Vi Bilägares forum

Toyota Corolla 1,8 Touring AWD

Toyota Corolla 1,8 Touring AWD

Någon som har erfarenhet av Toyota Corolla 1,8 Touring AWD? Var denna Toyota, eller Corollorna överhuvudtaget, utrustade med "leanburn"-motorn? Fanns denna motor i fler versioner än 1,8 liters?

Uppdaterat: 2012-02-21 18:39

Kommentarer

Tror dessa enbart såldes med den närmast outslitliga 1,8 liters 7A-FE motorn i Sverige, tror även att denna motor går med den snåla bränsle/luftblandningen Lean-burn men är inte säker på detta, tycker du det är det viktigt att veta?

Jag vet en enda svaghet på dessa sena 90-tals Corollor med 4WD och den delade bakvagnen och det är att man i bland får byta bakhjulslager på dessa speciellt om dom gått mycket grusväg då skit tydligen kan leta sig in i bakhjulslagren, det är grymt mycket vanligare än de 2-hjulsdrivna versionerna där jag nog inte bytt ett enda bakhjulslager de senaste 10 åren trots alla Corollor vi servar på jobbet.

Uppdaterat: 2012-02-21 20:04

Angående 7A-FE motorn, hur då outslitlig? Var motorblocket i denna motor av gjutjärn eller lättmetall (aluminium)? Om nu 7A-FE motorn var bra och slitstark, varför finns den då inte längre i nya Toyotor?

Uppdaterat: 2012-02-27 18:28

7A-FE motorn har (liksom de flesta samtida Toyotamotorer som t.ex. 4A-FE,4E-FE, 3S-FE) block i gjutjärn och gummirem till kamaxeln.
7A-FE i Corolla 4WD har till skillnad från 7A-FE i Avensis 1.8 inte lean-burn teknik. (dock är det ju egentligen samma motor).
Dessa motorer ersattes runt millenieskiftet av alu-motorerna (ZZ-serien) med VVT-i (variabla ventiltider) och underhållsfri kamkedja.

Uppdaterat: 2012-02-27 20:43

Tobo har helt rätt.
Även om en motor är grymt driftsäker så måste man utveckla prylarna för att fortsatt ligga bra till även tex förbrukningsmässigt där de nyare Alumotorerna exempelvis är ett snäpp snålare samt att de även fick underhållsfri kamkedja vilket ju är yttligare en fördel för ägarna, dock lite sämre för oss på verkstäderna... :)

Uppdaterat: 2012-02-28 00:22

Om en aluminiummotor ska medverka till lägre bränsleförbrukning, är det förvånansvärt varför den nya Audi A4:as (2008-) 2,0 TDI-motorblock är tillverkat av gjutjärn?

Hanzzon skrev:

Tobo har helt rätt.Även om en motor är grymt driftsäker så måste man utveckla prylarna för att fortsatt ligga bra till även tex förbrukningsmässigt där de nyare Alumotorerna exempelvis är ett snäpp snålare samt att de även fick underhållsfri kamkedja vilket ju är yttligare en fördel för ägarna, dock lite sämre för oss på verkstäderna... :)

Uppdaterat: 2012-03-03 11:28

Var Toyotas Lean-burnteknik tillämpad för att sänka NOx (kvävedioxid) emissionerna?

Uppdaterat: 2012-03-03 11:44

Leifer, Ja alla deras modernare personbilsmotorer är vad jag vet Cast-aluminium-motorer, har tyvärr inte fått öppnat någon modernare sådan ännu för att fingranska den själv vilket förmodligen har sina orsaker det med... :)

Detta hade man kanske egentligen kunnat lagt upp en egen tråd för men jag lägger ut lite här iaf:
För lite mer matnyttig kvalitéts-info om Toyota/Lexus motorer så kan jag rekomendera er att kolla in några filmer som Lexus gjort om detta där man berättar ganska detaljerat om hur man går till väga i tillverkning och konstruktion av sina motorer samt även bilar i sin serie "Lexus The hard way", detta om alu-motorerna tex: http://www.youtube.com/watch?v=uLDG-AUbF68&feature=related
Samt dessa två filmer om de ganska unika och extrema kvalitétskontrollerna av varje motor som lämnar bandet:
http://www.youtube.com/watch?v=MvcM56eNTOY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=Xrl7mx_39tA&feature=related

Uppdaterat: 2012-03-04 03:02