Vi Bilägares forum

Tatra-skräp eller inte?

Tatra-skräp eller inte?

Det uppstod några åsikter om Tatra under kommentarerna till artikeln om VWs lågprismärke och jag tycker det vore intressant om det finns fler som har erfarenheter av de bilarna.

I dag är det ju veteranbilar eller entusiastbilar eftersom de slutade tillverkas 1999 och de såldes ju under kommunisttiden endast några år under 1950-talet.

Tatras bilar, som började tillverkas 1922, ansågs vara tekniskt av mycket god klass, speciellt typ 77 då man kom med den strömlinjeformade karossen och luftkyld V8 och man höll också god kvalité genomgående.

I Sverige minns nog de flesta typ 600, som även fick namnet Tatraplan och som var en rymlig bil med intressanta vägegenskaper och med en konstruktion som påminde om VW.
I själva verket var det tvärtom.
Ferdinand Porsche hade jobbat hos Tatra med utvecklingen av Typ 77 och snott många idéer därifrån till VW typ1 och det fick VW betala för efter kriget.

Men just Tatraplan fick ju rykte om att vara en riktig skitbil, vilket bara delvis var riktigt.
Den hade ju till skillnad från föregångarna en luftkyld fyrcylindrig motor med en väldigt vacker formgivning.
Designen var väldigt modern och det är den enda bil jag vet med sex bakrutor!

Konstruktionen var det inte några större fel på, men jag träffade på två motorer där oljan rann rakt ut genom motorn på nästan nya bilar.
Det visade sig vara så usel gjutning av blocket att det var stora hål eller porer där det läckte.

Först många år senare fick jag förklaringen, det kommunistiska Tjeckoslovakien styrdes ju helt av Sovjetstaten som också bestämde över materialleveranser och materialkvalité.

Protester från tillverkningssidan om att undermåligt grundmaterial levererades lämnades utan åtgärd.
Följderna blev att export utanför östblocket i princip upphörde och bilarna levererades huvudsakligen till partifunktionärer.

En liten rolig detalj var att de flesta exporterade Tatraplan försågs med en bensineldad brännare med en säregen funktion, den utnyttjade undertrycket i insugningsröret och brann endast då det fanns tillräcklig vacuum.

Uppdaterat: 2012-10-16 08:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Ja, intressanta bilar är det. Passade på att provsitta en Tatra 603 för ett par år sen.

Minns inte exakt hur den bilen kommit till Sverige, men det var nåt med diplomater.
Oavsett, så kunde man nästa förnimma de forna höjdarna sittande i bilen, fingrande på de benvita knapparna.
Självklart var det tvunget att kolla motorn, det är faktiskt en Hemi-variant, om än väldigt lågt trimmad.

Jag som älskar udda billar, gillar verkligen Tatra!
Bilen är samtidigt symptomatisk med utvecklingen i Tjeckoslovakien, från att ha varit långt framskridna tekniskt, inte minst när det gäller maskiner typ svarvar och fräsar, så hamnade man totalt i bakvattnet efter att Sovjet plundrat landet.

Bortsett från Skoda har industrin väl inte återhämtat sig något vidare.

Uppdaterat: 2012-10-17 09:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jodå, de är på god väg, de tillverkar förnämliga fleropmaskiner och när de blev av med förmyndaren så har ju många västerländska företag investerat både i Tjeckien och Slovakien.

Men det var ju det här kommunistiska styret som jag reagerade på när det gällde just Tatra som före kriget ansågs vara av samma premiumklass som t.ex. Mercedes och flera andra i samma prisläge.
När Tjeckoslovakien intogs av Tyskland förbjöd Adolf all utveckling hos Tatra, förutom sådant han kunde ha nytta av och när sedan kommunisterna kom och man fick igång tillverkningen blev det bilar av usel kvalité, inte beroende på teknik eller kunskap, utan beroende på det usla råmaterial man fick tillgång till.

Just 603 so du satt i var ju den sista "limpan" och Fidel Castro har en sådan, sedan kom 613 som designades av Vignale och den blev ju betydligt kantigare, men den tycker jag är snygg.
Den fick också fyra överliggande kammar och betydligt mer pulver i motorn.
Sista modellen 700 fanns i en modell som toppade över 250 km/t och accade till hundra på ca 5 sekunder.

Jay Leno är en varm förespråkare för Tatra och äger en typ 87.

En kul sak är ju att Tatra vunnit Paris-Dakar sex gånger med typ 815, men det är ju en ganska säregen racerlastbil förstås!

Uppdaterat: 2012-10-17 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

tatr var en j.ok.bil i den tid kjørte en som taxi i oslo sent 60 tal da volgan ikkestartetog
derfor brukte eiers privatbil, men kall på vintern mot volgans varme

Uppdaterat: 2012-10-18 14:01
BIL FOR LIVET

strwessulf
vad var det för modell?
Hade den inte bensinvärmare?

Uppdaterat: 2012-10-18 16:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läste en artikel i TVs "Klassiska Bilar" nr1 2013 om Tatra och jag passade på att kolla muse'ets hemsida
http://www.tatramuseum.cz/index.php?r=5&idj=2

Uppdaterat: 2012-12-14 16:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tillverkar inte Tatra bara lastbilar nu förtiden? Jag tror att de ägs av Renault sedan några år och inte av VW.

Uppdaterat: 2012-12-15 08:28

Jag tror inte att varken Renault eller VW någonsin varit ägare av Tatra. Det är ju fullt möjligt att de haft aktier i företaget, Renault hade ett samarbete ett tag med militära fordon, men de hade inget majoritetsstyre.

Det är en röra med ägare till Tatra, USA Terex Corporation förvärvade majoritetsägande (71%) av Tatra i slutet av 2003.
Sedan 2006 ligger emellertid majoritetsägande (80,51%) i händerna på Tatra Holdings sro, ett internationellt konsortium bestående av Vectra Limited i Storbritannien, Sam Eyde i USA, KBC Private Equity Belgien, Meadowhill sro i Tjeckien och Ronald Adams i USA.
Daf äger ca 20% och Tatra tillverkar bilar med Daf hytter och Paccar motorer.

Uppdaterat: 2012-12-15 09:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, du har ju som vanligt helt rätt. Jag hade nämligen för mig att Volvo Lastvagnar ville köpa Tatra för ca. 15 år sedan men blev slagna på mållinjen av Renault men tydligen mindes jag fel.

Uppdaterat: 2012-12-16 07:28