Vi Bilägares forum

Köpråd sportbil. Tyskt eller japanskt?

Köpråd sportbil. Tyskt eller japanskt?

Jo, är lite inne på något roligt igen nu när huset ska säljas.

Era olika åsiker är välkomna!

Uppdaterat: 2011-11-29 22:58

Kommentarer

Shogun skrev:

Koreanskt! Hyundai Genesis coupe är snygg bil med bakhjulsdrift och allt. Mycket bil för huspengarna........;o)

Jo, den är superläcker och udda. Har funderat starkt på att provköra den! Har sett en live en gång. (I Mjölby var det en som hade en med reklam för modellen på så troligtvis ägde han den alltså inte ens.)

Bra pris och säkert ganska bra kvalitet även om den kanske inte slår japanarna.

Uppdaterat: 2011-11-29 23:11

Moget, Shogun!

Uppdaterat: 2011-11-29 23:22
Shogun skrev:

Huvudsaken är ju att den slår tyskar ;o)

Joo. :) Koreanska och japanska är ju bättre på alla punkter både vad man läst och testat. Därmed inte sagt att jag inte tycker om min BMW så den får traska vidare som bruksbil.

Uppdaterat: 2011-11-29 23:27
Shogun skrev:

Ska jag tolka det som att du är tyskvänlig? ;o) Titta på gubben som skrattar efter inläggen.....

Nja, mer och mer sugen på något icketyskt.

Uppdaterat: 2011-11-29 23:32
Shogun skrev:

Ja,kan du förstå! Så tar de våra älgskyltar också inte nog med att de tar med sig älgskiten. Kan de inte plocka med sig skiten till bilar de lämpar av här också när de ändå håller på och plockar skit.

:)

Uppdaterat: 2011-11-30 00:00
Shogun skrev:

Det förstår jag mycket väl efter två världskrig och alla annan skit de ställt till med.

Krig, berlinmuren, kolkraft, Lidl, dålig djurhållning, giftig mat, Trabant, Audi, laglöshet...

Men nu ska vi inte personpåhoppa, det finns hopp! Vissa taxiherrar harv tröttnat och kör nu Toyota.

Och de mest nöjda bilaägarna i Tyskland kör ju japanskt! Trots att de favorisera och överskattar sina bilar nästan lika mycket som vi svenskar hyllar tyskt.

Uppdaterat: 2011-11-30 00:04

För att återgå till OT så är jag själv inne på dessa funderingar. Äldsta grabben flyttar ut, jag behöver inte långpendla till jobbet längre snart så SUVen är kanske för stor.
Jag är ganska så inne på en 2009 Porsche Cayman S till våren/sommaren. Kommer bara att behöva den till affären för att handla, kortpendla till jobbet, skjutsa yngste sonen till träningar/matcher och "finåka" litet. IS F lockar också med ett ok baksäte och bra service inpå knuten. Man kan få en 08 för ganska så litet pengar om man kollar. Ja vi får se vad det blir.

Uppdaterat: 2011-11-30 10:56
Wer später bremst fährt länger schnell

Nu beror det ju lite på vad du föredrar för typ av sportbil.
Öppen eller med fast tak?
Liten eller större?
Vad får den kosta? 200? 400?

Kanske en Honda S2000? Är nog den enda som tilltalar mig av japsen. Dessutom en riktigt kul liten motor.

Vill du ha lite större och dessutom med trevlig och välljudande motor finns ju alltid Corvette.
Z4 är hemskt ful i mina ögon, men kanske faller dig i smaken?

Uppdaterat: 2011-11-30 12:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun

Nej jag har inte koll på Porschen. IS F däremot har jag testkört 3, 4 ggr vid det här laget och vet vad servicen kostar. Tror inte att försäkringen är så där jättedyr.

Nya Mercedes SLK är ett annat alternativ och faktiskt, hör o häpna, nya VW Beetle med turbo och dubbelkoppling, grymt prisvärd. Jag är öppen för det mesta bara det är en snygg underhållande bil med bra kvalitet.

Uppdaterat: 2011-11-30 13:06
Wer später bremst fährt länger schnell
Shogun skrev:

Ja,kan du förstå! Så tar de våra älgskyltar också inte nog med att de tar med sig älgskiten. Kan de inte plocka med sig skiten till bilar de lämpar av här också när de ändå håller på och plockar skit.

Nu måste vi ta fajten mot de tyska trollen Shogun!

Uppdaterat: 2011-11-30 16:37

dubbelpost

Uppdaterat: 2011-11-30 16:40

卐 Jag skulle kunna fylla en hel sida hur de är de där tyskarna, både i nutid och historiemässigt.

Men jag misstänker att det inte är tillåtet här och så kanske det blir lite väl offtopic.

Nu tycker jag att Jes hetsar folkgrupp. Med hjälp av lögner dessutom!

Uppdaterat: 2011-11-30 18:04

Jordbävningar och skit på senaste tiden. Ändå är Toyota störst.

Tyska bilar har aldrig varit i närheten av kvalitet. De tror att att snacka om det hjälper. Och visst hjälper det men det ger varken Toyotas försäljningssiffror eller några nöjda bilägare.

Inte ens nassarna själva har sina märken i topp på nöjdhetslistorna utan där hittar vi japanare.

Uppdaterat: 2011-11-30 18:24

Varför inte en bil som är 300 kg lättare än Hyundai Genesis där motorn lämnar samma hk utan turbo. Pridet i USA blir liknande det för Priusen.
http://www.caradvice.com.au/143882/toyota-ft-86-performance-data-sheet-leaked/

Uppdaterat: 2011-11-30 22:37
Elbil2
Börje skrev:

Urban Uno. Min mamma köpte en Dacia, du sade att den var bra. Det är den inte, den är konstig. Kan man inte lita på dig?

Vem äro Uno?
Dock tycker äfven jag att Dacia äro de bästa automobilerna.
Frugan och jag älskar Dacia. Du äro bara en oadel skojjare med dina WT-skämt.

Uppdaterat: 2011-11-30 23:27

Ja nya FT-86 blir helt klart inressant att se när den kommer Previa och torde vara ett vettigt alternativ här, Hyundai Genesis är väl dock antagligen billigare och även den är säkert ett intressant alternativ.

Uppdaterat: 2011-12-01 01:18

Använd huspengarna till något vettigare än att köpa en bil som rasar i värde. En Hyundai Genesis coupe har väldigt dåligt andrahandsvärde och är där med ett dyrt köp.

Uppdaterat: 2011-12-01 10:55
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Något som de flesta japankramare gärna "glömmer" är att utan stöd från USA och Europa hade de förmodligen inte överlevt.
Flera av dem stod på kanten till kk, när GM, Ford, M-B med flera gick in o stöttade.

Så de har inte överlevt på egna meriter.

Uppdaterat: 2011-12-01 11:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu svammlar du igen hultarn...

Uppdaterat: 2011-12-01 22:18
Börje skrev:

Urban Uno. Min mamma köpte en Dacia, du sade att den var bra. Det är den inte, den är konstig. Kan man inte lita på dig?

Frugan ropade tidigare ikväll: UNO UNO!
Det visade sig att Mat-Tina kör en Duster i den där snygga bruna färgen. Mat-Tina är med snygg och rik som ett TROLL men vem vågar säga det när frugan hör?

Uppdaterat: 2011-12-01 22:19

Nej, hultarn har faktiskt väldigt mycket rätt här.
Efter WW2 var Japan nere för räkning och hade varit och förblivit utslaget för åtskilliga decennier framöver.
Utan hjälp från fram för allt USA, men även från Europa, där det dock tog avsevärt längre tid genom att det behövdes enormt mycket arbete att bygga upp den egna infrastrukturen.
Men även här hjälpte USA till.
Men givetvis har man varit enormt duktiga att bygga upp landet i Japan, men man ska inte glömma hur det gick till.

Uppdaterat: 2011-12-01 22:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det verkar svårt att hitta något om att Europa hjälpte Japan efter andra värlskriget.
Efter att ha besegrats i andra världskriget ockuperades Japan av USA fram till 1952. Efter ockupationens avslutande genomförde Japan en anmärkningsvärd ekonomisk återhämtning. USA återlämnade Ryukyuöarna 1972, men har fortfarande en stor militär närvaro i hela Japan.
Det japanska Zaibatzu-konglomeraten av stora starka företag avskaffades av amerikanarna när de hade besegrat Japan i andra världskriget. Amerikanarna ville skapa förutsättningar för fri konkurrens och möjligheter för sina egna företag att investera i Japan.

Efter kriget fick Japan stor ekonomisk hjälp av USA för att bygga upp landet igen. Under den amerikanska perioden 1945-1952 investerades kraftigt i återuppbyggnaden av Japan och en demokratisering av landet gjordes. Amerikanarna var intresserade av att få en allierad i Asien som motkraft mot den framväxande kommunismen framför allt i Maos Kina.
Från den här sidan.http://www.finanshistoria.n.nu/kontakta

Uppdaterat: 2011-12-02 11:47
Elbil2

en saab 9-3 SPORTsedan?

Uppdaterat: 2011-12-02 11:55

Previa, för att hålla oss till det den här sidan handlar om kan vi ju tänka på flera europeiska bilmodeller som Japan fick tillgång till.
En av de mer kända är ju Hinos variant av Renault CV4
http://en.wikipedia.org/wiki/File:HINO-4CV-01.jpg

Uppdaterat: 2011-12-02 15:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun skrev:

Ja,kan du förstå! Så tar de våra älgskyltar också inte nog med att de tar med sig älgskiten. Kan de inte plocka med sig skiten till bilar de lämpar av här också när de ändå håller på och plockar skit.

Haha, så rätt!

Uppdaterat: 2011-12-02 16:17
Shogun skrev:

Visst fick Japan stöd på detta vis för att bygga upp landet. Men fick Toyota direkt stöd? Jag tror inte det. Det enda jag vet är att man byggde militärfordon åt den amerikanska arme´n. Om man nu kan kalla det för stöd,ja kanske. Annars har man byggt upp detta företag av just egen kraft utan inblandning av andra. Och man har tillverkat allt själva för att ha kontroll på kvaliten. Det är detta som varit företagets styrka.

Just det, japanska Toyota klarade sig själv! Ingen hjälp av Hitler där inte.

Uppdaterat: 2011-12-02 16:20

Det handlar inte om tiden efter VWII, det är i modern tid. På 90-talet när yenen stack iväg fick japanerna det svettigt. Gm passade på att köpa in sig i Toyota, MB/Chrysler i Mitsubishi, Ford i Mazda. Däremot tror jag inte Honda fick in pengar utifrån.
När det gäller Toyota, så finns det gott om bastarder av alla de sorter, under alla möjliga namn inom GM.
Visst har Toyota ett bra kvalitetssystem, men inte är det något som räddat världen precis.
Toyota har problem som alla andra tillverkare.

Uppdaterat: 2011-12-02 18:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn:
Chrysler köpte en minoritetsandel av Mitsubishi Motors 1971. Ford gjorde likaledes med Mazda 1979. Syftet var i första hand att sälja kompaktbilar i Amerika under eget namn, då amerikanerna själva inte ansågs sig ha den kompetensen.
GM köpte aldrig in sig i Toyota, däremot startade de gemensam tillverkning (joint-venture) år 1984, NUMMI inc, Freemont, Californien, som fram till 2010 tillverkade kompakta Toyotabilar, både under Toyotaflagg samt under GM-varumärken. Toyota och Gm har numera dragit sig ur NUMMI och freemont-fabriken används nuförtiden av Tesla.
Att tillverka små kompakta GM-bilar görs numera med stor framgång av f.d. Daewoo i Korea.

Nu blev det väldigt off-topic, men den faceliftade Genesisen, Toyota GT 86/Subaru BRZ är intressanta bilar. Om man inte är fixerad av effekt, utan även körglädje så är även MX-5 mycket kul per investerad krona, kanske räcker då även pengarna till något annat kul :).

Uppdaterat: 2011-12-02 23:49

Intressant att man kan bli så frälst så att man hävdar att det inte finns några svagheter på en japanbyggd Toyota.
Å andra sidan är det ju en svaghet att man inte klarar av att köpa delar i Europa som håller samma otroliga standard.
Det finns alltså något som fantastiska Toyota inte klarar av.

Dessutom lär väl inte alla de 9 milj bilar som Toyoya återkallade förra året vara byggda i Europa?
Jag vill minnas att Toyota åkte på 100 miljoner i böter för att de försökt mörka en dålig och farlig konstuktion...

Ford's del i Mazda kan väl ingen påstå vara liten, 33%. Där har ju Mazda fått hjälp genom att dela Ford och Volvos plattform.

Uppdaterat: 2011-12-03 18:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn:
Efter finanskrisen 2008 tvingades Ford på grund av ekonomiska svårigheter sälja majoriteten av sin aktiepost i Mazda, idag äger Ford ca 10% av Mazda.

Jag håller med dig om att det är en svaghet att Toyota inte klarar av att köpa delar i Europa som håller samma kvalitet som motsvarande japanska delar (att sedan Toyota har en väldigt generös good-will räddar trots allt upp situationen något, men är inte på något sätt ett försvar för dålig kvalitet).
Jag har full förståelse för att Shogun säljer sin brittiska Auris till förmån för en koreansk i40.

Uppdaterat: 2011-12-03 19:49

Hejsan!

Frugans Avensis har fina väghållning och frugan är jag det.

Men du kanske är ute efter ännu mer sportbil t ex Celica eller Supra?

Löp inget tyskt bara. Problembilar som kostar, rostar och havererar. Snordyra att äga. Dålig livslängd. Och opersonliga.

När folk ser en tysk bil tänker de penisförlängare. En japansk bil utstrålar däremot elegan, intellekt och att köparen tänkt. Gjort ett eget val alltså!
Det klokaste, roligaste och bästa valet!!!

- - - PREMIUM - - -

tyskt däremot är inte premium. en sportaudi är en kraftig försämrad skoda bara... rostar och har sig mer än skoda osv... å fulare. skoda ser mer dyr ut och har mer lyxdetaljer. t ex sidoskyddslister dessutom i kråm

Uppdaterat: 2011-12-03 22:23

Jes: Det är tyskarna som härntvättar. tysk kvalitet, det går sådana som digh på!

tyska bilar = nazism inte japanska

Uppdaterat: 2011-12-03 22:26