Vi Bilägares forum

Köpråd mindre bil runt 2 år gammal. Auris, Golf eller Astra?

Köpråd mindre bil runt 2 år gammal. Auris, Golf eller Astra?

Ja, vad säger ni grabbar???

Uppdaterat: 2012-03-27 15:37

Kommentarer

Du kan få köpa min svägerskas Auris -09, den har gått problemfritt. Dock vill hon ha en annan bil som känns bättre på vägen som hon säger. Hon har varit inne på Golf, men kikar nu på V50.

Uppdaterat: 2012-03-27 15:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Prius är ett bra val helt klart.
Annars hade jag nog tittat på en Mitsubishi Lancer helt ny eftersom den är så lågt prissatt med imponerande garanti för de pengarna.

Uppdaterat: 2012-03-27 20:19

Glöm Civic, jag stod ut med min i fyra månader, kollosalt dåligt byggd bil, made in England.

Uppdaterat: 2012-03-27 21:06
leifer skrev:

junkersJag har stor respekt för Jonas Borglund på Teknikens Värld, och han har den som bästa köp (nr 1) i prisklassen 100,000 kr. Men å andra sidan kanske han aldrig ägt nån och det är nog först när man lever med en bil så att säga som man kan säga mer säkert vad man tycker om den.

Jag levde med den i fyra månader och 1000mil, det är faktiskt en av de tre sämsta bilar jag någonsin ägt, köptes helt ny 2008.

Uppdaterat: 2012-03-27 22:03

Varför inte Mazda 3? Den uppdaterade lär vara ett bra alternativ.
Eller Megane ?

Vill du ha dragkrok kan du glömma Prius.

Astra har jag ingen åsikt om, och ingen erfarenhet av. Vill säga: de nyare. De äldre är en annan sak.

Uppdaterat: 2012-03-28 08:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag hade köpt antingen den senaste Mazda 3 (sedanmodellen i mitt fall) med 1,6 D (diesel) motorn, vilken är miljöklassad, eller Seat Ibiza ST (kombi) 1,2 TSI (bensinturbo), vilken även denna blir miljöklassad om man väljer med DSG (automat) växellåda. Dessa bilar är superba!

Uppdaterat: 2012-03-28 11:23

Nyaste Citroen C4 är ju mjuk och bra och man tycker om komfort? Peugeot 308 blir bara bättre med tiden (då andra går bakåt istället för framåt). Helt sjukt att försöka gissa sej till vilken typ av bil den som frågar tycker om? :D

Uppdaterat: 2012-03-28 14:59

Köp den som går mest ner i pris på 2-år om du har ont om pengar men ändå ger dej en sådan typ av bil, och med den utrustning, just *du* gillar och anser dej behöva? Svårare än så är det inte, bry dej inte så mycket om vad biltesterna ger för det mesta är det frågan om tycke och smak.

Uppdaterat: 2012-03-28 20:02

Har det börjat snöa i helvetet?

Först går Shogun ut och totalsågar kvaliteten på Auris och sedan kommer leifer och tokhyllar Saab 9-3.

ViB börjar kännas som the Twilight Zone..........

Uppdaterat: 2012-03-29 06:05

Rustan: jag ser det som ett friskhetstecken att folk vågar och vill lyfta blicken..

Fast jag tänker fortfarande inte köpa en Prius... det finns ju gränser... ;-)

Uppdaterat: 2012-03-29 08:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

leifer: mja.. tydligen är inte Auris nåt vidare lättsåld, jag trodde det, men är tveksam efter ha blivit inblandad i svägerskans bilbytande. Taskigt inbytesvärde (sämre än brukligt)
Den billigaste (i hela Sverige) Auris av samma modell som hennes har varit till salu sedan september!

Golf har ett stabilt och högt andrahandsvärde, om den sedan är värd det är ju förstås en annan sak.

Uppdaterat: 2012-03-29 13:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Varför inte en Audi A3? En liten smidig bil med premiumkänsla!
PREMIUMBIL!

Uppdaterat: 2012-03-29 16:46

Skulle nog också föreslå nya C4 eller Peugeot 308 för där får man mkt bil för pengarna... sätter nog en extra röst för Citroen C4 för den känns lite mera välbyggd och modern.

Men av dom som du nämner så skulle jag nog lägga pengarna på Opel Astra för den är ganska så trevlig att ratta.

Uppdaterat: 2012-03-29 17:56
Pär

Jag håller givetvis med leifer här, Saab 9-3 är nog den bil som ger mest för pengarna här och den är väl känd av de flesta allbilsverkstäder och har fått goda recensioner vid de flesta tester av beg. bil.
Toyota har säkert den högsta driftkvalitén av alla föreslagna bilar, men är det den bil som ger mest för pengarna?
Jag gillar Golf, den jag hade var väldigt trevlig även om den inte var felfri så gick den ganska långt.
Men det är ju bara att ge sig ut provköra, det viktigaste är ju att man trivs med bilen.

Uppdaterat: 2012-04-06 12:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi har vår femte Golf. Har varit nöjd med alla,men Golf varianten vi har nu är jag inte nöjd med.Det är en -08 TSI 140 1,4. Har haft den på verkstad nästan lika mycket som i bruk (Garanti fel) Dom byter ut delar men kommer inte på vad felet är? Missljud som är onormalt! (Motor) Annars rekomenderar jag Golfen ! Men inte TSI !

Uppdaterat: 2012-04-13 21:49

Missljud i 1,4 är extremt vanligt och håller just nu på att bli en gigantisk skandal i tyskland, läs tyska Auto Bild.

Uppdaterat: 2012-04-13 22:03

I verkligheten så var det oerhört få skenande bilar med det drogs upp extremt i nyheterna bland annat för att i USA gick amerikansk bilindistri på knäna just då detta hände.

Detta med VW 1.4TSI är mycket dyrare och vanligare problem:
http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html

Ägare till bilarna uttalar sig (de fick över 100 läsare som hörde av sig efter artikeln :
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html

Uppdaterat: 2012-04-14 18:42

Fattade inte mycket av artikeln då den var på tyska. Körde en google translate och den blev ännu mer obegriplig, TSI översattes av någon anledning till TDI........

Kan du sammanfatta lite vad artiklarna handlade om junkers?

Uppdaterat: 2012-04-14 18:52

Jag håller med dig Rustan.

"Lita på moderna motorer? Ställ in på rätt sida!

Talar ett annat språk, AUTO BILD Kummerkasten statistik: Under cross-märket är 36 procent av rapporterade fall förslagslåda som motor misslyckanden, det finns VW 42 procent. Mer dramatiskt ser det, om man enbart timing kedjor: 39 procent av all skatt som tas i förslaget i rutan kedjan skador avser VW - det vill säga ett högre värde med 75 procent, vilket skulle förväntas VW: s marknadsandel. Och även om en stor del av sina VW kedjor tändningsmatris istället för kamrem installerade på, till exempel dieslar TDI."

Som ett exempel, man måste tänka till rätt kraftigt för att hänga med i googlespråket!

Uppdaterat: 2012-04-14 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja svårt att översätta men i korthet går det ut på att kamkedjan som ska hålla en motors hela livslängd i allt fler modeller av VW-motorer blir slapp i förtid vilket leder till att sensorer tolkar saker och ting fel, resultatet är motorskador för 10000-20000:-.

Det uppträder relativt tidigt, redan efter 3000-7000mil har många fått problemen.

Problemen upptäcks genom att motorn rasslar och låter illa vid vissa tillfällen.

VW har i samband med att problemen belysts återbetalat kostnaderna för en del bilägare och kan komma att införa goodwill för skador av denna typ inom vissa givna ramar (i Tyskland)

Detta kommer efter att även problem med många DSG-lådor har börjat rulla in så det går inte bra nu på denna fronten för VW, däremot säljer de som aldrig förr!

Uppdaterat: 2012-04-14 19:21

Lördagsskoj!

Uppdaterat: 2012-04-15 00:01

Snart kanske VW är i kapp Toyota när det gäller återkallande?

Men enligt VW är problemet med kamkedjan löst, men om det stämmer vet man ju inte.

När det gäller dubbelkopplingslådor är det väl inte bara VW som har problem, det förekommer ju hos många andra tillverkare.
Jag tror inte att de är färdigutvecklade än.
Om man jämför med en konventionell automatlåda med hydraulisk momentomvandlare så går den ju ofta över 500000km utan reparationer bara den får lite olja bytt var 100000km.
Och om man jämför en modern Aisinlåda med dubbelkopplingslådan är det ju bara lite lägre förbrukning som den senare kan skryta med, men det är ju en kostnadsbesparing som snart försvinner om lådan måste bytas efter 100000-200000km.

Uppdaterat: 2012-04-17 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De första DSG-erna från VW har ju en del taxifirmor bytt två st på 10000 mil så det kanske var lite optimistiskt.
Nä vidareutvecklad momentomvandlarautomat eller CVT är nog bättre.

Uppdaterat: 2012-04-17 18:38

Just det Junkers tar upp med att VW börjar få allt mer problem med sina TSI motorer ju mer begagnade dessa hinner bli har jag själv nämnt här på Vibilägare för någon månad sedan.
Detta bekräftades när jag pratade med Service-marknadschefen på VW i min region (som jag har en del kontakt med) som sa att han aldrig varit med om mer motorproblem än dom haft på senaste tiden och för tillfället hade bara dom på den VW-verkstaden då inne 3-4 bilar samtidigt(!) för motorbyten varav samtliga var TSI motorer av årsmodell -06 eller nyare som gått mellan omkring 3-7000mil.
Mest problem hade dom haft med de mindre motorerna tex 1,4 TSI då dessa enligt honom bland annat inte verkade hålla för effekterna man tar ut i den motorn (liten motor som med tjälp av tex turbo ändå får bra prestanda vilket faktiskt även Leifer undrat varför inte Toyota har detta liksom DSG-lådorna)
men man hade även problem med de större TSI-motorena enligt servicemarknadschefen.

Vi har för övrigt på mitt eget jobb haft problem med en fullservad VW Caddy-09:a med VW:s 2,0 TDI motor med ett hårt knackande missljud från motorn vilket vi hittade orsaken till i dag efter en hel del letande (det kan vara mkt svårt att lokalisera källan till ett exakt oljud från en dieselmotor)
och det var en ny upptäckt då vi inte varit med om något liknande, ett av motorns ramlageröverfall hade spruckit på mitten och helt enkelt gått av varav vevaxeln "glappade" vid belastning på det ramlagret med fula märken och detta hade förmodligen kunnat sluta riktigt illa med totalhaveri av motorn om man kört lite mer!
Någon som hört om något liknande fall som detta på VW:s nyare TDI-motorer?

Uppdaterat: 2012-04-18 00:10

Hanzzon: intressanta fakta. Det är ju en smula förvånande att sånt här sker, man tycker ju att VW borde ha utprovat motorena rejält innan lanseringen.

Att ramlageröverfall har spruckit har jag aldrig sett tidigare, låter som skitkvalitet.

Uppdaterat: 2012-04-18 08:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nä det är första gången jag är med om detta också och måste säga att det inte var något man förväntade sig hitta på en så ny bil även om den nu gått 20 000mil på dessa dryga 3 år bilen är, men det är enbart gynnsamma långa landsvägsmil med endast två pedantiska förare som jag personligen känner, bilen är även servad till punkt och pricka enligt rekomendationerna med finfina oljor och har i princip alltid gått varm så det är inga vanliga Svensson-mil med kallstarter och ryckiga kortkörningar som bekant sliter betydligt mer på en motor än denna körning.

Uppdaterat: 2012-04-18 09:29

Hanzzon, det är naturligtvis inget vidare, men det är förmodligen en ganska udda händelse som i princip kunnat inträffa på vilket märke som helst.
Materialfel kan alltid uppstå, även om det nu för tiden är väldigt sällsynt.

Tillverkningskvalitén är ju numera väldigt hög, annat var det på bilar från andra sidan järnridån på femtiotalet.
Jag har varit med om en Tatra där motorn var onormalt nersmutsad av olja, det visade sig att blocket av aluminium hade flera genomgående gjutporer där oljan läckte ut.
Man använde på grund av materialbrist gjutaluminium av väldigt låg kvalité.
Där räckte det inte med en bra och avancerad grundkonstruktion, har man dåligt material att jobba med blir det ändå till slut en skitbil.

Uppdaterat: 2012-04-18 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Toyota kommer nog också att få köra turbo på bensinarna snart. Mazda har ju backat nyligen och kommer med turbo. Bränsleförbrukningen och vridmomenter kan blir så mycket bättre så att de ej kan avstå längre.

Uppdaterat: 2012-04-18 22:11

Rent generellt är sugmotorer något som hör hemma hos Flintstones och när det gäller turboladdade dieselmotorer har de ju funnits i mer än femtio år.

Uppdaterat: 2012-04-18 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rent generellt tror jag att en turboladdad bensinmotor kommer att tillhöra "Flintsones" mer än moderna Hybrider som Toyota snarare hällre kommer att lägga pengarna på än att bygga små turbomotorer för att försöka kombinera låg förbrukning, lägsta miljöpåverkan med tillräckliga prestanda och bra hållbarhet, åtminstonde de närmaste åren då man kommer med allt fler Hybridmodeller där elmotorn i stället för en turbo hjälper en liten snål bensinmotor för bättre prestanda och lägre förbrukning samt utsläpp.

Leifer, Har du provkört tex nya Avensis med deras miljöklassade dieselmotor? Om inte så provkör en, I mitt tycke är den inte direkt törstig eller trist men Bmw-motorerna ses väl långsiktigt om några år frammåt och självklart har man inte slutat utveckla sina egna Commonrail-dieselar för det.

Vad gällde de kokande Toyota-aluminiummotorer som körts med för låg kylvätkenivå där toppbults-gängorna riskerar att gå vid expanderingen av att motorn kokar så har jag sagt just att är det något man ska klandra Toyota för är det väl i så fall att man inte monterat kylvätskenivåvarnare på dessa Avensis då inte heller ägare som aldrig öppnar huven och kollar sina nivåer skulle kunna drabbas om man kunde lita på denna fullt ut.

Uppdaterat: 2012-04-18 23:03

Saabnisse, Jag insåg i dag att det trasiga ramlageröverfallet på denna Caddy-09:a som min kollega upptäckte är allvarligare än jag i min stress tänkte från början, jag tänkte att man får byta överfallet och lager i motorn då så klarade dom sig "relativt" billigt undan ändå men så enkelt är det ju inte, ett ramlageröverfall går inte att köpa utan är unik till motorn och därmed måste hela motorblocket köpas vilket kostar 33 000kr för bara matrialet, sen ska allt bytas också och topplocket och allt möjligt annat ska flyttas över..

Sedan känns det lite osäkert att köpa en dyr begagnad motor på skroten då jag nu inte tror att detta med ramlagerraset på vår Caddy är så unikt längre som vissa av er vill tro då jag nu fått reda på att företaget som äger denna bil även drabbats av motorhaverier på två av sina VW Sharan TDI -07 och -08:or det sernaste året där jag i dag pratade med den som körde en av dessa då det inträffade, enligt honom hade den börjat småknacka lika i motorn som denna Caddy varpå man uppsökte närmsta VW efter vägen och dom sa åt honom att köra försiktigt så kanske den skulle "gå till sig" och att kanske felet satt i en trilskande spridare eller så, efter ett par mil av lugn körning så bara rasslade det till med totalt motorhaveri som följd, bilen bärgades tillbaka till samma VW firma som inte tog på sig något ansvar för sina rekomendationer att köra vidare och inte heller VW tog på sig detta, i den bilen blev det en ny motor för över 70 000kr i bara matrialkostnad för detta företag!

Det ligger ju nära tillhands att det inträffat exakt samma sak på dessa två nyare VW bilar med likartade 2-liters TDI motorer så vågar man köpa en begagnad motor för 10 000-tals kronor och byta för dyra pengar då i fall samma sak skulle inträffa med den begagnade motorn eller vad tycker ni?

Uppdaterat: 2012-04-18 23:56

Tack Junkers! Det är bra att få lite tips om vad som kan väntas hända med TSI motorn!
Har fått kam kedjan och spännaren,vatten pumpen bytt på good will! Så där kan jag vara lugn ett tag! Tack alla som vill vara med och dela erfarenheter/tips om problem med fordon!

Uppdaterat: 2012-04-19 10:50

Har haft (som jag tidigare skrev) Min Golf Tsi140 1,4 på verkstad en hel del! Garanti fel. Dom lyckas byta driv axlar+upphägning av kompressorn(turbon) kåpan mm. Dom lyckas inte få klonket vid dragläge åtgärdat! Det börjar bli.......! Är detnågon som har erfarenhet av liknande fel? Sist sa diagnos teknikern att det kan vara kopplings fjädrarna som blivit för mjuka!? Bilen har rullat 6800 mil! Va är det dom håller på med? Finns det mekaniker eller är det bara reservdels bytare? Ursäkta om någon mek tar illa upp! Det börjar bli frustrerande o tjurig som jag är så köper jag en bil med garanti då ska den va hel!!!

Uppdaterat: 2012-04-19 11:18

Har haft (som jag tidigare skrev) Min Golf Tsi140 1,4-08 på verkstad en hel del! Garanti fel. Dom lyckas byta driv axlar+upphägning av kompressorn(turbon) kåpan mm. Dom lyckas inte få klonket vid dragläge åtgärdat! Det börjar bli.......! Är detnågon som har erfarenhet av liknande fel? Sist sa diagnos teknikern att det kan vara kopplings fjädrarna som blivit för mjuka!? Bilen har rullat 6800 mil! Va är det dom håller på med? Finns det mekaniker eller är det bara reservdels bytare? Ursäkta om någon mek tar illa upp! Det börjar bli frustrerande o tjurig som jag är så köper jag en bil med garanti då ska den va hel!!!

Uppdaterat: 2012-04-19 11:18

Hanzzon, du får ursäkta men dina uträkningar går jag inte på.
Ett ramlageröverfall är ju en mycket enkel motordel, att det skulle vara individuellt till varje motor tror jag inte på.
Och om det osannolika ändå vore sant kostar det inte många kronor att tillverka ett nytt med det gamla som mall.

Uppdaterat: 2012-04-19 12:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, Hålen genom ramlagenöverfallen precistionsborras med överfallen på plats genom motorn och är därmed unikt för varje motor, varpå dessa inte finns som reservdel utan Vw hänvisar till ett nytt motorblock för 33 500kr för att vara exakt och det är inga gamla B18 motorer vi pratar om här.
Hurvida du "köper detta" eller inte är upp till dig men det är VW:s svar på detta, tror du mig inte så kan jag ju vidarebefodra en kopia på kostnadsförslaget som VW skickade till oss via mail om du uppger din mail?

Uppdaterat: 2012-04-19 12:49

Jo jag tror säkert att VW svarar så, men det är knappast ett ärligt svar.
I princip är inte den här motorn mer komplicerad än en B18 och snacket om precisionsborrning är bara trams.
Man försöker göra det märkvärdigare än det är.
Ta det gamla överfallet till en finmekanisk verkstad, fråga vad de vill ha för att göra ett nytt.
Det blir betydligt billigare och jag kan garantera att de inte har några som helst problem med tillverkningen.
I dag finns det många verkstäder med avancerad maskinpark som gärna hjälper till.

Jag har sedan väldigt många år haft just en sådan verkstad som leverantör av många gånger väldigt avancerad materiel åt FM, betydligt mer avancerat än motordetaljer.
Senast jag var där visade de upp ryska vevstakar av titan som var framtagna till tävlingsmotorer och de gjorde slutbearbetningen med balansering och injustering.
Jag ger dig gärna adressen till den verkstaden om du är intresserad.

Uppdaterat: 2012-04-19 16:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, Vi har redan varit i kontakt med en seriös motorrenoveringsfirma för att höra deras synpunkt på detta och även dom säger att det tyvärr bara är att byta dieselmotorn eller motorblock på denna bil, även lager och vevaxel har ju tagit skada (som även kan vara skev då detta lager inte hållt vevaxeln på plats) och vi måste kunna lämna garanti på vårt arbete, det vore en helt annan sak om man mixtrar själv på en gammal bil och alla timmars arbete är gratis och där en ny komplett motor inte kostar över 70 000kr om något skulle gå snett som i detta fall, tråkigt men sant.

Uppdaterat: 2012-04-20 16:59

Jes, Du är rolig du! Vill du veta lite fakta så att även du kan förstå detta? Här kommer det:
Det företag som äger dessa bilar är en av Sveriges största fönstertillverkare och har många bilar som går långkörningar bla på reklamationer över hela sverige för företaget och en av dessa Vw Sharan gick på ett distrikt söderut tror jag det var och den är servad hos VW på den regionen, inte hos oss. Den andra som motorn rasat på går även den söderut och den är servad både hos oss samt hos VW men det är VW som bytt motorer i båda dom bilarna, inte vi då dessa inte havererat på hemorten som denna senaste VW Caddy-09:a som började knacka i motorn på vägen hem för han som kör denna bil och denna har mestadels vi servat.

Fattar inte vad du menar att vi skulle göra med bilarna på servicarna men det vi gör om du nu undrar är att vi byter allt som ska bytas enligt tillverkarens rekomendationer på varje service (oljor, kupéfilter, luftfilter samt bränslefilter osv) och denna bil är som sagt perfekt skött servicemässigt och körd på Castrols helsyntetiska Vw longlife3 motorolja som även den främst rekomenderas från VW och bilen är fylld med Castrol-olja från fabrik står det instansat på bla. oljelocket, vad mer tycker du man kan begära menar du egentligen?

Uppdaterat: 2012-04-20 17:08

Företaget har max ett 10-tal (jag skulle gissa ca 7-8st) VW 2,0 TDI Jes och självklart vore det en helt annan sak om man hade 3000st (hyffsat företag i så fall) och om bara 3st havererat men nu var ju verkligheten tyvärr inte riktigt så som du ville få det att framstå.

Det roliga är ju att jag berättar exakt hur det ligger till kvalitétsmässigt mellan olika bilmärken och vilka som har minst problem av alla de märken vi håller på med men då detta inte passar din världsbild väljer du att försöka förlöjliga det vi på mitt jobb är med om i verkliga problem på olika bilmärken under åren som tex detta fall där du beskyller oss som verkstad för att det blivit haveri pga spuckna ramlager på denna tre år gamla VW trots korrekt skötsel.

Mina verkliga erfarenheter på detta område stämmer väldigt bra överens med oberoende statistik på området där tex. VW:s modeller i snitt har ca 6-7 gånger fler maskinskador varje år i jämförelse med Toyota så du kanske förstår att vi upplever mer problem med VW (eller många andra bilmärken) då det går uppåt 70st VW haverier på 10st Toyota haverier varje år men enligt din uppfattning så är jag köpt för att jag berättar om att vi upplever dessa skillnader då man inte får berätta detta eller vad är det du menar? http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Uppdaterat: 2012-04-23 00:12

När det gäller ramlageröverfallen, så vill jag hålla med Hanzzon.
De brukar vara arborrade tillsammans med blocket, och man ska inte varken blanda eller vända dem.
Detta för att få perfekt lagerspel.

Uppdaterat: 2012-04-23 11:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jasså är dom otursamma med hela sin vagnpark? Har ju hört talas om att en person kan ha otur och få ett måndagsex men inte att man kan få en otursam vagnspark. =)
Detta är alltså ett av felen som drabbar deras VW bilar men man har säkert otur med de övriga felen med... =)
Kan nämna ett annat företag på orten (ett fastighetsbolag) som har ett 10-tal bilar där man började föra statistik på sina bilkostnader, man kom fram till att den enda Toyota dom hade hade de lägsta bilkostnaderna så nästa gång man bytte köpte man en till Toyota (och bytte ut en Golf) och så har man fortsatt då dessa Toyotor fortfarande har deras lägsta reparationskostnader och i dag är de flesta bilar dom har Toyota men dom har säkert haft tur med sina bilar i det fallet... =)

Uppdaterat: 2012-04-24 17:23

Nej jag blir inte trött på att berätta hur verkligheten på mitt jobb ser ut, jag blir snarare trött på varför det tillverkas bilar med allt för låg långtidskvalitét och kortsiktigt tänkande även om vi har massor av jobb pga detta men jag tycker bara det utförs en väldigt massa onödigt arbete och tillverkas och skrotas onödigt mycket delar som varken är bra för miljön eller bilägares plånböcker, därför får du leva med att jag berättar mina erfarenheter från mitt jobb om olika bilmärken även i fortsättningen.

Uppdaterat: 2012-04-25 00:32
Shogun skrev:

Det är jobbigt att höra om ens favvomärke får riktig berättigad kritik för fanatiker.

Ett uttalande från en av de värsta märkesfanatiker som jag hört talas om!

Uppdaterat: 2012-04-25 13:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo!

Uppdaterat: 2012-04-25 13:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes_ vet inte om du skrivit någonstans men frågar igen då:
Vilka bilmärken/modeller har du ägt och brukat under en längre tid?

För mig ser det ut så här (inte 100% exakt men nära):
Fiat 131 Mirafiori köp: 8500:- Sälj 7000:- Innehav: 1 år 1500mil "Kvalitet":1
Mazda 323 köp: 11000:- Sälj 7000:- Innehav: 2 år 3500mil "Kvalitet":5
Ford escort köp: 69000:- Sälj 60000:- Innehav: 1,5 år 2500mil "Kvalitet":1
Toyota Corolla köp: 90000:- Sälj 78000:- Innehav: 2 år 3000mil "Kvalitet":5
Toyota Corolla köp: 109000:- Sälj 113000:-!! Innehav: 1 år 1500mil "Kvalitet":4
Toyota Camry köp: 165000:- Sälj 125000:- Innehav: 4 år 8500mil "Kvalitet":5
Toyota Avensis köp: 168000:- Sälj 143000:- Innehav: 2 år 3000mil "Kvalitet":1 (Fick ny pga alla fel)
Toyota Avensis köp: 168000:- Sälj 138000:- Innehav: 1 år 2000mil "Kvalitet":3
VW Passat Tjänstebil i 3 år "Kvalitet":3
Volvo 945 Turbo Servicebil i 3 år "Kvalitet":4
Volvo V40 Servicebil i 3 år "Kvalitet":1
Mazda 6 köp: 207000:- Sälj 135000:- Innehav: 3 år 6000mil "Kvalitet":2
Mazda 6 köp: 238000:- Sälj 140000:- Innehav: 3 år 6000mil "Kvalitet":4
Honda Civic köp: 190000:- Sälj 165000:- Innehav: 5mån 1000mil "Kvalitet":1
Mazda 6 köp: 230000:- Sälj 130000:- Innehav: 3 år 6000mil "Kvalitet":3
Toyota Avensis köp: 236000:- Innehav: 8mån 1400mil "Kvalitet":4-5 än så länge

I bekantskapskretsen har jag ofta åkt Audi A6 3,2 -07, Toyota Prius, Kia Ceed, VW Golf, Nissan Qashqai, Hyundai Ix35, Ford Taunus, Ford Orion, Saab 9-5, Saab 9-3

Kolla in andrahandsvärdena på mina Toyotor, de sticker verkligen ut!!
Alla bilar utom de 4 första har köpts fabriksnya.

Uppdaterat: 2012-04-25 17:34

Shogun, hur många Saab har du haft?
Du nedvärderar Saab på en bil som var skit.
Sådana Saab har jag också haft, men inte många.

Uppdaterat: 2012-04-25 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pojkar,. pojkar...
Att ni orkar.

Kan vi inte helt enkelt komma överens om att vi har olika tycke och smak, och även olika erfarenheter av bilägandet? Utan att mer eller mindre idiotförklara både ägare och bilar...
Man kan råka ut för problem med alla bilar, likaväl som att bilar som påstås vara hopplösa kan funka utan problem.

Junkers: det där med andrahandsvärdet beror ju lite på vilken bil man byter till och vad man betalar för den nya. Svägerskans Auris sjönk från 190 till 90 tusen på 3 år och 7000 mil, i inbyte på en ny V50.

Uppdaterat: 2012-04-26 08:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Finns det ingen i detta avlånga land som har eller haft motor problem med VW,s TSI 140 -08
Jag söker efter fel som verkstaden påstår sej inte hitta.Medans jag hör oljudet varje gång jag åker iväg! Skulle gärna få lite på fötterna / Erfarenheter som andra delar med sej!
Sista svaret diagnos teknikern i Hammarby gav var att kopplings fjädrarna mjuknat så därför detta läte. Jag köper inte det svaret! Lite kan jag om bilar. Hoppas någon delar med sej av sina erfarenheter istället för att hacka på varandra!

Uppdaterat: 2012-04-26 11:29