Vi Bilägares forum

Tur och returbilen Toyota

Tur och returbilen Toyota

Japp, så var det dags igen.
Toyota återkallar 2,8 miljoner bilar för åtgärd. Kan inte vara så billigt att få ordning på.

Dags för nya tårar inför TV-kamerorna?

Uppdaterat: 2012-11-14 09:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Det måste vara felskrivet i tidningen. Enligt Shogun är Toyota felfria och går aldrig sönder.
Jag tror det är ett tidigt Aprilskämt.

Uppdaterat: 2012-11-14 11:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det beror förmodligen på Volkswagen, eller hur Hanzzon?

Uppdaterat: 2012-11-14 12:10

Det är skillnad med T och andra fabrikat.
Om Toyota återkallar, så är det bra för att de tar sitt ansvar.
Om andra tillverkare återkallar så är det dåligt, för de har så dålig kvalitet...
;-)

Uppdaterat: 2012-11-14 13:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

VA!!! Kan en Toyota gå sönder....????

Uppdaterat: 2012-11-14 13:24
Pär

Jag tror att Toyota kommer att byta namn snart till Toyoterkalla

Uppdaterat: 2012-11-14 14:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

:)

Uppdaterat: 2012-11-14 17:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Seriöst forum...

Uppdaterat: 2012-11-14 18:05

Vad nu då leifer?
Vad har jag gjort för fel?
Att jag såg till att den här tråden startade innan det blev allmänt känt?
Har jag på något sätt lagt fram några felaktigheter?
Har jag på något sätt sagt att Toyota gjort fel med sitt agerande?

Uppdaterat: 2012-11-14 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, jag startade den här tråden, inte för att vara "troll", som du påstår, utan för att ge Toyotas anhängare en möjlighet till förklaring varför det blir på det här sättet.
Nu har dom ju verkligen, bortsett från dig, aktat sig för att komma med onödiga bortförklaringar här, men det finns ju under artikeln på huvudsidan.

Nu vill jag inte på något sätt påstå att Toyota gör fel när de återkallar, det är varje tillverkares skyldighet att avhjälpa felaktigheter och det är ju hedervärt att de inte försöker smita undan (men det kanske skulle vara svårt?), men det visar samtidigt att Toyotas bilar har felaktigheter, mer eller mindre, liksom alla andra bilar.

Uppdaterat: 2012-11-15 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej då leifer, jag tycker inte att Toyota gör fel när de återkallar för felaktigheter, men jag tror inte att de har så mycket högre driftskvalitet än många andra bilmärken.

Men vi kan ta en parallell till Saab, dels för att du nämnde den och dels för att jag har mycket erfarenhet av ägandet av just Saab.
Jag köpte min första Saab 99 1972, en 1970 års modell som gått knappt 3500 mil. På dessa mil hade toppackningen bytts tre gånger, två gånger för läckage och senast för att en ventilfjäder gått av och då på en verkstad som inte visste hur man byter fjäder utan att lyfta locket. Det hör till saken att Ricardomotorn som satt på den här bilen hade en synnerligen korkad konstruktion där topplocksskruvarna monterades diagonalt och oftast fick kapas med bågfilsblad för att toppen skulle gå att få av. Jag körde ytterligare 3000 mil och hannbyta toppackning igen och koppling och frihjul innan jag gav upp.
Dessutom hade motorn för klen kamkedja.
Gjorde Saab någon återkallelse för den felaktiga konstruktionen?
Nix!

På nästa Saab 99 av 1975 års modell hade man sedan ett par år slopat frihjulet (tyvärr för det var en finess) som var för klent dimensionerat för effektökningen som den svenska motorn medförde, men transmissionsaxeln mellan koppling och mellantransmission behölls ända fram till 1978 års modell trots att den var underdimensionerad!
Gjorde Saab någon återkallelse för den felaktiga konstruktionen?
Nix!

Vattenpumpen på den här motorn modifierades fyra gånger men blev aldrig riktigt bra.
Gjorde Saab någon återkallelse för den felaktiga konstruktionen?
Nix!

Inte förrän H-motorn kom hade man rättat till det mesta.

När det gäller oilsludge var man däremot generös med modifieringar, men enbart om det gick att bevisa att service hade utförts av auktoriserad verkstad, med rätt olja och i rätt tid.

Att jag fortsatt med Saab beror mest på att jag vet var felen funnits och att det är så mycket annat jag trivs med.

Men du har fel i en sak!
Jag kan prata mycket skit om Saab, men deras återkallelser har varit få.
Men jag tror inte att det gynnat Saabägarna.....

Uppdaterat: 2012-11-15 17:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När jag jobbade Toyota, bestod arbetet mest av service och diverse återkallningar. När man jobbar med andra märken är det service och reparationer. Skillnaden är att i toyotas fall är det Toyota som betalar reparationen och med de andra märkena är det oftast kunden som betalar. Det som behöver fixas på en Toyota är oftast en återkallning och inget mer. Om tillförlitlighet var mitt enda krav så skulle jag köpa en Toyota, nu har jag ju andra krav så jag kör en Saab 9-5. Besiktade idag, 31000 mil inga anmärkningar! Bra bil också! =)

Uppdaterat: 2012-11-15 17:30

trasten:
Jag tror dig inte. Jag har lärt mig att om någon påstår att deras bil går rakt genom besiktningen utan att vara japansk, då antingen ljuger ägaren eller har h*n haft en fruktansvärd tur... ;-)

Men, visst är det bra att T har en generös policy, det enda jag funderar på är hur länge de kan fortsätta med det. Det kostar ju självklart stora pengar.

Uppdaterat: 2012-11-15 17:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En intressant artikel i ämnet. Den får väl kallas opartisk.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/vagar-man-kopa-en-toyota_7668460.svd#xtor=AD-500-

Uppdaterat: 2012-11-15 19:27

Toyota tar sitt ansvar mer än någon annan och återkallar, även för skitsaker som inte har betydelse och som kan hända på ett fåtal bilar utan att det har hänt något. Grannens slitvarg, en Corolla 1988 med 43 00 mil på mätaren återkallades för inte länge sedan. Trots detta är de störst och bäst. Och eftersom de är så stora blir det ju fler återkallningar än om de hade varit normalstora.
I media, även svensk och i Vi bilägare förstoras allt upp som västa skräckgrejjerna, även om det rör sig om ett fåtal exemplar i amerika (där fel hittas på av köparna för att de ska kunna kräva ersättning från företaget.

Att andra märken återkallar glöms bort.

Uppdaterat: 2012-11-20 20:54

Nu var det dags igen.
"Bilhistoriens största återkallelse"!
http://www.dn.se/motor/toyota-aterkallar-miljoner-bilar/#Scen_1
Man tävlar tydligen inte bara om att vara väldens största biltillverkare, man är tydligen störst att ta tillbaka de tillverkade bilarna också.

Uppdaterat: 2014-04-09 09:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vore väl konstigt om inte den som levererar mest också återkallar mest i antal?

Min Avensis som fyller tre snart har aldrig återkallats tex.

Uppdaterat: 2014-04-09 11:48

Jovisst, men vem betalar i slutänden?

Uppdaterat: 2014-04-09 12:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Behöver du verkligen ställa en fråga som du vet svaret på?
Det är ju ingen god fe som dyker upp med pengar.
Det funkar alltså på exakt samma sätt som för andra företag som återkallar.
Vad tror du VW har dragit på sig för kostnader i Kina senaste åren...

Uppdaterat: 2014-04-09 13:00

Exakt så leifer, och för att få det att gå ihop måste man hålla uppe priser på bilar och service.
Naturligtvis kommer dessa återkallelser att påverka vinsten, men vad värre är, det påverkar presumtiva kunders förtroende för märket och det spelar ingen roll att det inte direkt kostar något för de drabbade bilägarna, indirekt kan det ju ändå kosta en hel del genom att tvingas avstå från bilen under tiden reparationen pågår.

Uppdaterat: 2014-04-09 16:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Javisst är det suveränt att man även tar hand om äldre bilar, det är ju något som jag önskat att Saab gjort, som jag skrev om i #14, men nu gäller det att gå ut snabbt och marknadsföra detta.
Det allvarligaste är ju om gamla Toyotakunder lämnar märket p.g.a. bristande förtroende.

Uppdaterat: 2014-04-09 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker det är bra om biltillverkare gör återkallelser om man befarar någon svaghet eller fel som man upptäcker efter försäljningen av bilarna även flera år efter att garantin gått ut, här ser man hur många bilar man återkallat jämfört med hur många man sålt i USA. Men siffrorna säger inget om hur många fel det verkligen var hos bilarna då siffrorna bara talar om hur många fel biltillverkarna valt eller varit tvingades att återkalla bilar för.
http://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2014/03/26/automakers-with-the-lowest-and-highest-recall-rates/
Här ett till sätt att se hur återkallelser påverkar möjligheten att just din bil skulle vara behäftad med något fel som kräver att bilen behöver åtgärdas är bara en tredjedel jämfört med medelbilen om du äger en Toyota i USA, diagrammen kommer från Transportmyndigheten i USA.
http://peter.kingofmath.com/2010/10/how-likely-will-your-car-be-recalled/
Om man tittar längst ner på den här sidan om återkallelser i Canada så ser man att alla återkallelser inte har stått om i pressen eller ens i Vi-Bilägares spalter vilket visar att alla tillverkare inte är lika ivriga att gå ut med sina återkallelser i pressen.
http://www.auto123.com/en/used-cars/recalls/
Det värsta för en bilägare måste väl ändå vara att bilen är behäftad med något fel som upptäcks och kräver åtgärd men som ägaren själv tvingas stå för men som biltillverkaren borde ha stått för trotts att garantitiden löpt ut i del fall.

Uppdaterat: 2014-04-09 20:46
Elbil2

Japp PREVIA och det var det jag skrev om i #14 och det är ju givetvis bra när tillverkarna tar sitt ansvar och återkallar vid upptäckta felaktigheter, problemet är bara att de flesta ser en återkallelse som något väldigt negativt och ett tecken på att man inte klarar nödvändig kvalitet.
En återkallelse kräver enormt med arbete från marknadsavdelningen för att återfå förtroendet för märket.

Uppdaterat: 2014-04-09 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre