Vi Bilägares forum

Är personalbil något att satsa på?

Är personalbil något att satsa på?

Jag har nyligen börjat jobba hos ett större företag på en ort cirka 7 mil hemifrån. Företaget har en personalförmån som kallas personalbil. Jag får en ny bil där allt utom drivmedel ingår i 3 år. I dagsläget kör jag en Saab 9-3 -03 som har gått 18000 mil.

Egentligen är Saaben är ypperlig bil att pendla så långt med, jag tänker då på komforten, hyfsad bränsleekonomi (0,7 l/mil) och att den redan har gått ganska många mil så värdeminskningen är ingen parameter framöver.

Men nu funderar jag lite grann på att ta ut en snåldiesel som personalbil. Jag kommer då att få ett avdrag på bruttolönen och sedan en förmånsbeskattning. Men jag slipper bry mig om kapitalkostnader, servicekostnader och andrahandsvärde. Vägen till jobbet är blandad, först 1,5 mil grusväg och 70-väg och sedan är det 5 mil E18 inkl. 1 mil motorväg.

Jag får välja mellan Volvo och Ford och jag funderade mellan C30 D2 eller V50 med samma dieselmotor. Jag skulle då komma ner i en förbrukning på strax under 0,5 l/mil.

Vad har ni för råd att ge mig angående bilval och hur ser ni på de ekonomiska aspekterna?

Uppdaterat: 2012-01-10 19:58

Kommentarer

På nedanstående länk finns mer info

http://www.nybergsbil.se/foretag/tjanstebilar/personalbil/

Uppdaterat: 2012-01-10 19:59

Jag får en kalkyl om jag är intresserad, så det blir en del räknande. Fördelen som jag ser det är ett bekymmersfritt bilägande. Jag inte riskera att vara utan bil om det behövs reparationer. Dessutom ägnar jag 2 timmar av dagen till bilkörning och då känns det bra att satsa på en modern och säker bil.

Det kan bli frågan om en del resor i tjänsten framöver då jag troligen kommer jobba på fler orter i länet som konsult. Men majoriteten av resorna blir privata.

Kan man ha en personalbil med bruttolönavdrag och förmånsbeskattning och samtidigt göra avdrag för resor till och från arbetet?

Uppdaterat: 2012-01-10 21:26

Bruttolöneavdrag innebär väl också att din pensionsgrundande inkomst sjunker...

Efter att ha googlat lite, nej det är inget jag skulle satsa på.

Uppdaterat: 2012-01-10 21:29

de som räknat seriöst på det hamnar oftast på att det är en dålig affär.
Till att börja med så får du ju inte köra hur långt du vill sedan påverkas din pension och sjuklön bara för att ta några nackdelar.
Personalbil ska vara kostnadsneutralt för företaget för att det ska vara skattemässigt ok, därför måste företaget ta serviceavtal som även innehåller reparationer för att du ska få det. De måste även försäkra sig för att du blir sjuk eller slutar, något som de också måste ta in via ditt bruttolöneavdrag mm mm mm mm oftast är det ganska få som nyttjar personbil och då oftast de som inte räknat med allt.

Och ja du får göra avdrag för resorna med begränsning.

http://www.harryda.se/download/18.56e5a6d8133f95ee485800011778/Regler+for+innehav+av+personalbil+Harryda+2012.pdf

Uppdaterat: 2012-01-10 21:35

Om jag behåller Saaben och räknar på att jag kör 3500 mil om året så lägger jag med ett bensinpris på 14,38 och 0,76 l/mil 38250 kr på bensin. Plus skatten på 1500 kr blir det 39750 kr. Sedan tillkommer service, däck, värdeminskning och kapitalkostnader.

Om jag tar en Volvo V50 D2 som drar 0,43 l/mil så blir kostnaden med ett dieselpris på 14,69 totalt 22108 kr. Sedan tillkommer bruttolöneavdrag och förmånsbeskattning.

17000 kr om året i mindre bränslekostnader lockar en del måste jag säga.

Sedan är det frågan om bruttolöneavdrag och förmånsbeskattningen kompenseras av att jag slipper övriga kostnader i bilägandet.

Uppdaterat: 2012-01-10 21:35

Du kan ju köpa en Volvo V50 D2 själv också vettu...
Det är detta som i slutändan oftast blir billigare om du tar hänsyn till alla faktorer.
Ska du köra 3500 mil med en personalbil kommer du garanterat få betydligt högre månadskostnad i kalkylen dessutom.
Det ska som sagt vara kostnadsneutralt för företaget annars kommer farbror skattmasen.

Uppdaterat: 2012-01-10 21:41

Tack för länken junkers, räknar jag bara på avdrag för resor till och från arbete så såg det genast lite tråkigare ut. Med Saaben får jag dra av 45000 kr och med personalbil och diesel får jag dra av 9500.

Om vi lite slarvigt räknar med att jag får tillbaka 30000 kr i reda pengar på Saaben och drygt 6000 kr med Personalbilen så äts ju hela vinsten och lite till från bränslekostnaden upp.

Då ställs bruttolöneavdraget och förmånsbeskattningen mot att slippa skatt, försäkring, service och däckkostnader.

Uppdaterat: 2012-01-10 21:50

Saxat från din egna länk:
Personalbil skapar ingen större administration. Alla bilkostnader registreras av oss på ett speciellt bilkonto. Varje månad redovisar vi ett s k rörligt bruttolöneavdrag. Det rörliga bruttolöneavdraget baserar sig på bilens verkliga kostnader inklusive arbetsgivaravgifter på bilens förmånsvärde med avdrag för arbetsgivaravgifter.

Vad det säger är att DU betalar alla reparationer etc men att du gör det via bruttolöneavddrag som kommer att sänka din pension!

Det ingår alltså ingen fri service och reparation, det står bara att det ingår i bruttolöneavdraget som är RÖRLIGT och baserar sig på din bils VERKLIGA kostnader.

Som sagt det gäller att läsa på ordentligt!

Uppdaterat: 2012-01-10 21:56

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Jag läste i någon info (den jag länkade till var inte riktigt lika detaljerad som den på mitt företags hemsida, kan länka den imorgon) att arbetsgivaren tecknar en försäkring gällande reparationer och service. Så det blir givetvis en kostnad i kalkylen, dock en fast sådan som är inräknad i bruttolöneavdraget.

Uppdaterat: 2012-01-10 21:59

När du pendlar så pass mkt så skulle jag absolut satsa på en ny fräch bil som drar lite bränsle och skulle du köpa den privat så finns det ju hur många Classic V50 som helst till väldigt bra peng, för du kan ju skriva av mil på deklarationen och få lite tillbaka där.

Så mitt råd är att köpa en privat för det tror jag blir billigare i längden.

Uppdaterat: 2012-01-10 22:00
Pär

@ Peugeote-Pär

Jag är lite rädd för att köpa en ny bil då den kommer att få så många mil på sig varje år. Jag tror att det kommer sänka andrahandsvärdet för mycket. Alternativet till personalbil är att behålla Saaben som redan har många mil på sig.

@junkers

Så här står det angående service och reparationer:

"Ingen risk
Personalbil innebär ingen risk för företaget eftersom vi garanterar andrahandsvärdet på bilen. Vi garanterar även kostnaden för service och reparationer. Med Personalbil behöver du inte heller riskera att bli stående med bilen om den anställde säger upp sig"

Uppdaterat: 2012-01-10 22:05

Som sagt ska du köra så många mil så ingår det inte i de kalkyler du har sett, dessa innebär vanligen 4500mil eller 6000mil på tre år.
Fler mil ska beräknas i din egna personalbilskalkyl, det är du som ska betala detta eftersom återigen det måste vara kostnadsneutralt för företaget.

Uppdaterat: 2012-01-10 22:12

Det är som vanligt då.....om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det.

Jag ska be om en kalkyl i alla fall så får jag räkna på hur mycket det kostar, vad som ingår och vad jag får betala. Det är uppenbart att det finns många fallgropar. Tack för infon och åsikterna junkers!

Uppdaterat: 2012-01-10 22:18

När du ska köra så pass mkt så skulle jag satsa på personalbilen för du kommer ju sitta så mkt i den så då vill man ha en fräch säker bil som drar lite bränsle...
Skulle jag få en personalbil via mitt jobb så skulle jag absolut slå till på det...Dock så måste man ju räkna på det först så man ser att det lönar sig, men det verkar du gjort.

Uppdaterat: 2012-01-10 22:38
Pär

Inte ha gjort menar du...

Uppdaterat: 2012-01-10 23:07

Hej,
Räkna inte med en faktisk förbrukning på "snåldieseln" som är samma som den optimistiska deklarationen. Vore jag du skulle jag snarare räkna på ca: 0,50--0,55 l/mil - sen beror det givetvis på hur fort du kör. Höga motorvägsfarter höjer förbruknigen märkbart liksom start/stopp-körningar (=många accelerationer). Detta baserat på mina egna, praktiska erfarenheter av "snåldieslar". Men ett par dl/mil kommer du säkert att spara.

Uppdaterat: 2012-01-11 08:00

Jag har bra resväg när det gäller förbrukningen. Jag lägger mig på 90-100 och håller den hastigheten sedan. Det är i princip ingen stadskörning alls

Uppdaterat: 2012-01-11 13:41

I 90-100 drar min Avensis 1,8 CVT bensin runt 0,55 så en diesel borde nog klara sig på 0,4.

Uppdaterat: 2012-01-11 19:48

Junkers: Vad någon ospecad bil borde dra och vad det faktiskt drar behöver inte vara lika. Många vill gärna snygga till sina bilars förbrukningar. Jag har t ex mycket svårt att tro att en Avensis klarar sig på 0,55 i praktisk körning (och verkligt uppmätt - inte bara via färddator) på 90/100-vägar och där det också finns annan trafik som gör att man inte jämt kan hålla sitt eget tempo. Att en diesel i den storleksklassen skulle klara sig på 0,4 - ja, det är nog sagor. Om du inte tror på mina personliga erfarenheter av min Golf Variant Bluemotion så kolla t ex Vi Bilägaren långtester där det klart framgår att tillverkarnas förbrukningsvärden för snåldieslarna är glädjesiffror. Min bedömning är att man med en snåldiesel där man har "långkörningar" på säg 7mil (som trådskaparen har) får vara nöjd om man klarar sig på ca: 0,5 l/mil i årssnitt - och då får man nog ändå vara uppmärksam på hur man kör och inte gärna köra över 90 km/t. Golfen har en väldigt bra färddator som verkligen avslöjar vad olika typer av körsätt resulterar i för förbrukning (så exakt som nu en färddator kan vara - alltså inte 100 %) och att komma under 0,5 l/m i verkligheten på 90/100 väg med omkörningar ibland, lite ojämn takt som det kan vara och nåt stopp - ja, då får man faktiskt anstränga sig rätt rejält. Visst kan man komma ner i ännu lägre förbrukningar men då skall man nog tömma bilen på allt onödigt, höja däckstrycket ännu mera, slå av AC och aldrig köra fortare än ca: 80 km/t. Alltså knappast nåt som fungerar i praktiken. F ö har min syster en Avensis 1,8 och hon känner inte igen de väldigt låga förbrukningsvärden du nämner så går den så snålt - behåll bilen !

Uppdaterat: 2012-01-11 20:10

Mcgregor jag har kört min Avensis 800 mil nu och den är så snål i verkligheten i de farterna, det är alltså inte färddatorsiffror, den visar ca 1-2 cl för lite och har som lägst stannat på 0,51.

Min tidigare Mazda 6 drog 2 dl mer i den hastigheten med samma motorstyrka.
I stan drar Avensisen 0,4-0,5 l/mil mindre än Mazdan.

Uppdaterat: 2012-01-11 21:37

Junkers: Då kan man verkligen fråga sig vad vi skall med dieselmotorer till - förutom att dom har bättre vridmoment. Men jag snackar årsmedelvärde på den typen av körning - alltså inkl alla kallstarter på vintern och start/sopp/accelerationer - inte en jämn fart på 90 km/t på landsväg utan verkliga transporter. I så fall är jag mycket imponerad och då kan det knappast finnas nån bensinmodell på marknaden i den storleken som matchar denna modell. Min Toyota Corolla 1,6 var i vart fall avsevärt törstigare.

Uppdaterat: 2012-01-11 23:00

Japp Corollan är avsevärt törstigare, jag körde samma sträckor men mina förädrars Corolla och den tog 2dl mer per mil.

Avensin har äl en deklarerad blandad förbrukning på 6,6 har jag för mig och det stämmer nog rätt bra att det går att köra på det, i vart fall med CVT-lådan som är extremt ekonomisk med sköna låga motorvarvtal.

Audis nya 170 hästars maskin i A6 är deklarerad till 5,8 blandat tror jag, så den bensinaren är ju ännu närmre dieselsiffror, dessutom har ju den vridmoment med turbo. misstänker dock att förbrukningen drar iväg om man trycker på.

Uppdaterat: 2012-01-11 23:42

Junkers jag har Audi och de är inte så snåla som utlovas. De ligger på drygt 1,5dl mer än utlovat. Och som sagt det är nog turbons förtjänst.

CVT lådorna Toyota använder är ruggigt snåla. Och det är väl därför många andra märken kommer med dessa lådor nu. Utvecklades delvis genom Prius vad jag förstått? Nackdelen är väl att det surrar en del vid kraftig acceleration,men det får man leva med.

Uppdaterat: 2012-01-12 00:14

ViB har provkört V50 D2 på en testslinga med varierade vägar och kommit fram till att den uppgedda bränsleförbrukningen stämmer väldigt bra. Detta varierar givetvis från person till person, brorsan har en väl utvecklad förmåga att få en bil att dra 1 dl extra per mil utan att köra fortare än mig. Han kör väl lite aggressivare än mig antar jag.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volvo-v50-16-d-drive-12781

Uppdaterat: 2012-01-12 12:48

Må så vara att ViB vid ett tillfälle lyckats nå siffrorna men jag ifrågasätter dom ändå. Jämför Focus med samma 1,6 l diesel som i Aftonbladets nya test (tror den publicerades idag - och dessa värden vill jag minnas stämmer rätt bra även med AMS-testen i våras) hamnade på 0,59 verklig förbrukning - då Ford anger 0,42. Sen är det ju olika förhållanden, hastigheter och temperaturer och min bedömning avser nån form av blandad körning och över hela året. Att räkna med 0,5--0,55 l/mil gör nog att du har större möjlighet att göra en kalkyl som också stämmer när du gör bokslut.
Men är det verkligen så att man kan köra en ny Avensis så snålt som Junkers säger så är det väl inget att tveka om - bara att handla en sån.
Junkers: Toyotas deklaration för blandad körning med din motor är 0,67 l/mil med den manuella lådan och 0,68 l/mil med den automatiska - även det respektabla siffror om dom stämmer i verkligheten.
Sen behöver man inte köra speciellt aggressivt för att öka snittförbrukningen med 1 dl/mil. Vid ett tillfälle körde hustrun en viss sträcka när vi åkte bort och jag samma sträcka när vi åkte hem. Min förbrukning blev exakt 1 dl/mil lägre (enl färddatorn i detta fall) och jag kan lova att hon inte kör aggressivt. Däremot körde jag jämnare och lite mera förutseende med bl a motorbromsning i st f att bromsa "normalt" där så gick - t ex när fartgränsen på vägen blev lägre. Så visst spelar körstilen in och jag har upplevt att med den lågvarviga dieseln i nosen så har jag personligen lugnat ner mig ännu mera än tidigare och med VWs utmärkta färddator blir det lite "sport" att försöka åka snålt - även om jag inte lyckats nosa vid de siffror som fabriken uppger för blandad körning. T o m en av sönerna (17 år - övningskörning) har ändrat sin körstil och försöker hela tiden slå sina egna förbrukningssiffror - alltså att åka så snålt som möjligt...:) Nu klagar han på att färddatorn i vår 2:a-bil är värdelös för där kan han inte kolla hur "ekologisk" han är i sin körning...:)

Uppdaterat: 2012-01-12 13:48

Om du köper en tjänstebil så skulle jag nog titta mera på Volvo C30 eller kanske Ford Focus, du behöver ju tex inte en kombi om du bara ska ha den som en pendlar bil.
tror nog att du kan få en Focus bra mkt billigare än en Volvo C30 men om du nu absolut vill ha en Volvo så tycker jag att C30 är att satsa på med lilla dieseln.

Uppdaterat: 2012-01-12 14:10
Pär

Ska korrigera mig att det är Audi A4 1.8TFSI med Multitronic-låda (CVT) på 170hkr som drar 5,8 i blandad körning.

Det är lågt för en bensinbil det!

Toyota är en av de få som faktiskt jag oftast lyckas köra med och få den förbrukning som anges i deklarationen för övrigt, Mazda 6:orna låg 1,5-2 dl/mil över deklaration.

Uppdaterat: 2012-01-12 18:21

Idag fick jag kalkylen på en V50 D2 med lite extrautrustning. Jag får ett bruttoavdrag på 5700 på lönen vilket innebär att det kostar mig ca 4000 netto plus 2000 i månaden i dieselkostnader, inget annat.

Behåller jag Saaben så kostar den mig 1500 i kapitalkostnad, 250 försäkring, 150 skatt, 3100 i bensin och sen har jag räknat med 500 i månaden i service i genomsnitt,

Det gör sammanlagt 6000 för en ny V50 och behåller jag Saaben kostar den 5500. Så det var jämnt skägg.

Upplands Motor köper min Saab för marknadspris, vad nu det kan vara.

Det blir till att fundera i helgen.........

Uppdaterat: 2012-01-12 22:08
Rustan skrev:

ViB har provkört V50 D2 på en testslinga med varierade vägar och kommit fram till att den uppgedda bränsleförbrukningen stämmer väldigt bra. Detta varierar givetvis från person till person, brorsan har en väl utvecklad förmåga att få en bil att dra 1 dl extra per mil utan att köra fortare än mig. Han kör väl lite aggressivare än mig antar jag.http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volvo-v5...

Glöm inte att det var förbrukningsvärden i panelen, inte uppmätta värden vid pumpen när VB testade Volvon. Sedan måste man ta i beräkningen att som i ditt fall kör långa sträckor var gång man nyttjar bilen, vilket är fördel när det gäller förbrukningen. Vi andra kör oftast kortare var gång med kallstart emellan vilket gör att bilen får en något högre förbrukning.

Uppdaterat: 2012-01-12 22:31
Elbil2

Jag är ingen specialist på tjänstefordon men får du verkligen ett bruttolöneavdrag ? De fall jag känner till med denna typ av fordon innebär först ett nettolöneavdrag, sen förmånsbeskattning om förmånsvärdet är högre än nettolöneavdraget. Du skall alltså inte få nån skattemässig fördel genom att få avdraget före skatt och därmed skatta lite mindre - så har i alla fall jag uppfattat det hela. Sen minskar väl ditt pensionsgrundande belopp med motsvarande per månad skulle jag tro - men det är bara mina bedömningar. Andra kan säkert detta område mycket bättre. Vilken förbrukning har du räknat med och har du tänkt på att diesel är lite dyrare än bensin ? Kan du verkligen ha en kapitalkostnad på 1500 kr/mån på en 9 år gammal SAAB som gått 18.000 mil redan ? På 3 år blir det 54.000 kr - är bilen verkligen värd det idag ens ? Men visst är det roligare med en ny bil än en gammal...:)

Uppdaterat: 2012-01-12 23:36
Rustan skrev:

Idag fick jag kalkylen på en V50 D2 med lite extrautrustning. Jag får ett bruttoavdrag på 5700 på lönen vilket innebär att det kostar mig ca 4000 netto plus 2000 i månaden i dieselkostnader, inget annat.Behåller jag Saaben så kostar den mig 1500 i kapitalkostnad, 250 försäkring, 150 skatt, 3100 i bensin och sen har jag räknat med 500 i månaden i service i genomsnitt,Det gör sammanlagt 6000 för en ny V50 och behåller jag Saaben kostar den 5500. Så det var jämnt skägg.Upplands Motor köper min Saab för marknadspris, vad nu det kan vara. Det blir till att fundera i helgen.........

Du glömmer att din framtida pension påverkas + eventuell skillnad i reseavdrag.
Räkna på att köpa bilen helt privat istället.

Uppdaterat: 2012-01-12 23:43
Rustan skrev:

Idag fick jag kalkylen på en V50 D2 med lite extrautrustning. Jag får ett bruttoavdrag på 5700 på lönen vilket innebär att det kostar mig ca 4000 netto plus 2000 i månaden i dieselkostnader, inget annat.Behåller jag Saaben så kostar den mig 1500 i kapitalkostnad, 250 försäkring, 150 skatt, 3100 i bensin och sen har jag räknat med 500 i månaden i service i genomsnitt,Det gör sammanlagt 6000 för en ny V50 och behåller jag Saaben kostar den 5500. Så det var jämnt skägg.Upplands Motor köper min Saab för marknadspris, vad nu det kan vara. Det blir till att fundera i helgen.........

Du glömmer att din framtida pension påverkas + eventuell skillnad i reseavdrag.
Räkna på att köpa bilen helt privat istället.

Uppdaterat: 2012-01-12 23:43

Den pensionsgrundande inkomsten påverkas inte om man tjänar mindre än 37000 i månaden. Min sjukpenning kan påverkas om jag blir sjuk under en längre period.

Restvärdet var ganska attraktivt faktiskt, efter 3 år får jag köpa loss bilen för 84000

Uppdaterat: 2012-01-13 10:58

Det brukar alltid vara lönsamt med den här typen av personalbil.
Man behöver ju inte få några direkta bekymmer med bilen, allt ingår ju, däckkostnaderna blir kan ju bli en stor summa som man slipper, likaså servicekostnader och om du köper loss bilen som begagnad vet du ju exakt vilken status den har jämfört med att köpa en motsvarande beg. bil som du aldrig sett förut.
Jag tycker absolut att du ska ta chansen, även om du naturligtvis kommer att sakna Saaben :-)

Uppdaterat: 2012-01-13 11:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har bett om en ny kalkyl som baseras på 2000 mil istället för 3500 mil. Om frugan tar bilen nån vecka i månaden och jag tar hennes polo den veckan så kan jag hålla nere miltalen ganska bra.

Vi får se hur mycket det gör på kalkylen

Uppdaterat: 2012-01-13 12:04
Rustan skrev:

Tack för länken junkers, räknar jag bara på avdrag för resor till och från arbete så såg det genast lite tråkigare ut. Med Saaben får jag dra av 45000 kr och med personalbil och diesel får jag dra av 9500. Om vi lite slarvigt räknar med att jag får tillbaka 30000 kr i reda pengar på Saaben och drygt 6000 kr med Personalbilen så äts ju hela vinsten och lite till från bränslekostnaden upp.Då ställs bruttolöneavdraget och förmånsbeskattningen mot att slippa skatt, försäkring, service och däckkostnader.

Rustan, du verkar vända på siffrorna! om du får dra av 45000 (körda milx18,50) blir det efter grundavdraget på 10000 kr 35000 kvar, av dessa får du tillbaka motsvarande skatten på det beloppet dvs ca 10000 kr. Det gör stor skillnad om du kalkylerat med 30000 tillbaka på skatten!

Uppdaterat: 2012-01-13 13:47

Tack för påpekandet FLAC, men jag hade redan räknat bort grundavdraget i mina siffror.

Saaben: 3000mil x 18,50=55 500 kr -10000 grundavdrag= 45 500
Personalbil: 3000 mil x 9= 27000 - 10000 grundavdrag = 17 000

Uppdaterat: 2012-01-13 14:31

Och om jag drar av 45000 så räknar jag lite grovt med att få tillbaka 15000.
Drar jag av 17000 får jag tillbaka 6000.

Uppdaterat: 2012-01-13 14:48

Rustan, tänkte mest på att du skrev att du skulle få tillbaka 30000 av de 45000 när det är tvärtom.

Uppdaterat: 2012-01-13 15:41

Såg det nu, du har givetvis helt rätt. My bad....

Uppdaterat: 2012-01-13 17:12

Eftersom jag inte har rätt till jobbreseavdrag så är jag illa påläst men får du verkligen igenom dessa avdrag ? Det finns ju en visst regelverk runt detta ? Men har du avdragen godkända idag så borde det ju fungera även "imorgon". Men du nämnde tidigare att du skulle få bruttolöneavdrag på lönen - det kan väl i alla fall inte vara möjligt för en personalbil ?

Uppdaterat: 2012-01-13 18:11

Jo, man får bruttoavdrag, det funkar precis som en hem-pc. Man kan få mycket som bruttoavdrag, bland annat ögonoperation. Men det blir givetvis en förmånsbeskattning på det

Uppdaterat: 2012-01-13 19:39

Reseavdragen är inga problem då jag bor mitt i skogen och har ingen möjlighet till kollektivtrafik. Och frugan åker åt andra hållet 5mil om dagen, så det blir en del avdrag varje år

Uppdaterat: 2012-01-13 19:43

Som jag skrev tidigare är det oftast väldigt förmånligt med den här typen av personalbil.
Men V50? Du vet väl att den står på tur att bytas ut som modell?
Personligen skulle jag gå upp ett snäpp och satsa på en nyare V60 eller varför inte en nyare Ford?
Den nyss presenterade Fusion/Mondeo har ju fått mycket beröm och finns snart att köpa.

Uppdaterat: 2012-01-14 09:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De enda krav jag har på bilen är att den ska vara så snål som möjligt eftersom det är den enda kostnad jag själv kan påverka. Sedan vill jag inte ha någon liten bil då jag vill ha komfort och en känsla av krocksäkerhet eftersom jag tillbringar 2 timmar om dagen i bilen.

Jag tittade på en C30 först men det visade sig att den blev lika dyr som en V50 och alldeles för liten och opraktisk.

Jag fick en offert på en V70 och den blev 100 000 dyrare och då blir förmånsbeskattningen för mycket tycker jag.

Jag kanske skulle räkna på en V60, det enda är att jag tycker myrsloksfronten är så jävla ful.

Uppdaterat: 2012-01-14 10:31

Nu har jag räknat fram och tillbaka.

Enda gången som det blir dyrare att behålla Saaben är om det blir en större reparation, t.ex om turbon rasar. Ska jag optimera ekonomin med Saaben så kan jag begära skattejämkning med en tusenlapp i månaden för att slippa ligga ute med reseavdraget.

Eftersom jag inte vet hur många mil jag kan tänkas köra i tjänsten så är detta en stor osäkerhetsfaktor. Jag vill inte hamna i ett läge där bruttolöneavdraget baseras på ett visst antal tjänstemil om året och sen uppfyller jag inte detta och då blir det dyrare.
Jag fick en ny kalkyl baserad på 2000 mil och inga tjänstemil och då blev det 700 kr dyrare per månad. Fast nu när jag skrev detta så kom jag på att då sjunker ju dieselkostnaden med samma summa.

Jag blir inte klok på detta, jag inser ju att det kommer kosta en slant att åka omkring i en ny bil med alla fasta kostnader betalda, men ändå är det en psykologiskt effekt att få mindre i lön. Jag får fortsätta fundera......

Uppdaterat: 2012-01-14 11:04

Hej,
Hem-PC får du inget bruttolöneavdrag på idag och jag är fortfarande lika skeptisk till det du säger. Kolla detta igen för det finns ingen rimlighet i att man skall få lägre skatt för att företaget finansierar din bil. Tvärtom vill man ju från myndigheternas sida ta bort så många "orättvisor" som möjligt. Alla jag talat med som har denna form av företagsfinansierad bil har fått ett nettolöneavdrag. Varför jag tjatar är bara för att du inte skall få en kalldusch när du väl bestämt dig för bilen. Om du funderar på en V50 så provkör den en lite längre sträcka - vilket ju egentligen gäller alla bilar. Har en kompis som hade en sån som tjänstebil och han åker rätt mycket i tjänsten men tyvärr fungerade inte sätena/sittställningen bra för honom. Det slutade (tillfälligtvis) i att han istället använde hustruns Focus vars körställning passade mycket bättre. Nu har han lyckats byta sin V50 mot en Mondeo kombi som hans påstår fungerar mycket bättre. Själv hade jag snarlika problem med en Kia Ceed Kombi som jag provkörde - jag fick så ont i högerbenet efter nån mil att den föll bort direkt. Det är inte jämt lätt att hitta en bil som passar, tyvärr....

Uppdaterat: 2012-01-14 13:02

Återigen, man får bruttoavdrag på hem-pc idag. Jag har själv haft detta för inte så länge sedan. Min bror gjorde en ögonlaseroperation och detta får han bruttoavdrag på. Personalbilen får man också bruttoavdrag på.

Den enda skillnaden från förr är att man idag får en förmånsbeskattning på värdet.

Nu har jag räknat på alla möjliga olika varianter och hamnar på att personalbilen kommer kosta mig ungefär en tusenlapp i månaden. Om jag får tjänstemil på detta så är det en ren bonus. Så frugan fick bestämma och hon tycker att jag ska slå till.

Och inte säger jag emot frugan inte.

Det känns bra att slippa oväntade kostnader i bilägandet och dessutom var restvärdet ganska attraktivt. Jag får efter 3 år välja om jag vill köpa bilen för 90 000 kr.

Uppdaterat: 2012-01-14 14:47

Hej igen Rustan,
Nu har jag äntligen läst på lite mera. Personalbil ger som du helt riktigt säger ett bruttolöne (jämfört med andra fomer av företagsbilar) men i gengäld får du skatta för hela förmånsvärdet. Vid nettolöneavdrag skall du kunna kvitta dina nettobilkostnader (till arbetsgivaren) mot förmånsvärdet och därmed slår detta lite mindre i kalkylen. Hittade bl a detta inlägg - www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/personalbilen-allt-hetare/201318.html
Så du hade alltså helt rätt i att det förekommer bruttolöneavdrag numera men det staten ger med ena handen tar man tillbaka med den andra (=full förmånsvärdesbeskattning) och lägre pensionsgrundande inkomst om jag fattat det rätt . Lycka till oavsett hur det blir - enkelt beslut kan det inte vara.

Uppdaterat: 2012-01-14 15:48

Det här med inga oförutsedda kostnader är ju ganska lätt att komma runt, det finns bilar idag som har 3, 5, 7 och 8 års garanti.
Toyota har tom ganska lång tid om du köper en begagnad bil av dem:
http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx

Uppdaterat: 2012-01-14 16:30