Nästa artikel
Här är Nevs bildelningstjänst – med ny självkörande bil
Nyheter

Här är Nevs bildelningstjänst – med ny självkörande bil

Publicerad 1 juli 2020
I gamla Saabfabriken utvecklas en tjänst för dig som varken vill äga eller köra själv.

På ytan verkar det inte ha hänt så mycket hos Nevs sedan företaget tog över Saabs gamla lokaler i Trollhättan. Företaget har till exempel inte börjat serietillverka elbilar ännu.

Men Nevs har flera tusen anställda i Kina, och ska satsa stort på bildelning och självkörande bilar. Även om grundaren Kai Johan Jiang nu väljer att sälja alla sina aktier till kinesiska fastighetsjätten Evergrande har Nevs ambitiösa framtidsplaner.

Tidigare i år skrev vi om hur Nevs vill skapa ett ”ekosystem” av självkörande bilar och att första etappen är ett pilotprojekt i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

”Städerna proppas igen”

Nu lanserar Nevs officiellt den nya tjänsten som kallas Pons där den viktigaste punkten är den självkörande bilen Sango.

”Vi har designat Pons eftersom städer över hela världen, som proppas igen av utsläpp och trafik, vill göra allt de kan för att minska bilanvändningen. Det finns 1,3 miljarder bilar i världen men de används bara fem procent av tiden”, skriver Nevs i ett pressmeddelande.

Pilotprojekt i Stockholm

Enligt Nevs finns ingen anledning för privatpersoner att själva äga självkörande bilar. De kan plocka upp passagerare längs vägen och därmed delas av flera ”förare”.

– Vi började med att titta på varför storstadsbor så gärna vill äga sina egna bilar snarare än att åka kollektivtrafiken, även om det innebär att sitta i bilköer i flera timmar varje dag. Förklaringen är avskildhet – i den egna bilen känner man sig säker, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, chef för mobilitetslösningar på Nevs.

Det blev startpunkten för Sango, den nya självkörande bilen som kan ta hand om körningen själv under vissa förutbestämda förhållanden. Den har flexibel interiör med sex sittplatser som kan anpassas för olika situationer. Bilen och tjänsten styrs med en app.

– Att ta sig från A till B med en självkörande bil ligger inte så långt bort som bilindustrin hävdar. Tiden då en bil ägdes av en person tillhör snart dåtiden, säger Anna Haupt.

Pilotprojektet i Stockholm består av drygt tio bilar som får användas av allmänheten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.