Vi Bilägares forum

95 vs 98 oktan

95 vs 98 oktan

När jag var och besiktade min Volvo 965 så hamnade jag bredvid en annan väntande kund, vi började prata om avgasvärden då han var inne för ombesiktning pga detta.
Han sa att man skulle tanka 98-oktanig bensin när det var dags att besikta för det påverkade avgasvärderna positivt.
Har hört detta förut att om man kör på 95-oktan så ska man tanka 98 mellan varven för motorn ska tydligen må bättre av det.

Nu undrar jag om det ligger något i detta, och om så är fallet finns det fler fördelar/nackdelar med att tanka 98 istället för 95, förutom bensinpriset så klart.
Är själv inte alls insatt i det här ämnet så det skulle vara intressant om någon annan vet mer.
Man vill ju ha det bästa till sin ögonsten:)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

De motorer där det inte klart anges att de ska gå på 98 oktan klarar sig säkert bra på 95.
Jag har hört det här också, men jag tror att det är en myt.
Jag var inne med en Alfa-Romeo som skulle gå på 98 men jag hade av misstag tankat fullt med 95 oktan, men ingen anmärkning.
För ett antal år sedan var det vanligt att tillsätta ett par liter karburatorsprit när en gammal bil skulle besiktigas och det skulle förbättra alla värden.
Idag används ju ca 10% E85 istället, men jag vet inte hur det förbättrar värden egentligen.
Jag kör beroende på bränslepriset oftast med olika mängd E85 i tanken och har aldrig haft några problem.

Uppdaterat: 2012-09-10 08:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det jag märkte på min förra småbil VW Lupo 1,4i var att motorn slutade hacka när jag tankade den med 98 oktan. Med 95 oktan så ville den småhacka om jag körde 30 km/h och gasade försiktigt till 50 km/h. Motorn hackade till en 2-3 gånger ungefär som att motorn ville strypas. Varför den slutade hacka med 98 oktan har jag ingen aning om för den motorn skulle egentligen gå på 95 el 91 oktan. Kanske att 98 oktan är lite renare än 95 oktan. Man kände ju sig lite dum när man tankade en småbil på 74 hk med 98 oktan fast det var det enda som hjälpte.

En intressant länk om de olika oktan på bensin:
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/bransle.html

Uppdaterat: 2014-02-12 21:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer:
Det var 2003 års modell men uttagen i juli 2004. En av de sista VW Lupo med andra ord.

Uppdaterat: 2014-02-12 23:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Alla moderna bilmotorer har en knacksensor som "hör" när motorn börjar "spika" - självantända, och tidigarelägger tändpunkten = lägre effekt ut ur motorn. Därför är högre oktan att föredra i turbomotorer.
I en sugmotor med insprutning med normal effekt är skillnaden högst marginell, om tillverkaren rekommenderar eller man tycker motorn går bättre på 98 oktan så visst, annars är det inte värt prisskillnaden.
Att sedan 95oktan har en 5%-ig etanolinblandning kan ju vara en orsak till att motorn/avgasvärdena skulle kunna vara annorlunda.

Uppdaterat: 2014-02-13 07:38

@Richards: Om man skall vara petig så senareläggs tändpunkten om knacksensor känner av att det spikar. Tändningen sker strax innan kolven når sitt översta läge.

Uppdaterat: 2014-02-13 08:09

Korrekt,jag blandade ihop det -ju fortare motorn snurrar desto längre hinner kolven på nedresan innan gnistan fått fyr på bränsleblandningen, därför reglerar tändstyrningen till allt tidigare tändning ju fortare motorn snurrar. Tidigast möjliga tändning ger bäst effekt och lägst bränsleförbrukning. Allt för tidig tändning ger skadlig knackning!

När man sedan ger ordentligt med gas stiger fyllnadsgraden och förbränningstrycket vilket ökar risken för knackning om motorn redan befinner sig nära gränsen. tändstyrningen ser därför till att gnistan kommer aningen senare när gasspjället öppnas mer.

Uppdaterat: 2014-02-13 11:51

Det enda avgasvärde som förbättras pga. Etanopå-sprit, är co-värdet som blir lägre.
Lambdavärdet påverkas negativt, då det visar på det totala avgasvärdet, och ska vara 1, lägre är lika fel som högre.
Att motorn går bättre på 98 är helt klart, frågan är bara hur mycket, oftast är det marginellt.
98 oktan påverkar avgasvärdena positivt pga. exaktare förbränning, vilket ger optimal avgasrening, oftast marginell förbättring.
Eftersom etanol har högre oktantal, 108, är troligen 95 snarare 93 oktanig bensin, detta vet jag dock inte säkert.
Det som ger märkbart bättre kraft, och ofta lägre förbrukning, är 30-50% e85 i tanken, vilket motsäger att motorn blir törstigare pga. av 5% etanol.
Detta pga att det finns en brytpunkt när etanolens lägre energivärde, blir "mer värt" än ett högt oktantal.
Har själv laborerat i en omega -96, på 40% e85 drog den 0,1l mindre än på 95, och blev avsevärt piggare.
Med 70% e85 drog den 0,1 mer, men blev svårstartad vid minusgrader.
Lambdavärdet var högt på etanol, varför jag besiktigade på 95, då blev det rätt.
Andra negativa konsekvenser uppstod aldrig, mer än ett igensatt bränslefilter efter 300 mil, eftersom etanolen rensade tanken.
Så både etanol och bättre bensin kan "lura" motorstyrningen, så det har nog betydelse vilket system man har, omegan har motronic.
Saab lyckades ju hitta mycket mer effekt i sina etanolmotorer, vid etanoldrift.

Uppdaterat: 2014-02-13 16:15

Kan väl berätta att jag inte märkte någon effektökning med 98 oktan på VW Lupon utan bara att motorn slutade hacka. Varför den hackade med 95 oktan vet jag inte? Hur som helst försvann det med 98 oktan. Kanske skulle provat som Leifer föreslog STP injection cleaner. Är dock lite tveksam till tillsatser, fast man vet ju aldrig. På Audin däremot märker man en skillnad på mellan svensk 98 oktan och tysk Shell V-Power 100 oktan. Tankade Audin full med 98 oktan på OK/Q8 mack i närheten av Helsingborg och motorn kändes ganska orkeslös på autobahn. När det var dags att tanka nästa gång så tankade jag på en Shellmack och tog V-Power 100 oktan och motorn börjades kännas piggare ute på autobahn. Den kändes inte längre lika orkeslös som den hade varit tidigare och gasresponsen blev bättre, Testade sedan Aral Ultimate 102 och märkte inte en lika stor förändring som mellan 98 & 100 oktan.

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)
Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:
95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's.

Ska väl tilläggas att Shell V-Power 99 oktan inte längre saluförs i Sverige sedan svenska Shell såldes till finska ST1.

Uppdaterat: 2014-02-13 21:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

VW Fsi motorer går billgare och bättre på 98 alt. 99 oktan än 95 oktan (gäller 1,6fsi)

Uppdaterat: 2014-02-14 19:25

Jag föredrar 98 oktan, upplever att motorn känns starkare och går renare och drar lite mindre soppa. Men har dem inte börjat med etanol i 98 oktan också numera? Bedrövligt.

Uppdaterat: 2014-02-15 17:18

Gillar inte etanol för det sliter mer på motorerna men det är ju bra att det höjer oktantalet och rengör motorn. Föredrar bensin och är besviken att etanol även letat sig in i 98 oktan. Men 5% kanske inte gör så mycket "skada".

Uppdaterat: 2014-02-16 17:40

Jag tankade alltid Shell V-Power förut när europeiska Shell var ägare av svenska Shell och när den var på 99 oktan. När sedan europeiska Shell sålde svenska Shell till finska ST1 så försvann den riktiga Shell V-Power och istället ersattes av en 98 oktanig bensin med 5% etanol som ST1 fortsatte att kalla för Shell V-Power och då började jag tanka 98 oktan på Statoil istället. Då hade inte Statoil någon etanol i sin bensin. Numera går det inte att undkomma etanolen då den finns i varje bensin i Sverige.

Uppdaterat: 2014-02-16 20:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack leifer, jag ska prova 50-50 BF98 och E85 för jag kör en turbomotor, lär ju knappast ta någon skada om man bara gör det då och då. Borde väl ge 100 oktan om jag förstått det rätt.

Uppdaterat: 2014-02-16 20:57

Minimats1
Shell Sverige var urusla även när det var Shell. Jag minns hur usla deras pumpstationer var jämfört med tex Shell Tyskland eller Shell Österrike. Med ST1 blev det spiken i kistan. Upplever att Statoil har bäst soppa.

Uppdaterat: 2014-02-16 20:59

Ang Shell v-power så är det märkligt att när jag första gången såg den i Tyskland salufördes den där som 100 oktan. När den sedan lanserades Sverige hette det att den bara var på 99 oktan? olika mätstandard eller?
I vilket fall knappast värt prisskillnaden mot 98 oktan, vill minnas att det skiljde upp emot 70 öre litern?

Uppdaterat: 2014-02-17 09:58

[url]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WTaBngvsPrc[/url]
Här är testet.

Uppdaterat: 2014-02-17 12:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Alla länder använder olika oktan av någon anledning. Exempelvis Storbritannien där är Shell V-Power 98 oktan. Kollade ett program på fifthgear där de testade vilken bensin som gav mest hästkrafter på en rullande landsväg, minns inte på vilken bil de testade men Shell V-Power vann testet. Läste någonstans att Grekland använder 100 oktan. Danmark har också konstiga oktantal tror att det är 95 & 92 oktan där. Har aldrig tankat i Danmark utan brukar tanka i Helsingborg och sedan i Tyskland.

Uppdaterat: 2014-02-17 12:16
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kan väl tillägga också att bilen var fullpackad och rejält tung då jag skulle vara bortrest i flera månader. Sedan tror jag också att det var något fel på den bensinen jag tankade på OK/Q8 i Helsingborg för motorn småhackade lite när man inte tryckte ordentligt på gasen och detta försvann sedan med Shell V-Power 100 i Tyskland.

Nu har det tydligen kommit en ny Shell V-Power som heter Nitro men de uppger inte på hur många oktan denna är.
[img]http://www.shell.co.uk/gbr/products-services/on-the-road/shell-fuels/shell-vpower-experience/shell-vpower-nitro-plus-unleaded/_jcr_content/par/textwithimage_5/image.1575458961.jpeg[/img]

Uppdaterat: 2014-02-17 19:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nitro plus ska finnas med samma oktantal som V-power har idag. Sedan beror det på vilken marknad det säljs på.

Uppdaterat: 2014-02-17 23:01

Men inte finns V-Power Nitro+ i Sverige? eller är det på väg hit?

Uppdaterat: 2014-02-18 10:10
Pär

Avgasvärdena påverkas INTE av att tanka 98 istället för 95. Det är en myt. Vill du lura bilprovningen häll lite E85 i tanken. Etanol brinner nämligen mycket renare. Men glöm inte att tanka sen fult upp med bensin, annars kommer din bil inte att starta nästa gång.

Det finns en enda ´fördel´ med 98 istället för 95: nämligen att Statoils 98 innehåller inte alls etanol, och de övriga kedjornas bara 5%. Således om din bil INTE är godkänd för E10 (all 95 bensin som säljs i Sverige får innehålla upp till 10% etanol… och många bilar har sådant material i packningarna som INTE tål så mycket alkohol => som är mycket frätande i förhållande till vanlig bensin) då får du lov att tanka 98. Det finns en uppsjö av relativt moderna bilar (ca. 5 år gammal o.d.) som inte tål E10. Kolla på Nätet.

Uppdaterat: 2014-02-18 12:54

Dessutom var det förut som 98 oktan inte hade någon etanol. När Statoil blev miles 98 så infördes det 5 % etanol i bensinen.

Crister:
Jag har kollat på bensinmackar i Tyskland och där finns fortfarande vanligt blyfri 95 kvar den heter super 95 medan den med 10% etanol heter E10 och är lite billigare än vanlig 95.

Uppdaterat: 2014-02-18 20:43
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är 99 oktan i Shell V-Power Nitro + medan den vanliga V-Power var 98 oktan i England. Så i Tyskland borde då Shell V-Power Nitro + vara 101 oktan eftersom V-Power är 100 oktan i Tyskland.

[url]http://www.youtube.com/watch?v=Uf9PfQjAg1Y[/url]

Uppdaterat: 2014-02-18 21:23
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Helt suverän videosnutt!
Jag råkar ha en sån granne, han tankar alltid på samma mack och åker han långt ser han till att ha dunkar med sig!

Uppdaterat: 2014-02-21 21:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre