Vi Bilägares forum

V60, årets bil, biltestare mm.

V60, årets bil, biltestare mm.

Fortsätter här då tråden på förstasidan om Volvo V60 som årets testbil snart försvinner.

Jag tackar för uppskattningen av det jag skrev om V60, jag hade igentligen tänkt göra en egen tråd om det, men då Vib just lagt in en tråd om det fyllde jag på lite där, men det blev en avkortad version av allt jag tänkt skriva om bilen, kör man väldig mycket bil som jag finns det tid att tänka, veckan hitils är 60 mil i Volvon och 73 i Kangoon, och det blir minst 40 till i morgon.

Flera frågade om jag inte tänkt bli biltestare, jo det är mitt drömyrke sen barnsben, min biltidningssamling börjar i mitten på 70 talet då jag var runt 12 år, köra bil kunde jag långt innan 18 årsdagen, körkortet tog 5 dagar efter dito, bilar och även trafik är mitt livs stora intresse, jag har inte fastnat i nått fack, utan allt som rullar är intressant. Jag tappade räkningen för ca 10 år sen, då hade jag ägt 120 bilar 2 motorcyklar och 27 mopeder.

Men för att vara biltestare måsta man nog i grunden vara jounalist eller liknade och vara en god skrivare, jag är varken eller, med 1,6 i snittbetyg i grundskolan kom jag inte ens in på gymnasiet, min händighet räddade mig att ändå bli mekaniker.

Nån skrev att jag borde testa BMW 3serie, Huyndai i40 och Toyota Prius, faktum är att jag tänkte hyra Prius då jag aldrig kört en sån, men Statoil hade slutat med dom, eller som hon i kassan sa "Vi har inga bilar alls med automat, men många kunder efterfrågar det" men bilfloran bestäms tydligen centralt, så det är kanske inget själva macken kan påverka.
Jag är klart nyfiken på koreanernas nya bilar, jag jobbade på Huyndai för 6 år sen då det pressenterades flera nya modeller, och dom var ju 7 resor bättre än det tidigare, och har dom fortsatt i samma takt så borde dom vara intressanta.

BMW 3 serie vore oxå intressant, då den i senaste TV testades mot just V60, som fick redigt med pisk där.
TV tyckte inte V60 var premium, jag håller med, V60 jag körde kändes som en riktigt reko solid bil med fina köregenskaper, men jag fick inga vibbar av att sitta i en lyxigare bil som är finare än nån annan. På många bilar har man ju lyckats fått hårda plastpaneler att se mjuka ut, Volvo har nästan gjort tvärs om, alla paneler mm är mjuka i Volvon, fast det ser inte så ut, dessutom är det en salig blandning av strukturer.
TV skrev oxå att Volvon var mer komfort än sport, jag tyckte nästan tvärs om, bilen var trots den trötta dieseln mycket sportigare än vad jag förestält mig. TV körde dock D5, den motorn borde vara tyngre och kanske försämrar köregenskaperna en smula, gör bilen mera "Framhjulsdriven" eller så är BMWn så ruskigt mycket bättre.

Jag gillar själv BMW skarp, men är absolut ingen BMW nörd, jag gillar dom för köregenskaperna, känslan och bakhjulsdriften, om det sen stod KIA i fronten rör mig inte alls.

Nån annan skrev att det var överdrivet att skriva "lyrisk" över 180 hk motorn, det stämmer nog bra, nyare bilar/motorer är bra på att maskera effekten. Jag körde nån Audi med 200 hk och undrade just var dom 200 höll hus, enligt hastighetsmätaren pinnade det på bra, men det känndes inte, mina egna 20 år gamla 192 pållar (om nu alla finns kvar) känns hur krya som helst.

Tyvärr får jag sällan tillfälle att köra andra bilar, annars skulle jag givetvis bjuda er på helt opartiska och intressanta tester.

Uppdaterat: 2011-12-08 18:53

Kommentarer

Jag måste nog rätta dig på en ytterst viktig punkt Rikard, jag tycker nämligen att du skriver fantastiskt bra och betydligt mer beskrivande och förståeligt än många motorjournalister.

Jag tror minsann att vi får utse dig till ViB:s inofficiella biltestare. Dina 2 första uppdrag får du av mig, jag vill att du testar Chrysler 300C och Alfa Romeo 159 SW. Se så, ut och jobba nu Rikard! ;)

Uppdaterat: 2011-12-08 19:52

Rustan !! jag kan glädja dig med att jag jobbat med Alfa Romeo 2 ggr i mitt liv, i slutet av 80 talet som serviceansvarig på en nybilsförsäljning, den låg granne på Sveavägen i Stockholm där Vi Bilägare huserar. Då hade Alfa 164 premiär, och det var nog den första bil tillsammans med SAAB 9000 som var stora, framhjulsdrivna och hade körglädje. Vi skickade ut inbjudningar till tjänstabilsförare av olika märken för att komma o provköra, alla kom tillbaka med ett lende på läpparna, få köpte bilen. 164an var en mycket bättre bil än 33an och 75an, men långt ifrån bra, jag la timmtal på varje ny bil för att skruva åt/dit det italienarna glömt.
Jag har lagt många mil i Alfa 164 3,0 V6, och trivdes varje meter, finns ingen V6a med samma ljud som Alfa, den äldre 2,5an i tex GTV är änu strået vassare i ljud, det är musik.

På senare år har jag jobbat med Alfa på verkstad, dom hade betydligt mer fel än Mitsubishi och Hyundai som vi oxå jobbade med, men inte sämre än VW, Opel etc. Det utmärkande för Alfa var dom svinaktiga priserna på reservdelar och att dom delvis var mycket svårskruvade, tex kamremsbyten som stora mängder specialverktyg och mycket tid.
Jag har även haft äran att köra en 159 GTA 3,2, bara när man kliver in och ser dett ribbsydda gula skinnet och dom djupa lnstrumenet ryser man, sen när V6an gasar till av sig själv vid start står alla hårstrån på kroppen rakt upp. Tyvärr är bilen inte lika kul att köra som den ser ut, styrningen är för kvick, så i början åker man runt och vinglar, sen känns bilen klumpig, inte alls så kul som den borde.

Uppdaterat: 2011-12-08 22:37

Jag får väl släpa mig iväg och kolla på en i40, problemet är att jag hatar bilhandlare, ja försäljare över huvudtaget, undantaget är killen vi köpte Swiften av, mycket trevlig typ som bara gav oss rak fakta. Efter provkörningen fick vi kataloger och veta villka bilar som fanns i lager, sen var det tack adjö och glada miner helt utan säljsnack.
Jag har varit hos 2 Hyundaiförsäljare här i stan tidigare och kollat på firmabilar, och där sätter jag inte min fot igen, men det finns fler, får hoppas dom är trevligare.

Uppdaterat: 2011-12-08 23:17