Vi Bilägares forum

Diskutera: Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf?

Diskutera: Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf?

Eftersom diskussionen under artikeln om den nya Golfen fullständigt saboterades och sedemera låstes så tänkte jag att vi kunde diskutera den nya Golfen här i stället.

Denna tråd handlar alltså om den nya Golfen och inget annat.

Det vore kul att diskutera vad ni har för förväntningar på den nya Golfen och senare även era intryck från provkörningar.

Uppdaterat: 2012-08-28 14:01

Kommentarer

För egen del är jag mycket spänd på hur den kommer att upplevas då jag är spekulant på bilen.

Det börjar bli dags att byta ut frugans Polo -10 och Golfen är en av de bilar vi funderat på.

Uppdaterat: 2012-08-28 14:03

Eftersom jag f n är ägare till en Golf Variant Bluemotion.-12 så är det väl inte direkt aktuellt med bilbyte men man är ju ändå intresserad. Främst är det väl om VW lyckats sänka ljudnivån med sommardäck vilket jag tycker är det största minuset med dagens modell. Jag är ju notoriskt "otrogen" när jag köper bilar så vad det blir nästa gång har jag ingen aning om. Blev f ö glatt överraskad av nuvarande Golf när jag sent om sider provkörde den inför bilbytet förra hösten - så överraskad att den steg från väldigt "ljummen" till att raskt bli familjens favorit. Så några "kvaliteter" måste det nog finnas även med dagens modell - men man måste nog prova den en del och leva med den för att upptäcka mycket. Som vi konstaterat tidigare så är Golfen "lätt att umgås med" - i alla fall för mig och min familj.

Uppdaterat: 2012-08-28 15:16

Riktigt intressanta länkar leifer.

Det verkar speciellt spännande med en 8" skärm på instrumentbrädan. Just multimedia tror jag biltillverkarna kommer satsa mycket framöver. Något jag som tekniknörd uppskattar.

Hoppas bara att den större storleken och förbättrade inredningen inte gör att priset skjuter i höjden allt för mycket.

Uppdaterat: 2012-08-28 19:24

Självklart kommer alla stora tillverkare som har flera olika brands i portföljen problem att kunna ta mer o mer betalt för sin premiummärke är man hela tiden utvecklar sina volymmärken som VAG gör med Vw, Skoda och Seat...det måste finnas mervärde för att AUDI skalll sticka ut,
Både MB och BMW har lättare att fortsätta att vara mer unika eftersom det inte är så förknippade med andra märken.
Därför är det väldigt viktigt för VW att den nya Golfen fortfarande vänder sig till samma kundkategori som tidigare och inte förflyttar sig upp i värdekjedjan pris o storleksmässigt.
Intressant att se hur man lyckas med detta

Uppdaterat: 2012-08-28 20:45

Touch-screen är något man häpnar över några veckor, sedan är det igen körbarheten som är nr 1. Gillade nog touch-screenen i Peugeots 208, väldigt logisk och med tillräckligt stora "knappar" och väldigt bra ergonomi (viktigt med touch-screenar!).

Uppdaterat: 2012-08-28 20:52

Stor touch-skärm finns även på min Golf 2012 med radio, telefon-koppling, mediaspelare, display för klimatanläggningen och back-kamera (ser lika ut som på bilderna på nya Golfen). Den sistnämnda skulle jag inte längre vilja vara utan. Dock tror jag att en bättre placering är i inre backspegeln som väl bl a Hyundai har vill jag minnas - även om bilden blir mindre. Då slipper man fara runt alltför mycket med blicken men trots allt föredrar jag detta istället för att vara utan kameran.
F ö tycker jag nog att kvalitetskänslan i inredningen är rätt bra redan nu - i alla fall jämfört med många klasskamrater. I Varianten är även baksätet riktigt bra - t o m sönerna som är hyfsat långa sitter bra. I jämförelse med t ex den nya Focusen är komforten bak avsevärt bättre. Sen finsn det massor av omtänksamma smådetaljer där många konkurrenter "fuskat" med billigare lösningar - t ex "hydraul-lyftarna" till motorhuven och inredningen i bagageutrymmet.
Sen är en annan intressant fråga hur länge vi får vänta på Varianten. Historiskt har det ju tagit nåt år innan den versionen börjat säljas så där skulle nog VW behöva snabba upp processen lite.
F ö är det min känsla att Skoda förflyttat sig lite för långt upp i "värdekedjan" - eller i alla fall i priskedjan, Skulle tro att t ex Octavia, som ju i grunden är en rätt gammal konstruktion, har tappat till inte minst Koreanerna och kanske även till Golf för de som trots allt är beredda att betala lite mera.

Uppdaterat: 2012-08-28 20:53

Chefens Avensis-12:a har även den "Toyota Touch" som multimediasystemet kallas som väl sitter i alla Toyotamodeller från 2012. Backkameran gillas skarpt och att man kan "streema" musik trådlöst från mobilen och liknande känns modernt.

Nya Golfen blir säkert en finfin bil i övrigt! :)

Uppdaterat: 2012-08-29 00:21

Just att kunna koppla mobilen till stereon via bluetooth och den vägen kunna streama musik och ta emot samtal är så otroligt praktiskt och smidigt.

Tänker man 10-15 år tillbaka så är det fantastiskt hur många bra funktioner som trycks in i våra bruksbilar. Undrar om det över huvud taget går att sälja en bil utan bluetooth-koppling, regnsensor och liknande lull-lull.

Uppdaterat: 2012-08-29 06:35

Något som ska bli riktigt intressant att undersöka när man får provköra nya Golfen är hur den lägre vikten påverkar bilens beteende. Kan man hoppas på lite mer direkt respons vid gaspådrag och kanske ännu bättre väghållning? Dagens Golf är ju trygg men samtidigt lite tråkig, åtminstone med de mindre motorerna, så med lägre vikt kanske man får lite mer sportighet på köpet? Och då menar jag inte sportighet genom ett hårt chassi och lågprofilsdäck som sabbar komforten.

Uppdaterat: 2012-08-29 06:50

"F ö är det min känsla att Skoda förflyttat sig lite för långt upp i "värdekedjan" - eller i alla fall i priskedjan"

Vad jag förstår så ska det inte finnas någon hackordning mellan märkena i VW koncernen längre, utan alla får göra så bra bilar som de kan. Alltså kanske det är fel att se Skoda som ett budgetmärke längre. Tycker själv att kvalitetskänslan i en Superb är minst lika bra, om inte bättre, än den i Passat. Skoda ska nog jämföras med Citroen, Peugeot och Ford numera och inte med Dacia :-).

Uppdaterat: 2012-08-29 13:14

Du kanske har rätt Skodaägare men det innebär nog samtidigt att man kommer att förlora en hel det "nuftiga" bilköpare till andra märken med en prisprofil som kanske passar dessa bättre. Men om det är som du säger så kommer ju inte VAG att ha nåt "inropar-märke" längre men är det ett medvetet val så får man väl hoppas att dom valt rätt.

Uppdaterat: 2012-08-29 14:02

Fast jag har svårt att se vilka märken som är så enormt mycket billigare än Skoda. En Hyundai i40 med 136-hästars dieseln kostar ungefär lika mycket som en Skoda Superb TDI 140 med likvärdig utrustning.

Uppdaterat: 2012-08-29 15:14

Fast motorljudet upplever jag som bättre dämpat i Superb än i Passat. Men det stämmer att när det gäller däcksbuller så är Skodan sämre. Fast ärligt talat tycker jag det är en del däcksbuller både i Audi A6 och Mercedes E-klass. Däremot är V70 väldigt väl isolerad från vägbuller. Märks knappt när man växlar från fin till grov asfalt.

Uppdaterat: 2012-08-29 17:25

Om nya Golf blir lika liten som nya Audi A3 så är det inte så bra? Satt i en sådan idag men blev väldigt besviken för den kändes inta alls påkostad och hade ett par dumma saker som handskfacket var ordagrant just det för cd-spelaren och minneskort platserna tog utrymmet och speglarna som nu var placerade som PSA-bilar brukar ha dom var tyvärr inte lika ergonomiskt placerade för den till höger var i vägen så man inte såg bättre utan sämre än förr (vilket inte brukar vara fallet i PSA:s bilar). Utanpå var bilen också väldigt, väldigt simpel och tråkig. Hoppas Golfen inte blir lika dåligt utan mera påkostad men man får väl bara undra vad Audi har tänkt (billigt, billigt, billigt?)?

VW har varit dåligt ljuddämpade i en evighet, Audi är det enda alternativet för en tystare bil.

Uppdaterat: 2012-08-29 18:17

Jaha - då har man för i vart fall 2:a gången fått ett inlägg borttaget av ViBs ordningsman och det var i den "första" tråden om nya Golfen. Skrev ett kort inlägg att nu var det "Börja om från början..." när tråden var öppen trots att den skulle vara stängd men ordningsmannen ansåg tydligen att det var ett allvarligare brott än de personangrepp som skrivits tidigare.
Förra gången var när jag skrev första inlägget i nån Toyota-tråd och bara skrev "Ja, nu blir det många inlägg" eller nåt i den stilen. Allvarligt, allvarligt.... Nä, fram för flera personangrepp - då är det lugnt...:)
Jaja - det hör inte till denna tråd men jag blev en aning förvånad trots allt och behövde snacka av mig - hoppas ni står ut med detta annars är det bara att hoppa över inlägget ...:)

Uppdaterat: 2012-08-29 22:37

Jag noterade utrensningen mcgregor. Tydligen var " För att citera Sven-Ingvars, börja om från början......" det grövsta påhoppet av de närmare 200 inlägg med högt tonläge.

Kan det ha varit Sven-Erik Magnussons berömda rattfylla som gjorde det opassande? ;)

Uppdaterat: 2012-08-30 06:33

Apropå vikten på nya Golfen är det ganska imponerande att de har gjort en större bil som väger in på 1150kg. Som jämförelse väger frugans Polo 1070kg.

När det sen gäller bullernivån så kan man bara hoppas på förbättring. När jag köpte min Golf 2008 så gjorde jag mitt livs största misstag. Jag ville ha lite större och fräckare fälgar och efter jag valt ut fälgarna blev jag snål, så jag valde ett kinesiskt däck av märket Triangle. Däckfirman sa att dom var helt okej. Det var nog de mest högljudda däck jag varit med om sedan jag köpte ett par Cooper vinterdäck med typ 3000 dubb.

Kineserna hade gjort det tveksamma valet att låta varumärket påverka däckmönstret, det var små trianglar överallt. Och jävlar vad dom lät alltså, jag körde med stereon på högsta volym i en sommar och sen köpte jag nya däck året efter. En dyr läxa och jag skäms fortfarande över mitt omogna val.

När man ser däckmönstret kan man nästan ana ljudnivån. Jag ryser fortfarande när jag ser däcket.
http://img.diytrade.com/cdimg/1159564/13651153/0/1280282482/triangle_UHP_TIRE_245_35r22_255_35zr20.jpg

Uppdaterat: 2012-08-30 06:44

Hej Rustan,
Attan - tänkte inte på detta med Sven-Eriks rattfylla...:)
Men allvarligt - nog är det märkligt att just detta inlägg var det som togs bort i denna tråd som svämmade över av mer eller mindre illasinnade inlägg....

Uppdaterat: 2012-08-30 21:42

Hehe, den var fin och att Gene Kelly kan se så fräsch ut och röra sig så elegant fortfarande.
Han fyllde ju hundra för åtta dagar sedan!
Strongt gjort.

Uppdaterat: 2012-08-31 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan han givetvis inte göra eftersom han är så mycket yngre.

Uppdaterat: 2012-08-31 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag gillar inte att de infört elektrisk handbroms.
Sådan smörja brukar bara kosta pengar efter några tusen mil.

Uppdaterat: 2012-09-02 17:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer

Rubriken "Tjuvtitt på bantad Golf" stämde väldigt bra med bilden i artikeln.

Lite väl bantad kanske? ;)

Men det förklarar viktminskningen i alla fall......

Uppdaterat: 2012-09-02 20:37

Golf IV ska ju vara grund för en hel modellserie, bl.a. kommer en som ska ersätta den nuvarande plusmodellen.
Och detta visar sig ju bli allt mer viktigt, fler har inte bara p.g.a. ålder och rent fysiska handikapp önskat en högre och bekvämare bil vid in och ursteg.
Man tröttnar helt enkelt på det idiotmode som just nu bestämmer att bilar bara ska ha kryputrymme.
Kolla det här där man berömmer Verso
http://www.dn.se/motor/smidig-entre-viktigt-for-ovig-veteran

Uppdaterat: 2012-09-03 09:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det jag gillar med Golf är att den alltid har varit just en folkvagn, bra körställning, insteg, runtomsikt, totalekonomi osv. inte särskilt spännande på något vis utan ett vettigt köp helt enkelt.

Hoppas de nu inte förstör allt detta genom att ansluta sig till det allmänt rådande designvansinnet med högt uppdragen midja och ett brevinkast till bakruta, vilket innebär att man bör köpa till kamera/varnare för att kunna backa någorlunda säkert.
Blir ju lite fundersam när det står att den ska bli lägre...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Helt min åsikt Shogun och leifer,
940 är mycket lättare att ta sig in i och även min 9-5 är avsevärt bättre än V70, just av den anledningen du beskriver Shogun.
Men 9-5 är inte heller bra, däremot sonens Outlander, men den börja bli lite för hög.
Det finns ju bra Verso, Golf plus, MB B-klass, Meriva t.ex.
Jag tror det kommer fler.

Uppdaterat: 2012-09-03 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På motorsidan har ju VW mycket att bita i, allt för många fel i motorerna och automatväxellådan. Tror ändå inte att dom "tar tag" i det för då skulle dom som har dom nuvarande "felaktiga" motorerna bli arga på allvar? Jag skojar inte, TSI är ett problem med stort P, tyvärr är det så. Verkar som tex italienarna är fiffigare med sin "gammalmodiga" Multiair för tex den sotar inte igen.

Uppdaterat: 2012-09-03 18:09

Nu har bilderna kommit på nya Golfen.

Jag gillar framför allt inredningen som jag tycker fått sig ett lyft. Det ska bli mycket intressant att provköra och uppleva hur de har lyckats med ekvationen mindre vikt kontra buller.

Uppdaterat: 2012-09-05 09:55

Jag gillar inte att de tagit bort handbromsspaken.

Uppdaterat: 2012-09-05 10:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den håller oftast bara ett par tusen mil i vårt otäcka klimat innan den behöver repareras.
Och den är dyr, oftast väldigt dyr att reparera.

Sedan saknar jag att det inte går att dra till handbromsen och låsa bakhjulen som det gjorde på VW typ 1 och på gamla Saabar och Saab900 (från -88) och 9000.
Det gick ju på ett fåtal andra bilar också, men inte många med skivor bak.
Trist :-(

Uppdaterat: 2012-09-05 22:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Elektrisk handbroms kan vara bra för de som inte har tillräckligt med intelligens att köpa en bil med automatisk växellåda och inte begriper hur en handbromsspak fungerar.
Elektrisk handbroms kan fungera i de länder som inte kör med saltvattenbehandlade vägar vintertid, men i vårt land blir det dyrt.
Men det är ju upp till var och en, anser man att det är så bra ska man ju välja det och betala för det.
Själv tycker jag att det är synd att inte kunna välja bort det.
Volvo som tydligen vet vad det handlar om har ju kvar en riktig handbromsspak även på sina senaste modeller.

Uppdaterat: 2012-09-06 22:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu skriver Teknikens Värld om de svenska priserna:

Instegsmodellen Golf 1,2 TSI med 105 hästkrafter kommer kosta 169 900 kronor, vilket är precis lika mycket som den nu utgående modellen. Med tilläggspaketet Masters hamnar priset på 183 400 kronor.

1,4 TSI MultiFuel BMT (BlueMotion Technology) går att tanka med E85 och har 122 hästkrafter och kostar från 186 400 kronor, med Masters-paket 199 900 kronor.

1,4 TSI DSG BMT med 122 hästkrafter har till skillnad från de enklare modellerna DSG-låda och kommer kosta från 200 900 kronor och 214 400 kronor med Masters-paket.

1,4 TSI GT BMT har 140 hästkrafter och går att beställa med DSG-låda vilket sänker förbrukningen från 0,53 till 0,5 liter per mil, motsvarande 121 och 116 gram koldioxid per kilometer. Priset börjar vid 209 900 kronor med sexväxlad manuell låda. DSG-låda ger ett tillägg på 14 500 kronor.

Dieslarna börjar med 1,6 TDI BMT på 105 hästkrafter och femväxlad manuell låda. Förbrukningen landar på 0,38 liter per mil men väljer man till DSG-lådan ökar siffran till 0,39 liter för samma sträcka. Priset för grundversionen hamnar på 199 400 kronor medan Masters kostar 212 900 kronor. DSG-låda kostar 14 500 kronor extra.

1,6 TDI BMT med fyrhjulsdrift går bara att beställa med manuell låda och kostar från 206 300 kronor, Masters 219 800 kronor.

2,0 TDI GT BMT med 150 hästkrafter drar 0,41 liter per mil med manuell låda och 0,44 med DSG-låda, vilket motsvarar 106 och 119 gram koldioxid per kilometer. Priserna börjar från 244 900 kronor.

2,0 TDI GT 4Motion BMT med fyrhjulsdrift och 150 hästkrafter går bara att köpa med manuell sexväxlad låda och kostar från 251 800 kronor.

Uppdaterat: 2012-09-07 11:54

För jävla dyrt faktiskt, de tar ut mycket mer i Sverige än i Tyskland numera.

Här där jag bor får man en Hyundai i40 för 199000:-

Uppdaterat: 2012-09-07 19:52

Även små bilar tenderar att kosta runt 200 000 och uppåt numera. Släng på lite normal utrustning på en Polo eller Yaris så är du uppe på 200 000 också.

Marknaden kräver hög utrustningsnivå och komfort även på mindre bilar nu för tiden

Uppdaterat: 2012-09-07 19:52

Ligger inte V40 ännu högre?
Personligen väljer jag V40:n, men av andra anledningar än priset

Uppdaterat: 2012-09-07 20:17

Kan bara instämma Shogun, ovanligt bra för att vara AMS. Vanligtvis brukar det bara testas olika tyska bilar i den blaskan

Uppdaterat: 2012-09-07 20:32

MB A-klass börjar på 212900:- det börjar bli farligt nära Golf. V40 är dyrare!

Uppdaterat: 2012-09-07 21:38

Inte mycket matnyttigt ur de kommentarerna!

Uppdaterat: 2012-10-18 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Adaptivt chassi är ju bra, men.. i verkligheten lär 99% av Golf säkert säljas med vanligt chassi (rätta mig om jag har fel), och det vore ju mycket intressantare att få veta hur det funkar.

Och då inte på släta fina italienska vägar, utan på spåriga svenska potthålsvägar...

Över huvud taget är det alldeles för ofta som bilar i tester är topputrustade, med sportchassie som gör dem extra alerta i manöverproven. Alltså körning som vanliga dödliga aldrig kommer i närheten av. Hur många kör slalomprov i 120 i vardagen?

Det vore bättre om bilarna var basutrustade med standardhjul/fjädring, utan värsta lyxpaketen osv.

Uppdaterat: 2012-10-19 08:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Här håller jag helt med dig hultarn, även ViB gör ju ofta det felet.
Resultatet blir ju att man vid en test av flera bilar ofta jämför äpplen och päron, en bil är basutrustad medan bilen den jämförs med är tilläggsutrustad för hundratusen!
Men kanske är det leverantörens fel, ViB tar den bil de får och de redovisar ju ändå tilläggsutrustningen.
Men det är synd, många vill nog hellre se en jämförelse mellan basutrustade bilar.

Uppdaterat: 2012-10-19 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med hultarn. I Teknikens Världs stora kombitest så fick Audi A6 beröm för sitt uppträdande i älgtestet. Det vara bara det att den testade bilen hade adaptiv luftfjädring. Den klarade 75 km/h. I ett tidigare test med en A6:a med "vanligt" chassi så överstyrde bilen redan i 70 km/h. Merparten av alla A6:or säljs ju med vanligt chassi, skulle inte tro att så många väljer till luftfjädringen. Risken blir ju då att man tror att A6:an har ett mycket bättre chassi än vad den egentligen har.

Uppdaterat: 2012-10-19 11:20

Ja och oljud kostar också.
I ökad bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2012-10-19 14:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med Leifer. Körde E4 Stockholm-Göteborg i somras och det var ganska många sträckor som hade nylagd asfalt. Bilen gick i det närmaste knäpptyst. Körde E18 mellan Stockholm och Oslo i våras och det var rena tortyren i jämförelse.

Uppdaterat: 2012-10-23 09:04

Leifer: är det inte en provsträcka med extra tyst asfalt just där?
Som du säger: det är extremt stor skillnad i ljudnivå, mycket behagligt! Betydligt tystare än vanliga nylagda asfaltsträckor.
Men, det kostar säkert mer och då blir det inga fler sträckor.

Uppdaterat: 2012-10-29 12:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...