Vi Bilägares forum

Saab 9-5 diesel -03

Saab 9-5 diesel -03

Hej. Har varit inne å tittat å läst om bensin och disel bilar. Ska nu köpa en begagnad saab 9-5 från -03 en diesel.

Så min fråga, jag kör mellan 1000-1500 mil per år. Och då rör det sig om 60 mil varannan vecka som jag kör. Endast motorvägar för de mesta. Är det lönsamt för mig att ha diesel?

Bilen är som sagt begagnad, men det har varit endast en ägare sedan den va ny, så jag blir andra. Den är servad ordentlig varje år, å den har just nu rullat 32 tusen mil.

Hoppas att jag har formulerat mig bra.

Tackar för de svar man får :)

Gott nytt år på er

Uppdaterat: 2013-01-02 01:51

Kommentarer

Rent generellt kör du egentligen för lite för att en diesel ska vara "lönsam". Du får helt enkelt räkna på hur mycket skatten är på, och om priset är tillräckligt bra på bilen. Svårt egentligen att säga om det är en bra affär eller inte. Årsskatten bör ligga på runt 6600 kronor. Bilen drar 5,4 l /100 km. Jmf. 7,0 för en bensinare. Så 1000 mil X 0,54 = 540 liter jmf. m. 700. Räkna med ett pris på 14.30 för bensin och 14.35 för diesel (brukar vara sån skilnad) blir 7749 för dieseln och 10010 för bensin. Skillnaden blir i bränslekostnad 2262. Skatten på bensinaren ca. 2400. 6600-2400= 4200. Lite mindre än dubbelt så mycket för att få köra diesel, eller ca. 350 kronor i månaden extra.

Uppdaterat: 2013-01-02 16:30

Vettigt inlägg av JOCA_1 där inte mycket behöver tilläggas.
Dieselbränslet är dock desutom ca 20 öre dyrare än bensinen i dagsläget vilket jag tror är en skillnad som håller i sig för att inte säga ökar.

Uppdaterat: 2013-01-02 23:20

Håller med dig Jes, det beror på de egna behoven men också på körsättet, eller rättare hur man trivs att köra.
Kör man mycket med tungt släp är det oftast bäst med diesel, men gillar man att köra mer aktivt tycker jag att det är värdelöst.
Den här 9-5an-03 som frågas på har ju den sega Opeldieseln, den är visserligen slitstark, men den är inte kul.
Men allt beror på pris och skick, personligen skulle jag hellre gå upp ett par årsmodeller och få Fiatdieseln eller ta en bensinare.

Uppdaterat: 2013-01-03 13:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En nackdel man dock får på köpet om man ska ha en Saab med nyare fiat-diesel alltså 1,9TID (med motorkod Z19DTH om jag minns rätt) är ju att man får en kamrem som måste bytas.
Detta ratade du nyligen i kamremstråden Saabnisse där du i stället skriver att du "aldrig skulle drömma om att överhuvudtaget köpa en bil med kuggrem till ventilstyrning, kuggrem är gammal historia". -Lite dubbla budskap där kan man tycka?

Uppdaterat: 2013-01-03 16:57

Du har helt rätt Hanzzon, jag skulle inte köpa den själv, även om just den nu finns i familjen.
Jag är ingen förespråkare för dieslar, jag gillar dem inte, jag föredrar en helt annan motorkaraktär.
Jag kan dagligen jämföra en V70 diesel med en gammal Södertäljespis med ungefär samma effekt.
Gissa vilken som är trevligast?

Uppdaterat: 2013-01-03 17:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är på din sida där trots att vi i min familj kört dieselbilar under hela min uppväxt och hela vägen tills för några år sedan då min mor köpte en Prius som blev den första bilen som inte drevs av diesel på många år.
Och då jag inte är lastbilschaufför som min far så ser jag inte heller riktigt anledningen till att köra diesel i dag.

Uppdaterat: 2013-01-10 22:29