Vi Bilägares forum

ROSTSKYDDSBEHANDLING

ROSTSKYDDSBEHANDLING

Har köpt nästan ny bil och tänker ev göra en extra rostskyddsbehandling hos Dinitrol. Enligt generalagenten är det OK att göra denna behandling förutsatt att man inte gör några nya hål i karossen. Eftersom jag är helt okunnig undrar jag då om man kan behandla inuti balkarna utan att göra nya hål? Någon som vet?

BOJ47

Uppdaterat: 2012-06-19 12:06

Kommentarer

Rostskyddsgarantin är ändå en bluff med alla friskrivningsklasuler

in med bilen bara och låt dom göra dom hål som behövs

pratade en gång med en som gjort detta på en Volvo, denna bil var mycket lättsåld

Uppdaterat: 2012-06-20 20:54

Vad är det för bil som du vill behandla?

Uppdaterat: 2012-06-20 22:13
Pär

Enligt den nya metoden borras ej hål i karossen.

Uppdaterat: 2012-06-21 05:46

Svar till Peugeote-Pär. Det är en Toyota Avenzis.

Uppdaterat: 2012-06-21 12:49

Aj då

Nej, inget illa ment, min granne som jag skrivit om förr och som är väldigt missnöjd med sin Avensis, rostskyddsbehandlade den när den var helt ny.
Den är nu sju år och det finns absolut inga rostskador på den.
Den behandlades på ett seriöst företag som givetvis borrade nödvändiga hål för att komma åt att utföra sitt jobb.
Han struntade fullständigt i den oftast värdelösa rostskyddsgarantin.
Jag tror bilen har gått 26000 mil nu och den ser fortfarande väldigt fräsch ut.

Uppdaterat: 2012-06-21 22:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur länge ska du tjata om din väldigt missnöda grannes Avensis Saabnisse och hur relevant var det att påpeka även i detta fall tycker du som handlar om Rostskyddsbehandling?

Jag kan helt ärligt räkna upp betydligt fler än en missnöjd Saab-ägare tex. och de flesta Toyota-ägare är betydligt mer nöjda än Saab-ägarna enligt oberoende undersökningar med 100-tals medverkande bilägare så dina försök att blunda för detta med att hela tiden dra upp en enda " väldigt missnöjde granne" blir ganska löjligt genom åren, jag förstår ju inte varför han inte bara sålt den där Avensisen för länge sen om han nu är så väldigt missnöjd med den...

Vad gäller rosten så hade din grannes Avensis sett lika fin ut utvändigt även utan behandling då Avensis klarat sig mycket bra från allvarlig rost överhuvudtaget med bra lackkvalitét och väl tätade skärmkanter med bra galvanisering tex redan sedan första modellen kom -98 trots dessa 14år. (Kan tillägga att även Saab 9-5 ligger lika bra till där Nisse som är lika gamla!).
Rosten är alltså inget stort problem ens här i Sverige men det Toyota snålat på och inte anser behövas annat än på utvalda ställen är underredsbehandlingen och för att ha en snygg undersida utan ytrost på vissa ställen efter säg 8-10 år så skulle nog även jag göra en behandling på en ny bil då detta är så enkelt och effektivt innan det hinner tränga fast en massa skit på vissa ställen.

Toyotas rostskyddsgaranti är 12 år och enligt mina erfarenheter så klarar bilarna detta generellt bra och Toyota Sverige står upp bra för denna garanti då jag personligen testat denna vid ett tillfälle under mina Toyota/Lexus-år då jag upptäckte små bubblor under lacken på insidan av bakluckekanten på ett par ställen som inte var större än en pekfingernagel men ändå syntes det att det var små bubblor under lacken där vilket jag inte gillade!
Bakluckan på denna Lexus IS300SC var gjord av Aluminium och det var förmodligen någon form av oxid som trängt in under limtätningen och lacken där på insidan, bilen var då jag upptäckte detta ca 8 år gammal och jag klagade på detta hos närmaste Toyota-handlare som knäppte kort på luckans insida och skickade in, jag blev sedan kontaktad av återförsäljaren som sa att dom hade fått svar att Toyota Sverige inte såg några bubblor på luckan på korten och att man efterfrågade tydligare närbilder (de små bubblorna var svåra att se under den Svarta lacken) varpå dom undrade om jag kunde knäppa detta själv och maila återförsäljaren eller komma förbi igen, vi skickade sedan in tydligare närbilder varpå jag fick svar att jag fick en ny baklucka gratis på rostskyddsgarantin med lackering och allt då såklart vilket jag före hade lite svårt att tro att dom skulle gå med på...

Då rostskyddsgarantierna hos alla märken alltid bara gäller genomrostning vilket det här fallet var väldigt långt i från så hade man inte behövt tagit detta och det hade man inte haft råd med om det drabbade för många bilar så mina erfarenheter säger att Toyota/Lexus är generösa och duktiga att ta hand om sina kunder i dessa fall.

Min chef har beställt en ny Avensis-12:a som han kommer att få om ca en månad och denna har jag lovat att behandla bottenplattan samt vissa hålrum på (vilket är ok enligt Toyota om man använder sig av vissa erkännda produkter och som sagt inte borrar hål) för att den ska hålla sig väldigt fin längre än 12 år i vårt land, detta är tacksamt på en helt ny och ren bil och bland de enklaste sett man kan förlänga en bils liv flera år på och det är absolut ingen nackdel i vårt Svenska saltklimat, hade vi däremot bott i ett annat land så hade detta varit fullkomligt onödigt.

Till sist, visst är det fullt möjligt att göra hålrumsbehandlingar innuti tex balkar utan att borra några hål då det i 99% av fallen finns hål från fabriken där det är möjligt att gå in utan problem.

Trevlig midsommar på er alla!! =)

Uppdaterat: 2012-06-22 14:27

Hanzzon, läs en gång till vad jag skrev.
Grannen avskyr bilen, han påstår att den kostat alldeles för mycket i reparationer och är omöjlig att köra genom att det inte går att få en normal körställning i den.

Men det är frun som kör den mest och hon är nöjd med den.

Dessutom skrev jag att den fortfarande ser väldigt fräsch ut. och om det beror på den extra rostskyddsbehandlingen vet jag inte och det har ju egentligen ingen betydelse.
Hade jag varit i hans skor vid köpet av den hade jag också kostat på en behandling.
Jag litar inte på bilar som tillverkas i länder som inte har en aning om vår saltstänkta miljö!

Uppdaterat: 2012-06-23 16:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, jag vet inte vad han retar sig mest på när det gäller Avensis, han ser grym ut när jag frågar.
Nu åker han C5 och är nöjd.
Lillgrabben sa: "Finaste bilen vi haft!"
Vi får se hur det är om några månader.

Uppdaterat: 2012-06-23 21:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gradera hurdå? Kvalitétsmässigt ligger tex en japantillverkad Prius eller Lexus högre upp än Avensis men det finns faktiskt ingen Toyotamodell jag kommit i kontakt med som hållt generellt dålig kvalitét jämfört med sina konkurrenter oavsett i vilket land de varit tillverkade.

Dock har vissa av de Europatillverkade modellerna haft vissa problem man knappt varit med om på någon Japantillverkad Toyota med bara japantillverkade delar.
Första Carina E tex som tillverkades i Europa kunde drabbas av glappande styrleder inom bara några år varpå Toyota själva ansåg att detta inte var bra nog på en Toyota och bytte därför ut dessa gratis på en förlängd garanti till Japantillverkade styrleder vilket sedan ändrades i produktionen och efter detta har vi inte bytt ut en enda styrled på dessa bilar genom åren vilket ni som aldrig ägt en Toyota förmodligen inte tror kan vara sant trots att det är just det.

Men jämför man tex en Avensis-98 samt -06:a jämfört med en Passat-98 samt -06:a upp till säg 20 000mil eller 6år eller annat för att ha något att jämföra med så är kvalitétsskillnaden väldigt stor generell sett till fördel Avensis jämfört med Passat som drabbats av betydligt fler kvalitétsproblem generellt genom åren.

Det enda jag kan rangordna är nog därför att de Japantillverkade Toyotorna samt alla Lexus-modeller utgör referensen i bilvärlden kvalitétsmässigt liksom dess prisbelönta fabriker och underleverantörer, sedan kommer de Europatillverkade Toyota-modellerna en bit under men fortfarande på en väldigt hög nivå generellt jämfört med sina Europeiska konkurrenter, dessa håller inte samma extremt jämnhöga nivå som Japanmodellerna och det gäller i princip alltid komponenter som Europeiska icke Toyota-ägda underleverantörer inte lyckas matcha samma jämna kvalitét utav.

Toyota brukar dock vara duktiga på att ersätta kunderna om missöden uppstår som inte borde hända så tidigt och hjälper att se till att underleverantören hittar källan av sitt problem och skärper sig för att samma sak inte ska inträffa igen och i värsta fall kan man även byta underleverantör vilket man dock inte gör i önödan så länge leverantören vill hjälpa till att höja kvalitén och försöker se till att det inte inträffar igen.

Avensis "sämsta" år kan jag däremot säga var från omkring -00-03 då man införde både helt nya motorer och växellådor (-00) samtidigt som en del annat (samt helt ny modell -03) och vissa av dessa måndagsbilar har faktiskt haft problem med både motorer som kunde dra olja och ett lager som kan börja låta illa i växellådan, dessa problem togs dock i princip alltid på förlängda garantier (och är åtgärdade på de flesta bilar i dag) och man arbetade hårt för att hitta grundorsaken till hur detta kunde uppstå på vissa bilar för att de inte skulle hända igen och hitills har man inte haft några problem på dessa områden som jag har sett eller märkt av så även den lärdommen verkar ha gett resultat.

Uppdaterat: 2012-06-24 02:35

Leifer, Vi rekomenderade faktiskt för många år sedan en av våra kunder som körde Volvo 945-96:a en Avensis då han rådfrågade oss om dessa då han pendlade till sin sambo ca 25 mil bort och ville ha en snålare bil, han köpte så en Avensis årsmodell i början av -00-talet (som tillhör de sämre Avensisarna generellt) som vi servade ett tag tills han slutligen flyttade till sambon 25 mil bort vilket nu var över 5 år sedan och vi har inte hört av honom sedan dess.

Men så ringde han för några veckor sedan och presenterade sig och ville tacka oss för rekomendationen då Avensisen var den bästa bil han någonsinn haft då han bara behövt servat bilen under åren och han hade nu fått sin första tvåa hos Bilprovningen på bilen under dessa år vilket var på för låg ljusinställning och han upplevde denna som klart mer problemfri än den Volvo han hade tidigare trots att Volvon troligen är den bästa bil Volvo byggt kvalitétsmässigt.
Han var vidare imponerad att Avensisens bensinmotor på 130hk gick att köra på 0,56L/milen på långkörning vilket han mestadels körde under några år innan han flyttade och han hade spart många tusenlappar på bränsle dessa år jämfört med Volvon.
Kul att han hörde av sig för att tacka oss för våra råd och att man fick höra den bilens vidare historia i några år.

Men även en sån av mig lite sämre "rankad" Avensis kan gå väldigt problemfritt jämfört med många andra bilmodeller i detta fall en slitvarg som Volvo 945 som den närmast jämfördes mot.

Uppdaterat: 2012-06-24 03:01