Vi Bilägares forum

Autoindex 2012

Autoindex 2012

Enligt en "teaser" (sidan 74) i senaste ViB (8/2012) kommer Autoindex 2012 presenteras i nästa nummer. Enligt ViB är det ett debutantmärke i undersökningen som har Sveriges mest nöjda ägare.

Någon som har någon gissning om vad det kan vara för märke?

Kan det vara ett märke som är mycket närstående till Toyota? ;-)

Uppdaterat: 2012-05-17 19:38

Kommentarer

Jag tror det är Peugeot 508 som vinner i år... Ser nästan ut när man ser den grumliga bilden.

Uppdaterat: 2012-05-17 19:56
Pär

Peugeote-Pär:

Fast det står uttryckligen att det är ett debutantmärke, Peugeot har varit med och kämpat i botten av Autoindex under flera års tid.
Peugeot 508 är en lyckad modell som säkert kan hjälpa märket till en bättre placering i Autoindex, men knappast förstaplatsen i år iallafall.

Det handlar om 4 nya märken i årets Autoindex, varav tydligen ett av dessa "tar guldet" direkt.

Uppdaterat: 2012-05-17 20:18

Ok var det debutantmärke, hade för mig att det var modell, därför tänkte jag 508:an.
Då har jag ingen aning vad det kan bli för bil som vinner årets Autoindex, kommer bli intressant att läsa om det i nästa nummer.

Uppdaterat: 2012-05-17 20:42
Pär

Shogun:
Ja, det ser helt klart ut som en IS 250C. Med tanke på att Lexus kom etta i Finland 2011 (2012 har väl inte presenterats än)
http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2011-lexus-etta-i-finland-32408
Och nu 2012 etta i Norge, så är det en lågoddsare att Lexus tar guldet även i Sverige.

Uppdaterat: 2012-05-17 21:31

Garanterat är det Lexus.

Uppdaterat: 2012-05-17 21:53
Jes_ skrev:

Åh fan .. den ser ju ut som vilken Mazda som helst .. Så det kan inte vara designen den, i så fall vinner nöjdhet på ;o)

Du har en ganska egendomlig smak, jag tycker Pheton ser ut som en lite modernare 740, otroligt tråkig design som de flesta alldagliga VW.
Denna Lexus har fått extremt mycket uppskattning för sin design även om en del inte riktigt gillar Darth Vader fronten.

Och då menade jag den norska sidans bild...
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/08/2013-lexus-gs-debut.jpg
http://www.thedetroitbureau.com/wp-content/uploads/2011/08/2013-Lexus-GS-rear.jpg

Uppdaterat: 2012-05-17 22:00

Har man köpt en förklädd och kraftigt överprisad Toyota så måste man nog intala sig själv att man är ruskigt nöjd. Att köpa en Lexus är som att sminka en gris.......

Uppdaterat: 2012-05-17 23:05

Sveriges 12 bästa bilar korade:

http://www.dagensps.se/slideshow.xml?article=/artiklar/2012/05/11/41713307/index.xml&picture=1&__toolbar=0

Märkligt, endast en Toyota med, givetvis LC och det är väl egentligen odiskutabelt.

Uppdaterat: 2012-05-18 13:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse:

Kan bara hålla med Shogun. Hur har dagensps.se kommit fram till resultatet?

Är det någon form av evidensbaserad undersökning?

Är det någon enskild motorjournalists personliga uppfattning?

Frågorna år många, svaren är få.

Uppdaterat: 2012-05-18 17:09

Här finns lite mer om dagens ps:

http://www.dagensps.se/artiklar/2012/05/11/41713307/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-pleasure/2012/05/18/22725406/index.xml

Men det är klart att det måste vara fel, eftersom de inte hyllade Toyotaguden tillräckligt.

Uppdaterat: 2012-05-18 18:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är nu inne på min fjärde Lexus. Efter att ha kört alfa i många år och tröttnat på oljeläckage och byte av kamremmar varje år. Dyrt blev det. Den enda gången jag besöker Lexusverkstaden är vid service. Jag får tillbaka bilen tvättad både på utsidan och insidan. Jag får en Lexus bil under tiden utan kostnad. Jag får till och med komma förbi och få bilen tvättad någongång emellanåt och då under tiden provköra någon annan Lexus modell. Jag har hunnit med hela deras modellprogram. ISF t.o.m. 3 ggr. Jag ser fram emot att testa nya GS om någon vecka. Jag har hört hemska historier, det har säkert de flesta av er med, om andra bilmärkens verkstäder där begreppet kundservice har en helt annan innebörd.
Visst sneglar jag åt andra bilmärken men det skall mycket till för att jag skall byta.
Att kommentera som Rustan Werling m.fl. gör ovan tyder på att "det inte är skottat ända fram". Pinsamt.

Uppdaterat: 2012-05-18 20:54
Wer später bremst fährt länger schnell

skall jag tolka det som ironi Jes? Tror jag gör det eftersom jag läst vad du skrivit tidigare. Rätta mig om jag har fel.

Jag betalar ett relativt högt pris för bilen så jag vill inte kalla detta kundbemötande för gratis. Det borde ingå i bilköpet. Vad jag inte förstår är att andra bilmärken/handlare gör samma sak. Hur svårt kan det vara?

Uppdaterat: 2012-05-18 21:08
Wer später bremst fährt länger schnell

Så jag hade rätt beträffande ironin. Trodde väl det.

Nej Jes helt riktigt. Ingen måste något.
Men Lexus gör det.

Kan du förklara varför Toyota/Lexus verkstäder/handlare år efter år, i de flesta länder hamnar i topp när det gäller kundbemötande, service och kvalitét på utfört arbete? Eller är det kanske nåt fel på rapporterna? Ja det måste det ju vara...de är nog fabricerade av Toyotamaffian.

Personligen bryr jag mig inte om Lexus toppar i den kommande undersökningen. Det är nästan litet synd, risken är ju att de får sälja fler bilar och riskera att tappa i kundbemötande. Fast lika illa som VAG kan det väl ändå knappast bli....

Uppdaterat: 2012-05-18 22:16
Wer später bremst fährt länger schnell

Skitkul att du är så nöjd med både din bil och kundvården jalfa. Synd att du inte uppfattade mitt tidigare inlägg som det skämt med en smula allvar som det var tänkt som.

När jag lite tillspetsat skriver att Lexus är en överprisad Toyota så kan du ju fundera lite på vem som betalar för tvätten av din bil. Jag kan till min bil välja ett paket där tvätt, rekond o.s.v ingår i servicen. Det kostar någon hundring per gång. Vad tror du själv att dina tvättar kostar?

Det finns ett fint ordspråk vid såna här tillfällen: "om något är gratis så är det du som är varan"

Uppdaterat: 2012-05-18 22:42

Lamborghini är en överprisad Audi, Porsche är en överprisad VW ( extra tydligt på SUV:en), Rolls Royce är en överprisad BMW.

Allvarligt vad är det för trams ni håller på med?

Uppdaterat: 2012-05-18 23:00

"Lite tillspetsat" det måste väl vara årets understatement. Jag såg (ser) inte något som antyder tillstymmelsen till skämt i ditt inlägg.

Det enda jag betalar är vad bilen kostade vid inköpet. Jag valde mellan flera olika märken och modeller och har inte ångrat mig.

Det finns många fina ordspråk. Här kommer ett till "Den ene luffaren kan inte tåla att den andre har två käppar"

Uppdaterat: 2012-05-18 23:01
Wer später bremst fährt länger schnell

Jag noterar din naivitet jalfa, du tror att det enda du betalat är vad bilen kostade vid inköpet. Sen tvättar dom bilen "gratis" åt dig och "låter" dig provköra lite bilar under tiden din servas.

Jag noterar också att du är inne på din 4e Lexus och ändå förstår du inte att det är du som är varan och att du dessutom är såld 4 gånger..........

Jag hoppas att jag har skottat lite åt dig.

Uppdaterat: 2012-05-19 09:27

Men Rustan jag får en alldeles utmärkt, komfortabel, felfri bil dessutom. Det verkar du alldeles ha glömt bort. Tryck på knappen några gånger till så att hissen går ända upp.

Uppdaterat: 2012-05-19 10:56
Wer später bremst fährt länger schnell

En alldeles utmärkt, komfortabel, felfri bil kan du ju få hos flera olika tillverkare. Det du själv tryckte på var den unika kundvården som innefattade tvätt av bilen vid service och att dom, enligt dig själv, "låter" dig provköra bilar.

Enligt mig är detta inte ett dugg unikt, lite av en bilfirmas affärsidé är nämligen att tillhandahålla diverse fordon för provkörning i hopp om att detta skall locka fram ett köpbegär som då resulterar i en försäljning av nämnda bil.

Om bilfirman kan lägga någon hundring vid varje service på en biltvätt för att du ska bli alldeles till dig i trasan och köpa Lexus efter Lexus så är det en synnerligen välinvesterad slant.

Du är varan och du har blivit såld gång efter gång.

Ska jag ringa en servicetekniker åt din krånglande hiss? ;)

Uppdaterat: 2012-05-19 11:10

Nej Rustan det är just det jag inte kan. Tro mig jag provkörde ett stort antal. Anledningen till att jag valde Lexus var bilarna. Deras kvalitét, komfort och exklusivitet (inte så vanliga). Att de sedan har en utmärkt kundvård blev jag varse efteråt.

Nu slutar jag debatten här. Ibland är det bara inte lönt...

Skriv gärna ett putslustigt svar, jag har känslan att du alltid måste få sista ordet och jag låter dig få det.

Uppdaterat: 2012-05-19 11:19
Wer später bremst fährt länger schnell

Det Audi och VW får lägga på goodwill och rasade motorer kan Lexus lägga på kundvård, vad är bäst?

Uppdaterat: 2012-05-19 11:24

Tack för det jalfa ;)

Jag väljer då som slutord att gratulera dig till att du köpt en bil som håller en mycket hög kvalitet, är riktigt komfortabel och som uppenbarligen passar dig riktigt bra.

Uppdaterat: 2012-05-19 11:26

Skönt att junkers kom in så man fortsätta gnabbas lite.......

Goodwill och rasade motorer är väl annars en paradgren i Toyota-koncernen?

Uppdaterat: 2012-05-19 11:28

Ha ha, det har förekommit men i lite mindre omfattning så jag tänker inte säga emot.
Har själv en kompis som fick en ny motor och hans far också för den delen.

Toyota är definitivt inte felfria, min engelskbyggda Avensis fick ju bytas ut mot en ny efter 23 verkstadsbesök.

Uppdaterat: 2012-05-19 11:33

Fan, nu blev jag lite sugen på en Lexus bara för det. Var inne på deras sida och byggde mig en CT 200h. Den blev fräck men dyr.

Åker till Wafab och provkör en Alfa 159 SW idag, ett lördagsnöje för själen.

Uppdaterat: 2012-05-19 11:46

Sådärja Rustan, det finns hopp :)

Själv tänker jag provköra nya Citroen DS5 och kanske också Skoda Superb Alltrack.

Uppdaterat: 2012-05-19 11:52
Wer später bremst fährt länger schnell

http://reg.bytbil.com/largepics.cgi?allpics=1&size=1024&seller=wafabkarlstad&regno=LSB771&picname=http://reg.bytbil.com/images/wafabkarlstad/LSB771-2021.jpg&look=wafabkristinehamn/2011

Aaaaahhhh.........ren och skär lust. Eftersom jag själv köpte ny bil för 2 månader sedan så är planen att försöka lura frugan att det är hög tid att byta ut hennes Polo -10.

Uppdaterat: 2012-05-19 11:52

Nu önskar jag bara att Jes svarar på min fråga som han hittills undvikit.

Kan du förklara varför Toyota/Lexus verkstäder/handlare år efter år, i de flesta länder hamnar i topp när det gäller kundbemötande, service och kvalitét på utfört arbete? Eller är det kanske nåt fel på rapporterna? Ja det måste det ju vara...de är nog fabricerade av Toyotamaffian.

Uppdaterat: 2012-05-19 17:07
Wer später bremst fährt länger schnell

En stor del av det svaret som Jes inte vet är att bilarna håller en högre grundkvalitét och är mer service-vänliga än konkurrenterna och att tillverkaren därmed har råd att ta ett bättre ansvar för sina tillverkade produkter i de fall faktiskt något problem inträffar, det har inte andra märken råd med i samma utrstäckning varav fler kunder blir missnöjda med både verkstäder och bilar ju längre tiden går.
Detta ser jag i mitt jobb många exempel på varje år sen kan såklart inte Toyota-folket ligga på latsidan för det i kundvård men det som skiljer mest mot konkurrenterna är just detta varav Toyota och Lexus verkstäder får väldigt höga betyg i de flesta olika länder man finns med i oberoende verkstads-undersökningar.

Uppdaterat: 2012-05-22 20:08

Kanske eftersom jag i större utsträckning är less på VW:s kontruktioner efter att ha skruvat med bilarna?
Skämt åsido så försöker man självklart bemöta alla kunder lika bra oavsett märke men det är lättare att en kund som man tvingas ge en fet räkning blir missnöjd med verkstaden även om det mesta skulle vara bilenkonstruktions fel som gör att det tex blir väldigt dyrt som nu när vi har inne en Passat-07:a där bromsoken bak har gett upp till den elektroniska parkeringsbromsen med flipperspel på instrumentbrädan av varningslampor som följd då den inte fungerar, dessa bromsok med inbyggda elmotorer kostar 5500kr styck och då är det klart en kund lättare blir missnöjd med de efterföljande räkningarna...

Uppdaterat: 2012-05-23 12:49

Varför skulle man i större utsträckning vara tvungen att vända sig till märkesverkstad jämfört med andra "riktiga" fabrikat dina teorier Jes?
Och varför är så många fler VW-ägare missnöjda med sina bilar år efter år om man nu både är mer fri och har mycket bättre och "riktiga bilar" kan man fråga sig, den ekvationen går tyvärr så bra inte ihop Jes...?

Fundera på det du så ska jag åka och kolla in där man bygger riktigt riktiga bilar (eller vad du nu kallar dessa) i morgonbitti!
De har ju ännu lite bättre plast i sin inredning än den finfina plasten som VW har i sina bilar då det är VW:s självaste finmärke Audi jag ska till så jag är nog helt såld när jag kommer hem! Tänk vika kompisar vi skulle kunna bli sen och slippa veta bäst hela tiden, som en drömvärld för dig... ;)

Hoppas ni andra också får en finfin och lika intressant helg som mig!
Jag kommer troligen inte hinna kolla in här på åtminstonde några dagar men du överlever nog det med lätthet Jes... =)

Auf wieder sein!

Uppdaterat: 2012-05-23 23:05

Ja det är märkligt för det är en dyr konstruktion.
Fuji Heavy Metal köpte konstruktionen av Carl Borgwards konkursbo, den användes tidigare i Lloyd och Hansa.
Men de har utvecklat den avsevärt.

Uppdaterat: 2012-05-24 17:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men snälla Shogun, tänk efter.
Fuji köpte konstruktionen av Lloydmotorn, de har utvecklat den och det har de lyckats bra med men att modifiera den till en diesel är inte så märkvärdigt.
Dessutom var de långt från först med att ta fram en boxerdiesel, det har funnits många tillverkare av den motortypen.
Man ska inte glömma att just boxermotorn är en av de allra äldsta motorkonstruktionerna, den fanns ju redan på 1800-talet (men inte som diesel).
Det som är märkligt är att man håller fast vid den, den har avsevärda nackdelar och den mest framträdande är den som gjorde att VW slutade med den, nämligen svårigheten att automatisera tillverkningen.
Boxermotorn kräver avsevärt mer komplicerade tillverkningsprocesser.
Det gick utmärkt att lösa då det fanns gott om billig (och villig) arbetskraft, men vid ökande arbetskostnader och brist på kompetens var man tvungen att hitta mer lönsamma konstruktioner.
Det finns dock exempel, Porsche bl.a , där det inte spelar så stor roll, man kan ta ut kostnadsökningen utan att det märks särskilt mycket.
Produkten går att sälja ändå.

Jag vill absolut inte på något sätt förtala Subarus boxermotor, bara förvånas över att de fortsätter med den.
Den har en del fördelar, låg tyngdpunkt och en något tveksam självbalanserande funktion, men det har man löst på de flesta konventionella motorer med balansaxlar.
Nackdelarna är ju fler t.ex.avsevärt mer komplicerad tillverkning, fler rörliga delar och krångligare service.

Uppdaterat: 2012-05-24 22:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, läs igen vad jag skrev:
"Dessutom var de långt från först med att ta fram en boxerdiesel, det har funnits många tillverkare av den motortypen."
Jag skrev inget om personbilsdieslar.

Och naturligtvis har de automatiserat tillverkningen, inte ens de ibland livegna japanerna fortsätter ju idag att ställa upp med liv och lem för härskarna, men faktum kvarstår:
"Nackdelarna är ju fler t.ex.avsevärt mer komplicerad tillverkning, fler rörliga delar och krångligare service."

Uppdaterat: 2012-05-25 13:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volkswagen började med en förserie boxerdieslar som lades ner eftersom man inte lyckades bli av med buller och slammer.
Men den första serietillverkade boxerdieseln för civilt fordonsbruk tillverkades av Hino Motors, som redan 1948 börjat, men den mest kända var en 12-cylindrig 1969 (konstigt att du inte visste det, Hino ägs ju av din husgud!)
Det har tillverkats boxerdieslar för andra användningsområde t.ex. rälsfordon och för marint bruk också.

Och observera att jag inte på något sätt vill ta från Subaru äran av de här motorerna, bara försöka balansera diskussionen:

Här står en hel del om boxermotorernas för och nackdelar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_engine

Det mesta stämmer bra

Uppdaterat: 2012-05-26 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trevligt svar på en aggressiv fråga.
Väldigt intressant länk också saabnisse

Uppdaterat: 2012-05-26 10:35

Jaha, då är det alltså enbart fantasier att Hino var före.
Hur stämmer det med din religion, Shogun?

Kan det inte vara så enkelt att dessa motorjournalister helt enkelt är för unga och saknar historisk förankring?
Det var trots allt snart femtio år sedan Hino hade sin motor.
Samma sak med VW, de har inte en aning om deras konstruktion.

Sedan hade även engelsmännen försök på gång, men de övergav också boxern och gick vidare med tvåtaktsdiesel, motkolvsmotorn, som hade jämnare gång och högre verkningsgrad.
Den fanns under 1950-talet i kommersiella fordon och även i vår Stridsvagn S av RollsRoyces fabrikat, men det är en helt annan historia och verkligen OT.

Uppdaterat: 2012-05-26 12:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun: Det är helt underbart att läsa när folk försöker tillrättavisa folk men själva har fel;-)
om du nu INTE försökte vara ironisk kommer här en liten uppsträckning: "skäl" är det samma som "orsak", typ, medan "själ" är det här lite diffusa som människor och ibland också bilar påstås ha... och det var nog det Jes syftade till misstänker jag...

Uppdaterat: 2012-05-26 12:38

Shogun, du är som en inskränkt amerikansk frikyrkopastor, det spelar ingen roll vad någon försöker förklara för dig, att Hino var först, aldrig, det går du absolut inte på.
Det marknadsföringen hos Subaru säger är den andliga sanningen.
Adam och Eva som givetvis skapades av Toyotas revben var begynnelsen till alla japanska bilar, givetvis fanns inget innan.
Halleluja Shogun!
Var välsignad i din tro!

Uppdaterat: 2012-05-26 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun,
Ok jag orkar inte argumentera längre och jag har heller ingen anledning att göra det.
Men läste du det här som jag skrev, "Kan det inte vara så enkelt att dessa motorjournalister helt enkelt är för unga och saknar historisk förankring?"
Men jag tycker att vi lägger ner nu.
Vi kan väl vara vänner ändå?

Uppdaterat: 2012-05-27 22:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, såg du länken jag hänvisade till i #53?

Uppdaterat: 2012-05-28 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jovisst, men det innebär ju inte att det är ett riktigt påstående.
Jag hävdar fortfarande att de flesta motorjournalister saknar bilhistoriskt vetande.

Jag har forskat i bilhistoria i väldigt många år och märkt att så fort någon påstår sig vara först med en konstruktion så fanns den ändå oftast i en variant kanske för åttio år sedan!
Det mesta går igen.
Det enda som man kan vara (relativt?) säker på är att det inte fanns elektronik i bilarna före 1960.
Men nu är vi kanske OT igen ;o\

Uppdaterat: 2012-05-28 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: jo, visst har du rätt i att många "nyheter" egentligen är gamla.

T.ex. lanserade ju VW sin VR6-motor under buller och bång under 90-talet. Fast Lancia hade det ju redan från 20-talet, och använde dem under årtionden.
Något som VW "råkade glömma" att tala om....

Saab gjorde stor sak om sina smarta dubbla solskydd på 9000, fast det där hade ju Fiat redan på 70-talet...

Både Audi och Subaru har gjort mycket reklam om sin fyrhjulsdrift, men vad hade Jensen redan 1966? 4WD och ABS...

Fast, detta gäller ju inte bara bilar. Minns att Honda lanserade nya fantastiska inbyggda bromsar på sina motorcyklar 1982. Skivbromsar skyddade från regn och rusk bakom kåpor.
När jag besökte ett flygmuseum, vad får jag se där? Likadan konstruktion redan 1950...

Uppdaterat: 2012-05-28 16:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Personbil eller serietillverkad... ingick inte inte i argumentationen från början. https://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&site=&source=hp&q=Hino+Motors+boxer+diesel+DS140&oq=Hino+Motors+boxer+diesel+DS140&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=hp.3...3259.6888.0.7716.13.6.0.0.0.3.111.567.4j2.6.0...0.0.lw9aERYCidA

"Subaru var det som utvecklade boxerdieseln Saabnisse punkt!!"

;-)

Uppdaterat: 2012-05-28 21:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Här även en bild på motorn som inte finns: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Diesel_Engine_Type_DS140_2C_Hino.jpg

Uppdaterat: 2012-05-28 21:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Diesel? jag tycker mig nog kunna se ett och annat rör som leder till ett och annat topplock. I rören skickar man... ja, vad då? Vatten?

Märkligt att du inte kan erkänna att det finns en boxerdiesel före Subaru? Vad är ditt problem?

Uppdaterat: 2012-05-28 22:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"Additionally the tank was powered by two engines, a 240 hp Rolls-Royce K60 opposed-piston diesel for cruising and manoeuvring the tank in aiming" det var den motorn strv 103 S hade. Men inte heller den motorn fanns, den måste varit hemlig;-)

Uppdaterat: 2012-05-28 22:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

I och med shoguns inlägg 22.42 med referenser till nazismen, så lämnar jag här forumet. Men en länk kan ju vara av intresse: http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_war_crimes

Eller rent ut sagt; ......................................................................................

Uppdaterat: 2012-05-28 22:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"Subaru var först med boxer diesel i bilar!"
Å, fan, lastbilar är inga bilar enligt dig?
Du påstod att Subaru gjorde den första boxerdieseln, vilket var fel.
Det var det jag visade på, inte vad den satt i för fordon, det var det aldrig tal om.

Jag tycker att du bör erkänna att du har haft fel, även om det svider (fast jag förstår inte varför egentligen, jag har aldrig missunnat Subaru framgång på något vis) och acceptera fakta!

Uppdaterat: 2012-05-29 16:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag frångår mitt tidigare löfte, här kommer mitt sista inlägg (tills vidare) på forumet.

Det vore hövligt av somlig här att medge att han hade fel. Men icke.

Förutom att Hinos producerat boxerdieslar, Rolls Royce, m.fl. gjort det samma, så finns det här en länk om ett bilmärke med "nazi" som preferens som faktiskt skruvade ihop en motor till en personbil; http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_aug-sept-2003/diesel-beetle.html

Att skylla på att motorpressen har fel, blir lite lätt komiskt. Det är ju faktiskt producenten som förser pressen med informationen. "Världens första boxerdiesel". Var det sant? Tog det 7 år att utveckla motorn? Vem vet.

Saabnisse hade rätt. Du påstod fel. Hatten av för Saabnisse. Hade du fel?

Uppdaterat: 2012-05-29 18:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.