Vi Bilägares forum

Bränsleförbrukning Yaris?

Bränsleförbrukning Yaris?

Hej
Kaske en dum fråga men jag testar i alla fall...
Jag har en Toyota Yaris 2012 med automat. Kör blandat mestadeles ca 5-6 mil/dag. Blandad körning mest på 70 och 50 vägar. Ingen stadskörning utan det enda som kan hindra flytet är ev köer samt några enstaka rödlysen. Har av nyfikenhet bevakat bränsleförbrukningen som ligger konstant på 0,6. Jag tycker det känns högt.
Är detta verkligen rimligt? Toyota anger själva att stadskörning ska ligga på 0,48 och blandat på 0.39. Glädjesiffror förstår jag men jag tycker att skillnaden är väldigt stor.
Kör lugnt, inga onödiga accelerationer, inbromsningar osv. Eco lampan (som jag förmodar ska indikera bränslesnål körning) är för det allra mesta grön.
Har påpekat detta för verkstaden men tycker inte jag blir tagen på allvar.
Finns det någon som har en uppfattning om detta?
Tack på förhand/n

Uppdaterat: 2012-08-30 17:45

Kommentarer

Nja, ligger inte förbrukningen 2 dl över EU-cykeln? 0,39 blandad körning och verklig förbrukning 0,6 dl. Jag tycker att 2 dl låter lite för mycket faktiskt, speciellt på en så liten bil. Frugan kör sin Polo på 0,5 l/mil.

Uppdaterat: 2012-08-30 18:27

Nog ljuger de ordentligt. Här är finska TM som har testat hur mycket vissa bilar ljuger, med är också Toyota: http://www.iltalehti.fi/autot/2012082916013672_au.shtml
Bästa var Dacia och Citroen men det beror kanske mera på motoralternativen och storleken på bilarna att dom två var dom med mest sanningsenliga förbrukning. EU-cyceln är en stor vits.

Uppdaterat: 2012-08-30 19:45

Eller också är det ingen vits med EU-cykeln ;)

Uppdaterat: 2012-08-30 20:13

Intressant att lilla Yaris ska dra mer än min stora Avensis med 1,8 bensin, kombi och automat.
I 50-70 så kör jag den på 0,51-0,53.

Uppdaterat: 2012-08-30 20:31

1, Hur många gånger har bilen hunnit blivit servad och hur långt har den gått?
2, Även bensinbilar blir snålare sedan de körts in x-antal mil.
3, Jag kan inte hitta någon Yaris-modell alls med automat där Toyota anger de förbrukningssiffror du nämner, en Yaris 1,33 Automat drar 0,50L/milen blandad körning (inte 0,39) enligt Toyotas hemsida och 0,57L/milen stadskörning (inte 0,48).
Om du nu skulle ha en Yaris Diesel med "halvautomat" så stämmer inte heller då de siffror du skriver att Toyota säger men däremot om man tittar på en Yaris diesel med manuell låda som drar 0,39L/milen blandad körning och 0,48L/milen stadskörning så frågan är varifrån du fått dessa siffror?
4, Köp en Yaris Hybrid nästa gång som inte kostar mer än kanske 10-15 000kr till jämfört med Yaris bensin med automatlåda så får du både bättre prestanda och garanterat en betydligt lägre bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2012-08-30 20:41

Jag gissar att bilen knappt är inkörd än, men nya Avensis bensinmotorer verkar som du säger gå att köra väldigt snålt för sin storlek! Chefen är imponerad av förbrukningen på sin automat redan trots att den är långt i från inkörd än, dessutom gjorde jag en 6000-mila service på en sån Avensis i går och den ägaren hade kört den på 0,55L/milen vid flera tillfällen berättade han.

Uppdaterat: 2012-08-30 20:42

Det är en myt att förbrukningen sjunker efter inkörning.
Jag har köpt ett tiotal nya bilar och ingen av dehar haft minskande förbrukning utan tagit samma efter tre år som när de var nya.
Avensisen kördes en 20-milatripp innan den gick 100 mil och då tog den 0,53 på 50-90km/h vägar, ingen sänkning har skett sedan dess och nu har den rullat 2200 mil.

Uppdaterat: 2012-08-30 21:31

Chefens förra Avensis bensinare sjönk då i förbrukning efter första servicen vid ca 1500mil och det säger flera kunder också att deras bilar gör men det beror säkert på bil och många faktorer det med som med allt annat liksom bränsleförbukningen som Leifer påpekar.

Uppdaterat: 2012-08-30 22:26

Det stämmer nog att en Yaris piskar en Avenis i stadstrafik men det är inte självklart när Avensisen har CVT-låda.
Min ligger till stor del och tuffar på 1000varv/min vid stadskörning och jag tror att det spar ganska mycket faktiskt.

Jag tror att Vi bilägare har odlat myten med sjunkande förbrukning, anledningen är säkert att deras testbilsflotta uppvisat detta beteende.
Jag tror dock att det är helt andra orsaker till att Vi Bilägare får det resultatet och det är att de tar ut sina nya bilar under vintersäsongen och självklart sjunker därmed förbrukningen hos dem i takt med att våren och sommaren kommer.
Det är min tanke eftersom jag aldrig någonsin har uppmätt sjunkande förbrukning.

Jag läser även tyska Auto Bild som kör sina testbilar 10000 mil och mäter förbrukning både när bilen är ny och efter 10000 mil, inte heller där brukar det vara ngn som helst skillnad i förbrukning.

Uppdaterat: 2012-08-31 18:26

Nä bra fråga?!
Hanzzon, varför skulle ngt magiskt hända vid ett specifikt miltal, det är helt osannolikt?

Om (vilket jag inte alls håller med om) förbrukningen skulle sjunka skulle det naturligtvis ske sömlöst med en avtagande intensitet allt annat är bara bullshit.

Uppdaterat: 2012-08-31 19:07

Förklara gärna följande om ni har så svårt att se att en bil kan bli inkörd;
På nyare Rav4 rekomenderar Toyota ett första oljebyte i både fram och bakdiffarna redan vid 3000mil, normalt är det byte av alla oljor varje 6000mil hos Toyota, men på bla dessa har man av någon anledning infört ett första byte vid 3000mil vilket inte blir särskillt fördyrande då det är enkelt och bara går 0,5 liter olja i varje diff, vid 6000mila servicerna byter man som man tidigare gjort alla oljor och då är helt plötsligt oljorna i fram & bakdiffarna inte i närheten av lika svarta och dåliga som de var vid 3000mil trots samma oljor och att de ju även då gått just 3000mil, enligt våra teorier beror detta på att delarna blivit helt inkörda med varandra efter 3000-6000mil medans 0-3000mil betyder viss inkörning/inslitning med resultaret att oljan blir betydligt mer svart och skitig, låter inte detta som en väldigt rimlig teori till varför det är just så här på alla de Rav4 vi servat?

Uppdaterat: 2012-09-03 00:01

Oljan kanske hat en svart ton redan som ny inget som säger att det är samma olja, för övrigt har väl detta inte speciellt mycket med att göra om den tidigare diskussionen...

Uppdaterat: 2012-09-03 19:18

Jo det har att göra med att detaljer i hela drivlinan kan bli inkörda efter ett antal mil men vi kan väl lämna det eftersom vi tydligen tror olika om dessa aspekter.

Uppdaterat: 2012-09-04 12:42

Lite OT kanske, men iaf om automat.
Min BMW drar mer bränsle vid förortskörning, d.v.s 50-70 några rondeller och rödljus, än vad den gör med farthållaren inpetad på 120 på motorvägen

Uppdaterat: 2012-09-04 15:14

Vi vet inte hur Nisse 2012 fått fram uppgiften om bränsleförbrukningssiffrorna, om det är uppmätt förbrukning eller på annat sätt uppskattat sin förbrukning vilket vore intressant att veta av en som är ny på VBs forum.

Uppdaterat: 2012-09-04 22:03
Elbil2

Ett nytt cylinderlopp har repor efter borrningen, det ger högre friktion mellan kolv/ringar än när loppet blivit inslitet, ett inslitet lopp är oxå tätare.

Typ allt som snurrar eller rör på sig går lätatre efter en viss innötning.

Uppdaterat: 2012-09-05 00:06

Leifer, Jasså AMS som tidigare lyft fram de fina dieselarna som man tidigare framhävt har börjat ändra uppfattning även dom?
Tack Rikard, det är det jag försökt säga och menar att precis så är fallet.

Uppdaterat: 2012-09-05 09:23

Det är helt riktigt som Rikard skriver, det krävs alltid en inslitning av alla rörliga delar.
Ta som exempel ett kullager, som ju har en mycket liten inre friktion, så minskar friktionen ytterligare när lagret fått snurra några hundra tusen varv.
Tittar man tillbaka till 1950-talet så krävde biltillverkarna en inkörningsperiod där man de första femtio milen inte fick belasta motorn mer än till 50% och inga höga varv och sedan ett oljebyte efter som mest hundra mil.
Sedan kunde belastningen på motorn ökas gradvis och efter den tiden märktes en tydligt minskad bränsleförbrukning.

Nu för tiden är alla tillverkningsmaskiner så exakta att man kan minska alla toleranser och de ger en väldigt bra ytjämnhet.
Därför har man slopat kraven på "inkörning", men det spelar ingen roll, efter en tid har delarna polerat sig med varandra och då sjunker förbrukningen.

Uppdaterat: 2012-09-09 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad har du för bevis på att det är ens mätbar sänkning?
Det är väldigt mycket subjektivt angående detta och de enda mätningarna man kan gå på talar ett helt annat språk (tyska tester som testar på labb vid teststart och efter 10000mil).

Vi Bilägare är diskvalificerat eftersom de tar ut sina nya bilar under vinterperioden vilket självklart gör att de får sjunkande förbrukning.

Uppdaterat: 2012-09-09 10:42

Jag har egna erfarenheter av detta, det är av skäl som jag skrev om tidigare, inte lika markant som tidigare, men ändå klart mätbart.
Taxiåkare är också medvetna om detta, fråga några förare om förbrukningen och hur den varierat
genom milen och under året.
Det är en grupp som kör mycket under kort tidsrymd och de har också bra koll.

Uppdaterat: 2012-09-09 10:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och jag som köpt ett tiotal nya bilar har aldrig märkt detta fenomen...

Uppdaterat: 2012-09-09 16:52

Personligen har jag också samma erfarenheter som junkers efter ungefär samma antal nya bilar. Bilhandlarna har givetvis ett intresse av att odla denna "myt" eftersom kunder som kommer in missnöjda efter ett par hundra mil då kan "lugnas ner" och när man sen kört 1500--2000 mil utan större förändring av förbrukningen är ju bilen ofta 1 år gammal och då är det svårt att "backa" köpet. Jag tror säkert att viss inslitning kommer att ske men jag tycker samtidigt efter egna erfarenheter att den knappast resulterar i nån märkbar skillnad i bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2012-09-09 20:30

Min Volvo V50 D2 drog 0,55 l/mil när jag tog ut den ny i april. Sedan har den successivt sjunkit i förbrukning för att nu ha stabiliserat sig runt 0,43-0,45 l/mil. Det var runt 800 mil som förbrukningsminskingen upphörde.

Uppdaterat: 2012-09-09 20:54
Rustan skrev:

Min Volvo V50 D2 drog 0,55 l/mil när jag tog ut den ny i april. Sedan har den successivt sjunkit i förbrukning för att nu ha stabiliserat sig runt 0,43-0,45 l/mil. Det var runt 800 mil som förbrukningsminskingen upphörde.

Diesel har jag ingen erfarenhet av men när på året köpte du den, det har ju stor betydelse. På sommaren utan kallstarter osv så drar ju bilen helt naturligt mindre, ac:n drar dock lite så minsta förbrukning torde vara försommar och höst.

Uppdaterat: 2012-09-09 21:38

@junkers
Som jag skrev så tog jag ut bilen i april. Sedan har förbrukningen minskat successivt under sommaren för att nu stabilisera sig kring 0,43 l/mil.

Kör till 95% landsvägskörning så jag har alltid väldigt stabila siffror när det gäller förbrukning. Kör man mycket i städer så kan ju förbrukningen variera väldigt mycket beroende på trafik, rödljus o.s.v

Uppdaterat: 2012-09-09 22:00

@Shogun

Jag nollställer alltid trippmätaren vid tankning och tankar alltid fullt.

Uppdaterat: 2012-09-09 22:01

Kan väl tillägga att med en lite undermotoriserad bil som jag har (1,6 liters diesel) så sticker förbrukningen rejält beroende på körstil och andra omständigheter.

Jag tror att en större motor har jämnare förbrukningssiffror överlag. Att mina siffror är så jämna beror på att jag kör samma väg varje dag.

Uppdaterat: 2012-09-09 22:06

Ja då har vi en dieselförare som märkt detta, några fler?

Uppdaterat: 2012-09-09 22:10

@junkers

Hanzzon, saabnisse och jag har tydligen märkt och upplevt detta fenomen.
Du har inte gjort det.

Vad är det som gör att dina erfarenheter är mer trovärdiga än andras? Jag tycker ofta att du har en lite märkvärdig attityd som går ut på att misstänkliggöra andras erfarenheter medan dina egna erfarenheter skrivs i sten (eller excel).

Uppdaterat: 2012-09-09 22:14

@Shogun
Jag är medveten om att mina siffror ser låga ut. Men jag har en exceptionellt bra väg till jobbet med landsvägskörning mellan 70-90 och en mycket kort bit stadskörning. Så mina siffror är knappast representativa för V50.

Uppdaterat: 2012-09-09 22:24

Det var väldigt ojämna siffror Shogun. Har det att göra med om det är du eller din fru som kör? ;)

Uppdaterat: 2012-09-09 22:46

Banne mig så verkar det som att den större, tyngre Hyundai i40 drar mer än den mindre,lättare Volvo V50........

Uppdaterat: 2012-09-09 22:50

Nej Shogun, eftersom de första siffrorna är under köldperiod om jag minns rätt.

Jag misstänkliggör inte någon, vi är två som vardera köpt tiotalet nya bilar utan att märka sänkt förbrukning, det är allt + att tyska tester inte heller påvisar det. Jag har ingen som helst erfarenhet av diesel själv men två i familjen har och de har inte märkt ngn skillnad mer än de naturliga skillnaderna med däcktyp och årstid.

Uppdaterat: 2012-09-09 22:50

Hittade en bilfråga i ämnet:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-lagre-forbrukning-efter-inkorning-35539

Uppdaterat: 2012-09-09 22:53

Det är sutomatlådan i i40 som sabbar allt.

Uppdaterat: 2012-09-09 22:53
Rustan skrev:

Hittade en bilfråga i ämnet:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-lagre-forbrukning-efter-ink...

Ja Volvo anser 3% alltså från motor och drivlina, det är knappt mätbart.
I ditt fall skulle det vara 0,012l/ mil och lika mycket till från däcken...

Uppdaterat: 2012-09-09 22:57

Av mina runt 10-talet nybilar så är det bara min senaste som varit en diesel (Golf Variant 1,6 Bluemotion). Men inte heller på den har jag trots snart 1900 mil kunnat se nån sjunkande trend på bränsleförbrukningen. Däremot håller jag med Rustan om att dessa smådieslar nog är rätt känsliga för högre belastning/högre fart och ovarsam behandling av högerfoten. Men det är mestadels jag själv som kör Golfen och jag har med åren lagt mig till med en rätt passiv körstil som nog passar rätt bra in på eco-driving. Idealiskt är nog om man kör mycket 70--80-väg utan stopp och verkligen håller begränsningarna - då kanske man skulle kunna snitta på typ drygt 0,4 eller nåt sånt men normalt blir det runt 0,55 för min typ av körning (till och från jobbet/handla m m, 0,5--1 mil varje gång, flera stopp).
Men som sagt - absolut ingen skönjbar minskningstrend och 1900 mil borde ju rimligen räcka....

Uppdaterat: 2012-09-09 23:04

Men dock......
Att min sjönk såpass mycket tror jag beror till en del på inkörningen, men också på att jag gick från bensin till diesel och hade lite problem att köra mjukt i början. Men detta lärde jag mig fort och förbrukningen fortsatte sjunka.

Min sänkning var alltså från 0,55 till 0,43. Säg att 6% var från inkörningen och resten var från inkörningen av min körstil.

Uppdaterat: 2012-09-09 23:05

Jag har kört 2 dieselbilar sen dom var nya, en Citroen Jumpy 1,9TD -97 och en Peugeot Partner 2,0HDi -06, på båda minskade förbrukningen runt 2000 mil.

Störst skillnad var det på 1,9TDn, den drog närmare 1 liter i början, men landade på 0,8.
En bekant bekräftade samma sak, hans Peugeot 405 med samma motor drog 0,8 i början, 0,6 dom resterande 50.000 milen.

Förutom att förbrukningen minskade, gick dom bättre.

Uppdaterat: 2012-09-09 23:39

Det där är omöjligt så det beror på något annt, ledsen men så är det.

Uppdaterat: 2012-09-10 22:11

Tyvärr Rikard, din verklighet är inte accepterad. Junkers har självklart rätt......det liksom bara är så.

Uppdaterat: 2012-09-10 22:22

Japp för det finns inget magiskt miltal som sänker förbrukningen med 20%!
om det sker en sänkning och som Volvo säger 3% för motor och drivlina så sker självklart denna inslipning gradvis.
3% är otroligt lite och knappt mätbart dessutom, om biler drar 0,42 så är 3% 0,0126 .
Huruvida ytterligare 3% kommer från däcken vet jag inte men om Volvo säger så så får man kanske tro det tills annat visats, jag tror dock att däcken ruggas mycket snabbt, kanske tom de första 50-100 milen.

Efter att ha spenderat ett antal timmar på nätet för information om detta är slutsatserna att 3% förekommer på flera ställen, däck kan göra mer varje gång de byts och det enda vettiga sättet att jämföra är vid samma årstid.
Om du köper bilen i November så jämför år 1 November med år 2 November, de flesta ser otroligt liten skillnad vid samma typ av körning.
Dieslar finns dock mindre uppgifter om.

Uppdaterat: 2012-09-10 23:17

Ser att du klänger dig fast vid 3%, men eftersom det faktiskt sitter nya däck på en ny bil så var det faktiskt 6% det stod i artikeln..

Att det sedan kan vara ännu mer kan bero på att det är så att Volvo ville ligga i underkant med sina siffror. Man vill väl inte lova för mycket.

Sedan skriver du att det inte finns något specifikt magiskt miltal där det händer något. Det har väl ingen påstått? Det sker ju gradvis.

Jag har också spenderat ett antal timmar timmar på nätet och mina slutsatser är att ungefär lika många beskriver att de märker en tydligt minskad förbrukning som de som beskriver att de inte märker något alls. Det verkar vara fler som märker skillnad på dieslar.

Det verkar vara ett högst osäkert ämne, det erkänner jag villigt, men det är dock ett faktum att väldigt många har egna erfarenheter av detta "fenomen".

Att då mer eller mindre påstå att dessa människor ljuger är en smula oförskämt, speciellt då vi förväntas svälja dina egna uppgifter och erfarenheter om diverse saker med hull och hår.

Jag har ingen aning om man vad man kan förvänta sig när det gäller minskad förbrukning vid inkörning, men jag vet ju hur det var just med min bil. Och Rikard vet ju hur det var just för hans bil o.s.v

Uppdaterat: 2012-09-11 06:54

Det är precis så som både tex. Rustan, Rikard och crister berättar också många av de kunder vi servar bilarna år även bekräftar, att förbrukningen sjunker efter ett antal mils inkörning.
Även min Chef påstod detta i hans förra Avensis, och tidigare hade han en äldre Avensis med lika 1.8-liters motor så han borde vara ganska van vid att köra den "nya" bilen kan man tycka.

Uppdaterat: 2012-09-12 22:15

Trodde väl aldrig att jag skulle skriva detta, håll i dig nu Hanzzon, tack för stödet! :)

Uppdaterat: 2012-09-12 22:17

Ja, det vore ett kul experiment.

Tänkte faktiskt på det idag, vägen är helt optimerad för låg förbrukning. När jag startar hemifrån har jag 5 km av lätt nedförsbacke så jag kör extremt lugnt på kallstart. Sedan när jag kommer ut på landsvägen och accelerar har jag en knöl precis när jag jag dragit ur på 3an så jag kan gå direkt till 6an.

Sedan är det plant och fint hela vägen till jobbet och avslutas med 1 km stadskörning 1 rödljus.

Uppdaterat: 2012-09-12 22:33

Tack detsamma måste väl jag säga! =) Det är dock bara det kunder av nya bilar sagt till mig många gånger då jag servat deras bilar, själv har jag hitills aldrig köpt en helt ny bil.
Det skulle förresten vara intressant om du testade min Prius din vägsträcka Rustan några dagar.
Har inte gjort någon sådan körning med den nya än utan mest bara motorväg kombinerat med kallstart någon km per gång till affären och liknande och det är knappast gynnsamt förbrukningsmässigt.
Första tanken hem från Stockholm (mestadels 110-130km/h motorväg) samt resten -90-väg slutade på 0,46L/mil verklig förbrukning medans gamla Priusen exakt samma körning landade på 0,49L/milen, dock med liten nackdel för den nya då jag satt och pillrade på alla nya finesser och inställningar och inte direkt körde så jämnt och fint man kanske borde eller tjejen gjorde med gammeln... :)
Tilläggas bör dock kanske att båda dessa bilar är väl inkörda efter snart 14 000mil respektive 19 300mil. ;)

Uppdaterat: 2012-09-12 22:33