Vi Bilägares forum

Vad driver upp priset på premiumbilar?

Vad driver upp priset på premiumbilar?

Jag tillhör dem som tycker att många premiumbilar inte är värda pengarna. Men det för ju med sig frågan, varför premiumbilarna kostar så mycket mer? Detaljstuderar man MB, BMW, Audi m.m och jämför med t.ex Volkswagen, Ford, PSA m.m så använder ju oftast premiummärkena dyrare komponenter i hjulupphängningar m.m och har mer avancerad elektronik. Men kostnaden för detta borde ju inte driva upp priset med mer än några tusenlappar. Egentligen kan man ju fråga sig varför de billigare märkena inte också använder dyrare komponenter? Ser man bara till materialet så borde ju inte kostnadsskillnaden bli så stor. Min egen personliga teori är att premiumärkenas design kostar väldigt mycket pengar. Liksom design kostar för andra produkter som de från Bang och Olufsen och Georg Jensen.
Man har en kräsnare kundkrets och då duger det inte att bilarna ser ut "hur som helst". Om Ford Mondeo fick samma hjulupphängningar som en Audi A6 så tror jag ärligt talat inte att den skulle behöva bli så mycket dyrare. Några tusen på sin höjd.

Uppdaterat: 2012-11-22 13:12

Kommentarer

Nog fasen får man betala en vacker slant för märket på motorhuven. Det är ju detta som är premium, att titta på bilmärket och tänka hmmm. det där är en premium och en bra bil.
Sen är ju en del av priset precis som du säger Skodaägare att man väljer lite finare material, har lite finare finish på dem och väljer en bättre klass på komponenter. Sedan jobbar man såklart med komforten lite mer, ljudisolering o.s.v och detta kostar ju lite mer och det är väl detta som också gör premiumbilar ganska tunga. Bmw, Audi, Mercedes väger väl allt som oftast uppemot 2 ton, medan en vanlig mellanklass bil väger ca 1300-1500 kilo.
Det känns väl lite lyxigare att sitta i dem.
Allt detta ökar ju prislappen ganska ordentligt men när priskillnaden är ca 200.000 mellan "vanlig bil" och premium så undrar man ju om detta verkligen är värt priset för allt extra i premiumbilen kan ju rimligvis inte kosta lika mycket som en billig mellanklassbil.

Uppdaterat: 2012-11-22 14:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sedan kan man ju vända på frågan också och undra varför inte de billigare märkena kan välja lite dyrare hjulupphängningar och stoppa i lite mer ljudisolering när de troligen inte skulle öka priset så värst mycket. Svar måste väl bli att de utgår från att kunderna inte har så höga krav så då ser de chansen att hålla nere kostnaderna.

Uppdaterat: 2012-11-22 15:09

Du betalar för namnet, så är det med många saker på marknaden i dag.
Tillverkningskostnaden för ett par jeans är inte många kronor oavsett märke men salupriset kan variera oerhört mycket beroende på om du köper märkesjeans eller inte.

Har man lyckats bygga upp ett gott renommé kring namnet kan man också ta mer betalt för det, själva "premiumkänslan" motsvarar inte prispåslaget enligt mig men andra gör ju uppenbarligen det, och lite tråkigt vore det väl annars.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Gör inte antalet sålda bilar stor skillnad när det kommer till priset. Ett bilbatteri som är udda i storlek kan kosta mycket mer än standardstorleken som görs i stora serier. De miljarder som det kostar att ta fram en ny bilmodell slås ut på de antal sålda bilar vilket gör exklusiva bilar dyrare då de säljs i mindre serier än storsäljarna vilket gör att man får mer för pengarna om man väljer den vanligare bilmodellen. Men när man köper begagnad bil så kan man ofta få mer bil för pengarna som i Jes fall då nybilsköparna med gott om pengar köper Jes typ av lyxbil ny till hög kostnad och vi med mindre pengar drömmer om en ny men alldagligare bil som vi har råd med men som inte är lika påkostad i något hänseende som den exlusivare bilen, men ny vilket är mycket viktigt för många av oss.

Uppdaterat: 2012-11-22 22:33
Elbil2