Nästa artikel
Toyota forskar på fluoridjonbatterier
Nyheter

Toyota forskar på fluoridjonbatterier

Publicerad 25 augusti 2020
Kan ge elbilar över 100 mils räckvidd.
Toyota håller tillsammans med forskare vid Kyoto univeristet på att ta fram en ny typ av elbilsbatteri. Enligt japanska tidningen Nikkei ska de ha lyckats bygga en prototyp av ett fluoridjonbatteri med sju gånger högre energitäthet än ett traditionellt litiumjonbatteri.

Att det får plats mer energi gör också att räckvidden blir längre: Forskarna tror att den kan bli någonstans runt 100 mil i en elbil.  

Men arbetet med att ta fram det nya elbilsbatteriet är långt ifrån klart. Det finns hinder, som att fluoridjonbatterier kräver höga arbetstemperaturer och att de expanderar när temperaturen stiger. Dessutom innehåller de kobolt, en konfliktmetall som många batteritillverkare strävar efter att ta bort ur batterikemin. 

Experter tror att batteritypen kan vara kommersiellt redo först under 2030-talet. 

Diskutera: Tror du att Toyota är på rätt spår med fluoridjonbatterier?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-25 08:29
L. Mäkinen

Att batterier utvecklas känns naturligt, men jag tror Toyota får göra något innan dess om de ska hänga med.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-25 09:17
Styggavargen

I bilar som till antalet är stort skall man nog hålla sig till batterier som funkar och är tillförlitliga. Man måste tänka på miljön i första hand. Varför lägger man inte mer forskning och utveckling på att sänka vikt och luftmotstånd? Vi skulle lätt kunna ha elbilar som gick 60-70 mil utan vidare idag, om de varit optimerade. Speciellt luftmotstånd är väldigt avgörande för räckvidden om bilarna skall köras fortare än 50 km/h, då utgör nog mer än 80-90% av energiförbrukningen av luftmotståndet och det finns massor att göra på det området men då måste man tänka om och i nya banor där utseende och design hamnar längst ned listan över prioriteringar.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-25 09:27
StefL

Vem kör 100 mil utan att ta en paus? Särskilt idag när t.o.m bilen via inbyggda säkerhetssystem uppmanar föraren att ta en paus efter ett par timmar (hände mig själv nyligen med en hyrbil). När väl laddinfrastrukturen längs våra större vägar byggs ut och man kan ladda energi för ytterligare 30-40 ml på 20 minuter finns få skäl att släpa runt på batterier för 100 mil.

En verklig praktisk räckvidd på 50 mil lär räcka för 99% av alla förare - därmed tror jag snarare att den nya batteritekniken kan komma att bidra till att bilarna blir billigare och även lättare om energidensiteten i batterierna ökar. Varför åka omkring med 500 kg batterier om man bara behöver hälften, och på det sätter kan spara 250 kg i vikt?

#4 • Uppdaterat: 2020-08-25 09:34
Gunnar Lindberg

Helst laddar man hemma och då är det bra om man klarar en tur och returresa på totalt 100 mil utan att betala för snabbladdning.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-25 10:00
Masa

Och med dessa batterier kanske bilen kan dra hästsläpet hela vägen, när man är på en längre resa, även på vintern. Så länge det inte byggs rasthagar vid ladd-stationerna så vill man ju inte stå still med hästen kvar i släpet.

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Masa, hästen skall väl spännas framför bilen om du skall ut på en tur. Vad är annars syftet med hästen?

#7 • Uppdaterat: 2020-08-25 10:57
Styggavargen

StefL, du säger "Varför åka omkring med 500 kg batterier om man bara behöver hälften, och på det sätter kan spara 250 kg i vikt?"... om det vore sant hade ingen köpt en SUV och ökat sin vikt med 200-500 kg helt i onödan. Så jag tror inte på detta påstående. Folk tänker inte så långt.. och biltillverkare verkar inte bry sig, så länge de kan förse oss med dyra produkter med högre marginaler.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-25 13:49
jørgenn

ja toyota er i førertrøjen generelt . såh mon ikke de bliver verdensførende inde længe..

#9 • Uppdaterat: 2020-08-25 17:26
Carl Trefalt

Mer kräm i batterierna är alltid välkommet.

#a • Uppdaterat: 2020-08-25 18:07
saabnisse

Det är hög tid för Toyota att presentera en produktionsklar elbil och man borde koncentrera sig på existerande batteriteknologi i första hand.
Trots sina väldiga resurser ligger man ju långt efter med batteribilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.