Vi Bilägares forum

ny bil

ny bil

Hej
Jag är ny här och hoppas på ett givande utbyte..är inte speciellt kunnig,så jag kommer nog att fråga mest
Idag har jag en volvo 945 97 och tänkte köpa nyare bil... och förmodligen behålla den gamla för jag har husvagn och att det
ör en fantastisk laståsna..
Vad jag tänkt köpa är en nyare,besinsnålare och något mindre bil.. familen består av 4 pers och en mellanstor hund.
Tanken med den nya bilen är främst för att frugan ska köra den till jobbet varje dag ca 1,5 mil och handling och träningar,och
5 mil ner till camping.där vagnen står på säsong och 5 mil hem.
så jag har hittat 3 bilmodeller i den prislappen som känns ok.90 till 120 K
det är främst 3 st skoda octavia, Ford focus och Kia ceed alla årsmodell 08 till 09-10
Kombimodeller känns som ett krav...men det är en väldig djungel gällande drivmedel,miljö,skatt mm mm...
det är inte så ofta ,men det händer att alla 4 och hund ska med och få hyggligt med plats även med packning,takbox till är ett
alternativ tex ner till husvagn ibland...Så vad ska jag välja????
ett alternativ som dykt upp är att hitta nån av dom eller liknande som öven kan dra vagnen,och då kanske göra sig av med 945 an..2 bilar kostar ju...men 945 hade jag planerat att ställa av. främst vintertid för att hålla nere kostnaderna.
Vagnens vikt är en Knaus Azur 590 med en tjänstevikt på 1250kg??
Så hur ska jag resonera? Behålla den gamla och köpa en nyare som är betydligtbbilligare i drift eller hittan nån av modellerna eller en liknande som fyller alla behoven? Har ju läst många tester och alla bilar får ju goda betyg..
Kia med deras garantier...luftslott? Focus utrymme och körglädje trots sin litenhet,Skoda wolksvagen detaljer enorma utrymmen för klassen. Sen har vidrivmedel multifuel,diesel,miljödisel,bensin/etanol,bensin
Frågorna är många..... Vore tacksam om jag fick hjälp med nån
Med vänlig hälsning,
Rippero

Uppdaterat: 2012-08-17 20:19

Kommentarer

Det ska bli kul att se vad du får för svar av oss degenererade forumschasar.
Själv föreslår jag givetvis en Saab, inte för att den är bäst på något, men den klarar dina krav i övrigt och du får just nu väldigt mycket bil för pengarna.
Leifer kommer bergis att föreslå en Prius, som beg. ger den ett ekonomiskt bilägande, men den kan inte dra din vagn.
Sedan har vi Jes, han är lite lurig här, men jag skulle tro att han föreslår en Passat eller någon annan VW.
Och Shogun, han har varit extremt Toyotafixerad, men har också visat att han vacklar lite, men jag tror ändå att han liksom några till skulle föreslå Avensis.
Sedan Rustan och junkers, mja där är jag lite osäker, de har aldrig egentligen profilerat sig för ett visst märke, utan varit mer liberala,
Och så har vi hela Peugotgänget som talar väl om sina åk.
Sedan kommer säkert flera, kanske med riktigt förnuftiga förslag.

Men det är bara spekulationer, det ska bli kul att se hur motsagd jag blir!

Uppdaterat: 2012-08-17 23:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag startade en liknande tråd som din för ett tag sedan. Jag fick väldigt mycke bra svar och tips på saker som man skall tänka på m.m.

Kolla gärna in den tråden, så får du säkert några bra tips: http://www.vibilagare.se/node/38764

Uppdaterat: 2012-08-18 07:23

Tja, Kia Ceed kombi är nog ett bra val den är ganska stor och klarar det du ska använda den till men se upp för höga servicekostnader, det är där de tar igen den långa garantin.
Opel Astra borde vara ett tänkbart val också, den har visat sig hålla bra i olika undersökningar och har i Sverige ganska lågt andrahansväre.

Uppdaterat: 2012-08-18 09:13

Vill du ha en bra billig bil som är hyfsat ny så skulle jag köpa en Renualt Laguna som du får från 130.000 och då får du en 2011 med faceliften om du tex köpen en 2,0 bensinmotor så har du en totalvikt på1460 och om du väljer en diesel på 1,5 liter så får du dra 1480 så då kan du även dra vagen med råge... För har du en tjänstevikt på 1250 så skulle jag gissa att du har en totalvikt på max 1400kg.
Kolla på denna bil så får du en bil med nybilskänsla till en bra peng.
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/uvn65rag/G0QBUDIAAY3BfUQov7cMAOAA!
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/4v4zgnag/G0QBUDIAAY3BfUQov7cMAOAA!

Uppdaterat: 2012-08-18 09:42
Pär

I din prisklass och med tanke på att ni inte kör så otroligt mycket bil så skulle jag nog välja en bensinmotor.

Om du köper en begagnad diesel i den prisklassen är risken stor att bilen gått såpass långt att ett ganska dyrbart byte av partikelfilter är nära förestående. Kan du hitta en diesel där filtret redan är bytt eller har långt kvar till byte så blir det förstås en annan femma.

Mitt förslag blir Volvo V50, väldigt praktisk och utbudet är stort.

http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_V50_1_8F_Kinetic_41990618.htm?ca=7&w=3

Uppdaterat: 2012-08-18 10:36

Väljer man en Volvo V50 och lyckas få in en hundbur för en mellanstor hund ock packning för fyra personer så är man duktig på att packa in saker i bilen.
"Här är vår bilbursfamiljs rymliga lillebror. Den har lika snygg design och är lika lätt som resten av familjen."
http://www.hansesgarden.se/bilburar/bilbur-i-aluminium-medium.html

Uppdaterat: 2012-08-18 12:40
Elbil2

De bilar han har kollat på innan var ju Skoda Octavia, Ford Focus och Kia Ceed. Dessa bilar har knappast större möjligheter att få in hundbur och packning för 4 pers.

Uppdaterat: 2012-08-18 14:06

Skoda Octavia kombi har ett riktigt stor bagageutrymme. I klass med Passat nästan så nog får ripperos grejer plats i denna. Jag bytte nyligen från Passat till Skoda Kombi och jag märker ingen skillnad i lastutrymme. Baksätet i Skodan är riktigt rymligt men sätet är aningen hårt så testa innan köp.

Uppdaterat: 2012-08-18 14:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Googlade lite och fick fram en lista om lastutrymme. Bekräftar det Hackenbush säger.

Skoda Octavia lastar 560/1620 liter.
BMW 3-serie lastar 460/1385 liter.
BMW 5-sere lastar 500/1650 liter.
Audi A4 lastar 490/1430 liter.
Audi A6 lastar 565/1660 liter.
Volvo V70 lastar 555/1600 liter.
Volvo V50 lastar 485/1307 liter.

Uppdaterat: 2012-08-18 15:37

Hej igen
Vad kul att redan läsa så många svar...var och kikade på et octavia 1,8 TFSI Elegance 08 idag..begärt pris 109 000.
men bilen var helt nyinkommen och säljaren dåligt påläst om skoda..
så jag fick i stort sett bara veta s och v hjul, 5050mil, en ägare, 160 hästkrafter och en provsittning....men inget om finesser och vad elegance innebär eller TFSI eller överig tekniskt lull lull....typ färddator mm mm

Uppdaterat: 2012-08-18 15:45

Är den gamla karossen på en 08:a och tycker personligen det är en design från 90:i talet... Skulle kolla på från 2010 om du är sugen på en Octavia, känns lite modernare då på alla sätt, och så är den bättre isolerad med faceliften.

Uppdaterat: 2012-08-18 17:10
Pär

Jag tycker för den pengen du är ute efter bil så skulle jag lägga pengar på en Renualt Laguna, får då får man även en bil med få mil på mätaren.

Uppdaterat: 2012-08-18 17:21
Pär

Eftersom du fått en mängd förslag på bilar som i och för sig kan vara lämpliga och som jag på intet sätt vill nedvärdera, vill jag, som jag skrev i mitt första inlägg, ändå visa på ett alternativ som är större än den föreslagna V40 och väsentligt roligare än Oktavia och Laguna, nämligen den här
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_2_0_t_biopower_Sportcombi__Automat__41932164.htm?ca=8&w=3
Men det är bara en av många.
Prova en av dessa och jämför med en av de andra föreslagna.
Kör gärna några mil och känn efter, de flesta som gjort det blir väldigt nöjda.

Uppdaterat: 2012-08-18 18:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ripopero
Med "elegance" är bilen typ fullutrustad, med acc, färddator, farthållare, elhissar, lättmetallfälgar, dsg, och en massa annat som du kan kolla själv genom att gå in på bilcentrums hemsida och kolla in skoda , nu eller begagnad och se utrustningslistan.
Här är utdrag från en Octavia Elegance på bilcentrum.

ABS bromsar
ACC/Klimatanläggning
Airbag förare & passagerare
Antisladdsystem
Antispinn
Elhissar fram och bak
Elspeglar
En ägare
Fjärrstyrt c-lås

Färddator
LM-fälgar
Motorvärmare med kupéuttag
Rails
Servostyrning
Sidoairbag
Stolvärme fram
Yttertemperaturmätare
Automatiskt avbländande backspegel.

Uppdaterat: 2012-08-18 20:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Inte ingår DSG i elegance utrustningen... Det är ju extra om man inte vill dra manuellt i spaken.

Uppdaterat: 2012-08-18 20:39
Pär

Ok tack
Men var tror ni om det motor alternativet 1,8 TFSI som lag kikade på idag.
Är en kraftigare motor automatiskt törstigare?

Uppdaterat: 2012-08-18 20:41

Nej Peugeote Pär DSG ingår normalt inte i Elegance men många som beställer Elegance vid köp av helt ny bil kryssar ofta för DSG i listan och det finns därför ganska ofta begagnade Elegance bilar till salu med DSG låda. Det var detta jag menade.

Uppdaterat: 2012-08-19 09:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Rippero 1,8 TFSI är fullt tillräcklig som motor. med lite kraftigare motor vinner du inte så mycket eftersom om den då dricker mer bensin och är marginellt roligare att köra såvida du inte är sportfantast och köper en RS.

Uppdaterat: 2012-08-19 09:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det finns annars en 1,4 liters motor på 122 hästar tror den kom 2010 och finns tex med en 7växlars DSG låda som ska gå billigt och bra kraft fast den bara har så liten volym.

Skulle nog lägga pengarna på den motorn istället om man vill köra billigt.

Uppdaterat: 2012-08-19 09:47
Pär

Peugeote-Pär
Den motorn låter som ett väldigt bra val, men jag har inte sett någon begagnad bil med den motorn ännu och som jag förstod det så ville Rippero köpa en begagnad. Kommer kanske snart en och annan begagnad med den motorn då den börjar få ett par år på nacken.

Uppdaterat: 2012-08-19 09:56
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja det är nog sant, finns inte så mkt beggade bilar med den motorn... Annars så är det en väldigt vettig motor och även sparsam med dropparna :)

Uppdaterat: 2012-08-19 10:07
Pär

http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/avc9peag/m8QBUDIAAY3xfdQov7MMATg4PkH8AA__!
Denna bil är ju vettig om man vill köra billigt.

Uppdaterat: 2012-08-19 10:13
Pär

Exakt Peugeote-Pär
Jag har den motorn i min och är verkligen nöjd. Den är ingen racer men till vardagsbruk är den helt ok. Min körning är mest landsväg och en gnutta stadstrafik till jobbet men jag snittar 0.63L/mil. (Ja, jag kör ganska lugnt och varvar inte mycket) Den skall visst klara 0.59 på enbart landsväg har jag läst.

Uppdaterat: 2012-08-19 10:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Peugeote-Pär skrev:

Jag tycker för den pengen du är ute efter bil så skulle jag lägga pengar på en Renualt Laguna, får då får man även en bil med få mil på mätaren.

Här är just en sådan kvalitétsbil till salu!
http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_952.jpg

Uppdaterat: 2012-08-19 11:44
Elbil2

Ja PREVIA det verkar vara grejjer de ;)

Uppdaterat: 2012-08-19 12:52
Pär

Varför inte en Renault Megane Sport Tourer? Rymlig, bra bagageutrymme, uselt andrahandsvärde (bra för dig), säker, bra rostskydd och från -10 har de 5 års nybilsgaranti. Finns en uppsjö på marknaden, välj helst en Dynamique som är den mest välutrustade versionen.

Uppdaterat: 2012-08-19 13:52
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Jag håller med dig "poppo"

Uppdaterat: 2012-08-19 14:00
Pär

Måste bara tycka lite ang renault Megane vs Laguna. Lagunan är en tio gånger mera välbyggd bil. Som skillnaden mellan V50-V60. Man åker mycket bättre i den större modellen.

Nya Lagunan har legat med i topp i tillförlits test i tyskland bla med vissa premium-märken vid sin sida. Så skit kvaliten som var på förra modellen är borta.

Man ska dock satsa på en nyare än -11 med den finare fronten. Utrustningen lämnar ingen besviken med såsom gps och blåtand som standard.
Meganen ser tuffare ut, men med små hjälpmedel blir även Lagunan riktigt fin.
Jag kör en 1,5 dci som rullat 2700 mil utan problem. Har tidigare kört V70 N

Uppdaterat: 2012-08-19 15:20

min motor undran var mest om det är onödigt oekonomiskt att köpa en kraftigare turbomotor?
Men har för mig nån sa att bensinförbrukning och större motor inte nödvändigtsvis går hand i hand...alltså kraftigar inte alltid automatiskt törstigare?

Uppdaterat: 2012-08-19 15:29

Nä kraftigare är inte automatiskt törstigare. BMW 328 med 245 hkr drar tex 0,68 blandat och deras dieslar är ju ännu mycket snålare trots rejäl effekt.
Men med samma teknik så är den mindre motorn oftast snålast, dock är det ju bara senaste åren som mindre motorer fått vass teknik. Så lite äldre bil eller bil med gammal motorkonstruktion så kan mycket väl den mindre motorn dra mer.

Uppdaterat: 2012-08-19 17:00

Fiats twin-air verkar dock vara en rejäl flopp, i verkligheten är den motorn oerhört törstig.

Uppdaterat: 2012-08-19 20:22

Ska dra 0,4 så +50% är ett ovanligt dåligt resultat.
Jag har läst ytterligare ett par test med motorn och då ha den dragit ännu mer!

Uppdaterat: 2012-08-20 20:07
Fred30 skrev:

Måste bara tycka lite ang renault Megane vs Laguna. Lagunan är en tio gånger mera välbyggd bil. ... Man åker mycket bättre i den större modellen.

Lagunan har, iaf upplevt, mer påkostade materialval än Meganen men bagageutrymmet är större i den senare. Och Meganen var helt ok om än lite bullrig med 17-tummare på. Stolarna var förvånansvärt bra faktiskt. Kvalitetsmässigt så är båda bättre än sitt rykte. Även om jag iofs tyckte att 1,5 dCi drog betydligt mer än deklarerat - men det kan ju ha med min körprofil att köra förstås... :-)

Bytte dock bort Meganen för några månader sen (verkligen jättekul värderasmässigt att byta bort en 16 mån gammal bil...) när den blev för liten för två bakåtvända stolar i baksätet. I övrigt så var den i sin klass ett mycket bra val. Även om det är skönt att köra Audi igen. :-)

Uppdaterat: 2012-08-23 13:02
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Eftersom prisintervallet var ca. 90--120.000 så går det knappast att föreslå bilar i den storleken av 2010--2011 års modell - möjligen Megane och Focus undantagen (om vi inte talar om långmilare).
Duger en Focus eller Megane så borde också en Golf Variant 1,6 Multifuel passa för dom ligger i samma storleksklass och Varianten är förvånansvärt rymlig i baksätet. Och just 1,6 Multifuel brukar man kunna få loss hyfsat billigt för t ex en 2010 - borde kunna kvala in i närheten av det uppgivna prisintervallet.

Uppdaterat: 2012-08-29 14:14

Hej igen
Nu är det snart nära..Har hittat en fin Octavia 1.8 ??? elegance årsmodell 08
MEN motorn tycks ingen,inte ens försjäljaren kunna svara på.
Vad jag sett av annonsena på tex blocket så säljs 1.8 antingen som TFSI eller TSI.
Men ingen har vetat om det är samma motor eller vad det nu kan skilja.min utannonserades som TFSI men blev en TSI eftersom jag såg att det stod 1.8 TSI bak på bilen.
och i olika tester på nätet så syns bägge beteckningarna .
sätter mitt sist hopp till er här...nästan
sen har jag inte fått nån vidare info om skillnaden mellan ambient och elegance paketen på 08 heller...säljaren skyller på att han normalt inte jobbar med Skoda.
det jag vet att jag har i mitt objekt är 2 zons klimat.färddator.rails,och nån kylning i förvaringen mellan framstolarna och även där ingång för mp3...men har set andra elegance på blocket med multifunktionsratt och framstolar med minne för inställning ... mm mm
Skoda egna siida, där hittar jag inget alls om äldre modeller.
ska gör en sista koll imorgon,då ska den vara vaxad,lack konserverad och fin... förhoppningsvis
tacksam för svar

Uppdaterat: 2012-08-31 19:48

Enligt vad jag läst på diverse forum så är TFSI och TSI samma motor. VW-koncernen ska ha droppat namnet TFSI under 2008 och kör sedan dess med TSI. Det står dock ofta i datan från detta år att det är en TFSI men på bilen står det TSI. Det blev helt enkelt en viss fördröjning på namnbytet i papprena. Och i broschyrerna från 2008 heter motorn TFSI, det beror på att broschyrerna trycktes innan namnbytet.

Uppdaterat: 2012-08-31 20:03

Angående Ambient vs elegance hittade jag följande på ett forum:

"Skillnaden mellan Ambiente och Elegance är 15.000:- på prislappen.
Däremot är utrustningsskillnaden ganska stor, bland dom stora sakerna kan nämnas klimatanläggning med separat inställning på både vänster och höger sida, 16 tums lättmetallfälgar, mot 15 tums plåtfälgar, farthållare, CD-stereo, spoilerljus, så kallad Travelbox mellan sätena med kylt fack och separata utblås bak mot baksätet, annorlunda inredning och mer smådetaljer här och var. Det är skillnaderna i stora drag."

Uppdaterat: 2012-08-31 20:11

Kan även lägga till att Elegance har dimljus fram som Ambiente inte har... mycket snyggare med dessa lampor, ser lite små snålt utan.
Tror även det är bättre textil i säterna sen är det nog lite små saker man missar men är absolut värt den extra slanten att ta Elegance utrustningen.
är mest företag som köper Octavian med Ambiente, privat är det Elegance som gäller i regel.

Uppdaterat: 2012-08-31 20:31
Pär

Läste lite dåligt ser att du tog upp ljusen fram Rustan...

Uppdaterat: 2012-08-31 20:36
Pär

Med företag menar du hemtjänsten va? Tror att 90% av landets kommuner har Skoda i hemtjänsten. Det är kanske så att den lite skralare utrustningsnivån i ambiente gör den oslagbar prismässigt i de kommunala upphandlingarna.

Uppdaterat: 2012-08-31 20:46

Tack så mycket för dom snabba svaren... Säljaren som ändrade bilden TSFI till TSI sa att skillnaden mellan dom bägge var att den första hade kamkedja och TSI kamrem??märkligt...
hittade denna länk tex...är det den motorn som har bägge namnen? Alltså den som sitter i min kanske nya bil

http://www.teknikensvarld.se/2007/09/06/15175/provkorning-av-skoda-octavia-18-tfsi/

Uppdaterat: 2012-08-31 21:57

TFSI hade väl direktinsprutning, och den har dom väl slutat med p.g.a en massa problem liknade Mitsubishis GDi.
Såg nån bild på nätet för ett tag sen, en sån motor dom rivit bort toppen på efter 5000 mil, toppen var totalt igenkoksad.

Hur som helst, köper du en Skoda eller nån annan VAG produkt, skit i deras longlife service, se till att byta olja och filter var 1500 mil, eller en gång per år, helst på hösten.
Utslitna kamkedjor är vardagsmat på vissa av deras motorer p.g.a den för långa serviceintervallen.

Uppdaterat: 2012-09-01 02:17

Men bak på bilen står det 1.8 TSI och på motorns överdel
Och jag hittade nån lista över octavia modeller och motorer genom åren och då
Fanns det bara en 1.8 från 2008 och det var TSI...Detta borde ju egentligen inte vara så svårt att få reda på,att det ska vara så svårt??? Måste ju hänt nått med motor programmet det året som nån tidigare nämnt

Uppdaterat: 2012-09-01 21:26

saxat från ett VW-forum:

"TSI used to mean dual charged, but no longer so. Like with quattro/ 4Motion, it has become a VW marketing term that, unfortunately, hides technical aspects.
Audi retains TSI for the dual-charged engines. On the other hand, the new, completely revised (end of 2007, Tiguan; 2008 all) 1.8 and 2.0 direct-injected and turbo-charged engines are now called TSI by VW."

Alltså, från 2008 så bytte man namnet på TFSI till TSI, undantaget Tiguan som bytte redan 2007. I denna skarv så hette en del bilar TFSI i reg-beviset, troligen p.g.a typgodkännandet, samt i en del broschyrer som var tryckta tidigare.

Uppdaterat: 2012-09-02 00:07

Hittade nått på transportstyrelsen.. Motoreffekt,kW 118 om det kan vara till nån hjälp.?
Hittade inte vart på mekonomens sida man skulle knappa in reg nr
Tack Rustan din förklaring verkar rimlig

Uppdaterat: 2012-09-02 00:58

Octavia II kom 2004 och är en ny modell alltså inte bara en facelift. Faceliften kom 08-09 tror jag.
Octavia I kom väl i slutet på 90-talet.

Uppdaterat: 2012-09-02 08:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Den första Oktavian, Typ 958, kom 1959, men den räknar man ju inte med, det är tydligen först efter VWs övertagande som man 1996 kallar Oktavia för 1.
Det tycker jag är lite märkligt det verkar som om man försöker glömma allt här som hände i Östeuropa innan kommuniststyret försvann.

Det tycker jag är synd för typ958 var ingen dålig bil, även om den inte var särskilt vacker.
Den var, liksom många tyska bilar på 1930-talet, försedd med svängaxlar bak och därför krävde den lite körteknik av sin förare.
Den hade en del finesser som den fortfarande är ensam om t.ex. gick det att växla vindruta och bakruta.
Och den hade en verktygsuppsättning som en mindre verkstad!
Den var kraftigt byggd och höll bättre än många av konkurrenterna från väst.
Men till skillnad från dessa hade man tydligen nästan fullkomligt struntat i finish, t.ex. hade man vid flera synliga svetsförband invändigt inte avlägsnat svetssprut utan bara sprutat över färg.
Ungefär som att måla på sandpapper!
Detta var inte specifikt för Skoda utan förekom på de flesta östeuropeiska bilar, utom de Östtyska som hade betydligt snyggare finish.

Uppdaterat: 2012-09-02 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer

Samtliga motorer som var med i länken är samma motorer, det är bara mappningen som justerats under åren 2007-2011. Att samtliga motorer får exakt samma effekt efter trimningen indikerar detta tydligt.

Uppdaterat: 2012-09-02 09:59

Skoda Octavia av modellår 2008 typgodkändes 2007-09-27 och då hade ännu inte VW bestämt sig för att ändra namnet från TFSI till TSI.

Uppdaterat: 2012-09-02 10:09

Ännu mer fakta.

Skoda Octavia årsmodell 2007 hade ingen 1,8 liters motor. Octavia fick 1,8 liters motor fr.o.m modellår 2008.
Modellår 2008 typgodkändes som bekant 2007-09-27 och det är därför BSR använder intervallet 2007-2011 på sin sida.

Uppdaterat: 2012-09-02 10:23