Vi Bilägares forum

Opel Insigia problem 13 repationer på 16 månader

Opel Insigia problem 13 repationer på 16 månader

Valde tyvärr en Opel när jag skulle byta bil vilket jag väldigt snart skulle få ångra.
Mindre än en månad gammal gick inte bakluckan att öppna, så fort det blev under nollan var det färdigt, detta var ett fel som skulle följas av 5 repationer.
När detta var hysat lagat så hade samtidigt bakrutetorkaren lagt av ett antal gånger samt att värmestolarna hade lagt av vilket skulle visas sig leda till 4 utbytta värmedynor. Efter detta lägger regnsensoren ned och vill inte funka utan levde sitt eget liv. Verkstaden som vid detta laget börjat tröttna liksom jag gjort långt tidigare då bilen var helt ny, så byttes en av databoxarna ut, jag trodde då att problemen skulle vara lösta men då gick värmestolarna igen samt att automat börjar hugga ordentligt och ville inte växla ned trots 80 km/h så ligger den kvar på 6:ans växel.Detta fel går ej att ordna säger Opel då det inte finns mjukvara för att lösa problemet i dagsläget.
Detta har fått mig att ringa Opel ett antal gånger men dom vill inte ta tillbaks bilen, har då krävt att få tala med distrikschefen men han vägrar att prata med missnöjda kunder så diskussionen är med kundtjänst som inte kan svara på frågor utan skickar informationen vidare till distrikschefen som sitter och gömmer sig sen meddelar han kundtjänst som får ta dessa samtal och har inga svar på motfrågor "VILKET SYSTEM".
Bilhandlare kan ta tillbaks bilen om jag lägger in en ny kontant insats så kan jag få ett bra erbjudande på en ny Opel(Aldrig en Opel igen) när jag förklara att jag inte tänker lägga några som helst pengar då det är jag som har fått en icke fungerande bil. Då kommer nästa förslag att jag ska köpa en bil tillförhöjd kostnad då dom värderar min bil till skit värde.
Då garantierna är på väg ut och stå med kostnader på reparationer som inte kommer att sluta, växellådan funkar inte än skulle bara sluta med enorma kostnader för mig.

Kontentantan är att jag får betala för att bli av med en problem bil som jag har köpt en bil för nära 300 000:- som inte fungerar.
Alltså tycker bilhandlaren och Opel att jag ska göra en ekonomiskt dålig affär för att dom inte kan leva upp till sina garantier.

Uppdaterat: 2012-01-24 15:53

Kommentarer

Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar.... Fy så less du ska vara! Att inte Opel vill ta in bilen är riktigt dåligt, tycker du ska ha en ny Insignia som säkert skulle funka bättre.

Uppdaterat: 2012-01-21 11:06
Pär

Normalt så skulle dom flesta bilmärken göra detta.
Men inte Opel

Uppdaterat: 2012-01-21 11:47

Jag håller helt med Shogun här.
Ta en ny kontakt med Opel och tala om att du tänker koppla in pressen, det brukar ofta fungera.
Dålig publicitet är dålig reklam och det är man rädd för.

Sedan är det det här med att löpa en helt ny bilmodell, man får ofrivilligt ofta vara med att utveckla det som skulle varit gjort innan bilen släpptes på marknaden.
Det verkar som man inte har tid att testa allt som är nytt utan låter bilägaren stå för detta.
Givetvis ska felen åtgärdas på garantin, men även när det görs så är det sällan problemfritt för köparen.
Jag har köpt helt nyutkommen modell två gånger och efter det köper jag bara beprövade modeller, som visserligen kan betraktas som gamla, men oftast är de ändå färdigskruvade.

Det är klart att det är roligt med en helt ny modell som man är ensam om ett par dagar, men man får räkna med barnsjukdomar.

Men stå på dig och lycka till.

Uppdaterat: 2012-01-22 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

UffeB De flesta av dina 13 verkstadsbesök gäller alltså återkommande reparationer av samma fel,baklucka(5ggr)torkare(1-2ggr?)värmedynor(4-5ggr?). De här felen är knappast något som drabbar Insignia oftare än någon annan bil, snarare tvärtom enl kvalitetsundersökningar.
Låter mer som att du har en ovanligt klantig Opel(saab)verkstad som ej klarat/gett fan i att åtgärda felen på en gång.(utbyte av 4-5 värmedynor på 16 månader tillåter jag mig dessutom att betvivla...)
Ny mjukvara till regnsensor, automatlåda ska heller inte var nåt problem för en seriös Opelverkstad.
Att automatlådan ligger kvar på 6an vid 80km är väl inget onormalt? Motorn är såpass stark att den ej behöver växla ner i tid och otid vid lätt gaspådrag, endast vid lite kraftigare gaspådrag/kickdown.

Min Insignia 2.0T / AT6 MY-11 har fungerat felfritt (noll fel)

Uppdaterat: 2012-01-22 14:52

Lars, -"hugga ordentligt och ville inte växla ned trots 80 km/h så ligger den kvar på 6:ans växel.Detta fel går ej att ordna säger Opel då det inte finns mjukvara för att lösa problemet i dagsläget.".
Tycker du att detta verkar normalt?
Jag kör automat (Aikin) sedan åtskilliga år på olika bilar och har aldrig upplevt detta.
Det måste ju åtgärdas!
Helt riktigt måste det vara en baggis att få in ny mjukvara, det kanske inte ens behövs, det kanske räcker med att återställa datorn genom att göra den strömlös några timmar.
Men varför skulle han ljuga om utbyte av värmedynor?

Uppdaterat: 2012-01-22 16:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej Lars!
Du tror väl inte att jag skapar detta forum för att sitta och ljuga??
Värme dynan är den 4:e och ett vanligt problem men inte i denna omfattning!
Automatlådan svarar Opel att det är ett Norden problem och att vi är en sådan liten marknad att detta är inget som har högsta prio.
Dessutom är problemet att det rycker kraftigt så man måste kicka den ordentligt för att den ska gå ned alternativ växla ner manuellt(knappast därför jag köpte automat för 15 000 för att växla manuell?)

Visst detta är ett solklart måndags ex. men det hjälper inte mig i min situation då felen finns med jämna mellanrum.

Och Lars vill du ha ett utdrag av alla felen samt provköra den så är du hjärtligt välkommen!

Uppdaterat: 2012-01-22 18:06

I ett sådant här fall ska man inte ens behöva diskutera då verkstaden har hitta samliga felkoder varje gång så felen är riktiga och behöver inte ifrågasättas av Opel på något sått.

Solklart ska handlaren ta tillbaks bilen och ställa Opel till svars, jag ska inte behöva jaga ett helt ointresserat bilmärke som säger sig bygga på förtroende.

Uppdaterat: 2012-01-22 18:11

Jag gissar att problemet infinner sig när du kör på landsväg på 6an och när det exempelvis blir en 70-sträcka så ligger den kvar på 6an och sedan när du vill accelerera igen så växlar den inte ner. Eller upplever du det som att bilen får kämpa på 6an redan i 80?

Alldeles oavsett så är det ju irriterande när Opel uppenbarligen erkänner problemet när dom kallar det ett "Norden-problem" men ändå inte fixar det. Förhoppningsvis kommer det mjukvara framöver. Men det hjälper ju inte dig då jag har full förståelse för att dina känslor med en ny bil är helt förstörda.

Tråkigt som fan för dig Uffe och jag önskar dig lycka till i din fortsatta kamp!

Uppdaterat: 2012-01-22 18:15

Ja han kan växla ned vid 80 om man trycker på men 85 är den helt hopplös då vägrar den att växla ned, en kraftigar kick så går den ned men vem vill köra så.

Glädjen med nybil är helt borta sen länge, nu vill jag bara bli av med den på ett bra sätt, inte i en dålig affär.

Uppdaterat: 2012-01-22 18:21

Pratar med min bror som jobbar hos en Opel-återförsäljare. Enligt honom är problemen med bakluckan och värmedynan vanliga och går på goodwill. Problemet med växellådan hade han aldrig hört talas om och enligt honom är det normalt med 6e växeln vid 80.

Uppdaterat: 2012-01-22 18:35

Jo om den går jämnt så spelar det ingen roll om den går på 6:a i 80 tyvärr gör inte min det, detta fel dök efter en uppdatering av automaten vilket vad jag förstår så flera varit ute för detta problem.

Uppdaterat: 2012-01-22 18:42

Det är väl det svaret jag har fått trots att dom säger att dom har hittat felet? men det ska vara något styrdon samt sladdarna som går upp i ryggen?

Uppdaterat: 2012-01-22 19:45

Jag hade för bara några år sedan en Toyota Camry årsmodell 1989 i två år.
Det jag bytte under åren var två däck och bakstycket till tändningslåset.

Att köpa en ny bil ska inte innebära några fel. Men trots att du själv valt märke tycker jag synd om dig.

Uppdaterat: 2012-01-22 23:26

Problemet med automatlådan är inget fel enligt Opel själva utan detta är en egenskap hälsar distriktschefen på Opel genom sin kundtjänst då han inte vågar ringa själv trots att jag har bett om att han kunde ringa upp mig så man kan ha en diskussion.

Konstiga egenskaper Opel har! Då man ska manuell växla en automat som man dessutom betalar extra för.

Uppdaterat: 2012-01-24 10:52

Med alla fel som Opel Insigna har så har jag valt att byta bort den i en riktigt dålig affäs som handlaren har erbjudit. Den kraft och energi som Opel Sverige tar vill jag lägga någon annan stans.

Till slut så blir jag av med bilen men det kostar mig att bli av med garanti problem pga att jag har fått nog efter 13 verkstads besök och nästan 3 månader inne på verkstad.
Pga. av att jag inte väljer en Opel så ersätter inte Opel på något sätt för allt jag fick gå igenom och förlusten som man åker på. Vad är chansen att jag väljer Opel Insignia med den respons jag har fått? Den chansen finns inte på Världskartan.

Uppdaterat: 2012-01-24 10:58

Riktigt tråkigt bemötande du har fått Uffe. Köper man en ny bil ska det ju bara vara en skön och positiv känsla, inte en massa verkstadsbesök och snorkigt bemötande. Jag hoppas du får mindre problem med din nya bil framöver.

Vad blev det för bil?

Uppdaterat: 2012-01-25 06:06

Jag upplever tyvärr alltför många kunder som går samma tråkiga öde till mötes på mitt jobb med liknanade erfarenheter som du och detta är riktigt tråkigt och dåligt att det ska behöva inträffa där tillverkaren inte är kapabla att lösa sina egna problem eller riktigt tar ansvar då bilen väl sålts.

Uppdaterat: 2012-01-25 09:27

Trist historia som visar att även de allra bäst ihopskruvade märkena drabbas av sk. måndagsexemplar, (inkluderar även Toyota). Men det visste vi väl alla?

Uselt agerat av Generalagenten.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Måndagsexemplar kan man väl knappast beskylla alla Opels värmedynor för att vara där bara dessa två ägare tydligen redan har förbrukat nio (9) värmedynor på bara lite drygt ett år?
Det kallar jag snarare ett praktexempel på ett generalfel där man verkar stoppa i samma prylar gång på gång utan produktionsförbättringar medans grundfelet tydligen kvarstår.

Uppdaterat: 2012-01-25 22:12

Hur Opel har skött detta finns det inte ord för!!
Dom har både brännt mig men också folk i min omgivning ordentligt, hur man kan driva ett företag där all kommunikation sköts av kundtjänst att prata med en ansvarig finns inte på något sätt möjlighet att göra.
Att återköpa en bil är nära omöjligt har jag förstått då det är flera som har kontaktat mig med liknade problem, ska man byta mot något likvärdigt så är det Opel som gäller, har man då tjatat på dom 1 år nästan så är man trött på vad allt vad Opel innebär och kan inte tänka tanken med en Opel till!
Dom kör helt enkelt den metoden att trötta ut sina garantikunder så att dom ger upp sen säljer dom bilar med marknadsföringen "bygger på förtroende" det är ju så man vill kräkas!
Att dom sen inte har intresse i att rätta till sin fel som värmedynan bla. Bakluckan tog ett år innan man hade fixat det med en ny lås mekanism, helt otroligt men som dom har som svar mer än ofta så är det ett Norden problem, då ska inte Opel sälja bilar i Norden då dom inte klarar av det!

Valet av bil blev en SAAB 9-3 då jag enbart har positiva erfarenheter av märket och modellen.

Uppdaterat: 2012-01-26 07:58

För det första, vilken årsmodell av Insignia gäller det? För det andra omfattas bilen av 5 årsgarantin? För det tredje, är verkligen verkstan och återförsäljaren seriösa Opelförsäljare? Det finns allt för många Opelhatare i Saabkrisens spår. Dessa ser hellre att man köper ett av de övriga märkena som de blivit representanter till under tiden Saab krisat.
Det verkar ju inte som att dessa fel är vanliga, jag har pratat med massor av Insigniaägare, och ingen har haft några problem.
Påstår man att man bytt dynor eller givare/termostat och satt tillbaka igen?
Mycket märkligt, och dessutom finns inga fel av dessa typer angivna hos Opels feldatabas enligt den verkstad jag anlitar.( privat med eg. inkoppling, mekonomen).
Kan det vara så att de här bilarna med felaktigheter hamnat i händerna på en firma som Opel skyndsamt borde göra sig av med?

Uppdaterat: 2012-01-26 12:24

Det dröjde inte länge förrän Opelkramaren nr 1 var tvungen att gå in och försvara Opel.
På en Opel kan det inte förekomma några fel, det här är naturligtvis enbart ont förtal.
Vilka konstiga frågor: "För det första, vilken årsmodell av Insignia gäller det? För det andra omfattas bilen av 5 årsgarantin? "
Gunnar, hur länge har Insignia tillverkats?
Varför kan du inte acceptera att de här felen finns, att det är sådant som ofta uppstår på en ny modell oavsett fabrikat, men att det är väldigt dåligt skött av Opel Sverige.

Uppdaterat: 2012-01-26 13:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst blir det fel på nya modeller och där är inte Insignia något undantag. Det är dock inte några vanliga fel, men en sak är lite märklig beträffande värmedynorna. De har ingen koppling till bilens styrdator. Där är det ju fråga om vanliga strömbrytare/lägesväljare kopplade via termostat. Därför förstår jag inte varför felet återkommer efter verkstadsbesök. Den enda Insignia med sitsvärme kopplad till styrdatorn är den verisionen som har fläktstyrd uppvärmning/kylning.
Men jag håller med om att det är dåligt skött. Att en märkesverkstad inte gör allt för att hjälpa sina kunder är beklagligt, och i synnerhet när det gäller en ny bilmodell. Här borde Opel ta lärdom av Toyota med flera märken.
Frågorna är inte märkliga. För det första ville jag veta årsmodellen. För det andra ville jag veta om bilen omfattades av Opels 5 årsgaranti. Den garantin fanns nämligen inte på första årsmodellen, utan kom ett år senare.
Tyvärr lämnar Opels ledning i Sverige mycket i övrigt att önska. Går man in på deras hemsida och sökjer återförsäljare, är den inaktuell till tusen. Säljare som slutat sälja finns kvar, medan andra börjat sälja andra märken. Inga kampanjer till säljarna, (de som finns kvar) Ingen annonsering att tala om. Det verkar som om Opel redan håller på att läggas ner, åtminstone i Sverige.

Uppdaterat: 2012-01-26 17:14

Jag missade att skriva om att säljarna i en del fall slutat sälja Opel, trots att de finns kvar på Opels hemsida som säljare!!
Byt ut Opels ledning i Sverige omgående!!

Uppdaterat: 2012-01-26 17:17

Gunnar,det jag undrade om när du frågade om bilen omfattades av den femåriga garantin var vad det har för betydelse.
Här är det helt klart konsumentköpslagen som kommer in och då spelar inte garantin någon roll.

Uppdaterat: 2012-01-26 17:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gunnar44:
Stolsvärmen är oerhört vanligt fel på Insignian.
Opel kan tyvärr inte stava till konsumentköpslagen då den säger att man inte har mer än 2 gånger på sig att laga samma fel oavsett om det är en bil eller brödrost sen ska vara bytas ut. Detta är inget dom vill kännas vid!
Garantin är 5 år eller 10 000 mil vilket som kommer först, åker du då en Diesel så fattar ju vem som helst att det finns inga 5 års garanti utan snarare 2 max 3 år.

Opel har sagt att det är kampanj på värmedynorna så felet ska inte finnas längre? ändå hände det på min igen efter denna kampanj som dom säger.

Uppdaterat: 2012-01-27 07:39

Jag har varit i kontakt med Dekras center för kvalitetsundersökningar. De hade inga notoringar om att fel på värmedynan skulle vara vanlingt förekommande, men att de hade ca 0,96 felprocent på just den detaljen, så visst, det förekommer felaktigheter.
Och feldatabasen fungerar utmärkt enligt det mekonomenföretag som jag anlitar.
Om detta fel vore så vanligt som du påstår, skulle inte Dekra ha Insignia högst på sin lista över felaktiga bilar, och bilarna som säljs i Tyskland är likadant utrustade som bilarna i Sverige.
Jag förnekar inte att fel kan uppstå även på en Opel, likväl som andra märken, men att det skulle vara vanligt må vara din kunskap. Hur har den förvärvats?

Uppdaterat: 2012-01-27 11:43

Här vittnar flera ägare av den i Sverige inte jättevanliga bilen om detta självupplevda problem. Har de bara drömt, eller vad är problemet med att ta till sig denna information? Har de drabbats av detta så har de, inga rapporter från sin" brorsas frisörs låtsassyrras kompis som en gång hade hört på en fest att" utan egenupplevda problem. De flesta bilmärken drabbas då och då av vissa seriefel på en modell, då får de hantera detta på ett bra sätt för kunden och konstruera om felkällan. Är Gunnar på något sätt Opels representant i Sverige, eller vadan detta personliga korståg mot dessa personer?

Uppdaterat: 2012-01-27 12:53

Gunnar!
Varför kör Opel kampanj med denna produkt att dom ska bytas ut samma sak med bakluckans lås?
För att dom tycker att det är kul?
Min information har jag fått från Opel Sverige och verkstaden som har kontakt med Opel i Tyskland. Verkstaden och handlaren är en av Sveriges största bilkedjor.

Har jag trampat en Opel älskar på tårna?

Uppdaterat: 2012-01-27 14:11

Crister, Opel kanske inte har kollat med Dekra först...

Uppdaterat: 2012-01-27 19:17

Att det förekommit fel på värmedynorna är i och för sig riktigt, men att de skulle vara vanligt förekommande är totalt felaktigt. Det är ju så, att bilarna omfattas av 5 årsgaranti. Säljarna och serviceverkstäderna har egna ekonomiska grenar, varför säljarna står för verkstadskostnaden. Om säljarna rapporterar till generalagenten om ev. felaktigheter, ska ju generalagenten/importören ta kostnaden eftersom köplagarna även gäller i det fallet. Om kostnaderna för ett fel blir för stora, borde ju generalagenten i Sverige reagera och vidarebefordra uppgifterna på felaktigheterna från fabriken. Men Opel i Tyskland har inte fått några som helst indikationer om felaktigheter på Insignia, vilket borde vara fallet.
Jag är övertyad om att Opels genaralagent i Sverige vill ha täckning för sina kostnader från Opel i Tyskland. Bilarna borde i så fall åtekallas enligt gängse normer, men indikationen måste ju komma från säljarna.
Det är alltså inte bilen det är fel på utan säljar/generalagenten som inte lever upp och backar upp sina säljare. Men har man gett sig faan på att smutskasta märket så går det inte att ta ur vederbörande detta.
Jag har av signaturer jag kner igen blivit anklagad för att vara Japanfrälst när jag försvarat Toyota i dess trådar.

Uppdaterat: 2012-01-28 17:15

Det är märkligt att de som jag känner som är ägare av Insignia inte hört något om att Insigniorna skulle in för kontroll av värmednorna. Inte heller de 3 återförsäljare/firmor som jag haft kontakt med, säger sig ha hört något om att bilarna skulle ha återkallats.
Då ställer jag återigen frågan huru generalagenten sköter sig. Jag är mycket kritisk till Opels generalagent i Sverige, och kommer att tillsammans med säljarna jag känner teckna en skrivelse till Opel i Tyskland.
Även jag som ägare till en helt felfri Vectra, överväger att byta till annat märke. Detta eftersom Opel Sverige INTE tycks vilja sälja bilar i Sverige överhuvudtaget. När såg man en Opelannons senast? Jag har inte sett någon de senaste måaderna.

Uppdaterat: 2012-01-29 16:56

Vi hade en Opel Astra på vårt jobb en gång. Hade svårt att få i växlarna. Åkte iväg till Opel i Jordbro på den tiden. Fanns ingen olja i växellådan.
Dom hade vid leverans glömt att fylla på.
Killen jag pratade med påtalade att eftersom vi säljer så lite bilar i Sverige kunde sådana saker hända.
Stämmer med vad Gunnar 44 påtalar. Opel skiter i lilla Sverige.

Uppdaterat: 2012-01-29 17:14

Nej, jag antyder inte att ni ljuger men att felen skulle vara vanliga kan vara felaktigt. Det verkar som om det skulle beröra en viss serie bilar, men det är märkligt att man i så fall inte åtekallar bilarna för en total undersökning. Det borde ha uppdagats på ett tidigt stadium då era bilar verkar vara tidiga modeller av årgång -11. Dessutom borde ni fått gratis hyrbilar under tiden. Lär av Toyota OPEL.
Man kan kanske försvara Opels ledning i så motto, att det var väldigt turbulenta år just då. Opel Sweden blev ju då fristående från Saab, men den huvudsakliga ledningen bestog av i stort sett samma personer som innan.
Jag tycker fortfarande att det inte är mycket av kampanjer, om man ser till konkurrenterna.
En mer offensiv ledning vore på sin plats

Uppdaterat: 2012-01-29 23:30

Till slut kan jag hålla med dig lite! Att ledning behöveren ordentlig översyn på Opel.
Hela deras system att ta alla samtal till kundtjänst endast är för mig helt främmande då man får svaret att "jag kan inte kommentera alt jag är ingen mekaniker".
Jag ar haft otroligt MYCKET problem med men Opel Insignia vad ska det krävas för att dom skulle byta ut den? 4-5 totalhaverier? enligt alla lagar som finns i detta ärende i Sverige säger att man har bara 2 chanser att laga ett och samma fel.
Men Opel sätter sig över allt och alla, sen kan jag tycka att det faktist är upp till bilhandlaren att hjälpa till och trycka på för man ska inte behöva stå ensam i ett hörn mot 2 giganter. Men men man lär sig var man handlar bil och vilka märken man köper.
Sådan fall hörs ju runt om hur 1 blir behandlad. Hörde jag något liknade så skulle jag backa direkt från att göra affäer med både märke och handlare.

Uppdaterat: 2012-01-30 05:23

Jag vill tillägga och kommentera en del av mina tidigare inlägg i den här debatten om felen på Insignia är vanliga eller inte.
Om vi börjar med kostnaderna för de lokala säljarna, så är det ju dom i första hand som får ta smällen. Men eftersom 5 årsgarantin har införts är det ju OpelSweden som ska se till att bilarna repareras och kunderna ersätts med ersättningsbilar under tiden.
i 5 årsgarantin sägs inget om att garantierna skulle upphöra efter 2 reparationer. Dessutom borde det vara i deras eget ekonomiska intresse att se till att Tillverkaren får uppgifterna om ev. felaktigheter samt att tillverkaren i förekommande fall återkallar bilarna på tillverkarens bekostnad.
Eftersom de som berörs fått kallelser om åtgärdspaket i stället för återklallelse förefaller både märkligt och misstänkt. Och varför bara vissa bilar i Sverige, när samma tillverkningsseries bilar i andra länder inte verkar ha dessa problem?
Sannolikheten för att råka få tag på en bil med felaktigheter är ju mycket liten, men som OpelSweden agrerar om man råkar köpa en sådan bil, lämnar mycket i övrigt att önska.
Det hjälper inte Opel att dom infört 5 års garanti, när man inte samarbetar med service och säljföretag!
Som Opel Sweden agerar, törs man inte köpa en Opel i dagsläget. Ingen bil förblir en bra bil utan en trygg servicesektor.
Att dessautom INTE stötta lokala handlare med reklamkampanjer, gör ju även det att kunderna glömmer Opel.
Kanske är det GM USA som styr? Den delen av GM kräver ju att Opel som GM representant ska sälja Chevrolet från Korea, samt att försäljningen av dessa bilar ska öka med 20%. Detta samtidigt som man anklagar Opel för överproduktion!!
Är det kanske så, att Opel tvingas i ett vacum av GM USA?

Uppdaterat: 2012-01-30 16:34

Jag förstår din frustration över att verkstan inte kan fixa ett så enkelt fel. Har man verkligen bytt värmedyna, eller om det inte var den, bytt termostat eller strömbrytare? Man kan verkligen fråga om verkstaden gjort sitt jobb. Hörde på en icke märkesverkstad, att vissa bilar varit inne för kontroll. Innan denna kontroll ägt rum,fanns det inga fel, men omedelbart efter började stolsvärmen att krångla Det visade sig att nämnda verkstad lyckats felvända kabelskorna. Ingen bil är bättre än vad respektive bilverkstad presterar. Du kan få samma problem med vilken bil som helst, men en dålig bilverkstad kan sabba vilken bil som helst . Ett ytterligare problemsom jag ser det är att många sk.märkesverkstäder har fler bilmärken att serva. Patriotism kan i en del fall vålla problem, vilket jag själv råkat ut för. När dessutom generalagenten inte intresserar sig för återförsäljarna och ställer krav på dem blir även jag tveksam till att köpa en ny Opel, trots att sannolikheten att få ett dåligt exemplar är minimal om man får tro Dekra. Men du har ju trots allt turen att få gratis hyrbil, det är lång ifrån alla märken som är så frikostiga vilket jag drabbats av när bilar jag haft återkallats. Jag fick betala milpeng till VW, Volvo, och Saab, när dessa bilar varit behäftade med fabrikationsfel.

Uppdaterat: 2012-01-30 22:33

de 2 chanser att laga samma fel har ingenting med av tillverkaren utställda garantier att göra, utan handlar om hur många gånger man som kund ska acceptera att försök gör att laga ett fel. Detta regleras i konsumentköplagen som säger att man inte behöver acceptera mer än 2 försök att laga ett fel, 3:e gången ska det fixas eller annars kan köpet hävas alternativt omleverans. Detta blir ju lite mer komplext på en bil än en brödrost, men lagen gäller på samma sätt. Dessutom ska man inte behöva stå ut med att samma fel lagas gång på gång under garantitiden med ursäkten att "det går ju på garantin", om felet fortsätter komma tillbaka lär det ju inte sluta när garantin går ut...

Uppdaterat: 2012-01-31 08:13

Jag gjorde en miss när jag angav årsmodell på bilar med problem. Det var ju årsmodell 2010 jag avsåg inte -11.
Det är klantigt av verkstäderna att inte fixa detta. Men verkstäderna debiterar säljarledet oavsett garanti. Sedan är det säljarnas sak att få betalt av generalagenten. Därför är det märkligt att man inte återkallar bilarna för en grundligare översyn, kanske hos fabrikanten, liksom Saab gjort i en del fall med oljesludgeproblemen.
Det är måhända få bilar som drabbats, men de som fått upprepade problem måste ju få någon kompensation för det inträffade.
Emellertid har Opel bättrat sig på senare år, först under 2011 fick verkstadspersonal utbildning hos Opel. Under SaabOpeltiden drogs all vidareutbildning in när det gäller Opel. Detta är på god väg att ändras.
Jag ser på grund av detta en ljusning som Opelägare, men jag väntar nog ett ytterligare år innan jag byter, om jag nu byter till en ny Opel förståss. Det beror på Opel Sweden helt o hållet inte själva bilen.

Uppdaterat: 2012-01-31 11:48