Vi Bilägares forum

"Nya" faceliftade Avensis MY 2012

"Nya" faceliftade Avensis MY 2012

Hejsan!

Sitter och funderar över eventuellt bilbyte inom kort. Kraven är att den ska vara tyst och driftsäker.
Avensis har egentligen alltid fått kritik för buller, men nu läste jag om att den nya 2012 faceliften ska ha det förbättrat på den fronten.

För ca 330' oprutat så får man den i premium utförande vilket är mer eller mindre fullutrustad bil.
Motoralternativ verkar inte vara direkt jätte upphetsande tyvärr.
Jag vill gärna ha automat (cvt då och inte den gamla tråkiga lådan som till d4d) tillsammans med antingen 1.8l motorn, 2.0 eller 2.0 diesel.
Den nya miljödieseln verkar vara en tråkig histora enligt flera artiklar man har läst?
1.8 med cvt har fått bättre betyg.

Är det någon som har erfarenhet/info/tips?
Är CVT "bra" / tillförlitlig?
1.8 eller 2.0 motorn? (vrid/effektmässigt verkar det vara skitsamma typ 15nm/5hk om inte jag läste fel).
Komfort/buller?

Ska självklart provköra en sådan, troligtvis imorgon om min lokala handlare har en demo bil hemma.

Tackar

Uppdaterat: 2012-05-01 11:34

Kommentarer

Jag har en den icke facliftade med 1.8 och CVT, jag tycker det funkar fantastiskt bra och extremt bränslesnål är den också.
Testade en app till telefonen igår med 0-100km/h och den stannade på 9.32s, jag litar nog inte riktigt på den, det låter för bra.

Vad gäller buller skulle jag nog säga att den icke faceliftade är ganska bullrig på svenska vägar med grov asfalt, hoppas de har bättrat detta till den du ska ha i så fall.

Priset låter väldigt högt, nu köpte jag ingen premium men en vit kombi1.8 med CVT, chromepaket, navigator mm betalade jag 236000:- för.

Uppdaterat: 2012-05-01 12:02

Trevligt med en premiumbil som heter Premium! Toyota är verkligen ett bra köp de de flesta punkter. Jag hade dock aldrig betalat denna summa för bara en bil, inte ens för en så trevlig bil som en Toyota och det trots mitt extremt stora bilintresse men allt handlar ju om vad man själv vill ha.

Hursomhelst. Snart kommer de såkallade tysktrollen och säger att du ska köpa en tysk bil istället! Ingnorera. De är som sagt bara troll som gått på detdär med "tysk kvalitet".

Lycka till!

Uppdaterat: 2012-05-01 12:47

När jag var spekulant på Avensis så provkörde jag 1.8 samt 2.0 motorn. Som du säger, ungefär samma siffror på pappret, bara högre bränsleförbrukning och fordonsskatt på 2.0. Jag upplevde inte heller någon skillnad på dem när jag provkörde.
Jag köpte 1.8 kombi, 2010, manuell låda. Underbar bil, mycket tystgående anser jag (körde bullrig tysk förut=Golf). Bränsleförbrukningen är i snitt 6,5 l/100 km. Typ samma som på pappret, till skillnad från de flesta andra märken jag har kört.
Det enda jag inte gillar är vridmomentet, motorn är för svag när man rullar iväg. Är ändå nöjd eftersom allt annat är topp :)
Har du råd så är mitt tips att köpa en av de starkare dieslarna.

Uppdaterat: 2012-05-01 18:24

1.8 med cvt tycker jag du ska prova.

Uppdaterat: 2012-05-01 18:55

Tycker man 2009-2011 är tystgående så har man låga krav eller har inte åkt i tysta bilar.
På halländska släta fina vägar är min 2011 väldigt tyst men det är ju de flesta bilar.
På vanlig svensk grov asfalt däremot så är den en medelmåtta.

Uppdaterat: 2012-05-01 21:11

335 700 kronor kan du få en vettig villa för i ett mindre samhälle. I regel är den värd mer efter 10 år.

Men vad är Avensisen värd efter 10 år? Hur många hundralappar kommer du förlora på värde i månaden med värdeminskning, dyra servicar, ränta osv? Tänk vilken fin mat, lata dagar, resorr mm du skulle kunnat köpa istället!

Om du vill ha Toyota: Jag hade en Corolla -89 jag köpte för 4 500. Den gick aldrig sönder och drack ingen bensin. Service gick på 400 om året (trots 1 500 mils intervall) och så ett kamremsbyte en gång för 1 300 hos svartnisse.

335 700 kan du väl få en trevligare bil för? (Eller 330 700 om du kompletterar med en gammal Toyota för 5000 spänn.)

Uppdaterat: 2012-05-03 22:18

Ett tips är att provköra både bensin och dieselversionerna, jag upplevde inte den miljöklassade Avensis dieseln som varken tråkig eller slö, den upplevs nog snarare piggare än 1,8 bensin är min uppfattning även om jag tycker prestandan som den bensinmotorn räcker gott för oss Svenskar och jag skulle rekomendera en sådan med CVT-lådan för att få ut det mesta av den motorn med optimala varvtal.
Jag snackade med en kund i förrgår som har en Avensis kombi 1,8 CVT-automat-10:a och han hade nyligen varit till Stockholm och vänt (ca 60 mil totalt) med en verklig förbrukning på 0,60L/milen berättade han trots mestadels motorvägskörning 110-120km/h vilket ju inte är den billigaste körningen man kan göra, det lät snudd på otroligt billigt för en bensin-automat i den storleksklassen i mina ögon och han påstod att den gick lika billigt som hans förra Corolla, stämmer det så finns ju inga stora vinster att hämta förbrukningsmässigt med en diesel även om Avensis miljödisel drar 0,45L/milen blandat i EU-körcykeln, men man kör ju knappast in de 15-20 000kr extra som dieseln kostar jämfört med bensinmotorn.

Uppdaterat: 2012-05-04 17:04

Ska man tex dra mkt släp och husvagn så är dieseln verkligen att rekomendera, annars så tror jag det går lika bra med en bensinare speceillt om bilen skulle dra så lite som Hanzzon säger.

Uppdaterat: 2012-05-04 17:36
Pär

Min 1,8 CVT kombi har en verklig förbrukning på 0,65 när man håller 110-120.
På landsväg 70-90 ligger den på 0,50-0,53!

Att han fick lägre än jag på motorväg kan bero på att jag kör efter GPS hastighet eftersom Avensisen har en rejäl glädjemätare, den visar ca 8 km/h för mycket!

Uppdaterat: 2012-05-04 19:04

Att han landade på 0,60L/milen kan ju även bero på att det mestadels var 110-120km/h motorväg men inte allt, kanske strax under en fjärdedel av vägen är 80-90km/h större landsväg och det drar såklar ner förbrukningen en aning i detta fall.

Uppdaterat: 2012-05-05 00:14

Ni som funderar på nya Avensis 2012 (eller andra Toyota-modeller) bör absolut kolla in de kanonfina "jubileumserbjudanden" som Toyota i Uppsala har nu sedan man firat ett år i sin nybyggda anläggning som jag såg av en slump då jag tittade in där förra veckan, riktigt bra priser måste jag säga och jag tror inte man kan få bättre erbjudande än så i dagsläget men det gäller bara en vecka till då dom firat klart nu! http://www.toyotauppsala.se/Sidor/Om_Toyota/kampanjer.aspx

Uppdaterat: 2012-05-07 23:35

Håller med Hanzzon... är man i bilbytar tankar så ska man nog inte tänka så mkt till utan att slå till på en ny Toyota.
Bättre erbjudanden är nog svår att hitta!

Uppdaterat: 2012-05-08 14:29
Pär

Priserna är fortfarande högre än vad jag betalade för min för ca ett år sedan men bra priser är det.

Uppdaterat: 2012-05-08 17:27

Eftersom Avensis kvalitet har lovordats här på forumet så tänkte jag det kunde vara kul att provköra en. Provade en sedan med 1.8 liters motorn och CVT låda. Här kommer lite intryck (min bil som jag jämför med är en Skoda Superb Combi 1.8 TSI):

- Bilen kändes förvånansvärt pigg med tanke på den relativt blygsamma motoriseringen, men CVT-lådan hjälpte nog en hel del.
- Styrningen kändes ganska direkt och löpte lätt.
- Vibrationer från vägbanan var sämre dämpade än i min Skoda. Trots högre däckprofil på Toyotan (205/60/16, jag har 225/45/17). Vägen kändes "knottrigare" i Toyotan.
- Bilen gick mycket mjukt och fint över brunnslock och skarvar.
- Över fartgupp så gick den ganska bra, kändes lite hårdare än min bil dock.
- Kändes lite "hoppig" över gupp på motorvägen. Kände inte som den följde vägbanan riktigt.
- Däcksljudet var med väldämpat än i min bil. I Toyotan är det mer ett sus, medan Skoda bullrar mer.
- Kände också på inredningen lite och där märktes lite besparingar. Man verkar bara ha lagt stoppning i den delen av intstrumentpanelen som är närmast föraren. Knackade man lite på panelen närmare vindrutan så gav den efter och rörde sig neråt.
- Utrymmet i baksätet "bakom mig själv" var helt ok. Gillade speciellt att det inte fanns någon kardantunnel. Dock kan det ju inte jämföras med det snudd på överdimensionerade utrymmet i Superb.

Sammanfattningsvis så var det en helt ok bil och ganska prisvärd. Ingen bil för mig dock.

Uppdaterat: 2012-05-22 13:55

Länsförsäkringars maskinskadestatistik är ganska talande där om man inte vill tro på mig på det området, där har VW ca 6 gånger fler maskinskador än Toyota och det stämmer ganska bra med problemen på bilarna vi får in på jobbet i förhållande till varandra vilket ökar mer ju mer bagagnade bilarna blir till Toyotas fördel hur gärna man än skulle villja tro något annat.

Skoda-ägare, var det en sprillans -12:a du provade? Chefen har nyss beställt en 1,8 Kombi med CVT-låda med leverans i Juli så den kommer jag nog få möjlighet att provköra en hel del.

Uppdaterat: 2012-05-22 20:42

"Skoda-ägare, var det en sprillans -12:a du provade? "

Det var en av deras demobilar, så jag antar det. Som sagt en helt okej bil, men jag tycker jag får mer bil för pengarna hos Skoda.

"Där är det nog en del skillnad mot din skoda i långa loppet."

Jo det är det väl, även om Skodor faktiskt verkar vara bättre ihopskruvade än VW. De brukar få ganska bra betyg i kvalitetsundersökningar. Men det är klart motorer och växellådor kommer ju från VW, så kvalitén på dessa kan ju inte Skoda varken förbättra eller försämra.

Uppdaterat: 2012-05-23 09:40

Helt sant Skodaägare.
Det om demobilen beror ju dock på om man haft kvar tex en sen -11 som demobil vilket även händer men man tycker att man borde erbjuda -12:or som samtliga demobilar om modellen har förändrats vilket den ju gjort i detta fall så förhoppningsvis var det en -12:a du fick testa.

Uppdaterat: 2012-05-23 12:40