Vi Bilägares forum

Begagnad bil för familjen.

Begagnad bil för familjen.

Vi måste byta bil nu innan vintern. Har ingen aning om vad vi ska titta på. Vi är två vuxna och två barn, en åker bakvänt.
Har några krav/önskemål:
Får kosta mellan 60-80000kr ,
Kombi/halvkombi
Ej för dyr i drift
Säker
Vi har tänkt ha bilen i ca 5år.
Har en Opel nu, så har inte så höga krav! HA HA :)

// Marie

Uppdaterat: 2012-10-03 13:30

Kommentarer

Hej Marie!

Tyvärr är detta forum ett ställe där tysktrollen och toyotamaffian tillåts härja fritt och även denna tråd kommer att bli ännu ett exempel på det. Så räkna inte med några vettiga svar.

Jag ska dock ge mina synpunkter innan tråden blir en krigsplats:

Japanska bilar är välkända för att hålla den bästa kvaliten. Den klarar utan tvekan alla dina krav och du får mycket bil för de pengarna och även efter 5 år kommer ett andrahandsvärde värt att nämna finnas. Bästa köp kan jag nog säga trots att jag själv är volvotok. (Vet att det finns bättre och mer ekonomiska bilar än Volvo till ett lägre pris men Volvo känns Leffe...

Saab är inte heller det dumt. Inte japankvalitet men en rätt vettig bil och klok på andra sätt. Bland det säkraste du kan få för de pengarna. (Ja, t o m säkrare än många nya stora bilar.) Saabar är löjligt billiga, något mer prisvärt blir nog svårt att hitta. Och Saab är en av få nyare bilar som känns som ett eget märke, fin saabkänsla.
Många biltillverkare bryr sig inte om det som inte syns i de stora krocktesterna. Fram tills ganska nyligen struntade krocktesterna i baksätte vilket även ledde till att tillverkarna slarvade.
Saab (Och Volvo) däremot tänkte sedan lång tid tillbaka på alla typer av olyckor, ja t o m på barnen! Dessutom har Saab (och Volvo) älgtestat (viltet ökar i Sverige) sedan åtminstonde 1970-talet.

Uppdaterat: 2012-10-03 14:32

Ja, V70 och 9-5 är ju (bokstavligen..) säkra tips. Just 9-5 är verkligen prisvärd.
(fast jag tycker de är fula, så jag vill inte ha en själv, men det är jag det..)

Kolla gärna på bilar med etanoldrift, de har lägre skatt och blir billigare att köra när bensinen kostar uppåt 16 kr..
Passat och Oktavia är vettiga tyska tips.

Kolla med försäkringsbolagen vad olika alternativ kostar, flera bolag har självservice, bara att knappra in reg-numret. Tänk på att det ofta skiljer mycket mellan olika bolag, kolla flera!

Satsa inte på en för liten bil, det är skönt att slippa trycka in barn och alla grejor! Det kan vara värt någon 100-lapp extra i månaden.

Gå in på blocket och sök på bilar i ditt prisintervall, och kom gärna tillbaka med frågor om du/ni hittar något intressant!

Uppdaterat: 2012-10-03 14:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Utan tvekan 9-5, men jag är ju partisk! Billig och lätt att få tag i delar.

Uppdaterat: 2012-10-03 17:24

En Passat sitter väl bra då? Finns massor, de är billiga i drift. Men den blir lite äldre då.

Annars är Seat Altea XL underskattad som bil. Rymlig men samtidigt smidig. Eftersom det är VW-teknik rakt igenom så är driftskostnaderna högst rimliga. Eftersom det är en uddabil så kan du få en från 09 för de pengarna.

Uppdaterat: 2012-10-03 19:24
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Brukar aldrig skriva detta men när du lite vill lägga så mycket pengar på din bil så skulle rekomenderar jag en Saab 9.3 eller en 9.5 för den bilen ligger inte högt på begg marknaden... för annars så får du en ganska så gammal bil. En annan billig bil är ju Dacia Logan, där skulle pengarna säkert också räcka till.

Uppdaterat: 2012-10-03 20:55
Pär

Blev lite konstig svenska där, men du förstår säkert ändå!

Uppdaterat: 2012-10-03 20:56
Pär

Ja, typ en sån här 07:
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_2_3T_BIOPOWER_6_MANGARANTI_43088591.htm?ca=9&w=3

eller:
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_5_Sportcombi_Biopower_07_41846774.htm?ca=9&w=3&last=1

Uppdaterat: 2012-10-04 07:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Dessa säljs även till den peng ni vill betala för eran bil, mkt bil för pengarna.

http://bytbil.com/bilar/dacia/logan/tv8aieag/EUQBUDIAAZNbL-zDADgA!
http://bytbil.com/bilar/dacia/logan/qvexknag/EUQBUDIAAZNbL-zDADgA!
http://bytbil.com/bilar/dacia/logan/6vcnncag/WESBUDIAAYUX9mHDRnEAAHAAdFoA!
http://bytbil.com/bilar/ford/focus/8v2k66ag/WESBUDIAAYUX9mHDRnEAAHAAdFoA!
http://bytbil.com/bilar/ford/focus/cvyjx2ag/WESBUDIAAYUX9mHDRnEAAHAAdFoA!
http://bytbil.com/bilar/peugeot/308/bv55aqag/WESBUDIAAYUX9mHDRnEAAHAAdFoA!
http://bytbil.com/bilar/peugeot/308/xvhsyhag/WESBUDIAAYUX9mHDRnEAAHAAeFoA!

Uppdaterat: 2012-10-04 08:27
Pär

I den prisklassen hade jag valt mellan kombivarianterna av Opel astra, oktavia eller Focus.
Du får inte en fräsch bil i den större storleksklassen än ovan nämnda för din budget.
Fräsch = max 5år eller 8000 mil.

Uppdaterat: 2012-10-04 22:22
Stefan skrev:

I den prisklassen hade jag valt mellan kombivarianterna av Opel astra, oktavia eller Focus.
Du får inte en fräsch bil i den större storleksklassen än ovan nämnda för din budget.
Fräsch = max 5år eller 8000 mil.

Mycket märklig kommentar.

I somras köpte en arbetskamrat en Volvo V70 från 2002 med närmre 20 000 mil på mätaren för 50 000 kronor trots dessa bilarnas höga andrahandsvärde. Inte det mest driftsäkraste och ekonomiska men ett exempel på en rätt bilig och säker bil som trots att den varit flitigt brukad familjebil känns helfräsch att både köra och titta på.

En bekant till mig köpte en två år gammal Vectra våren 2008 (billig) utav familjen tattare. Rätt sunkig känsla allmänt på bilen utseendemässigt in- och utvändigt. Gick dock bra förutom något missljud.

Vår gamle 940 är grymt fräsch t o m den!
För att inte tala om den föredetta gubbägda 9-3an som står vid Bilhallen här i byn för 22 500 kronor.

Uppdaterat: 2012-10-06 09:03

Vi funderade på att kika på denna http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_V50_2_4i_fullt_servad_43124425.htm?ca=5&w=1na
MEN har försökt läst lite och den verkar ju dra lika mycket bensin som en v70 och då kan vi lika gärna köpa en äldre v70 som det är mer plats i. Eller??

Hur är Renault att äga/köra? Har nått exempel här nere..
http://www.bytbil.com/bilar/renault/megane/mv7ugvag/QUABUDIAAY3CHUwIziABh0AA!
http://www.bytbil.com/bilar/renault/megane/nvgatwag/QUABUDIAAY3CHUwIziABh0AA!
http://www.bytbil.com/bilar/renault/megane/evvedhag/QUABUDIAAY3CHUwIziABh0AA!

Uppdaterat: 2012-10-06 12:45

Har precis rekomenderat en fd Renault-ägare en bil i det prisspannet då motorn havererade på hennes bil och hon köpte en Avensis Kombi -05:a med 10 500mil på mätaren för 75 000kr, en driftsäker, rymlig och säker familjebil med underhållsfri kamkedja.

Om man kan tänka sig en Saab så får man som sagt en väldigt ny och krocksäker bil för lite pengar men de är inte särskillt bränslesnåla och det kan även vara en viss risk att köpa med tex reservdelar, service och programuppdateringar och man ska nog då inte räkna med att sälja bilen, jag rekomenderar dock er hällre att köpa en nyare Saab än nyare Volvo V50 eller V70 då dessa inte direkt heller är problemfria enligt mina erfarenheter men ändå mycket dyrare än en Saab.
Renault han jag tyvärr svårt att rekomendera även om det är billiga bilar, dyra och täta kamremsbyten (max var 5:e år) och betydligt sämre kvalitét är exempel som äter upp det lägre inköpspriset jämfört med tex Avensis.

Uppdaterat: 2012-10-07 14:20

" viss risk att köpa med tex reservdelar, service och programuppdateringar och man ska nog då inte räkna med att sälja bilen"!

Det är dumheter, det finns ingen risk att bli stående utan reservdelar, service eller uppdateringar..
Det finns tillräckligt många Saab för att det ska vara lönsamt för serviceverkstäder att hålla dem rullande.
Men helt riktigt ska man räkna med att ha den kvar, det man sparar på det låga inköpspriset visar sig givetvis även vid en försäljning, men allt beror ju på hur länge man tänker behålla den.
Det är en bil som man måste kolla om man trivs med innan man köper.

Men man får en väldigt ny 9-5 för ca 80000:- och för de pengarna är det svårt att få någon annan bil med samma säkerhet och komfort.
Väljer man dessutom en diesel så får man en stor bil som ledigt går att köra på 0,6l/mil.
Faktiskt snålare än motsvarande V70.

Men jag gillar ju den gamla Söderteljespisen och den går att köra på under 0,8 l/mil om man kör lungnt, men blir törstig om man utnyttjar resurserna fullt ut.

Uppdaterat: 2012-10-07 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant att vissa hela tiden måste påtala varför någon byter bil. Dvs att den bilen som inte heter Toyota bara går sönder hela tiden.
Fast, det är ju inte sant.

För inte har väl Renault så dyra kamremsbyten att de kan äta upp prisskillnaden?
Dessutom säger frågeställaren att de har tänkt sig att ha bilen i ca 5 år, och köper de en bil som nyss fått ny kamrem, blir kostnaden för kamremsbyte under de 5 åren 0 kr....

Betala 75000 för en 05:a?
Låter vansinnigt om du frågar mig.

Hellre då en 9-5 runt 08. Och inte är de särskilt törstiga heller, och man har ju ofta etanolalternativet som ger lägre skatt och bränslekostnad. (och lite extra hk...)

Jag vet inte om Avensis finns med etanoldrift?

När det gäller V50, kan jag nämna att min svägerska bytte bort sin Toyota mot en V50.
Hon fick dåligt för Toyotan i inbyte men är ändå nöjd, för hon tycker Volvon är så mycket bättre att köra. Nog så viktigt.

Uppdaterat: 2012-10-08 14:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu rapporterar Hanzzon om ännu ett motorhaveri i Edsbyn, denna gång en Renault. Det brukar annars vara diverse modeller från VW som råkar ut för detta. Edsbyn i allmänhet och Hanzzons Allmek i synnerhet måste vara kraftigt överrepresenterade i statistiken över motorhaveri.

Jag har aldrig varit med om så otroligt många motorhaverier på förhållandevis nya bilar som i just Edsbyn.

Oavsett märke, förutom Toyota förstås, så kostar det minst 20 000 att bara köra in bilen på verkstaden. Och alltid, helt utan undantag, så slutar historierna med att offren på inrådan av av Hanzzon säljer sina havererade bilar och köper en Toyota.

Uppdaterat: 2012-10-08 14:59

Men Hanzzon, har inte de flesta märken som kör med kamrem ca 5 års intervall? vill minnas att både Alfa och Opel på vissa modeller även haft 4 år. Sen har det ju också framkommit exempel på just Avensis där också motorer fått bytas, de beryktade topplocksskruvarna till exempel... Det låter på dig som om att bilar med kamrem kategoriskt smäller remmen efter 5 år och sen är det ajöss, som något slags engångsmotorer... de flesta byter väl kamrem efter intervallet (5-6000 kr) och sen händer inget mer?

En kompis ringde på en begagnad bil en gång, ca 12 år gammal och frågade om kamremmen var bytt, jo då den var bytt. när då, frågar han. ja den är bytt en gång. visade sig att ägaren innan bytt efter 5 år, och nästa sen åkt i tron att den aldrig mer behövde bytas. 7 år senare alltså och motorn gick fortfarande... Han avstod köpet...

Uppdaterat: 2012-10-08 15:04
crister_1 skrev:

miss_lynx om du håller pekaren över den som skrev inlägget ,alltså till vänster,på namnet under profilbilden, och det inte blir en hand av pilen utan istället ett stort I så är det bara "Uno Lööv" eller något av hans tusentals alias som har skrivit inlägget.(I detta fall "Leif Hansson"):Med andra ord ,inlägget är inget att bry sig om utan det är bara dravel.
Dom som får en hand över sitt namn under profilbilden är dom som törs stå för vad dom skriver.
Lycka till med bilvalet.

Oj, vad tragisk du är. IGEN!
Bara för att jag tog arbetskamratens Vectra som exempel kallar du mitt inlägg "svammel", "Uno" o s v.
Men vi kan ta ett annat exempel än Vectran. T ex en lägenhet ty lägenheter kan slitas olika fort beroende på barnfamilj och barnfamilj.
Du själv är mer anonym än mig.

Uppdaterat: 2012-10-08 17:53