Vi Bilägares forum

BMW och Toyota i samarbete!

BMW och Toyota i samarbete!

Det bästa från två världar enligt mig.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111128/toyota-och-bmw-samarbetar-kring-ny-teknik#anchorComments

Uppdaterat: 2011-11-28 15:29

Kommentarer

Fyfaan! Tyskt skit, vad kan de lära Toyota?

BMW bara lurar tillmida asiater.

R.I.P Toyota. :(

Uppdaterat: 2011-11-28 18:43

Detta är väl jättebra!
Toyota har bara törstiga dieslar som inte gör någon glad medan BMW:s är state of the art.
Toyota har å andra sidan väl beprövade och fungerande hybridlösningar som passar BMW.
Jag gissar dock att bmw är mest intresserade av Toyotas samarbete med Tesla.

Uppdaterat: 2011-11-28 21:42

Bara törstiga dieselar är väl kanske att ta i då tex nya Avensis 2012 blir miljöklassad med sin dieselmotor på 119 gram med en förbrukning förmodligen under 0,5L/milen blandad körning (dagens ligger på 0,54) ;
http://www.teknikensvarld.se/2011/09/15/23867/toyota-avensis-blir-miljobil/
Men mycket riktigt ligger ju Bmw oerhört imponerande till (bäst i förhållande till effekt?) åtminstonde på pappret med sina dieselmotorer och dom går ju dessutom i regel väldigt bra så det vore säkert inte någon nackdel för Toyota om motorerna håller tillräcklig driftsäkerhet för Toyota-köparna men man kan väl hoppas att Bmw lärt sig nått av sina kvalitétsmissar på det området genom åren.
Bmw kommer garanterat gnugga händerna när man i stället får ta till sig av Toyotas erkännt högkvalitativa och effektiva Hybrid-system så vi får hoppas att detta mestadels kommer att gynna kunderna.

Uppdaterat: 2011-11-28 23:03

Det finns alltid så mycket mer bakom sådana här affärer än vad som framgår.
Bilar har länge delat samma teknik utan att så många har tänkt på detta.
När man nu då pratar om motorer så blir det ett jäkla väsen ifrån alla håll.
Det är knappast någon tillverkare idag som klarar att stå ensam om de vill kunna fortsätta att utvecklas och förbättra sina marginaler.

Det är vi kunder som i det närmaste gärna vill att biltillverkarna skall vara bittra fiender då det säkert är precis tvärtom.
Blir en Toyota bättre med delar ifrån BMW ...Troligen! ....Blir en BMW bättre med delar ifrån Toyota? ....Troligen
Ingen utav dessa jättar är så korkade att man byter ut något som inte behövs för att göra bilen sämre!
Som redan sagts utav trådskaparen så kan det här bara bli bättre!
Tiden då Volvo var en Volvo och bilarna faktiskt höll ihopa är sedan länge ändå förbi,...oavsett om man stavar till BMW eller Toyota!

Uppdaterat: 2011-11-29 10:59

Instämmer i princip helt Mistro förutom möjligen att bilarna faktiskt håller í hop olika beroende på tillverkare generellt som det inte låter på dig.

Uppdaterat: 2011-11-29 21:11

Skall vi märka ord kan jag tillägga att tanken med slutkommentaren var att de flesta bilarna av idag lånar komponenter med varann varpå det var länge sedan en Volvo var just en Volvo om man ser till var ifrån delarna kommer ifrån. Samma historia för dem flesta fabrikat. En del bryr sig bara om att det sitter "rätt" märke på bakluckan,sen att halva bilen består utav fabrikat som inte får nämnas i samma rum är en annan sak.
Korrigerar min slutkommentar för att även här bli tydligare: Billigare bilar har blevit bättre medan dyra bilar har blevit sämre ...( även Toyota ) Vet vart du vill leda diskussionen "Hanzzon" ...åt vilka bilar som är bättre " rent generellt". ( du vet redan min åsikt om detta )
Det var dock inte detta som mitt inlägg handlade om.

Uppdaterat: 2011-11-29 22:33

Nänä och jag höll med dig i det ditt inlägg handlade om förutom just det som jag sa. :)

Uppdaterat: 2011-12-01 01:09

Vet inte riktigt heller hur man skall tolka artiklen,..då det som jag läser det handlar om ett samarbete som skall generera framtida batterier!
Bmw skall lev. 1.6 samt 2.0 liters Dieselmotorer till Toyota.( vilken 1.6 liters motor man nu har i åtanke!? )
Varpå det då alltså inte är Bmw´s stora motorer som man pratar om.
Även andra sammarbeten kan bli gällande men det framgår inte vad.
Hybridtekniken är kanske då inte ens utav intresse eller i vart fall inte det första som man skall jobba på?
Huruvida Bmw skulle tjäna mer på detta sammarbete vill jag ha osagt,..men det är väl klart att de vill ta chansen att sälja ett antal tusen motorer extra?
Eftersom att Toyota anser att de behöver bättre motorer för att sälja fler bilar i Europa så är ju klart även de nöjda.
Som sagt märkligt ändå ...vilka motorer som Bmw anser kan fungera i en framhjulsdriven Toyota!?
Men det är ju först till 2014...kanske avser man motorer som ännu inte har lanserats?

Uppdaterat: 2011-12-01 12:08

1,6 samt 2-liters motorer passar väl perfekt i de flesta Toyota-modeller och jag tror inte man behöver några direkt större motorer än detta i sina bilar då en 2-liters diesel redan i dag har hela 184hk/380Nm i tex Bmw 320D.

Jag servade en Bmw 330D-07:a i början av veckan och även om jag testat dessa bilar tidigare så måste man ju säga att dessa bilar och motorer ju går nästan ruggigt bra och motorn i denna bil har åtminstonde hitills faktiskt gått problemfritt i snart 20 000 pendlar-mil även om bilen i övrigt haft en del fel med bla defekta Airbag-styrenheter och annat så det jag är lite frågande till är om dessa Bmw-motorer kommer ha styrsystem samt elektronik från Bmw eller Toyota (Denso) men det ska bli intressant att följa denna lite nyare Bmw med några mil på mätaren vidare för att se hur motorn sköter sig och om bilen i övrigt fortsätter strula med elektronik och framvagn.

En annan sak jag verkligen inte hoppas följer med är dessa Bmw-dieselars helt idiotiska luftilterplacering där man får riva typ halva motorn för att byta nått så simpelt som ett luftfilter för då bojkottar jag nog fasen Toyota! :)

Uppdaterat: 2011-12-01 20:11

Hanzzon: Håller med dig om luftfiltret. Ang. framvagn lider dessa bilar något otroligt av de stenhårda RFT-däcken som BMW tvingar på folk. Google BMW + RFT så lär du hitta en massa hat-trådar. Sen om elektronikfel; javisst det förekommer. Inte i så stor utsträckning, enligt min uppfattning, men ändå. Många gånger tror jag också att boxar o.dyl. byts utan anledning, pga. att den icke-kompetenta mekanikern (alltför vanligt) litade på datorn. Finns många skräckexpempel på fall där verkstaden bytt och bytt, men inget har blivit bättre. Kunden får betala, givetvis.'
En bekant hade motorproblem med en Avensis -08 (tror jag) och verkstaden bytte spridare för totalt 2700 €. Blev han av med problemet? Nej. Samma sak där.

Min syn på det hela.

PS. På min 530d -08 ( 180 000 km) har hittills endast den elektroniska växelväljaren blivit bytt (på garanti) pga. någon sorts löskontakt. RFT-däcken har jag gjort mig av med.

Vill också be om ursäkt för Off Topic.

Uppdaterat: 2011-12-02 00:07

Det duger inte som förklaring till varför Toyota i så fall inte hellre skrämmer upp sin 2.2 liters maskin några hästar till.
Eller till varför Bmw köper in motorer ifrån PSA för att passa i Mini Copper.
Enligt egen utsago så handlade det om att Bmw motorerna var för stora och avsedda till att driva bakhjulen,...lämpliga Toyotor till dessa motorer är framhjulsdrivna.
Eller till andras förklaring att Toyota vill ha Bmw motorer till b.l.a Lexus o.s.v
Som sagt så finns det en hel del i denna historia som vi inte känner till t.e.x vilken 1.6 liters motor som var tänkt skulle ingå.

Uppdaterat: 2011-12-02 10:30