Nästa artikel
Bilfrågan: El mot diesel?
Bilfrågan

Bilfrågan: El mot diesel?

Publicerad 11 november 2020
Illustration: Johan Isaksson.
"Varför åtgår det mer än tre gånger så mycket energi när jag kör med min Polestar 2? Har jag tänkt fel någonstans?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Polestar 2 och funderar på energiåtgången för elbilar. Jag undrar om jag tänker fel vid följande resonemang: Jag pendlar dagligen 60 km enkelresa. Huvudsak landsvägskörning. Enligt färddatorn i Polestar 2 så är förbrukningen ca 2,2 kWh per 10 km. Tidigare körde jag en MB GLC 220D. Den drog i snitt 0,65 l/10 km diesel. Med ett energiinnehåll av 9 700 kWh per 1 000 l, vilket ger en energiförbrukning på dieselmotorn med 0,65 x 0,97=0,63 kWh per 10 km. Vad jag lärt är att verkningsgraden på en elmotor är betydligt högre jämfört med förbränningsmotorer. Så varför åtgår det mer än tre gånger så mycket energi när jag kör med min Polestar 2? Eller har jag tänkt fel någonstans?   
Mikael Jönsson

Svar:
Det är utan tvekan en intressant jämförelse. Gäller det låginblandad diesel MK1 B7 tror jag däremot man uppger energiinnehållet per liter till nära 9,8 kWh. Men om vi utgår från din beräkning blir ju energiinnehållet per liter 9,7 kWh, inte 0,97. Din GLC använde alltså 0,65 x 9,7 = 6,3 kWh per mil, nästan tre gånger mer energi för dieselmotorn jämfört med elmotorerna. Men man kan ju också vända på steken och jämföra energi per vikt. Bränsletanken i din GLC rymmer 66 liter och gav en räckvidd på ungefär 100 mil. Det klarar inte din Polestar 2, trots att batteripacken är många gånger tyngre än bränslet i en fulltankad Mercedes GLC. Fördelen med elbilen är självklart noll lokala utsläpp och med svensk elmix en mycket låg miljöpåverkan. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-11 07:06
bgl

Klassiskt tiopotensfel.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-11 08:13
McTar

Nu jar Mikael troligen inte kört bilen i 20gradig värme, och kanske har Polestar 2 också värmt upp bilen? Enligt Tesla-Björn så drar ex. Id.3 1,35-1,40kw (landsväg i 90km/h) per mil. Drar Polestar 2, 2,2kw så verkar det lite mycket.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-11 09:27
J.L

Polestar tar upp till 50 % mer än referensen Tesla 3.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-11 09:42
StefL

Erik, jämförelsen med "vikt" haltar betänkligt. De runt 60 kg diesel som tanken innehåller förbrukas ju, medan batteriets vikt inte ändras nämnvärt vare sig det är fulladdat eller tomt. Dvs energibäraren diesel förbrukas, medan hela energiprocessen ser annorlunda ut i ett batteri.
Det är av samma anledning man måste inkludera såväl batteriet som elmotorn när man talar om "drivlina" i en elbil, medan man normalt inte räknar med bränsletanken i drivlinan i en bensin- eller dieselbil. I en elbil kan man sätta i en hur kraftig elmotor som helst, men uteffekten systemet kan leverera är ytterst beroende av hur mycket effekt batteriet kan leverera.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-11 09:42
Styrbjörn

El är inget bränsle utan ren energi som redan förädlats. Utan att veta hur elen producerats går det inte göra denna beräkning. Sen att påstå att Svensk elmix har mycket låg miljöpåverkan är okunnigt när det bara är ett fåtal nationalälvar som inte fått ekosystemet förstört av dammar. Låg klimatpåverkan kan jag köpa.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-11 10:55
lsoderlund

@Styrbjörn, För att inte tala om de stora utsläppen som krävs för att tillverka solpaneler (som inte går att återvinna) eller vindkraftverk vars hela konstruktion är tveksam då det inte går att återvinna något och kräver mängder med betong. Sett till utsläpp per kWh så måste man i princip köra kärnkraft och vattenkraft för att få en ren energimix, i samband med att man lägger ned kärnkraften i tron att vind och sol är ren så har man missförstått sig hel och hållet. Detta givetvis sett ur livscykelperspektiv.

Men nu är ju koldioxidutsläpp enbart intressant för stora massan så länge det gäller fossila fordon och för industrier, och inte för elenproduktionen

Att för övrigt påstå att en ID3 går att köra på 1,3kWh per mil är att försköna sanningen, medvind, 30 grader varmt, allt avstängt och medlut, så kanske...

#7 • Uppdaterat: 2020-11-11 12:58
Styggavargen

E-Golf gör att köra på 1,35 kWh/mil.. känner folk som har en sådan. ID3 är högre, så kanske runt 1,5-1,6 kWh/mil..

2.2 kWh/mil är alldeles för mycket, det är direkt skitdålig förbrukningssiffra!

#8 • Uppdaterat: 2020-11-11 13:23
johnkommentar

0 lokala utsläpp från avgasröret. Vägtrafik ger väldigt mycket partiklar från däck och väg och det blir mer med tunga elbilar med hög effekt.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-11 15:15
EnannanRobban

Stygga, jo det går att köra e-Golf på 1,35 på landsväg i idealtemperaturen typ 18 grader så visst, men räkna med typ 1.5 om man skall kunna köra den som övrig trafik

#a • Uppdaterat: 2020-11-11 17:08
Carl Trefalt

Lägg ned elbilsexperimentet. Det är bara elbilsägarna som drabbas av ladd problem m.m.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.