Vi Bilägares forum

Toyota Prius, fördelar och nackdelar?

Toyota Prius, fördelar och nackdelar?

Jo, frugan vill byta ut sin bil mot en lite mindre i storleksklass runt Prius.

Vad kan man säga om dem mer än att de är driftsäkra och miljövänliga. De argumenten som tilltalar henne!

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2011-12-18 11:03

Kommentarer

Bra vändradie. Lättkörd som få, hackar aldrig vid backning eller start framåt. Praktiskt att inte behöva ta upp nyckeln när man tar en tur med bilen. få tankningar uppskattas. Man bör kolla att takhöjden som är lägre i 2an än 1an i baksätet. Priusarna är inte några småbilar inuti, redan 1an har bara 2,5 cm kortare kupéutrymme än Toyota Camry. Bättre bakåtsikt i 1an, men kan bli bättre med backkamera i 2an. Låg skatt och försäkring. Startar alltid lätt på vintern då startmotorn är ca: 20 ggr starkare än på en vanlig bil. Avslappnad körning får man på köpet.

Uppdaterat: 2011-12-18 16:48
Elbil2

Jag vågar väl varken skriva hur nöjd jag själv är med min Prius eller hur lite strul det är med dom Priusar vi servar och hur nöjda dessa ägare är så jag skriver inget mer än att jag kan rekomendera den! :)

Uppdaterat: 2011-12-18 17:21

Nej, faktiskt inte. Frun kör en Avensis kombi idag som hon vill byta ut och den stora vovven lever tyvärr inte längre så en Prius skulle passa fint.

Uppdaterat: 2011-12-18 18:21

Om man har en större hund går en stor hundbur in i Priusen, man tar bara bort golvet i bagageutrymmet och lägger i en skiva i botten ovan reservbaljan.
http://www.play-auto.net/wp-content/uploads/2010/01/08_Prius_hybridbatt.jpg

Uppdaterat: 2011-12-20 19:07
Elbil2

Man kan ju undra över vad den pajasfilmen egentligen är ute efter.
Men jag tror att Prius är en väldigt ekonomisk bil om man köper den begagnad och man får säkert en låg milkostnad.
Men kul är den inte!
Just nu finns det knappast ett bättre köp än en några år gammal Saab, de reas ju ut och man får en modern säker bil som visserligen blir dyrare än Prius i bränsle, men också avsevärt roligare.

Uppdaterat: 2012-01-01 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan ju undra över vad den pajasfilmen egentligen är ute efter.
Men jag tror att Prius är en väldigt ekonomisk bil om man köper den begagnad och man får säkert en låg milkostnad.
Men kul är den inte!
Just nu finns det knappast ett bättre köp än en några år gammal Saab, de reas ju ut och man får en modern säker bil som visserligen blir dyrare än Prius i bränsle, men också avsevärt roligare.

Uppdaterat: 2012-01-01 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, jag skrev verkligen inget elakt om Prius!
Jag uttryckte enbart mina egna åsikter.
Passade de inte så kanske det är du som är besatt av Prius, du drar ju fram den i varenda tråd.
Men det är väl bara att gratulera när man hittat något som man blir så nöjd med.

Uppdaterat: 2012-01-02 08:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fördel? Ja... man får vara med i Toyotakramarnas klubb för inbördes beundran... ;-)

Äh, jag bara skojar!

Prius är säkert bra på en del sätt. Kommer inte på nåt just nu.

Men, jag skulle själv aldrig köpa en, de är ju så fula och man kan inte montera dragkrok, vilket jag tycker är en enorm svaghet!

Uppdaterat: 2012-01-02 13:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu sa jag ju inget om drivlinan, men... inte får väl Auris heller ha krok?

Uppdaterat: 2012-01-02 15:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Den som vill veta hur långt en Prius kan gå, köper och fortsätter lämpligtvis i den här.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_SVART_0__KONTANT_RANTA_FRI_37932634.htm

Uppdaterat: 2012-01-04 23:12

Kört en prius 12000mil nu som tjänstebil, noll fel! Genomsnittsförbrukning 0,47 generation 2 är nu riktigt prisvärda

Uppdaterat: 2012-01-09 18:23
saabnisse skrev:

Man kan ju undra över vad den pajasfilmen egentligen är ute efter.Men jag tror att Prius är en väldigt ekonomisk bil om man köper den begagnad och man får säkert en låg milkostnad.Men kul är den inte!Just nu finns det knappast ett bättre köp än en några år gammal Saab, de reas ju ut och man får en modern säker bil som visserligen blir dyrare än Prius i bränsle, men också avsevärt roligare.

SAAB avsevärt roligare bil än Toyota Prius ? Inte min grannes SAAB som jag tre gånger bogserat med min Prius till verkstaden för att topplocket blivit skevt, en lagning som kostade ca: 30 000 kr var gång, sedan rasade växellådan så att jag än en gång fick bogsera SAABEN till verkstaden för en ny lika dyr lagning av växellådan. Då har jag inte tagit upp alla gånger jag fått hjälpa SAAB ägaren med att starta bilen med hjälpstartkablar när den på olika sätt laddats ur trotts nytt batteri och generator. Då är det bra med grannens Prius som alltid startar och är bra att bogsera trasiga kul bilar med.

Uppdaterat: 2012-01-09 21:07
Elbil2

Previa, Du har ungefär samma erfarenheter som en kompis närmaste granne som hade en 9-5-03:a (som vi bla bytte generator och en del annat på) där droppen blev när turbon rasade på väg till självaste BB och man tvingades ringa och invänta Ambulans för att lämna Saaben efter vägen, som tur var hann dom precis in till BB ändå med ambulansen... :)
Kompisen som jobbat som bilmek rekomenderade dom att köpa en Avensis i stället vilket dom hitills är väldigt nöjda med trots att dom haft en "roligare" Saab tidigare.

Uppdaterat: 2012-01-10 01:49

På den äldre Priusen sitter det bultade öglor på bägge sidor bak, som fungerar som transportöglor när bilarna står på bilfartygen. Dom går bra att bogsera med, eller så tar man bort dom och använder bulthållen för en dragkrok för cyklar.
http://www.google.com/search?q=prius%20Receiver%20Hitch&biw=1312&bih=778&sei=KaMMT8rGGuiN4gTBwKytBg&tbm=isch

Uppdaterat: 2012-01-10 21:56
Elbil2

Läst om bilar nu i fem år och av allt att döma måste jag nog köpa en Prius nästa gång.
Men drar mig för för det. Trivs nämligen stort med med bensin V6:a, halvkombi med stort bagageutrymme och recarostolar som inte har en rostfläck. Men den är ju 12 år gammal nu. Och Prius verkar vara den bil som är minst sämst på de flesta områden. (Alla bilar har ju brister - utom min).
Men egentligen borde man inte vara så bilberoende som Johan Norberg skriver i sin krönika ViB 2/2012.
Nej jag kommer aldrig att tjäna in anskaffningsvärdet (drar bara hälften av min bil) under min livstid. Behåller mitt spjut som blir alltmer sällsynt.
Men jag gick till bilfriman och provsatt i Prius (förra modellen). Rös; kände att här vill jag inte sitta en sekund mer än vad jag behöver.
Hoppas kunna stå ut känslomässigt bättre med 1.8. Förnuftet hoppas på det i alla fall.

Uppdaterat: 2012-02-02 00:19

Leifer: "joja, prova att hyra gen3 på en bensinmack ett dygn, så får du kläma och känna lite mer. Inte dyrt och soppakostnaden är liten förstås."
Bra idee. Man måste känna in en bil.. Ska kanske hyra den och en Mazda 3, som också står på listan. (Men inte lockar).

Uppdaterat: 2012-02-02 21:33

joja skulle nog köpa mazda3:an om jag var i dina skor...

Uppdaterat: 2012-02-08 18:31
Pär

Blev tvingad att åka taxi akut några gånger det senaste dygnet, bla Prius 2 ggr, bilidiot som man är frågade jag givetvis vad chafförerna tyckte om sina bilar.
Den ena var en kvinna som helt saknade intresse för bilar, hon konstaterade bara att bilen var lättkörd och drog lite bränsle, och hon körde den bara tillfälligt.
Den andra var inne på sin 2a Prius, den nuvarande hade gått 19.800 mil. Det var en äldre herre med utlänskt påbrå som kört taxi i Stockholm i 20 år, och han hade svårt att tänka sig en bättre bil just för detta "Den är snål, drar 0,5, och det är inga problem med dom"
Han fattade inte varför man skulle kladda med diesel eller stå och köa för att tanka gas. "Etanol är det bara problem med"
"Hade jag kört taxi på landsbyggden, hade jag nog haft en större bil"

Åkte även med en kvinna som hade lite erfarenhet (taxi i 34 år) och kunskap om bilar, just nu åkte hon en Passat gas, hon gillade bilens egenskaper väldigt bra, men den hade inte varit problemfri, tankmätaren för bensin hade aldrig funkat trots byte av flera givare, pga detta växlade inte motorn över till bensin när gasen var slut, utan hon måste stanna och starta om bilen på bensin. Några munstycken till gasen hade oxå bytts flertalet gånger, och växellådan känndes inte helt kry, bilen hade gått 13,200 mil.

Hon berättade även om några tidigare bilar, en Crysler 300 som hon inte gillade nån stans, en Huyndai Trajet som var väldigt bra för verksamheten. Bilen hon gillat mest på senare tid var en SAAB 9 5, men det var för mycket problem med den, så den byttes så fort garantierna gick ut.

Uppdaterat: 2012-02-10 16:13

" Bilen hon gillat mest på senare tid var en SAAB 9 5, men det var för mycket problem med den, så den byttes så fort garantierna gick ut."
Verkar mysko, de taxiåkare jag talat med och det är många, leasar sina bilar, de har aldrig såna problem, det spelar ingen roll om det är trassel, det kostar inget extra i reparationer, huvudsaken är att det åtgärdas omedelbart så att det inte blir stillestånd.
Jag undrar om hon visste vad hon talade om.

Uppdaterat: 2012-02-10 16:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pratglad som jag är, tycker jag chaffören är viktigare än bilen jag åker i, sitta en timme utan att öppna munnen är inte min grej.

Färden med Priuschaffören från sjukhuset till apoteket (där han väntade utan taxameter) och vidare hem (4,5 mil) blev en angenäm färd trost att jag hade sanslöst ont så jag höll på att svimma.
Det berodde ju inte på bilen, utan den mycket trevliga och roliga chaffören.
Trots hans eget påbrå, hade han en del åsikter om sina landmän och taxikolegor.
"jag skulle aldrig åka i en turbantaxi"

Uppdaterat: 2012-02-10 17:27

Jag valde inte taxi, utan tog den som kom eller den som stod först i kön, och i Stockholm är chansen ganska stor att det är en Prius eller en gasdriven Passat.

Uppdaterat: 2012-02-10 19:39

Då detta inte lät sant och jag gillar fakta framför spekulationer så kollade jag upp detta på min egen Prius gen2, ett orginal hjullager-nav till Prius kostar 1000kr+moms hos Toyota Sverige, ganska långt i från överdriften om att reservdelen skulle kosta 5000kr var du nu läst det.

Uppdaterat: 2012-04-04 22:10

Okey jag fattade det som att du menade att reservdelen kostade det eftersom du undrade om dessa var gjorda i guld.
Då tog man rejält betlalt för jobbet i så fall då...

Uppdaterat: 2012-04-05 09:06
Hanzzon skrev:

Då detta inte lät sant och jag gillar fakta framför spekulationer så kollade jag upp detta på min egen Prius gen2, ett orginal hjullager-nav till Prius kostar 1000kr+moms hos Toyota Sverige, ganska långt i från överdriften om att reservdelen skulle kosta 5000kr var du nu läst det.

262,98 kr kostar själva hjullagret på valfri sida av bilen på första modellen av Prius vilket är en bil som nästan har samma vikt som modell två av Prius, vilket gör att man frågar sig varför gick man över till en mycket dyrare lösning för framhjulslager på bilen. http://viewitem.eim.ebay.se/Toyota-Prius-15-Hybrid-0003-Front-Wheel-Bearing-1129/160524321897/item
Och här för modell två av Prius.
http://www.autopartswarehouse.com/sku/Toyota/Prius/OES_Genuine/Wheel_Hub/2004/Base/4_Cyl_1-dot-5L/W0133-1846544.html?loc=Front&tlc=Brakes%2C+Suspension+%26+Steering

Uppdaterat: 2012-04-05 22:48
Elbil2

Nu äro så fallet att Toyota inte har så dyra delar men oftast är det inte så billigt heller. Ibland säljer de mer med delen än vad som behöver bytas. På t ex Mekonomen säljer de samma delar fast bara just den del av delen man vill ha. Billigt och miljöklokt!

Prius 2 är visserligen nyare men på en Volvo 240 (som dessutom är en mer uddabil) får man ett bra hjullager på Biltema för 150 spänn om jag minns rätt. P g a min grannes ryggvärk bytte jag det åt granngubben och fort som attan gick det. Så 150 spänn inklusive arbete kan man säga! Det är rätt billigt. Hos duktiga killen på svartverkstan hade det kanske gått på en 50-lapp. Och trots att hjullagret är billigt även på Volvo så behöver delen i regel aldrig bytas på 240.

Varför har hjullager blivit så dyrt och kvaliten så usel på nyare bilar t e x Volvo? att de blivit lite dyrare på toyota kanske är för att de typ håller i evighet?

Det äro bara Toyota som i regel aldrig går sönder. PREMIUM. Japansk kvalitet och lätt att laga om något skulle gå sönder, då blir man störst!

bojkotta volvo som blåser såssar på pengar!

Uppdaterat: 2012-04-06 08:30

Uno har ett fel vid sin jämförelse..
Det går inte att jämföra en gammal konstruktion på framhjulslager som sitter på en bakhjulsdriven Volvo med ett nytt till en framhjuldriven bil.
Dock har Uno rätt när det gäller att det oftast säljs kompletta enheter som blir dyrare än enbart det lager som behöver bytas.
Jag jämförde pris på Prius framhjulslager med Saab 9-5 och Volvo V70 av samma årsmodell och det är ungefär samma priser..

Uppdaterat: 2012-04-06 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Beror det på stigande bränslepriser kanske Leifer?
Enligt Autodata så skulle det kosta runt en 1000-lapp att byta ett bakhjulslager på en sån Prius2 som jag har, fram hittar jag ingen info om hjullager-tid men på nyare gen3 finns hjullager med och där skulle det kosta ca 1400kr att byta hos oss +lagret då som inte var så dyrt. Har dock inte bytt något hitills så jag vet inte hur bra dessa rikt-tider stämmer men det brunkar oftast stämma ganska bra iaf och det blir däromkring.

Uppdaterat: 2012-04-06 17:31

Och?
Det passar för henne och säkert för många andra.
Bodde jag i Stockholm och vore tvungen att ha bil kanske jag också skulle åka Prius.
Tack och lov gör jag inte det och därför kan jag njuta av att åka i riktiga bilar.

Uppdaterat: 2012-04-30 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilar med mullrande motorer som har kraft när jag vill ha det det, naturligtvis behöver det inte vara en gammal 9-5, det går lika bra med en gammal DKW från femtiotalet, men där finns en känsla av obändig kraft, en massa muskler, något som en Prius aldrig kan framhäva även om den i praktiken är både snabbare och mer ekonomisk.
En riktig bil kan vara en A-Ford 1930 likaväl som en Rolls-Royce Phantom 1952 eller en Hudson 1956 eller en Toyota Crown 1965, eller vad som helst som inte körs av en romanförfattare. :o)
Bilen behöver naturligtvis inte vara sämre för det!

Uppdaterat: 2012-04-30 23:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prius är nog en utmärkt bil för många och säkert väldigt ekonomisk.
Den är ju också bekväm med sin automatlåda även om komforten inte är riktigt i toppklass.
Men vad jag menade är att bor man på vischan behöver man en rymlig bil av lite större dimension och det var just det, den måste kunna dra släp.

Uppdaterat: 2012-05-01 07:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänk att man kan rata Saab pga dess säten och gilla Prius bättre, den tog hårt på Saabnisse... ;)
Skämt åsido, jag förstår att hon gillar Priusen, det gör så även jag och jag förstår varför den har flest nöjda ägare i klassen trots att det inte är en "riktigt bil" enligt vissa.
Och då bor jag ändå "på vischan" och ändå tycker jag Priusen fungerar finfint Nisse, men om jag vore i behov att dra släpvagn var och varannan dag eller kört med husvagn om sommrarna i stället för Husbil så är ju såklart inte Priusen ett bra val.

Uppdaterat: 2012-05-04 17:37

Nä jag och min flickvän klarar oss då i dagsläget bra med Prius utrymmen trots att vi även har en mindre hund med "hundbur" bak i vår Prius.
IQ är en lite rolig och grymt smidig bil med häpnadsväckande vändradie (testa detta!) men knappast speciellt praktisk eller bekväm, det blir aldrig en bil som är så kort tyvärr och man får så mycket mer i en lite större bil än en så grymt kort bil...

Uppdaterat: 2012-05-04 20:05

Vad ska jag med en grymt liten bil till Jes? Då har jag nog hällre kvar en betydligt rymligare bil men med lika låga driftkostnader som en småbil.
Men kanske Up får ha dragkrok? Hoppas dragvikten räcker för att hänga hundkopplet på det då om hunden ska kunna följa med för det blir nog svårt att få in en bur i bagageutrymmet i den... ;)

Uppdaterat: 2012-05-05 00:05

Toyota Prius nu världens tredje mest sålda bil under första kvartalet 2012.

Uppdaterat: 2012-05-31 23:48
Elbil2

Prius är nog bra, men man får se till att underhållsladda lilla batteriet annars pajar det. Annars är det mest hjullager och glödlampor som går sönder, dock inte oftare än på andra bilar. Jag är ingen fan av toyota men jag måste säga att maken till kvalitet och hållbarhet finns inte!

Uppdaterat: 2012-06-01 15:51

Synd att vi inte får köpa plugin-Priusen till samma pris som i USA där dom efter skatterabatten på 1500 $ kan köpa den för motvarande 210 000 kr i Svenska pengar, här hamnar man väl på dubbla priset.

Uppdaterat: 2012-06-01 17:22
Elbil2

Här i sverige hamnar pluggin priusen på 363 000kr tyckte jag mig läsa på någon sida och detta var innan supermiljöbils skatterabatten var dragen.
Angående väghållningen så är den bra och trygg i Prius men däremot är vägkännslan betydligt mer frånvarande speciellt i äldre Prius som min egen, de nyare är betydligt bättre där med yttligare en uppdatering inför årets modell som jag provkörde för någon vecka sedan, även inredningen har lyfts detta år i hästlängder då det är snyggt halvskinn standard nu och den hemska plysch/tyg klädseln i trist grå färg finns inte längre. Pga detta har jag en fin läderklädsel i min men det är inte längre något man behöver lägga något extra på i årets modell vilket var positivt.

Det enda vi bytt på de ca 10-tal priusar vi servar på jobbet hittills är glödlampor och bromsskivor, den äldsta är en -00a som gått en bit över 20 000 mil nu av dessa medans de flesta är runt -05-06;or vi servar.

Uppdaterat: 2012-06-02 01:31

Prius 3 är hitills för ny för att på allvar bedömma långtidskvalitén men den verkar inte sämre på någon punkt jag kan se än Prius 2 och i de kvalitétsundersökningar man hitills är med ligger man alltid bra till, Prius 3 har redan vinnit priser för sin ledande kvalitét men jag tycker som sagt dessa är för nya än för 100% säkra uttalanden trots att den knappast lär vara sämre än Prius 2.

Läs tex detta: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111209/lista-har-ar-tysklands-palitligaste-bilar

Uppdaterat: 2012-06-05 12:46

Nja det speglar snarare det faktum att kvaliten har sjunkt på de nyare.

Uppdaterat: 2012-06-06 23:38

Enligt Dekra är Prius den nästa bästa i klassen efter Opel Astra, dock är det en smula osäkert vilka årsmodeller de pratar om. Dock, är det ingen tvekan om att den krånglar lite. Det måste väl de flesta hålla med om, bilens andra egenskaper är förstås en annan sak.

Uppdaterat: 2012-06-07 11:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nix hultarn, om det är något jag lärt mig här så är det att Toyota aldrig krånglar och om det mot all förmodan ändå skulle uppstå något litet obetydligt fel så beror det uteslutande på att ägaren servat sin bil på fel verkstad.

Uppdaterat: 2012-06-07 13:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nix hultarn, om det är något jag lärt mig här så är det att Toyota aldrig krånglar och om det mot all förmodan ändå skulle uppstå något litet obetydligt fel så beror det uteslutande på att ägaren servat sin bil på fel verkstad.

Jaha leifer, då har jag väl lärt mig fel då, enligt ditt inlägg.
Ursäkta då.

Uppdaterat: 2012-06-07 22:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, alla bilar har rostfritt avgassystem innan det börjat rosta!

Det är mer intressant att veta vilken kvalité det är på stålet som röret är tillverkat av, men det är väl omöjligt att få reda på.

Eftersom det är en Toyota är det väl ett patenterat superstål som motstår varje form av påkänning och om det mot all förmodan, någon gång, ändå behöver bytas är det för att bilen servats på fel verkstad.

Uppdaterat: 2012-06-21 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man kör på något efter vägen som en tappad ljuddämpare eller en sten på skogsvägen kan delar av avgassystemet behöva bytas ut i förtid utan att det är rostigt.
Så här kan det se ut efter sju år med en del rost.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230257585175+&item=230257585175&lgeo=1&vectorid=229466

Uppdaterat: 2012-06-21 10:53
Elbil2

Leifer, Jo alla modernare Toyotor har avgassystem av rostfria legeringar och håller i regel väldigt länge.
Det finns fortfarande många tex Carina E/Camry mfl från mitten av -90-talet som har sina orginalsystem kvar ännu i dag.
Vi har inte bytt något avgassystem på några av de ca 10-talet Prius vi servar ännu där den äldsta är en -00:a som passerat 20 000mil men vi hade tex in en Yaris -09:a i förrgår och lagade avgassystemet då ägaren backat in i något och knäckt avgassystemet så mycket kan såklart hända.
De nyaste Toyotor vi bytt något avgassystem på pga. rostat är faktiskt Yaris -99-00:or som vi hitills bytt ett par bakre avgassystem på det senaste året efter 11-12år och då tycker man detta är dåligt jämfört med andra Toyotamodeller men det är ju även en billigare bil så man kanske får acceptera en lite kortare livslängd på avgassystemen där.

Uppdaterat: 2012-06-22 14:48

Verkar vara bra pris på den bilen..
http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?q=toyota%20prius&cg=1020&st=s&ps=8&pe=13&me=20&l=0&ca=11&sp=1&w=3

Uppdaterat: 2012-06-23 11:43
Elbil2

Stämmer skicket och mil så är det ett kronprins! Jag blev erbjuden 85 000kr som första bud osett på bilfirma vid byte för min executive som gått 13 000mil vilket jag tror jag får mer för om jag försöker kränga den själv som brukligt. Beror dock även lite på utrustningen vilket det knappt står något om i den där annonsen, en totalt snikutrustad "entry" utan ens business paket ska vara billigare då den saknar en hel del jämfört med de normal-utrustade.

Uppdaterat: 2012-06-24 19:41

Li-ion är mer hållbara än Nimh, men avsevärt känsligare.
De kräver betydligt mer avancerad elektronik, men det har säkert Toyota löst annars skulle man inte byta.
Kylning och värmning av batteripaketet blir naturligtvis mer komplicerat, men det behöver ändå inte bli så märkvärdigt eller dyrbart.
Det är ju förhållandevis enkel teknik.

När det gäller livslängden är det ju lite tidigt att uttala sig om, det beror lite på uppbyggnaden.
Om man tittar på Teslas system som bygger på en oerhörd mängd "ficklamsbatterier" så har de fördelen att det relativt enkelt(!) går att byta enskilda celler.
Men vanligtvis har Li-ion batterier betydligt längre livslängd än Nimh.

Risken för batteriexplosion finns alltid, frigörs all lagrad energi på en gång, t.ex. vid en total kortslutning, blir det explosion och då spelar det ingen roll vad det är för batterityp.
Men den risken är inte så stor, det finns inbyggda skydd mot detta.

Uppdaterat: 2012-07-02 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Li-ion är mer hållbara än Nimh, men avsevärt känsligare.
De kräver betydligt mer avancerad elektronik, men det har säkert Toyota löst annars skulle man inte byta.
Kylning och värmning av batteripaketet blir naturligtvis mer komplicerat, men det behöver ändå inte bli så märkvärdigt eller dyrbart.
Det är ju förhållandevis enkel teknik.

När det gäller livslängden är det ju lite tidigt att uttala sig om, det beror lite på uppbyggnaden.
Om man tittar på Teslas system som bygger på en oerhörd mängd "ficklamsbatterier" så har de fördelen att det relativt enkelt(!) går att byta enskilda celler.
Men vanligtvis har Li-ion batterier betydligt längre livslängd än Nimh.

Risken för batteriexplosion finns alltid, frigörs all lagrad energi på en gång, t.ex. vid en total kortslutning, blir det explosion och då spelar det ingen roll vad det är för batterityp.
Men den risken är inte så stor, det finns inbyggda skydd mot detta.

Uppdaterat: 2012-07-02 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

Toyota verkar vara på gång att byta ut sina batterier till typen li-jon på alla sina hybrider, dvs även dom som inte är plugin. En nackdel som nämns är att den är dubbel så dyr som den gamla batteritypen. Fördelen är man får ner volymen till hälften. Nya Prius Plus får den batteritypen. Nästa år kommer Auris med den typen också (modellen döps samtidigt om till Corolla igen), och med fördelen då att lastutrymmet inte krymper.Men man undrar då t.ex;Är li-jon lika hållbart?
Vad kostar det om för kunden om man måste byta ut dom efter säg 5-10 år?
Har man mer avancerad kylning (som då kan krångla eller är dyrare i service)?
Finns det högre risk för batteri-explosion?

Litium järn fosfat har en hög energitäthet, låga priser, utmärkt säkerhet gör det särskilt lämpade för batterier.
http://www.saftbatteries.com/Technologies_Lithium_Liion_301/Language/en-US/Default.aspx
A newly developed 4.4 kWh lithium-ion (Li-ion) battery pack replaces the standard Prius model’s nickel metal hydride (NiMH) battery and fits under the rear cargo floor, and the vehicle adds an easy-to-use external charging cable.
http://zeocars.com/2012-toyota-prius-plug-in-hybrid-with-phev-toyotas-next-generation-technology/
Prius V har även den dessa batterier i Europa där den är sjusitsig, i USA där den är femsitsig har den NiMH batterier som i vanliga Priusen.

Uppdaterat: 2012-07-02 10:59
Elbil2