Vi Bilägares forum

Är LED i strålkastare det som kommer att ersätta andra lampor?

Är LED i strålkastare det som kommer att ersätta andra lampor?

Det kom en hel del frågor i tråden om Seat just om LED som strålkastare.
Vad man vet är att LED inte går sönder som lampor med glödtrådar, men däremot minskar ljusutbytet då lamporna åldras.
På brukslampor för 230V märks det ganska tydligt om man jämför en lampa som suttit monterad ett år och kanske lyst 10000 h med en likadan som är helt ny.
På högeffekt-LED som i bilstrålkastare borde skillnaden bli ännu större.

Uppdaterat: 2013-01-16 15:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Ett problem med LED lampor är att de alstrar ingen värme.
Till följd av att snö som lägger sig på strålkastarna och framförallt på baklamporna, blir kvar på dessa .
Vilket medför en säkerhetsrisk, speciellt vid ymmigt snöfall.

Uppdaterat: 2013-01-16 16:34

Jodå, xenon blir varmt, men kanske inte lika varmt som H-lampor.
Men snö måste ändå vara ett enkelt problem att lösa, det är ju inte svårare att lägga värmetrådar i strålkastarna än t.ex. i bakrutan och den kan ju styras via tempgivaren.
Men största problemet där är väl att snö inte är något problem i de flesta länder utan att det kommer att bli en tilläggsutrustning i nordliga länder.

Uppdaterat: 2013-01-16 16:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En normal bil med DRL i form av det man ser idag, d.v.s. diodslingor och med riktiga LED-strålkastare torde aldrig bli utslitna. En försiktig kalkyl för normalt användande här i norden torde väl ge att DRL är tända minst 2/3-delar av tiden. Med det i beräkningen och en livslängd på 5.000 timmar (lågt räknat), samt en medelhastighet på 50 km/h kommer LED-strålkastarna att fungera i 75.000 mil. Jag tror det räcker för att säga att de är "outslitliga".

Utan DRL håller de "bara" i 25.000 mil;-)

Uppdaterat: 2013-01-16 17:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jo, men det är just detta som är ett av problemen.
Hur länge lyser LED-strålkastare innan det blir för dåligt ljusutbyte? De går inte sönder som glödlampor utan ger gradvis allt mindre ljus. Det pågår givetvis kontinuerlig utveckling här, men ännu har jag inte fått något svar någonstans om livslängd.
Säkert håller de 75000 mil och mycket mer, men hur länge har man användning av dem?

Uppdaterat: 2013-01-16 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kom ihåg att LED-lamporna har det mycket tuffare i en bil än i hemmet och även hemma så går dom spontant sönder fastän man köper sk. märkeslampor. Viktigt är att de kan bytas lätt, har sett allt för många nya Mercedes med bara en fungerande DRL. LED är sist och slut bara en lampa, inte något tekniskt under (åtminstone inte ännu men kanske i framtiden).

Uppdaterat: 2013-01-16 20:26

Viktigt också att de inte kostar en arm och ett ben, vissa bromsljusramper med LED kan ju ha rent bisarra kostnader förknippat med ett byte. För som Peugo skriver, de går sönder ändå ibland. Vill minnas att xenon skulle hålla bilens livslängd och cd-skivan var oförstörbar osv...

Uppdaterat: 2013-01-16 20:58

Det här med att värmeutvecklingen skulle vara en fördel vet jag inte om jag håller med om, i alla fall inte på bakljusen. Jag tycker snarare att det vore bättre att ha LED. Då smälter inte snön och blir till is, vilket är mycket svårare att få bort än om det vore en kall yta med bara lite snö på att borsta bort. På halvljuset kan det dock vara skönt med lite värme i glaset, där blir det lättare en ishinna som faktiskt kan smälta bort.

Uppdaterat: 2013-01-16 21:05

Peugo, det här med att LED går sönder i hemmet verkar knepigt. Jag satte in de första LED-lamporna för sju år sedan, de lyser ännu. Men jag hade kvar ett par ex som inte monterats, alltså helt nya och när jag bytte ett par av de äldre såg man verkligen skillnad. De gamla var ungefär som när man dimrat glödlampan så mycket det går.
LED går inte sönder, naturligtvis kan de göra det, men ingen har gått sönder, jo en, den släppte i limningen mellan elektronikbiten och dioderna men det gick att fixa med lite epoxy, men de jag har minskar i ljusutbyte. Rejält.
Naturligtvis blir de allt bättre, det sker ju en enorm utveckling här.
Men finns det någon längre erfarenhet av de högeffekt-LED som sitter i bilstrålkastare?

Uppdaterat: 2013-01-16 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

sabnisse: jag köpte 3 nya LEDlampor till hemmet, de påstods hålla 25.000 timmar, men första slocknade efter 1 timme....
Tur att jag har kvittot kvar.

När det gäller LEDlampor på bilar lär det i första hand vara design och inget annat... Jag kan inte tänka mig att det är billiga grejor ifall av olycka.
"Led är bra när det fungerar men bajs och dyrt när det går sönder!
Fick byta hela baklyset på våran tre år gamla 9-3 då två dioder slutat att fungera och då dog alla.. 3000:- för höger bromsljus."

Uppdaterat: 2013-01-17 14:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är just hultarn, de kan trots allt gå sönder och det gör de med och som du talat om så kan det bli löjligt dyrt.
3000 för att bromsljusets dioder slocknat är inget annat än ett rån.

Uppdaterat: 2013-01-17 15:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

hultarn, 15:- för dioderna, 20:- för konstruktionen, 200:- till tillverkaren, 500:- till mellanhanden, 2765:- i förtjänst!

Jag skrev inte att de aldrig går sönder, det kan de givetvis göra, t.ex. är de känsliga för transienter, det var ju tur att du sparade kvittot.

Men det vanligaste är inte att de går sönder utan att de gradvis tappar i ljusutbyte så att de efter ett större antal timmar ändå ser släckta ut.

Uppdaterat: 2013-01-17 15:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag vet att du inte skrev det saabnisse men min "point" är att NÄR de går sönder så blir det löjligt dyrt.

Uppdaterat: 2013-01-17 15:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Japp, jag tror att det kommer att hända mycket i utvecklingen av LED framöver, men du har rätt, går de sönder kommer det alltid att bli löjligt dyrt, speciellt när de blir inbakade så att hela paketet måste bytas.

Uppdaterat: 2013-01-17 18:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle vara intressant att få reda på vad de nya LED-varselljusen kostar att ersätta, på lite olika modeller.

Det är ju lätt att stöta mot nånstans och därför tvingas byta dem.

Kanske något för ViB att göra en artikel runt?

Uppdaterat: 2013-01-17 19:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Alla strålkastare, LED eller inte verkar ju kosta skjortan, helt i onödan.
Jag minns den goda tiden på 70-talet när det var förbjudet med annat än runda strålkastare i USA.
T.ex. fick Saab 99 ta fram specialstrålkasrare med två små runda på var sida och lika för MB 113 som hade två vertikala på var sida.
Men standard var 7" insatser, jag minns att de gick att köpa för under 50:- på Clas Ohlson!

Uppdaterat: 2013-01-17 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

LED-lampor i sig är väl ganska billiga? Det är väl de "hela lamp-paketen" som kostar skjortan.

Uppdaterat: 2013-01-18 08:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

saabnisse: ja, visst var det så, antingen 7" eller 5 3/4". Runda, billiga, bra ljus...
Saab V4 fick 7" och stor grill som sedan användes på rallybilarna för att få plats med större kylare.

Uppdaterat: 2013-01-18 09:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja just, det var 5 3/4" som satt på 99-an. Jag hade en jobbarkompis som hade sådana på sin och han hade problem med bilprovningen varje år, ändå var ljuset alldeles tillräckligt.
Och 7" insatsen från Clas var tillverkad i Östtyskland, jag tror att jag har en kvar ännu.

Men LED kommer att bli billigare, man kan ju redn nu köpa en meter LED för 230V på Jula för under hundralappen, men då är det ju inte högeffekt, eller högintensiva förstås.

Uppdaterat: 2013-01-18 11:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så är det ju. Ny teknik kostar alltid mycket i ett initialskede. Kommer ihåg miniräknarna i början/mitten av -70 talet.
De kostade över femhundra kronor , numera kan man köpa de för några tiotals kr.
När det gäller bilar så är det numera ett krångel utan motstycke att byta lampor. I för många bilmodeller krävs ett verkstadsbesök.

Uppdaterat: 2013-01-21 09:42