i samma prisklass samtidigt som jag gillar skärmen bättre än i tex Vw men smaken är väl som alltid delad vilket är tydligt här.
En infälld backkamera låter dock som ett klart smartare val i svenskt vinterföre förutsatt att infällningen funkar i längden.

Jag gillade stolarna bättre än tidigare Auris och den känns absolut sportigare att köra med bättre körkänsla.

Jämfört med förra Auris så tycker jag man tagit ett klart kliv framåt i det mesta inkl klart större bagageutrymme för Hybridversionen (som nu är likvärdigt med de andra motorerna) trots att priset på Hybriden sänkts med 15 000kr.
Designen är även den snyggare med reservation för baken som jag fortfarande inte riktigt tagit till mig, där ser den kommande kombin mer passande ut!

Ett stort minus som jag inte kan förstå hos min närmaste återförsäljare var att man inte hade någon Auris-Hybrid inne dagen före premiären då jag var dit trots att den är miljöklassad 2013 och troligen kommer att säljas mest, riktigt dåligt!
Dock var huvudförsäljaren sjuk och de andra hade dålig koll på om dom hade en Hybridversion hemma, kan ju dock vara så att Huvudförsäljaren testat hybriden hem dagen före han blev sjuk eller lånat ut den vilket man kan hoppas, rejäl miss annars!
Den steglösa automatlådan gick annars fint i bensin-versionen jag testade med sina växelpaddlar och 7-växlingssteg, dessa paddlar tror jag dock tyvärr inte finns i hybridversionen där elmotorn vill vara med i leken.

Hacken, Hehe ja Ekonomer ska nog inte få allt för stort inflytande där E-klass var ett exempel där bla mina föräldrar blev gravt missnöjda Mercedes-ägare, går det ut över varumärket, kund-nöjdhet eller minskar försäljningen så har det helt klart gått för långt!

En stor del i att tex plastmatrial av vissa upplevs som billiga i Auris är troligen (förutom att man kan sänka priset) till största delen Toyotas hårda krav på att delarna ska vara miljövänliga och i möjligaste mån ingå i kretsloppet och vara återvinningsbara med tex "bioplast", vilket gör att nya Auris är återvinningsbar till över 95%.

Uppdaterat: 2013-01-29 22:13

Ärligt talat, jag har inte suttit i förra Auris för den var så ful så jag aldrig ens funderade på den så den inredningen kan jag inte kommentera. Corolla 2003 SOL är i vart fall flera klasser bättre än Auris 2013.

Hanzzon du måste ju jämföra nya Auris med bilar som också presenerats som nya senaste året och då är ju detta ett stort skämt, sätt dig i den nya clion i billigaste utförande, den är bättre.

Uppdaterat: 2013-01-29 22:19

Hanzzon kan du säga något dåligt om Toyota? om dom byggde en lådbil så skulle du säga att det är den bästa bilen på marknaden!!

Uppdaterat: 2013-01-29 22:32
Pär

Hanzzon, om du är spekulant på ett huvud får du väl försöka på ett annat företag där huvudförsäljaren inte är sjuk.

Uppdaterat: 2013-01-29 22:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förstod att du skulle reagera Junkers som så totalt sågar nya Auris... =)
Corollan är helt klart flera klasser sämre än nya Auris i mina ögon men vi har tydligen inte samma smak där. :)
Nyaste Clion har jag tyvärr inte hunnit kolla in ännu annat än på bild (och den ser klart cool ut!) men fjolårsmodellen tycker jag inte är ett dugg bätte än Auris.
VW:s inredningar håller oftast en bra kvalitétskänsla liksom nya Golf men jag tycker inte det känns som en sensation att sätta sig i den i jämförelse med Auris som du verkar tycka, jag värderar även att inredningen är återvinningsbar och snällare mot miljön än i tex Golfen som gör att över 95% av Aurisen är återvinningsbar (vilket är klart bättre än nya Golf) då jag ser till helheten av olika kompromisser men det kanske man inte får lägga in i sina värderingar...

En bil är som bekant alltid en kompromiss på massor av områden och har man nu så svårt med inredningen i Auris och struntar i miljöaspekten så ska man självklart inte köpa den, jag tror dock att den kommer sälja ganska bra då den även har många andra intressanta egenskaper samtidigt som det viktigaste nog är att Hybriden är betydligt med prisvärd än tidigare trots mer utrustning.

Men tack för tipset om nya Clio, den ska jag faktiskt kolla in nått tag på riktigt för kul då den som sagt ser frän ut i designen och verkar vara ett klart lyft mot förra modellen på det området!

Uppdaterat: 2013-01-29 23:00

Hanzzon - inredningsmässigt är det faktiskt klasskillnad mellan både nya och gamla Golfen kontra den nya Aurisen. Sen är säkert Auris en bra bil men den har tyvärr ingen som helst premiumkänsla i inredningen - där är den tyvärr mera jämförbar med Dacia. Säkert också en bra bil men inte nån man får sug att äga efter en provsittning. Sen behöver inte en inredning vara sensationell men för mig skall den vara sober och lättarbetad/lättförstådd vilket VW förstått.

Uppdaterat: 2013-01-29 23:21

Peugeote-Pär, Hur ofta säger du själv något dåligt om Peugeot? :)
Jag har faktiskt kört andra märken än Toyota och gör så dagligen, jag var tidigare dessutom Merca-frälst och självklart skulle jag kritisera en lådbil... :)
Allt handlar dock om vad vi verkligen behöver och vad detta får kosta i pengar och i (vårt allt sämre) miljö vilket är områden där jag tycker Toyota är väldigt effektiva.
Jag klagar faktiskt även på Toyota i bland och jag kan bjuda dig på ett klagomål som jag tyckte verkade onödigt på nya Aurisen vilket var "hyllan" bak som Vibilägare påpekade att den drog på sig snö på baken, det är väl för att få lite mer design på bilen men verkar ju inte helt lyckat i Svensk vinter.

Jag ser dock helheten av bilarnas detaljer i val av kompromisser samtidigt som jag ser bilarnas konstruktion under den fina plast-ytan.
Om tex en dyrare miljöfarligare plastpanel som ser finare ut betyder att den inte går att återvinna samtidigt som konstruktörerna tvingas spara in pengarna i en sämre & billigare elektronik under den fina ytan så är det ingen bra komromiss i mina ögon och i det valet tar jag hällre en lite billigare återvinningsbar plastpanel.

Om designen på instrumentpanelen gör att man tvingas riva halva bilen för att komma åt de billiga komponenterna under ytan som tex nyare Vw Passats spjällmotorer till klimatanläggningen så hade det i mina ögon varit bättre med en lite mindre påkostad instrumentpanel och i stället lite bättre kvalitét på spjällmotorerna vilket skulle ge mer nöjda ägare i längden men det är mitt val och jag respekterar om man tex. tycker den ytliga plasten är viktigare än kvalitén på komponenterna under skalet.

Uppdaterat: 2013-01-29 23:39

Hanzzon - du antar nog lite väl mycket känns det som för jag tvivlar på att du t ex försökt göra byte av någon komponent bakom instrumentpanelen på en ny Auris - trots det försöker du få oss att tro att alla Toyotor är enkla att göra service på avseende just sådana byten. Jag är fullständigt övertygad om att det går att skapa en bra och attraktiv design på t ex instrumentbrädan utan att den för den skull behöver bestå av material med "dålig" återvinningsbarhet och att den behöver se ut, i alla fall i vissa delar, som en 80-talsprodukt. Och att man dessutom skall kunna se t ex den "lyxiga" LCD-klockan utan att behöva sitta i högerstolen. Personligen har jag inte framfört några tvivel på bilens kvalitet men den vore bra mycket attraktivare men en genomtänkt och väl utförd inre formgivning.

Uppdaterat: 2013-01-30 06:21

Jag kan absolut säga saker som är mindre bra med Peugeot... När jag byter bil så är det inte säkert att jag absolut kommer köpa en Pegga, så "inne" i ett märke kommer jag nog aldrig vara, gillar att byta så allt hänger på vad jag är sugen på när jag väl byter bil :)

Uppdaterat: 2013-01-30 12:44
Pär

Håller för en gångs skull med Peugeote-Pär...:)
Även jag brukar vara "otrogen" vid bilbyten och väljer det som passar bäst för tillfället.
Har t o m ägt en Toyota för några år sedan och den var fullt OK men jag upplevde den inte som överlägsen allt annat jag ägt. Skall väl svära i kyrkan genom att säga att den Focus jag hade i 4,5 år och körde 10.000 mil med (efter Toyotan) innan min nuvarande Golf är den bil som det varit allra minst problem med nämligen inget alls - ingen reparation, ingen reklamation... Och den som haft allra mest med irriterande fel (reklamationer) var den Passat -97 som jag köpte ny när den modellen kom ut. Trots det åker jag Golf nu så man lär sig tydligen aldrig...:)

Uppdaterat: 2013-01-30 14:04

Så Toyotas inredning ser inte bara ut som om den kom från en Corolla -88. Den är återvunnen från en Corolla -88

Uppdaterat: 2013-01-30 14:59

Nä jag har haft en 1990 års corolla som var likadan som 1988 och även den inredningen kändes betydligt bättre så det måste ha återvunnet B-klassade PET-flaskor.

Jag har ägt 7 st Toyotor under årens lopp och kan väl säga att 1993 års Camry var Toyotas topp sedan har det gått utför.
Camry var ju lasersvetsad och byggt med extremt kvalitet.

Ska man ha en Toyota idag sä är det bara Avensis som är ok, men den är inte mer än ok interiört dvs den är sämre än de flesta konkurrenterna.

Hanzzon vilka i Auris storleksklass som har presenterats senaste året som helt nya bilar tycker du är sämre än Auris interiört?

Om inte vi köpare reagerar så kommer ju inte Toyota att kunna förbättra sig heller, det är väl sunt med välbefogad kritik.
Hade Aurisen haft samma inredningsnivå som nya Golf eller Skoda Octavia för den delen så hade nog jag kunnat tänka mig att köpa en sport tourer hybrid, men aldrig i hel_vete som den ser ut nu.

Uppdaterat: 2013-01-30 17:02

Tycker ni faktiskt att nya Golf är "premium"? Hur är den logiskare och mer ergonomisk än andra bilar? Förstår att den som kört VW tycker det men alla andra har det nog väldigt svårt att förstå? Tex. pekskärmen är inte ergonomiskt satt, farthållaren på de billigare modellerna är den sämsta jag sett i någon bil överhuvudtaget. Har ni bara kollat Golffen med läderklädsel eller var får ni "premiumet" ifrån? Kanske det är doften dom använder i nya bilarna, har Golf nu fått samma konstgjorda doft som BWM/Audi? :)

PS. Såg ett program där dom trixade med dofter i äldre bilar och det var otroligt vilka slutsatser människor gör bara med hjälp av sitt luktsinne (tex. Sportig bil, bil för äldre osv.).

Uppdaterat: 2013-01-30 19:43

Tror inte jag har kallat Golfs inredning "premium" men jämfört med nya Auris skulle man gott kunna kalla den så - när man jämför. Sen är ju premium ett vitt begrepp som bedöms olika människor emellan. Dock håller jag fast vid att det är få bilar i Golfklassen som verkligen matchar inredningen i originalet... Jag säger inte att de inte finns men det är mycket enklare att finna de som inte når upp i samma klass.
Jag har också pekskärm i min "gamla" Golf -12 och den upplever jag absolut inte som oergonomisk. Visst ser den annorlunda ut i nya Golfen men du får nog specificera vad du avser med oergonomiskt Peugo. Sen måste jag tillstå att jag inte är på det klara med vilken farthållare du talar om som är så otroligt dålig så du får väl berätta för oss okunniga Golfägare även om denna. I min Golf sitter reglaget i spaken till vänster om ratten och den är oerhört lättmanövrerad.
Men jag vet att det finns många som tycks uppskatta att hata t ex Golf och det står er fritt, Dock inbillar jag mig att jag och många andra som kört bilarna i flera år kanske har en längre period av erfarenhet - även om det givetvis inte gäller den nya modellen.

Uppdaterat: 2013-01-30 21:20
mcregor skrev:

Hanzzon - du antar nog lite väl mycket känns det som för jag tvivlar på att du t ex försökt göra byte av någon komponent bakom instrumentpanelen på en ny Auris - trots det försöker du få oss att tro att alla Toyotor är enkla att göra service på avseende just sådana byten. Jag är fullständigt övertygad om att det går att skapa en bra och attraktiv design på t ex instrumentbrädan utan att den för den skull behöver bestå av material med "dålig" återvinningsbarhet och att den behöver se ut, i alla fall i vissa delar, som en 80-talsprodukt. Och att man dessutom skall kunna se t ex den "lyxiga" LCD-klockan utan att behöva sitta i högerstolen. Personligen har jag inte framfört några tvivel på bilens kvalitet men den vore bra mycket attraktivare men en genomtänkt och väl utförd inre formgivning.

mcregor, Vad är det då för andra detaljer som gör att nya Golfen bara är återvinningsbar till lagstadgade 85% medans Toyota pressat Auris återvinningsnivå till dryga 95%? Jag menar att inredningen är en stor skillnad där.
Vad gäller byggnormer så är det väldigt ovanligt att tillverkarna är revolutionerande annorlunda på varje ny modell, (där Toyota sedan flera år varit klart smartare uppbyggd vid service och vid tex demontering av instrumentpanel) det mesta är oftast sig likt och det mesta byggs enligt samma tillverkar-specifika standard som andra modeller med samma krav på elsystem, styrbox-tillverkare, elmotorer och liknande och i dessa detaljer har aldrig VW nått upp i Toyotas kvalitetsstandard på någon av de modeller jag skruvat med, den största skillnaden där är att VW höll högre verklig kvalitét på äldre modeller enligt mina erfarenheter medans dock kvalitétskänslan blivit bättre, men detta är på bekostnad av den verkliga kvalitén under ytan där man valt andra prioriteringar än Toyota valt.

Uppdaterat: 2013-02-05 01:00

Ärligt talat, jag köper inte en bil för att återvinna den sedan står jag nog hellre ut med några fel i en inredning som känns bra än lever flera år med den nya Aurisens inredning.
Jag misstänker att de redan efter två år kommer att få förbättra den. Bilen är ju bra i övrigt!

Uppdaterat: 2013-02-05 18:10

Jag har lite svårt att förstå varför tjockleken på plasten i en inredningsdetalj skulle påverka återvinningsgraden. Homogen plast = 100% återvinningsbar.

Uppdaterat: 2013-02-05 18:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"återvinningsbarhet" hamnar lååååångt ner på min lista över köpskäl... så långt ner att jag inte ens bryr mig. Skulle inte känna mig det minsta extra nöjd med en tattig inredning bara för att den ju är "sååå miljövänlig"... Att intala sig att detta ger ett mervärde i sitt bilägande låter som en dålig ursäkt.

Uppdaterat: 2013-02-05 20:01

Nja, återvinns det till något annat än en Toyota så är det ett mervärde.

Någon kanske har förslag på vad man kan återvinna Toyota-inredningar till?

Petflaskor?

Uppdaterat: 2013-02-05 20:06

Jag försöker bara förmedla att allt handlar om kompromisser i en bil och faktum kvarstår att VW lyckats betydligt sämre än Toyota ur miljö, kvalitéts och servicevänliga aspekter då detta inte prioriteras lika mycket som Toyota gör detta som ser mer långsiktigt i sin produktion än att lyckas övertala så många kunder som möjligt att köpa en ny bil till bekostnad av ägarnas belåtenhet i längden.
Men så länge kunderna blir nöjda långsiktigt så är allt frid och fröjd och blir VW ägarna mer nöjda i längden av dessa prioriteringar så är det ju bra men hitills lyckas man tyvärr inget vidare långsiktigt i kundnöjdhet men vi kan hoppas detta ändrar sig snart då så att VW klättrar i kundnöjdhet jämfört med konkurrenterna.

Junkers kanske dock har rätt i att Toyotas nästa stora utmaning är att få till en riktigt bra inredningskännsla och försöka kombinera detta med lika miljövänliga och långsiktiga "ekoplaster" och matrial som i dag utan att det för den skull blir dyrare så att man slipper spara in dessa pengar på komponent-kvalitén under skalet eller tvingas höja priset.

Uppdaterat: 2013-02-05 21:15

Men när är en kund nöjd med att inredningen är dålig men återvinningsbar?

Uppdaterat: 2013-02-05 21:16

Tycker ägaren att inredningen är rent dålig är det ju inte bra men då jag tycker den är klart bättre än förra Auris så tror jag många kunder lär köpa även denna bil och gilla dess egenskaper som helhet.
Exempel på när ägarna blir extra nöjda är när dom tex inser att Toyota utses till världens grönaste varumärke som tar miljön på mer allvar jämfört med andra biltillverkare eller att det tex inte snålats in på elektroniken under ytan som håller bättre i längden än tex VW:s men allt är som sagt kompromisser och är inredningen det viktigaste i bilen så tycker man ju det och ska välja bil efter det, medans andra tycker att det är viktigare med bättre långsiktig kvalitét och miljövänlighet och får välja bil efter det, valet är fritt vilket väl är kanon! =)

Uppdaterat: 2013-02-05 21:46

Bilen fanns inte inne....har blivit lovad en provtur på fredag.

Uppdaterat: 2013-02-05 22:33

Men jag frågade säljaren om ljudnivån och han sa att jämfört med den V50 som jag har idag skulle inte Kugan vara så högljudd. Men jämfört med den nya plattform som Focus har hunnit få så var det en markant skillnad.

Detta får mig att tro att dina erfarenheter av Ford stämmer och att även Ford har insett detta. Nu är det ju den gamla plattformen jag eventuellt ska köpa så frågan är hur högljudd den är och om jag kan leva med det. Är den som V50 så är det inga problem, är den som min gamla Golf -08 så är det värre.

Uppdaterat: 2013-02-06 06:57

Jag monterar faktiskt motor, kupévärmare & laddare på en Kuga dagen till ära, (du kan få bildbevis om du nu skulle betvivla detta Rustan) detta är en -11 med 3000mil på mätaren som dock även har ett missljud från spännrullsområdet vilket vi inte konstaterat ännu men dett lär ju vara en garantisak.
Ska provköra bilen när jag är klar med värmaren och tänka på hur jag upplever ljudnivån, denna har Citroéns dieselmotor och bilen ser klart vettig ut i övrigt tycker jag!

Uppdaterat: 2013-02-06 09:32

Ibland får jag känslan av att läsa Toyotatidningen. I senaste numret påpekades återvinningsgraden på nya Auris...

Uppdaterat: 2013-02-06 10:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fick kalkylen av försäljaren idag och det som inledningsvis handlade om 4500 netto för att bryta avtalet i förtid visade sig till slut bli 15000 netto. Så affären är avblåst tills vidare.

Det blir till att tuffa vidare i åtminstone 1 år och sedan kanske sikta in sig på den nya modellen av Kuga.

Uppdaterat: 2013-02-06 17:03

Det var väl kanske bilgudarnas sätt att säga till mig att jag inte skulle ha en Ford. Men fan vad jag gillar biltypen alltså....

Uppdaterat: 2013-02-06 20:00

Provkörde bilen när jag var klar i dag som var första Kugan jag provkörde, tyckte bilen gick bra och känns klart vettig i det mesta förutom då att inredningen höll ganska normal japanklass vilket inte lär gå att leva med enligt vissa. Ett plus var den vadderade "kudden" i överkant på dörrsidan mot rutan som man kunde vila armbågen mot istället för hårdplasten som övriga dörrsidan.
Missljudet som fanns på bilen kom troligen från en dålig spännrulle eller generatorn men detta skulle ägaren åka till Ford med då det lär gå på garantin.
Att montera kupéuttaget på denna bil var lite av en mardröm men det är väl inget en köpare verkar intresserad av annat än om det blir onödigt dyrt.
Ljudnivån tror jag inte är så stor skillnad jämfört med din V50 men på "skrovlig" vinterväg bullrade den på gränsen till för mycket men på slät asfalt helt acceptabelt tyckte jag.

Uppdaterat: 2013-02-06 23:35

Uno: lögner? Menar du att Junkers skrev: "ganska snygg utvändigt"....? ;-)

För övrigt skrev bara Junkers hur han uppfattade bilen, vad är det för troll med det? Det finns däremot vissa andra här som trollar allt de kan...

Uppdaterat: 2013-02-07 09:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rustan: klart du kan välja en Kuga, den har ju till och med fått ett halvt godkännande i Edsbyn... ;-)
(även om det förstås fanns lite fel på den, det var ju ingen Toyota...)

Biltypen är sympatisk, det kan jag hålla med om. Jag har till och med attraherats av Tiguan, ända tills jag såg prislappen...

Nej, det får nog bli en begagnad Range Rover istället, så man får färdas med klass!

Uppdaterat: 2013-02-07 09:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, Uno trollar inte, han undersöker bara tangentbordet. Han vet inte om att han är inne på en tråd i ett forum.

Uppdaterat: 2013-02-07 09:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.