Vi Bilägares forum

Volkswagen Passat slut som taxi .

Volkswagen Passat slut som taxi .

http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/
En taxichaufför sa att DSG växellådorna i bilar med den starkare motorn höll bättre än bilarna med svagare motor. Kan det vara så att det blir väl många ner och uppväxlingar med den svagare motorn vilket växellådorna inte klarar i längden eller skiljer sig växellådorna åt?

Uppdaterat: 2012-12-29 15:03
Elbil2

Kommentarer

DSG är ju två robotiserade manuella lådor så i praktiken lär väl alla DSG få problem när de blir lite äldre.
CVT, Multitronic eller konventionell automat är det enda jag skulle köpt som begagnat.

Uppdaterat: 2012-12-29 15:18

I Peking är nästa varje taxi en Passat. Men de är kanske manuella.

Uppdaterat: 2012-12-30 01:59

Mazda vägrar också DSG de jar vidareutvecklat den konventionella istället.

Uppdaterat: 2012-12-30 09:01
Peter skrev:

I Peking är nästa varje taxi en Passat. Men de är kanske manuella.

Japp, de kör manuellt. Men det är gamla modellen av Passat , även om den kallas 3000...

Uppdaterat: 2012-12-30 09:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efterlyser fortfarande att ViB tittar på det här. Man har ju hört så många historier om VAG-bilars problem med dessa lådor så det skulle vara intressant med en mer djuplodande kartläggning av problemet.

Är det vanligt eller har bara några enstaka fått problem och hur ställer sig VAG till eventuell goodwill? Kom igen nu ViB!

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Såvitt jag har förstått (info från fd VW-säljare och taxichaffisar) så är den sjuväxlade med torrlameller känsligare än den sexväxlade. Och om jag inte minns helt fel så har 170 hk dieseln den sexväxlade. Men garantibyte av DSGn ska då uppenbarligen vara rätt vanligt, de är väldigt känsliga för att ex rulla lite bakåt i D-läge mm. Renaults motsvarighet, EDC, ska hålla betydligt bättre enligt samma "källor". Min erfarenhet av båda är att EDC i högre omfattnng är programmerad för mjuka växlingar och lugn körning. Har aldrig lyckats köra lika ryckfritt i stadstrafik med DSGn.

Men huruvida DSG är en dealbreaker eller inte som beggad? Nästan alla moderna bilar är dyra i underhåll när de blir äldre och har en 10-12' på mätaren. Mer avancerade system med lägre toleranser är baksidan av bättre bränsleeffektivitet och hjälpsystem och självklart kostar det att fixa... Samtidigt så blir ju restvärderna sämre och sämre så i någon mening avspeglas dyrare underhåll i lägre begpriser (självklart tillsammans med andra faktorer också)?

Uppdaterat: 2012-12-30 11:19
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Nya Hyundai i30 har DSG. Dottern har bara haft sin i ett par veckor. Inga problem hittills. Framtiden får utvisa hur det går.

Uppdaterat: 2012-12-30 12:29

Eller i väster? citerar Poppo: "Renaults motsvarighet, EDC, ska hålla betydligt bättre enligt samma "källor". Min erfarenhet av båda är att EDC i högre omfattnng är programmerad för mjuka växlingar och lugn körning. Har aldrig lyckats köra lika ryckfritt i stadstrafik med DSGn." Vet inte hur PSA:s robotiserade lådor funkar i långa loppet, kan inte minnas att jag läst något speciellt om dem.

Uppdaterat: 2012-12-30 19:10

Här förklaras Renaults EDC ganska bra om man förstår franska:
http://www.renault.com/en/innovation/gamme-mecanique/pages/transmission-dct.aspx

Uppdaterat: 2012-12-30 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Renault har haft stora problem sin ¨semi automatic¨ låda i Trafic. Jag antar att det EDC. Kanske den inte funkar bra med tung last? Jag vet inte hur det har gått för DSG i Transporter. De två jag känner kör manuellt.

Uppdaterat: 2012-12-30 21:00

Peugeot 508 med mcp låda börjar bli en väldigt vanlig taxibil i stockholm nuförtiden. Lär man sig bara köra med lådan så kan man köra helt ryckfritt, jag vet eftersom jag har en själv, men vissa har tydligen problem att lära sig detta. Hur som helst jag har inte haft några problem med bilen öht och snart fyller den två år. :)

Uppdaterat: 2012-12-30 21:24

Halvautomaten och dubbelkopplingslådan är olika storheter Peter.

Uppdaterat: 2012-12-31 10:23
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Nja så stora olikheter är det definitivt inte.
Halvautomat är detsamma som en manuell låda som är robotiserad med en koppling.
Dubbelkoppling är detsamma som två halva manuella lådor som är robotiserade med varsin koppling = risk för dubbelt så många fel minst men växlar snabbare åtminstone till närmsta växel eftersom den kan förberedas i den andra halvan.

Uppdaterat: 2012-12-31 11:48

Tack för upplysningarna. Nu vet jag.

Uppdaterat: 2013-01-01 01:59

Junkers, i perspektivet "Renault har haft problem med sin halvautomat i Trafic" så är de olika storheter. Även om grundtekniken är den samma vs helt manuell respektive traditionell automatlåda.

Uppdaterat: 2013-01-01 16:59
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic
poppo skrev:

Junkers, i perspektivet "Renault har haft problem med sin halvautomat i Trafic" så är de olika storheter. Även om grundtekniken är den samma vs helt manuell respektive traditionell automatlåda.

Vad menar du, nu får jag inte ihop det.
Halvautomat och dubbelkoppling är ju båda i grunden manuella lådor och har ingenting att göra med traditionella automatlådor med momentomvandlare.

Uppdaterat: 2013-01-01 17:18

Junkers, det jag menar är att om Renault har haft problem med sin halvautomat i sina transportbilar så innebär det inte att de har problem med EDCn, även om båda lådorna tekniskt är robotiserade manuella lådor. Det finns liksom inget självklart samband där.

Uppdaterat: 2013-01-01 19:30
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Kopierar in intressant info från någon (som sannolikt är väl insatt i detta) från kommentarerna i TV:

"VAG borde ställa sig upp och erkänna att DQ200 (7-stegad torrkopplingslåda) är ett konstruktionsmässigt misslyckande. Kopplingarna är för små och slits för fort. Dessutom kyls de inte i tillräcklig utsträckning eftersom de arbetar torrt (i luft vilket kyler väldigt dåligt). Det blir inte bättre av kopplingarna slirar i dragläge vid exempelvis trafikljus om lådan lämnas i Drive (gäller bilar utan s/s naturligtvis, såsom EcoFuel). Lådan är konstruerad för max motorvrid 250 Nm och såväl 1.6 TDi och Ecofuel ligger uppe vid gränsen, detta är vanliga motorer i hantverkarbilar och taxi. Att dra släp (hantverkare) och otroligt mycket stadskörning (taxi) blir uppenbarligen för mycket för den på gränsen och felaktigt konstruerade stackars lådan. Våtkopplingslådorna DQ250 (6 steg) och DQ500 (7 steg) är mer rejält tilltagna och har framför allt mycket bättre kylning. Tyvärr väldigt dåligt av TV att i ett flertal tidningsartiklar inte tydliggöra att det finns flera olika lådor, i artikeln framkommer det lite halvluddigt. "

Gas-passaten har denna 7-växlade torrkopplingslådan, medan den "vanliga" passaterna har den 6-växlade våtkopplingslådan. Vilken VW har 7-växlad våtkopplingslåda? Någon som vet? Våra nya passater har 6-växlade, så det är kanske nya Golf? Vår privata 1,6 TDI BMT har 7-växlad torr(?), men då den har s/s så lär problemet inte uppstå. Hoppas jag.

Uppdaterat: 2013-01-03 15:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Säkert är det lådorna med torrkoppling som det är mest problem med, men varför släpper man en låda överhuvudtaget som inte är färdig?
Det här är ju ett beteende som man höll på med på 70-80-talet (och tidigare ändå) där man lät bilköparna stå för en slutgiltiga utprovningen av en ny modell.
Det håller inte idag, nu måste det vara färdigtestat annars förlorar man väldigt mycket anseende och det kostar stora summor.
Naturligtvis händer det än idag att mycket slipper genom och får återkallas, men då rör det sig oftast om bristande kvalite', många gånger från en underleverantör och inte så ofta på felkonstruktion.

Uppdaterat: 2013-01-03 16:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilken växellådsteknik som är hållbarast och modernast kan man fundera över när man ser bilden på DSG växellåda som sitter i många bilar.
http://www.mycarforum.com/blog/myautoblog/2132/vw-apologizes-for-faulty-dsg-transmission-in-china/

I länken under ser man hybridbilens elektronik som sköter utväxlingen utan kopplingar och mekaniska element.
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/ginv/616bigtoolz.jpg

Uppdaterat: 2013-01-03 19:20
Elbil2

Men den kräver dubbla motorer eller hur?
Personligen föredrar jag Aikinlådan som sitter i både V70 och 9-5 och jag struntar fullständigt i om den skulle dra någon dl mer bränsle.

Uppdaterat: 2013-01-03 19:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja men en elmotor till innehåller inte lika många delar som kan behöva bytas ut någon gång ser man här.
http://wot.motortrend.com/files/2011/01/toyota-prius-permanent-magnet-electric-motor.jpg
Jämfört med de många fler delarna i Aisin växellådan som nöts med tiden.
http://www.makcotransmissionparts.com/mm5/graphics/Catalog-pdf/AW-50-40LE.pdf

Uppdaterat: 2013-01-03 23:04
Elbil2

Jo det är riktigt, men Aisinlådan är ju väldigt hållbar även om den är dyr och relativt komplicerad.
Men jämför med en CVT-låda, den är ju väldigt enkel (i ursprungsmodellen med friktionsskivor eller kilrem), men även med lamellkedja, om man inte räknar varje lamell förstås, då blir det många delar.

Men jag tror att man kommer tillrätta med DSGlådan, men det är ju illa att man låter bilköparna vara försökskaniner.

Uppdaterat: 2013-01-04 08:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trots att jag bor i ett land där ca. 95% av alla bilar på vägarna har någon form av automatlåda så kör jag manuellt. Enligt min åsikt så får de som köper bilar med automatlådor skylla sig själva om de får problem. Om det fanns en förening för automatlådehatare skulle jag genast bli medlem.

Uppdaterat: 2013-01-04 09:10

Har ni inga köer i Sydney Peter ??

Själv är jag sjukt nöjd att jag valde en automat i min Hi Ace, här i Stockholm gör man inget annat än att köa.

Uppdaterat: 2013-01-04 10:39

Peter, jag är tvärto.
Funnes det en förening för pinnväxelhatare skulle jag bli medlem.
Jag åker mest på landväg, men vill ändå ha automat.
Enda tillfället det är kul med manuell är med en högvarvig motor på skogsväg.
Och jag gillade Saab 96ans rattväxel! :-)

Uppdaterat: 2013-01-04 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nästan inga av de prylar som sitter i dessa växellådor behövs om man har den typ av steglösa utväxling som sitter i Toyotas hybrider utan bara 13 delar i en planetväxel stor som en knytnäve som ses här under som samankopplar bensinmotor och elmotor/generator vilket kan ses i filmen här.
http://m.youtube.com/#/watch?v=ZmHpSyTsfm0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DZmHpSyTsfm0&gl=SE
Några flera delar i alla andra växellådor här under vilka kan behöva servas med tiden.
http://www.automotive-illustrations.com/img/engines/insight-cvt-cutaway.jpg
http://www.europeantransmissions.com/image-new/index_722.9p1.jpg
http://www.autoblog.com/2007/11/13/borgwarner-builds-a-better-dsg/
http://mkiv.com/techarticles/auto_to_6spd_swap/6spd.jpg

Uppdaterat: 2013-01-04 12:07
Elbil2

Med nästan 5 miljoner invånare så har Sydney mycket värre köer än Stockholm. Ändå föredrar jag manuell växellåda. Hustruns i30 är automatväxlad och jag finner den klart sämre att köra än min manuella i30 jag hade tidigare. Den 6-växlade lådan i min nya H-1 är mycket njutbar att köra i alla trafiksituationer.

Uppdaterat: 2013-01-05 13:44

Jag som drar hästsläp med en ny DSG Ecofuel Passat blir naturligtvis orolig med tanke på VW's mycket korta garantitider i Europa. I USA och Kina gäller 10 år eller 16000 mil för DSG. Varför inte även i Europa?

Uppdaterat: 2013-01-05 14:53

Kul film Previa, hur simpelt som helst.

Uppdaterat: 2013-01-05 18:52

Nja, amerikanska och kinesiska DSG-kunder blev väl helt enkelt tillräckligt f-b? VD:n för VW i Kina fick t.ex. avgå för att han inte tog DSG-problematiken på allvar.
http://www.cbt.com.my/2012/06/04/vw-china-extends-dsg-warranty-to-10-years-160000-km/
"China is not the only market to receive an extended 10-year warranty for DSG transmissions. In December 2009, VW of America issued a similar warranty extension, 10-year/100,000 miles (160,934 km) for all DSG equipped models. According to a statement by VW of America, the problem is due to premature wear of a bushing inside the DSG's mechatronic control unit, causing the clutches to operate less smoothly than before. Drivers may notice some jerking as the transmissions shifts"

Uppdaterat: 2013-01-06 18:28
Rikard skrev:

Kul film Previa, hur simpelt som helst.

Rikard, ja varför inte välja transmisionen med högsta verkningsgraden utan lameller, kopplingar, ventiler som slits ut fort vid taxikörning, och ganska fort för andra bilister.
Den här transmisionen fungerar som en manuell växellåda vid landsvägskörning där förbränningsmotorn driver hjulen direkt, när man backar så driver bara elmotorn hjulen vilket ger överlägsen precision vid krångliga manövringar av bilen, och vid andra typer av körning växlar datorn mellan generator/elmotor och förbräningsmotor vilket gör att man kan slipper veta något om ecodriving för att köra riktigt snålt i alla situationer vilket inte går lika lätt med övriga transmisionssystem där det inte går att lagra energin vid fartminskningar, belasta förbräningsmotorn mer med laddning av batterier för att förbräningsmotorn har bättre verkningsgrad vid rätt belastning osv.
Att man sedan slipper att byta bromsbelägg och bromsskivor mer än någon gång under bilens livslängd är även det positivt inte minst för ens ekonomi.
http://hedv-mayurianho.blogspot.se/2011/05/power-split-device.html?m=1

Uppdaterat: 2013-01-08 16:27
Elbil2

Varför inte välja en CVT?
T.ex. van Doornes patenterade Transmatic som nu ägs av Bosch och som sitter i en väldig mängd fabrikat från Audi till Toyota?
Den kräver bara en motor till driften.

Uppdaterat: 2013-01-08 18:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min CVT är superb, låg förbrukning och bra i övrigt.

Uppdaterat: 2013-01-08 19:18

saabnisse,
Det är väl nya ägare numera.
2007
Bosch sells its interest in CVTEC to Toyota and Aisin AW. In Tilburg the 10 millionth pushbelt is being produced.
http://www.bosch.nl/transmission_technology/en/html/5851.htm

Fördelen med hybridsystemet jämfört med CVT växellådor är att med hybriden kan man köras utan att förbränningsmotorn är startad vid köer eller när effektbehovet är lågt. Med hybridsystemet går det att välja en förbränningsmotor som har högre verkningsgrad då elmotorn kan gå in vid högre belastningar som vid start och omkörningar, man slipper även att spruta in extra bränsle vid dessa tillfällen då man även tillsätter mer bränsle för att inte temperaturen i förbränningsrumet skall bli för hög. Därmed blir bränsleförbrukningen lägre och bilarna klarar de nya miljöbilsbestämelserna vilket inte alla andra bilar klarar idag oavsett drivsystem för deras bilar. En dator som på en bråkdel av en sekund väljer i varje körsituation om drivningen av bilen drivs av si och så många procent av elmotor eller förbränningsmotor ger högre verkningsgrad än andra system utan att man förstår något om ecodriving över huvud taget vilket är bra för den vanliga bilisten som inte är speciellt insatt i bilars teknik eller hur de bör köras för att spara bränsle.

Uppdaterat: 2013-01-08 21:59
Elbil2

Vi har under den senaste bränsletanken uppnått den allra högsta medelförbrukningen hitills med vår Prius-10:a då vi i princip enbart kört extremt ogynnsama kortkörningar inkl en massa vinteruppstarter enbart någon km per körning fram och tillbaka till affären, till skidspåret, till jobbet osv (och sen en ny uppstart för att åka hem igen) där snittförbrukningen landat på hela 0,65L/mil.
Denna för Priusen rekordhöga förbrukning är jag dock övertygad om att det vore omöjligt att matcha vid liknande ogynsamma kortkörningar inkl kallstarter med vilken annan automatväxlad bil som hälst med bensinmotor, och mina tidigare bilar har inte ens legat i närheten av det vid liknande ogynsam körning.
Den lägsta snittförbrukningen på en tank finns sparad i bilens färddator och den ligger på 0,36L/milen hitills.

Där har du svaret varför det faktiskt vore bättre med två motorer än en för de allra flesta Svenskar Saabnisse.

Uppdaterat: 2013-01-08 23:17

Jes, enkelt!
Den klarar sig inte med en motor som de flesta andra bilar.

Uppdaterat: 2013-01-09 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Riktigt uselt du Jes att han fått en förbrukning på 0,26l/milen under bilens två första veckor vintertid, det hade ju vilken bil som hälst klarat med en förbränningsmotor..
Inte heller så oväntat att Saabnisse undviker mitt tidigare svar.

Uppdaterat: 2013-01-09 09:30

Hanzzon, jag undviker inte ditt svar, men jag tycker ditt är ganska ovidkommande, det här handlar ju om Passat och DSG-lådan och till Passat passar ju inte Prius låda, det är ju en bruksbil som förväntas kunna dra lite släp också och då är ju en CVT-låda (som bara kräver en motor) att föredra.
Dra släp gick ju t.o.m. med en av de första mer kända bilarna med CVT, DAF 33, även om centrifugalkopplingen var i klenaste laget, men motorn orkade ju ändå inte så stora laster.
Även den CVTn gick ju att programmera för minsta bränsleförbrukning alt. max vridmoment vid resp. mest gynnsamma motorvarvtal, även om det skedde manuellt genom att byta centrifugalvikter.

F.ö. är det ju en Aisinlåda i både 9-5 och V70 och de fungerar ju alldeles utmärkt och vi drar ganska tunga släp med bägge.

Uppdaterat: 2013-01-09 11:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre